Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä lapsen KÄTISYYS yleensä selviää?

Vierailija
17.09.2010 |

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen on myös ollut vauvasta lähtien ilmiselvä vasuri, ihan vauvalusikalla syömään harjoittelusta lähtien tai kun vauvan piti tarttua helmeen kiinni -->vasuri. Nyt on 5v ja tekee kaiken vasemmalla.

Kakkonen oli arvoitus tuonne 1,5-2v asti, mutta sen jälkeen on ollut selvää, että oikea kätinen hän on. Nyt 3v eikä yhtään epäilystä. Joskus vanhingossa tarttuu vasemmalla lusikkaan, mutta aika nopsaan vaihtaa oikeaa, leikkaa saksilla oikealla, piirtää oikealla ym.

Oma äitini on vasuri. Häntä 10v vanhempi isosisko pakotettiin koulussa oikeakätiseksi. Onneksi tuo aikakausi on ohi.

Vierailija
22/36 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli vielä eskarissa molempikätinen ja vasta koulussa vakiintui oikean käden käyttö esim. kirjoittamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukat kertoivat että jo synnytyksessä olivat tienneet mun olevan vasuri, vasen puoli oli ollut selvästi vahvempi. En kyllä umpivasuri ole, joitain asioita osaan tehdä vain oikealla kädellä esim aukaista tölkin tölkinavaajalla, leikkaaminen taas onnistuu vain vasurilla. Ja lähin vasuri koko suvussa on ukin sisko, muita ei ole ennen eikä sen jälkeen tiedossa..

Vierailija
24/36 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on poika ollut alusta asti selkeesti oikeakätinen. Töissä sen sijaan näen vielä 4-5 -vuotiaita lapsia, joille ei ole ihan selvää, kumpi käsi on taitavampi. Eskariin mennessä pitäisi viimeistään varmistua, mutta usein n. 4-vuotiaalla on jo kätisyys vakiintunut. 

Vierailija
25/36 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääräkätiseksi (vasuri) opetetaan. Huonojen taipumuksien ilmetessä pitää aloittaa systemaattinen pakotus oikeakätiseksi.

Vierailija
26/36 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:17"]

Vääräkätiseksi (vasuri) opetetaan. Huonojen taipumuksien ilmetessä pitää aloittaa systemaattinen pakotus oikeakätiseksi.

[/quote] Joku Salli-mummo 86 vee kirjoitteee av-palstalla.

Vierailija
27/36 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä epäilin jo 2-kuisen olevan vasuri, kun vasemmalla kädellä tarttui leluihin. Toki ei tuossa vaiheessa vielä voi ehkä tietää, en ole asiantuntija, mutta tässä tapauksessa osoittautui aika lailla oikeaksi arvaukseni. Tosin lapsi ei ole täysin vasenkätinen, käyttää oikeata jossain tilanteissa, mutta piirtäminen ja kirjoittaminen sujuu vasemmalla (on nyt 5 v).

Toinen lapseni on oikeakätinen. Molemmista on nähnyt kyllä viimeistään ehkä 2-vuotiaana varmasti sen kätisyyden. Höpöhöpö, ettei muka voi nähdä jo pienestä lapsesta tai vauvasta. Mun kokemuksella voi. Se käsi, jolla syö, piirtää jne. enemmän, on se jota myöhemmin käyttää. :) Voihan tietenkin olla, ettei muilla ole näin, meillä vain. :) Kahden lapsen otos ei ole kovin suuri. :D

Ps. mullekin on naureltu neuvolassa. Kun lapsi oppi kävelemään varpaillaan olikohan 1- tai 2-vuotiaana. Kuulemma ei voi osata ja se on vain "varvistamista". Paskan marjat. Osasi kävellä varpaillaan ja osaa edelleenkin. :D Muutenkin nuo lapset ovat olleet hyvin kehittyneitä, edellä neuvolan "virallisia" taulukoita. :D Aina kyseltiin, osaako lapsi sitä ja tätä, niin vastasin, että onhan tuo jo osannut vuosia sitten...

Vierailija
28/36 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:23"]

Mä epäilin jo 2-kuisen olevan vasuri, kun vasemmalla kädellä tarttui leluihin. Toki ei tuossa vaiheessa vielä voi ehkä tietää, en ole asiantuntija, mutta tässä tapauksessa osoittautui aika lailla oikeaksi arvaukseni. Tosin lapsi ei ole täysin vasenkätinen, käyttää oikeata jossain tilanteissa, mutta piirtäminen ja kirjoittaminen sujuu vasemmalla (on nyt 5 v).

Toinen lapseni on oikeakätinen. Molemmista on nähnyt kyllä viimeistään ehkä 2-vuotiaana varmasti sen kätisyyden. Höpöhöpö, ettei muka voi nähdä jo pienestä lapsesta tai vauvasta. Mun kokemuksella voi. Se käsi, jolla syö, piirtää jne. enemmän, on se jota myöhemmin käyttää. :) Voihan tietenkin olla, ettei muilla ole näin, meillä vain. :) Kahden lapsen otos ei ole kovin suuri. :D

Ps. mullekin on naureltu neuvolassa. Kun lapsi oppi kävelemään varpaillaan olikohan 1- tai 2-vuotiaana. Kuulemma ei voi osata ja se on vain "varvistamista". Paskan marjat. Osasi kävellä varpaillaan ja osaa edelleenkin. :D Muutenkin nuo lapset ovat olleet hyvin kehittyneitä, edellä neuvolan "virallisia" taulukoita. :D Aina kyseltiin, osaako lapsi sitä ja tätä, niin vastasin, että onhan tuo jo osannut vuosia sitten...

[/quote]

huoh, siinä on oikein malliesimerkki lastaan neroksi luulevasta mammasta. Se lapsi varvistelee, eikä joku kolme tai viisivuotias opi vuosia ennen muita mitään muitakaan taitoja.

Vierailija
29/36 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä esikouluiässä viimeistään mutta osa ovat hieman myös molempikätisiä. Lasta ei tule pakottaa mihinkään vaan antaa hänen kokeilla ja harjoitella itse. Lasta tulee tukea ja auttaa kätisyyden harjoittelussa pakottamatta mihinkään. Kannattaa kiinnittää huomiota lapseen ja kysellä häneltäkin miltä tuntuu käyttää sitä kynää ja muutoinkin keskustella asioista. Toisinaan kätisyydellä on muutakin merkitystä ihmisen elämässä joten lasta ei tule koskaan stressata tai painostaa mihinkään vaan ymmärtää häntä kaikessa.

Vierailija
30/36 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oli molempikätinen vielä vähän ennen eskarin alkua. Lapsi ohjattiin toimintaterapiaan ja saatiin sieltä neuvoksi alkaa ohjaamaan oikean käden käyttöön, koska hän oli ihan 50/50. Maailma on suunniteltu oikeakätisille niin järkevämpi ohjata siihen, jossei selvästi vasen vahvemi. Tämä tapahtui 2009.

Vierailija
31/36 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kolme jo aikuista lasta.

En ole ikinä kiinnittänyt mitään huomiota tähän asiaan.

Nyt kun rupesin miettimään, taitavat olla oikeakätisiä kaikki.

Itse olen myös oikeakätinen, mutta mailaa pidän poikkeuksellisesti oikealla puolella. 

Vierailija
32/36 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi oli molempikätinen vielä vähän ennen eskarin alkua. Lapsi ohjattiin toimintaterapiaan ja saatiin sieltä neuvoksi alkaa ohjaamaan oikean käden käyttöön, koska hän oli ihan 50/50. Maailma on suunniteltu oikeakätisille niin järkevämpi ohjata siihen, jossei selvästi vasen vahvemi. Tämä tapahtui 2009.

Ehkä se oli tilanteessanne hyvä ratkaisu kun ei aiemmin ole lasta autettu mutta on myös molempikätisiä ihmisiä olemassa syystäkin.

Vierailija
33/36 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Olen perheessäni ainoa vasuri ja täysin luonnollisesti oppinut itse sellaiseksi. Minua ei kyllä edes pakotettu missään oikeakätiseksi eikä vasenkätisyyteni koskaan sen ihmeemmin haitannut ketään. Onnellisesti aina outo, kummallinen ja vääränlainen ihminen. Ehkä jopa syystä.

Vierailija
34/36 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen käytti jo vauva-aikana aktiivisemmin vasempaa kättä. Tarttui leluihin vasemmalla jne. On nyt aikuinen ja vasuri.

Kuopuksen oikeakätisyys ei ollut ihan niin selkeä. Mutta kyllä hän söi ja piirsi jo taaperona aina oikealla kädellä.

Vierailija
35/36 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kertoi, että huomasi minun olevan vasenkätinen, kun hän laittoi minulle lusikan eteen ja otin sen aina vasempaan käteen ja söin vasemmalla kädellä. Itse seurasin myös samalla tavalla lasteni kanssa, kummalla kädellä he tarttuvat esineisiin. Aika varhaisessa vaiheessa tyttärestäni huomasi, että hän on vasenkätinen, pojat puolestaan osoittautuivat oikeakätisiksi. Nyt olemme seuranneet mielenkiinnolla tyttärentyttären kehittymistä. Epäilen, että hänestä tulee oikeakätinen, mutta asioista paremmin tietävät sanovat, että seitsemän kuukauden iässä ei lapsesta vielä voi tietää. Jäämme siis seuraamaan asiaa vielä.

Vierailija
36/36 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni oli jotain 1-vuotias, kun huudahdin äidillemme kutakuinkin näin: siis tuleeks tästä vasenkätinen?! ja siihen äitimme vastasi, että näyttää tulevan. Ja vasenkätinen hän on edelleen 15 vuotta myöhemmin.