Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tehnyt kamalan virheen ja ahdistaa niin että tuntuu mahdottomalta selvitä

Murtunut
19.07.2023 |

Olen tehnyt tyhmyyttäni ison virheen eräälle asiakkaalle, olen siis yrittäjä. En todellakaan tahallani vaan huolimattomuuttani/osaamattomuuttani. Nyt asia ahdistaa niin että koen fyysisiä oireita henkisen ahdistuksen lisäksi ja arjesta selviytyminen tuntuu vaikealta kun ajatukset pyörivät vain tuossa asiassa. Asian voi jotenkin korjata mutta luultavasti joudun maksamaan korjauksen omasta pussistani ja se voi tulla niin kalliiksi että joudun ottamaan lainaa sen takia. Minulla on vastuuvakuutus mutta se kattaa vain esine ja henkilövahingot, luulin että kattaa virheetkin mutta eipä katakaan.
Tuntuu niin vaikealta löytää tästä ulospääsyä kun koko pää ja mieli on niin solmussa. Samalla olisi kuitenkin pakko jatkaa arkea ja työtä jotta saan tienattua rahaa sillä tilanne vain pahenee jos en saa tehtyä laskutettavaa työtä.
Anteeksi, oli pakko purkaa mieltä jonnekin. Ehkä jollakulla on jokin lohduttava ajatus tai neuvo miten selvitä tästä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, niin kauan kun kyseessä on vain taloudellinen vahinko, ei ole paha juttu! Mieti vaikka lääkäriä tai autoilijaa, joka töissä mokatessaan olisi vastuussa toisen kuolemasta omaa huolimattomuuttaan. Siinä kohtaa varmaan tosi paljon toivoisi, että olisikin vain materiaa ja rahalla hoidettavissa.

Jos pitää ottaa lainaa, maksat sitä pikku hiljaa pois omaa tahtia. Älä tee liian tiukkaa maksusuunnitelmaa, ettei käy liian raskaaksi mielen päälle.

Häpeän tunteeseen auttaa itsemyötätunto ja sosiaaliset kontaktit. Puhu itsellesi kannustavan sävyyn. Kaikki tekevät virheitä, eikä sinun yksittäinen virheesi tarkoita, että olisit epäonnistunut ihmisenä! Yrittämiseen etenkin kuuluvat virheet ja taloudelliset riskit! Nyt yksi riski vaan toteutui. Lisäksi älä turhaan pimitä muilta ihmisiltä tapahtunutta, vaan puhu luotettaville ihmisille siitä ihan avoimesti, myös harmin tunteesta. Jos jäät yksin kipeän tunteen/häpeän kanssa, se vaan voimistuu. Tapahtuneesta puhuminen sen sijaan helpottaa ja auttaa laittamaan asioita oikeisiin mittasuhteisiin. Lue myös netistä tositarinoita ihmisistä, joilla samanlaisia kokemuksia. Esim yrittäjä, joka kertoo konkurssistaan omalla nimellään ja kuvallaan. Et ole ainoa.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/fed7562e-97bb-4e7a-802c-9cd99aacac48

Vierailija
22/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä mokaan, lohdutan itseäni muistuttamalla etten ole tappanut ketään, en ole tehnyt rikosta, en ole yrittänyt hankkia etua itselleni. Lööpeissä on joka viikko joku edellä olevista tapauksista. Ja aina kun olen aidosti katunut ja pyytänyt anteeksi, olen anteeksi saanut. Kuuntele Pauli Hanhiniemen Muutkin mokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, armoa itsellesi nyt!

Myötätuntoisia ajatuksia ikävään tilanteeseen, joka kuitenkin on vain yksi moka maailmankaikkeuden pikkupikkuplaneetalla.

Vierailija
24/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihanan rehellinen ihminen. Häpeä on kyllä lamauttava tunne, pahempi kuin syyllisyys. Häpeässä voisi vajota maan alle. Moni yrittäjä on tunnollinen ja kun kohdataan vaikeuksia esim. konkurssi, häpeä on valtava. Siinä moni yrittäjä riisti henkensä laman aikana - juurikin häpeän vuoksi. Myöhemmin tarkasteltuna yhteiskunnan olosuhteet olivat usein vaikeuksien syy. Kun tekee virheen, ajattelee, että vain juuri itse on syyllinen. Taustalla voi kuitenkin olla monia tekijöitä, kiirettä, stressiä, kuormitusta ja vaikka millaisia asioita, joiden vuoksi asia on päässyt tapahtumaan. Nämä eivät poista tapahtunutta, mutta asiasta tulee ymmärrettävämpi, eikä valtavalle häpeälle ole tarvetta. Kasvojen säilyttäminen on tärkeätä ja sinun kohdallasi rehellisyys on rahaakin arvokkaampaa. Olet hieno ihminen ja toivon, että tilanne ratkeaa ja pääset piinaavasta stressistä ja häpeästä eroon!

Vierailija
25/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

This too shall pass.

Eli tästäkin selviät kyllä.

Vierailija
26/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan eri asia mokata huolimattomuudesta tai osaamattomuudesta ilman pahaa aikomusta, kuin yleisestä kusipäisyydestä tai huijaustarkoituksessa. Inhimilliset erehdykset pitää pystyä laittamaan mittasuhteisiin. Se olisi ihan eri asia, jos olisit yrittäjänä tietoisesti ja tahallasi petkuttanut tai huijannut asiakasta, esim ottamalla tilauksen ja rahat vastaan ilman, että aiot toimittaa asiakkaalle tuotetta tai palvelua.

Edellä oletkin saanut jo hyviä neuvoja (mm myötätunto, muille puhuminen), ja niiden oheen haluaisin muistuttaa, että käy myös lääkärillä kysymässä tarvittaessa jotain lääkitystä noihin fyysisiin oireisiin. Esim nukkuminen, olisiko paikallaan lyhyt kuuri unilääkettä? Helposti yöllä tulee vatvottua liikaa, jolloin ahdistus menee ihan uusille tasoille, ja huonosti nukutun yön jälkeen on vaikeampi tarttua toimeen.

Lisäksi vinkkaan sinua tekemään mahdollisimman yksityiskohtaisen toimintasuunnitelman. Esim mihin tahoihin ottaa yhteyttä, mitä käytännössä pitää tehdä ja milloin. Aina kun olet saanut yhden jutun tehtyä listaltasi, kehu ja kannusta itseäsi. Näin saat takaisin kontrollin ja pystyvyyden tunnetta. Et ajelehdi passiivisena mielen myrskyssä, vaan pystyt vaikuttamaan moniin käytännön asioihin. Esim jos pitää ottaa lainaa, kilpailuta lainat ja tee realistinen maksusuunnitelma. Aikatauluta myös lepoa ja itsestäsi huolehtimista.

Vierailija
27/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään yrittäjää joka ei olisi mokannut ainakin kerran ja isosti , monet useamminkin ja todella isosti. Hae vaan näin vertaistukea muilta jotka kokeneet saman, ja muista raha ei ole kuin rahaa, terveyttä ja henkeä ei saa uhrata niihin. Kävel ja juokse ja ajattele samalla, niin aivot ja elimistö teräkunnossa, Nyt ei voi paljoa varmaan , eli sopeuduttava kai vaan. Tai eihän sitä tiedä jos voiskin joku keksiä apuja sulle. Tsemppii! Rukoilu voi oikeasti auttaa.

Vierailija
28/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tilanteen korjaamissuunnitelma. Stressi helpottaa, kun ison möhkäleen palastelee osiksi ja mietti mitä tehdään, miten ja milloin. Jos täytyy ottaa laina, teet sillekin suunnitelman.

Kyllä sinä selviät, raha on vain rahaa, tärkein omaisuutesi on omatuntosi, joka on oikealla mallilla.

Vierailija
29/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä selviät. Ihmisiä ollaan eikä koneita. Ajattele ihmisiä, jotka koijaa ja huijaa tieten tahtoen ja elävät silti vailla katumusta. Heidän sietäisi hävetä, ei sinun!

Pää pystyyn. Kaikki tekee virheitä. Jos joku sinua halveksuu virheesi vuoksi, hän ei ole sydämeltään viisas ja silloin hänen ajatuksillaan ei ole merkitystä.

Auta vagushermoasi auttamaan sinua. Juo vettä, venyttele, liikuta kroppaa vaikka ei siltä tuntuisi. Käy kävelyllä, soita ystävälle, hikoile stressiä vähemmäksi, ei muuta kuin takaisin töihin.

Vierailija
30/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanista sanoistanne

Ap

Vierailija
31/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtunut kirjoitti:

Lisäksi häpeä siitä että olen mokannut tuntuu ylitsepääsemättömältä.

Ap

Itsemyötätuntoa nyt kehiin! Ei maailma, ei edes sinun maailmasi, kaadu tuohon mukaan. Olet kovin ankara itsellesi. Olisikohan nyt aika ruveta pitämään huoli omasta hyvinvoinnista? Ja etsittävä armollisempi suhtautuminen itseensä?

Hyvä että puhut asiasta. Häpeän tunnustaminen on usein häpeästä vapautumisen edellytys. Tsemppiä!

Vierailija
32/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä nyt vollottanut silmät päästäni eikä itkusta tule loppua, viikkojen stressi ja sitten teidän lohduttavat kommentit. Olen tosiaan laiminlyönyt myös itseäni viime aikoina, mm. syönyt todella huonosti ja nukkunut huonosti kun asiat tulevat uniin. Olen todella tunnollinen ihminen ja siksi tämä kaikki ottaa niin hemmetin koville , tunnen pettäneeni itseni ja kaikki muutkin.

Ap

Vierailija
33/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtunut kirjoitti:

Ei ole kukaan kuollut tai loukkaantunut, ei ole ihmisille tapahtunut mitään. Asiakas tietää kyllä ja koitetaan saada asia hoidettua mutta se on hieman hankala ja työläs. Kyllä tästä varmaan rahalla selviää mutta se voi tietää minulle tuhansia euroja, ainakin, ja lisäksi omaa työtä jonkun verran. Tilanne on kestänyt jo jokusen viikon ja tuntuu että oma mieli ei kohta enää kestä tätä stressiä.

Ap

Hoida nyt asia kuntoon viimeisen päälle hyvin ja asiakkaan edessä hymy naamalla, vaikka harmittaa. Isot yritykset jopa mokaavat tahallaan siksi että voivat hyvittää mokansa ruhtinaallisesti. Se lujittaa asiakassuhdetta ja asiakas kehuu muillekin yrityksen reilua käytöstä.

Vierailija
34/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut ajattele niitä kaikkia hoitajia ja varahoitajia jotka osallistuivat työssään tähän k-testikamppanjaan

Vierailija
35/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtunut kirjoitti:

Olen täällä nyt vollottanut silmät päästäni eikä itkusta tule loppua, viikkojen stressi ja sitten teidän lohduttavat kommentit. Olen tosiaan laiminlyönyt myös itseäni viime aikoina, mm. syönyt todella huonosti ja nukkunut huonosti kun asiat tulevat uniin. Olen todella tunnollinen ihminen ja siksi tämä kaikki ottaa niin hemmetin koville , tunnen pettäneeni itseni ja kaikki muutkin.

Ap

Nyt aamulla lenkki aikaisin ja sitten ongelman kimppuun, tee asetelmassa sellainen asenne että teet tämän parhaiten miten pystyt- enempäähän et voi! Ja pyydä apua vaan mistä keksit. Ihmiset ymmärtää kyllä. Tilanteesta paras mahdollinen ja valoa näkyy jo pian, mielessä.

Vierailija
36/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset mokailevat työelämässä ihan koko ajan. Se on inhimillistä, eikä sille voi mitään. Nyt näin vain sattui käymään sinun kohdallasi, mutta se ei tee sinusta yhtään huonompaa tai epäonnistuneempaa ihmistä kuin muut. Vahinkoja käy kaikille. Selviät tästä kyllä.

Vierailija
37/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältäkin myötätuntoa. Huomaatko, että moni täällä tukee sinua. Sinä olet kunnollinen ja rehellinen ihminen. Sinä selviät. Puhu läheisillesi tai jollekin luotettavalle ihmiselle koko juttu. Ihan rauhassa.

Vierailija
38/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtunut kirjoitti:

Lisäksi häpeä siitä että olen mokannut tuntuu ylitsepääsemättömältä.

Ap

Ei huolta. Ihan kaikki mokailee. Otat vain siitä opiksesi.

Vierailija
39/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

This too shall pass.

Eli tästäkin selviät kyllä.

Kun joku 5-10 v on kulunut, katsot taaksepäin ja huomaat "kaikki mikä ei tapa vahvistaa"!  Oikeesti, voi olla että sitten katsot ja olet jopa hieman ylpeä (oikealla tavalla); siitäkin selvisin.  Hae apua lainan parhaaseen suorittamiseen jne, ilman häpeää, päättäväisesti eteenpäin.

Vierailija
40/45 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Sinä selviät kyllä. Pala kerrallaan niin jossain kohtaa helpottaa. Terveisin: Yksi mokailija vaan.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä