Mihin sijoittaisit 100 000 euroa?
Tarkoitukseni on sijoittaa saamani perintö tulevia vuosia, jopa vuosikymmeniä ajatellen. Mikä olisi kannattavaa? Tän hetkinen ajatukseni on laittaa 1/3 määraikaistalletukseksi, 1/3 rahastoon (mihin?) ja 1/3 suoraan osakkeisiin (mihin?). Näin siksi, että en ymmärrä sijoitusten päälle, enkä myöskään halua riskeerata. Sen verran ymmärrän, että sekä rahastot että osakkeet on nyt laskussa ja määräaikaistalletuksen korkokin on inflaatiota pienempi. Joten olisiko sittenkin järkevämpää pitää rahat tilillä ja odotella? Mitä nyt kannattaa tehdä? Kääntyä pankin sijoitusneuvojan puoleen?
Kommentit (182)
Kyllä. Harvalla firmalla on näin hyvä nousupotentiaali kuin Tulikivellä.
"Elementis $553 million acquisition of Mondo Minerals"
Käynnistetäänpäs veikkaus, paljonko Tulikiven osake nousee 9.3.2026 mennessä? 9.3.2026 mennessä LVV tulee antamaan Nordic Talc Oy:lle ympäristöluvan (10 kk sääntö).
Tulikiven kumppani Jøtul ilmoitti tällaista:
"Vahvan ja terveen taseen ansiosta Jøtul on hyvin valmistautunut tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin ja parantamaan kilpailuasemaansa markkinoilla.".
Tulikiven P/S on tällä hetkellä 1,08 ja Harvian P/S on 3,65. Tulikiven osakekurssi on nyt 0,528€, joten Harvian kertoimilla Jøtul voisi maksaa Tulikiven perinteisestä bisneksestä 2,00€/osake ja siihen päälle tulee tietenkin Suomussalmen talkkiesiintymä seuraavasti:
50m€ = +0,84€
100m€ = +1,67€
150m€ = +2,51€
200m€ = +3,34€
250m€ = +4,18€
486m€ = +8,12€ (Elementis maksoi Mondo Mineralsin talkista 486m€.)
Tulikiven osakkeella on näin potentiaalia nousta tasan 10 euroon, eli jopa 15-20x.
Jos Tulikiven osake esim. 10 -kertaistuu Nordic Talcin ansiosta, indeksisijoittajalla (7,5%/v) 10 -kertaistumiseen menisi 32 vuotta.
Enää 2,5 viikkoa ja on 9.3.2026!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Harvalla firmalla on näin hyvä nousupotentiaali kuin Tulikivellä.
"Elementis $553 million acquisition of Mondo Minerals"
Käynnistetäänpäs veikkaus, paljonko Tulikiven osake nousee 9.3.2026 mennessä? 9.3.2026 mennessä LVV tulee antamaan Nordic Talc Oy:lle ympäristöluvan (10 kk sääntö).
Tulikiven kumppani Jøtul ilmoitti tällaista:
"Vahvan ja terveen taseen ansiosta Jøtul on hyvin valmistautunut tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin ja parantamaan kilpailuasemaansa markkinoilla.".
Tulikiven P/S on tällä hetkellä 1,08 ja Harvian P/S on 3,65. Tulikiven osakekurssi on nyt 0,528€, joten Harvian kertoimilla Jøtul voisi maksaa Tulikiven perinteisestä bisneksestä 2,00€/osake ja siihen päälle tulee tietenkin Suomussalmen talkkiesiintymä seuraavasti:
50m€ = +0,84€
100m€ = +1,67€
150m€ = +2,51€
200m€ = +3,34€
250m€ = +4,18€
486m€ = +8,12€ (Elementis maksoi Mondo Mineralsin talkista 486m€.)<
9.3.2026 ei tapahdu yhtään mitään, tavallista kurssi heiluttaa vain.
Itse sijoitin viime vuonna suunnilleen tuon summan, suurinosa passiivisiin indeksirahastoihin, korkoa on kertynyt nyt lähes 15 000 euroa alle vuodessa. Säästötilillä pidän vain aivan muutaman tuhat euroa, tarpeeksi kauan tuli makuutettua siellä rahoja ilman kunnollista tuottoa.
Tietysti avustat zelenskyitä sehän tarvitsee rahaa venäjän matkaansa tapaamaan kaveriaan
Mikä tämä tulikivi-pelle on kaikissa sijoitusketjuissa?
Vierailija kirjoitti:
Itse sijoitin viime vuonna suunnilleen tuon summan, suurinosa passiivisiin indeksirahastoihin, korkoa on kertynyt nyt lähes 15 000 euroa alle vuodessa. Säästötilillä pidän vain aivan muutaman tuhat euroa, tarpeeksi kauan tuli makuutettua siellä rahoja ilman kunnollista tuottoa.
Höpö höpö. Mietippä itse mikä tässä meni väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Mietippä itse mikä tässä meni väärin?
No enpä tosiaan tiedä, koska näin tämä todellisuudessa meni. Aloitin sijoittamisen kevään romahduksen jälkeen, jaoin summan osiin ja ostin eri indeksirahastoja pitkin vuotta. Loppuvuodesta kasvua tuli eniten. Salkku on nyt tälläkin hetkellä 20% plussalla. Kerroppa nyt mikä tässä meni väärin? Ainoa mitä kadun on tosiaan se, että makuutin isoa summaa liian kauan huonokorkoisella säästötilillä, rahaa voisi nykyään olla aivan toisia summia.
Sangriaa ja tapaksia etelä epsanjassa.
ostaisin sijoitusasunnon. Nyt on ostajan markkinat ja on vielä niin kauan kun Ukrainassa soditaan. Olen ostanut 3 asuntoa nyt vajaan vuoden aikana ja saanut ne todella edullisesti.
Osakkeita ja rahastoja ostin 50 000 eurolla ja kultaa ostin 40 000 eurolla. Kullan hinta on noussut tosi hyvin ostamisen jälkeen. Osakkeet ja rahastot +- 0.
Osta koko rahalla Mandatumia niin saat noin 10.5% osinkotuoton nyt keväällä. 10500€ muutaman kuukauden sijoituksella 👍
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä tuotto! 15 prosenttia!
Vierailija kirjoitti:
Osta koko rahalla Mandatumia niin saat noin 10.5% osinkotuoton nyt keväällä. 10500€ muutaman kuukauden sijoituksella 👍
Ap tuskin haluaa osinkoja, koska nekin pitäisi taas sijoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Otin pikku potin Tulikiveä. Parissa kuukaudessa 5-10x kiinnostaa. Otsikko muuttuisi jopa milkuksi.
Täällä on jatkuvasti joku tulikivihullu. On ilmeisesti omia rahoja siinä kiinni ja yrittää mainostamalla saada sille kurssinousua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asuntolainaa? Maksa sitä, nyt ei saa hyvää tuottoa rahastoista eikä talletustileiltä. Jos ei ole, älä laita kaikkea kerralla rahastoihin. Ehdottomasti laittaisin (ison) osan mahdollisimman korkeakorkoiselle tilille. Esim Kauppalehdessä on tietokanta, mikä on päivän korko eri pankeissa säästötilille ja määräaikaistilille. Eilen paras korko oli 3,5 % säästötilille, ei tarvinnut edes määräajaksi tallettaa. Eli ei kannata laittaa pitkiin määräaikaisen tileihin, koska riskinä on että korot nousevat ja saat liian matalaa tuottoa. Sitten hajauttaisin riskiä ajallisesti ja maantieteellisesti. Eli ei kaikkea Helsingin pörssiin ja samana päivänä.. talletustililtä siirrät pikkuhiljaa rahastoihin.
Ei ainakaan näin. Jos on asuntolainaa järkevällä korolla, niin älä ainakaan sitä maksa. Tämänkin avaaja sanoo, että säästötille löytyy jopa 3,5 % korkoja. Mun asuntolaina o
3,5% korosta menee 30% veroina valtiolle, joten suosittelen lyhentämään asuntolainaa, jos ei saa reilusti isompaa, varmaa tuottoa muualta.
8uo riin. Mutta enimmäkseen ulkkareihin. kotimaiset on ryppyisiä sellupeppuja.
Vierailija kirjoitti:
ostaisin sijoitusasunnon. Nyt on ostajan markkinat ja on vielä niin kauan kun Ukrainassa soditaan. Olen ostanut 3 asuntoa nyt vajaan vuoden aikana ja saanut ne todella edullisesti.
Oletjo saanut niihin luotettavat vuokralaiset? Tuotto tulee vasta sitä kautta. Pahimmassa tapauksessa joku pilaa koko asunnon.
Joko aseteollisuus osakkeisiin, tai kultaan. Todennäköisesti kultaan.