Veljeni vaimoineen esittää lapsuudenperheelleemme köyhää
Ovat siis hyvissä ammateissa (ei kuitenkaan lääkäri tms. selkeä "ison rahan ammatti".) He tuovat toistuvasti esiin minulle ja vanhemmillemme, miten ei ole varaa siihen tai tähän. Olen kuitenkin kysynyt verotoimistosta heidän verotietonsa, ja tienaavat yhteensä n. 150 000 e.
Vanhempani tai minä emme koskaan pyydä rahaa keneltäkään, joten siitä ei voi johtua tuo käytös. Mikähän voisi olla syynä tähän?
Kommentit (58)
Eihän suuret tulot tarkoita, että käyttörahaa olisi paljon. Voi olla suuret menot.
Ihminen voi olla varakas, mutta käteisestä on puutetta. Rahat on laitettu sijoituksiin eikä niitä voi hetkessä realisoida.
Siis kuka sekopää lähtee kyselemään toisten tuloja oikein verovirastosta asti?! Mitä se teille kuuluu miten he elävät?
Julkisten tietojen kysyminen ei ole urkintaa. Jätätte toivottavasti myös lukematta julkkisten verotiedot? Se ei muutenkaan ollut tämän ketjun aihe, joten takaisin asiaan, kiitos.
Ap
Meilläkin on tulot tuota luokkaa, eikä kaikkeen ole varaa. Vaikka on velaton talo ja mökki ja autot. En valita rahapulaa pienituloisemmille, mutta en myöskään kerro kenellekään mikä taloudellinen tilanteemme on. Jos joku on niin nolo, että ottaa selvää, niin hänen häpeänsä.
Moni pitää kuitenkin taloudellisen tilanteensa vähättelyä kohteliaana.
Ja mitä tarkoittaa ettei ole varaa? Meillä on ollut varaa kerätä usealle lapselle n 50 000 euron pesämunat odottamaan opiskeluja. Mutta silti en välttämättä käyttäisi paljon pienempää rahasummaa johonkin minusta turhaan, koska sitten meillä ei olisi varaa niihin tärkeämpiin.
Kuka tahansa saa suuret menot. Minullakin on kun kaikki menee. En silti esitä köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Julkisten tietojen kysyminen ei ole urkintaa. Jätätte toivottavasti myös lukematta julkkisten verotiedot? Se ei muutenkaan ollut tämän ketjun aihe, joten takaisin asiaan, kiitos.
Ap
No aika junttia niidenkin lukeminen on. Erikseen tuttujen tulojen selvittäminen onkin sitten jo tosi noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on järkyttävä urkkija. Ei taida olla ihan terve.
Suomessa verotiedot ovat jo hyvin pitkään olleet julkisia.
Ap
Hyvä tietää, nyt voin urkkia miten paljon eräs perhe tienaa. Mietityttänyt jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No aika junttia niidenkin lukeminen on. Erikseen tuttujen tulojen selvittäminen onkin sitten jo tosi noloa.
Mitäpä se minua liikuttaa, jos tuntemattomat mammat pitävät minua nolona.
Ap
Minullakaan ei ole varaa moneen asiaan, vaikka tilillä olisi rahaa ostaa tuo asia, en osta kaappia täyteen vaatteita tai valmisruokaa tai syö ravintolassa,. En edes ole erityisen pihi, saati hyvä palkkainen, mutta kulutan vähän ja usein ihmettelen miten ihmisillä on vaikkapa varaa ajaa jollain hienolla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kenen muiden verotiedot olet käynyt tarkistamassa verotoimistossa? Työkavereittesi? Ystäviesi? Naapureittesi? Muiden sukulaisten?
Onko tuo mielestäsi ihan tervettä?
Pengotko kaapit ollessa apuna kukkien kastelussa, kun asukkaat ovat matkoilla, kun ei ole kielletty ja avaimenkin olet saanut?
Voi olla monta eri syytä. Esim.
-on paljon velkaa/velkoja toisella tai kummallakin
-korvamerkitsevät ansioitaan jotain tiettyä varten, jolloin kokevat niiden olevan ns. poissa laskuista. Esim. eläketason turvaaminen tai perintöveroihin säästäminen (itse olen korvamerkinnyt 250 000 e tuleviin perintöasioihin ja minulla ei ole vielä noin paljoa. Niinpä joudun vielä pitkän pitkän aikaa minimoimaan kulutuksen samalla, kun sijoitan kuukausittain mahdollisimman paljon)
-ehkä tulossa iso remontti tai hedelmöityshoitoja yksityisellä tai muuta vastaavaa
-eivät ehkä halua antaa signaalia, että heillä olisi rahaa kustantaa jotain teillekin tai lähteä esim. matkoille, jonne eivät halua
-eivät ehkä halua määrittää arvoaan teidän silmissänne rahan kautta. Varallisuuserot voivat aiheuttaa kateutta ja hiertää välejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitäpä se minua liikuttaa, jos tuntemattomat mammat pitävät minua nolona.
Ap
Kerro kaikille, joiden verotiedot olet käynyt tarkistamassa, niin huomaat millaisena he sinua pitävät.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei kyllä kiinnosta julkkisten verotiedot ja vielä vähemmän tuttujen läheisten. Utelias ja pahantahtoinen olet.
No, jos on isompi asuntolaina, autot ja lapset, niin tuo 150 000 (miinus verot) saattaa todellakin olla riittämätön johonkin sellaiseen, mistä haaveilevat.
Mitä sitten pitäisi sanoa? Ei ole varaa, niin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerro sinä, sinähän heitä tunnet ja tiedät. Meille ovat täysin tuntemattomia. Ei minua ainakaan toisten verotiedot kiinnosta, ei edes julkkisten. Olet kenties hyvin kateellinen?
Meillä on juoksevat menot kuukaudessa vähintään 4000 euroa eikä meillä ole edes asuntolainaa.
Kaksi teiniä, talo ja mökki ja vanha auto.
Sano heille, että hyvä kun tienaavat niin paljon, niin tulevat jotenkin toimeen. Miten heidän kävisikään, jos olisi keskivertotulot, kun taloustaidot on noin surkeat. :D
Tämä.