Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätteenkierrätys alkaa olemaan ydinfysiikkaa

Vierailija
17.07.2023 |

On miljoona eri sääntöä, pussia, astiaa jonne pitäisi osata laittaa kaikki oikein. Asiaa ei auta kun luet näistä kierrätyksen kympin tytöistä ja pojista joille kierrätys onnistuu vaikka silmät sidottuina.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lajittelussa ei kannata olla mustavalkoinen, myös harmaan sävyt kelpaa. Taloyhtiööni tuli muovinlajitteluroskis. Toisinaan kun jaksan kerään muovit, toisinaan lyön sekajätteeseen, etenkin kun muovi likaista. Toisinaan jaksan panostaa enemmän.

Lasien, biojätteen, kartongin, paperin ja metallin lajittelu ei todellakaan ole ydinfysiikkaa. Ongelma on toki pienet tilat koska roskiskaapissa ei ole tilaa paljoa lajittelulle. Helpompaa olisi jos olisi.

Toinen ongelma on iljettävät banaanikärpäset.

Välillä olen laittanut biojätettä pussissa pakkaseen.

Ja todennut että nyt menee kyllä liian pitkälle.

Kun jaksan olen tarkempi, kun en heitän sekajätteeseen.

Vierailija
62/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovi on kyllä varsinainen murheenkryyni. Joka pakkaus pitäisi lukea tarkasti että onko tämä nyt sitä muovia joka kierrätetään vai jotain toista muovia. Vauvojen pussiruoat hyvänä esimerkkinä, osa menee muoveihin, osa sekajätteisiin, osassa korkki menee muoveihin ja muu sekaärsyttävää. Pahvi on todella yksinkertainen ja helppo, samoin paperi ja biojäte. Paristot myös ja metalli. Muovin kierrätys on ihan pyllystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on se kyllä vaikeeta. Arvioin mikä olis oikee roskis millekin ja heitän sinne. Muoviroskiksen aukko niin pieni ettei sinne edes mahdu kuin pakkausmuovi, mikä sinne vaan kuuluukin.

Pakkauksiakin on isoja. Esim pakastimen ympäriltä styroksit. Kun taas vastaavasti styroksinen kylmälaukku (laatikko) ei kelpaa. Ota noista sitten selvää.

Pakkausjäte kelpaa. Minusta hyvin selkeä jaottelu.

Vierailija
64/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on se kyllä vaikeeta. Arvioin mikä olis oikee roskis millekin ja heitän sinne. Muoviroskiksen aukko niin pieni ettei sinne edes mahdu kuin pakkausmuovi, mikä sinne vaan kuuluukin.

Pakkauksiakin on isoja. Esim pakastimen ympäriltä styroksit. Kun taas vastaavasti styroksinen kylmälaukku (laatikko) ei kelpaa. Ota noista sitten selvää.

Kaikkia muovipakkauksia ei vielä voida kierrättää uusiomuoviksi: esimerkiksi styroksi, osa mustista muoveista, biohajoava muovi ja esimerkiksi alumiinia sisältävät yhdistelmäpakkaukset karsitaan pois ja hyödynnetään energiantuotannossa.

Vierailija
65/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekajäte, muovit, kartongit, metalli, lasi ja bio. Toki kuudesta saa miljoonan, kun vähän pyöristää. Aika itsestään selviä nuo viisi minusta on ja jos en ole varma, niin heitän sekajätteeseen. Ei tämä sen vaikeampaa ole.

Meillä on nuo, ja näiden lisäksi vielä kierrätyspaperi, paristot ja elektroniikkajäte erikseen. Paristoja tulee kourallinen kuukaudessa (mm. tietokonehiiristä, nyt meni just palohälyttimistä paristot vaihtoon jne), ja elektroniikkajäte kuullostaa kauhean suureelliselta, kun kyseessä on rikki mennyt käsivatkain tai tietokonehiiri.

Olen tosin huomannut, että ilmeisesti minun insinööriaivoni toimivat eri tavalla kuin muiden, koska esimerkiksi miehelleni on täysin mahdotonta käsittää, että metallia ei laiteta sekajätteeseen, eikä sixpack-muoveja pihan roskapönttöön irrallaan. Tästä on nyt 20 vuotta käyty keskustelua, eikä hän edelleenkään ymmärrä, että jos jätefirma sanoo, että KAIKKI jätteet on pakattava pusseihin, se tarkoittaa myös miehen roskapönttöön heittämiä roskia.

Että tuolla kokemuksella sanoisin, että todellakin tavallisten ihmisten älykkyys ei ilmeisesti riitä muistamaan eikä ymmärtämään, että sanomalehtipaperi ja aaltopahvi ovat eri asioita.

Oma mies on hoitanut kierrätysongelmat niin, että hän jättää kaiken tiskipöydälle. Minua nyppii, mutta parempi se silti on kuin aiempi tapa, jossa hän laittoi paperia muoviroskikseen, biojätteet sekaroskikseen ja ihan mitä sattuu metalliroskikseen. Joskus muovipussin sisään hän laittoi kaiken mahdollisen, niitä oli tosi kiva käydä läpi.

Vierailija
66/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt oikeasti ole vaikeaa. Isoin ongelma itselle lähinnä se, että milloin muovi on tarpeeksi puhdasta. Huuhtaisu? Ei lähde rasva. Pesu olisi turhaa.

Ei sitä muovia tarvitse puhtaaksi pestä, rasva ei haittaa mitään. Periaatteessa muovit voisi laittaa kierrätykseen sellaisenaan likaisenakin, mutta pesua suositellaan siksi, etteivät keräysastiat alkaisi haista biojätteelle.

Vierailija
67/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Styroksihan menee sekajätteeseen. Et ole ilmeisesti edes koskaan lukenut muovinkierrätysohjeita?

Vierailija
68/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovien kanssa se ainakin jonkun sortin fysiikkaa välillä on ja vähän kuin jotain alkuainetaulukoita katsoisi kun niitä muovilajeja yrittää selvittää.

Vierailija
69/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajittelussa ei kannata olla mustavalkoinen, myös harmaan sävyt kelpaa. Taloyhtiööni tuli muovinlajitteluroskis. Toisinaan kun jaksan kerään muovit, toisinaan lyön sekajätteeseen, etenkin kun muovi likaista. Toisinaan jaksan panostaa enemmän.

Lasien, biojätteen, kartongin, paperin ja metallin lajittelu ei todellakaan ole ydinfysiikkaa. Ongelma on toki pienet tilat koska roskiskaapissa ei ole tilaa paljoa lajittelulle. Helpompaa olisi jos olisi.

Toinen ongelma on iljettävät banaanikärpäset.

Välillä olen laittanut biojätettä pussissa pakkaseen.

Ja todennut että nyt menee kyllä liian pitkälle.

Kun jaksan olen tarkempi, kun en heitän sekajätteeseen.

Sekajätteeseenkö ne banaanikärpäset eivät ilmesty?

Vierailija
70/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pistänyt kaiken aina sekajätteeseen. Sekaroskat, paketit, pussit, purkit, tölkit, pöntöt, ruokajätteet, ongelmajätteet, ydinjätteet..

Vierailija
71/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin tässä kuussa kerätä muovit erilleen, kun saatiin roskakatokseen oma astia sille. Yhteen kestokassiin lyön paperit, toiseen kartongit, metallit ja lasit, jotka lajittelen katoksella omiin astioihinsa, ja sitten on tiskipöydällä biojätteen astia ja alakaapissa nyt muovi ja muu poltettava omissaan.

En koe hankalaksi ollenkaan.

Vierailija
72/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovien kanssa se ainakin jonkun sortin fysiikkaa välillä on ja vähän kuin jotain alkuainetaulukoita katsoisi kun niitä muovilajeja yrittää selvittää.

Normi kotitalousmuovi ei kyllä pitäisi olla mikään ongelma. Siinä kierrätysmuovitaulokossa on ainut pvc, jota ei voi laittaa muoveihin ja sitä nyt ei hirveesti kotitalouspakkauksissa käytetä.

Vierailija
73/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muoviset elintarvikepakkaukset menevät muoviin pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Muovinkeräys onkin monesti nimetty nimellä "elintarvikepakkaukset".

Vierailija
74/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Styroksihan menee sekajätteeseen. Et ole ilmeisesti edes koskaan lukenut muovinkierrätysohjeita?

Ohjeet on paikkakuntakohtaisia..

"Styroksipakkaus (esim. tyhjä, huuhdeltu elintarvikepakkaus tai pakkauksessa esim. ostetun sähkölaitteen suojana käytetty styrox) voidaan lajitella muovipakkauskeräykseen."

https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/jateopas/jatteet/styroksi-polys…

Vierailija
75/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekajäte, muovit, kartongit, metalli, lasi ja bio. Toki kuudesta saa miljoonan, kun vähän pyöristää. Aika itsestään selviä nuo viisi minusta on ja jos en ole varma, niin heitän sekajätteeseen. Ei tämä sen vaikeampaa ole.

Meillä on nuo, ja näiden lisäksi vielä kierrätyspaperi, paristot ja elektroniikkajäte erikseen. Paristoja tulee kourallinen kuukaudessa (mm. tietokonehiiristä, nyt meni just palohälyttimistä paristot vaihtoon jne), ja elektroniikkajäte kuullostaa kauhean suureelliselta, kun kyseessä on rikki mennyt käsivatkain tai tietokonehiiri.

Olen tosin huomannut, että ilmeisesti minun insinööriaivoni toimivat eri tavalla kuin muiden, koska esimerkiksi miehelleni on täysin mahdotonta käsittää, että metallia ei laiteta sekajätteeseen, eikä sixpack-muoveja pihan roskapönttöön irrallaan. Tästä on nyt 20 vuotta käyty keskustelua, eikä hän edelleenkään ymmärrä, että jos jätefirma sanoo, että KAIKKI jätteet on pakattava pusseihin, se tarkoittaa myös miehen roskapönttöön heittämiä roskia.

Että tuolla kokemuksella sanoisin, että todellakin tavallisten ihmisten älykkyys ei ilmeisesti riitä muistamaan eikä ymmärtämään, että sanomalehtipaperi ja aaltopahvi ovat eri asioita.

Oma mies on hoitanut kierrätysongelmat niin, että hän jättää kaiken tiskipöydälle. Minua nyppii, mutta parempi se silti on kuin aiempi tapa, jossa hän laittoi paperia muoviroskikseen, biojätteet sekaroskikseen ja ihan mitä sattuu metalliroskikseen. Joskus muovipussin sisään hän laittoi kaiken mahdollisen, niitä oli tosi kiva käydä läpi.

Joo, totakin on tehnyt. Mä niin kanssaelän tätä sun kanssa.

Vierailija
76/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lehdet, komposti ja sekajäte.

Vierailija
77/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on oikeassa. Vasta viime viikolla mulle selvisi jos muovipakkauksessa on kahta erilaista muovia ne pitää irrottaa toisistaan.

Olen vuosien ajan heittänyt palmolive kösisaippuan yhtenä osana muovikeräykseen. Kertokaa fiksummat onko sen korkki ja itse tuote kahta eri muovia jotka irrotetaan, en tiedä

Vierailija
78/78 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on oikeassa. Vasta viime viikolla mulle selvisi jos muovipakkauksessa on kahta erilaista muovia ne pitää irrottaa toisistaan.

Olen vuosien ajan heittänyt palmolive kösisaippuan yhtenä osana muovikeräykseen. Kertokaa fiksummat onko sen korkki ja itse tuote kahta eri muovia jotka irrotetaan, en tiedä

Tarviiko edes tietää? Irrottaa vaan sen enempää pohdiskelematta. Ihan itse teette asioista monimutkaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan