Mulla on jotenkin kamala olo kun nukuin huonosti, vai voiko johtua siitä????
Nukuin viime yönnä jotain 3 tai4 tuntia ja olen koko päivän itkenyt ja ahdistaa ja tuntuu että sekoan. Voiko johtua huonosta yöstä muka?
Kommentit (3)
Voi. Nuorena ei haitannut valvomiset eikä pitkät ateriavälit, mutta näin keski-iässä on oltava tarkkana uni- sekä ruokarytmin kanssa koska sitä on kuin pienessä sievässä eikä tunnu edes näkevän kunnolla jos on huonosti nukuttu yö takana tai jää vaikka aamiainen syömättä.
Totta, unettomuus tuntuu päivällä siltä että päässä pyörii ja pyörryttää. Kevyt liikunta illalla, kuppi kamomillaa, kukaties jopa melatoniini-lisä ja kun menet nukkumaan, älä ajattele nukkumiseen käyttämiäsi tunteja etukäteen. Tärkeintä on lepo ja levollinen olotila, nukahtaminen käy huomaamatta jollei sitä stressaa etukäteen. Mitään melatoniinia kummempaa lääkitystä ei kannata edes harkita; niin paljon muuta riesaa ja mahdollinen masennuskierre vain pahenee. Lääketeollisuus elää ihmisten heikkoudesta, niin valitettavaa kuin onkin. Puhelin kauemmas illalla, se käsiin vasta kellon sammuttamista varten aamulla. Nukkumaan mennessä ajatus silmät suljettuna positiiviseen päivällä koettuun tilanteeseen tai esim. lemmikkisi sympaattisiin ilmeisiin. Elä se uudelleen koko ajan. Jos mieleen putkahtaa muuta niin käännä ajatus takaisin. Hymyile silmät kiinni sitä ajatellessa, aluksi vaikka teennäisesti, lopulta se tulee jo spontaanina. Elämäniloa täytyy etsiä ja sitä löytää oikeasti pienistäkin asioista, myös pilvisenä ja sateisena päivänä. Katse luontoon ja sen ilmentymiin tuo hymyä synkkäänkin päivään ja synkästä mielestä eroon pääsyyn. Jopa sadepisaroiden ropina edessä olevaan lätäkköön näyttää kauniilta kun katsot sitä eri tavalla. Käännä ärtymys positiivisuuteen joka kerta kun koet ärsyyntyväsi. Onnistut siinä varmasti jos annat mielellesi mahdollisuuden! Kokeile jopa torkahtaa päiväsaikaan jos mahdollista, totuttelet näin kehosi uudelleen unen tarpeeseen. Se että nukahtaa ennen iltaunia, ei syö pois mahdollista yön unta, vaan suot kehollesi näin tarvittavan lepohetken jota yö välttämättä ei suo helpolla. Lepohetkelle ei ole kellon määrittämiä sääntöjä!
Voi. Mulla myös tulee fyysisesti huono olo kun nukun vähän ja saatan oksennella.