Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne kirkosta eronnut haudataan?

Vierailija
13.12.2006 |

Mietin tuossa kirkosta eroamista ja päähäni putkahti ajatus mihin haudataan kun kuolema koittaa? Eikös hautausmaat ole ev. lut ja ortodoksi yleensä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluit tai et kirkkoon

Vierailija
2/11 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan ollut kirkkoon kuulumattoman hautajaisissa? Minkälainen on seremonia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä jättäisin linnuille enkä hautaisi, vanha tapa. Mutta eipä taida laki ihan kaikkia uskonnollisia tapoja sallia?

Vierailija
4/11 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelleni nautajaisia ei tulla järjestämään ja ruumiskin poltetaan ja hietetään jokeen..

Vierailija
5/11 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kirkosta eronneen hautajaisissa ja samalla kaavalla siunattiin kuin jos olisi kirkkoon kuulunut.

Vierailija
6/11 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautajaiset voi olla ihan vainajan näköiset, millaiset kukin haluaa. Ei todellakaan siunata! hölmöähän se olisi.

Vierailija
7/11 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli kuitenkin eläessään sanonut, että tämä menettely sopii hänelle. Kirkkoon kuuluvien kuolemasta ilmoitetaan seurakunnan uutisissa lehdessä ja kirkossa, mutta kirkkoon kuulumattomilla tällaista ei ole.

Itsekin olen miettinyt kirkosta eroamista, mutta tämä hautajaisasiahan ei sitten enää ole minun päänsärkyni, kun se tulee ajankohtaiseksi.

Vierailija
8/11 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

hautajaiset voi olla ihan vainajan näköiset, millaiset kukin haluaa. Ei todellakaan siunata! hölmöähän se olisi.

Vierailija
9/11 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on oma käytäntö uskonveljen tai sisaren hautaamiseksi. Ei mitään kirkollista. Samaa kappelia käytetään ja siellä puhuu JT seurakunnan edustaja joka on aina mies.

Puheen pitäjä pitää ruokouksen ja lauletaan laulukirjasta (heidän omasta)

Vainaja siirretään tavalliseen tapaan arkussa hautaan ja saattoväki seuraa perässä. Haudalla on puhe ja laulua ja kukkalaitteiden lasku. Järjestystä en muista.

Sen jälkeen pitävät muistotilaisuuden omassa valtakunnan salissa tai jossain ravintolassa tai pitopalvelun tiloissa niin kuin muutkin.

Uskovat ylösnousemukseen ja tätä korostetaan tilaisuudessa. Vainaja herätetään aikanaan maan päälle joka muutetaan paratiisiksi. Kaunista.

Jos on polttohautaus niin voi tilaisuus olla pelkästään heidän valtakunnan salissa.

Vierailija
10/11 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pakanoita ei haudata. Ne jätetään pysähdyslevikkeen jäteastiaan.

Ja kuolleiden kunnioitus ei sitten vissiin kuulu kristittyjen tapoihin. ;) Tai siis vain kristittyjen kuolleiden kunnioitus. Ihme primitiivejä. ;)

Käytännössä syy siihen, että monet ei-kristityt siunataan on, että sukulaiset toivovat sitä.

Itse toivon kuollessani tuhkausta. Mulle on aika sama, mitä tuhkilleni tehdään. Jos joku esim. äitiäni helpottaisi, että joku banaaninpalvoja käy ruumiini siunaamassa, ei se minua haittaa. Minulle itselleni se on kumminkin samantekevää.

Vierailija
11/11 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse haluan tulla tuhkatuksi. Näistä jutuista löytyy googlella tietoa ja esim. vapaa-ajattelijoiden sivuilla on kans.