Missä iässä ihmiset yleisimmin alkoholisoituvat?
Muodostuuko alkoholin ongelmakäyttöön suhde jo nuorena, vai muodostuuko alkoholista ongelma vasta ruuhkavuosina/ hieman vanhemmalla iällä? Onko teillä omakohtaisia kokemuksia tai näkemyksiä aiheesta?
Kommentit (10)
Ei ole kokemusta, mutta eiköhän se ole ennemmin olosuhteista, kuin iästä kiinni. Osalla jää viihdekäyttö päälle, tai se riistäytyy käsistä. Toisille tulee elämässä vastaan joku tilanne, että tartutaan pulloon. Perustellaan, että voi lopettaa koska tahansa, ja ihan vaan juomisen ilosta juodaan, ei kännin takia.
Alkoholismi on myös ainakin jossain määrin periytyvää, joten alttius kulkee suvussa. Jos sitä ruokkii, niin kai siihen on mahdollisuus upota, sama missä iässä on.
Ruuhkavuosina sairastutaan vahvuuteen.
Mä olen koko koko ikäni tehnyt määräaikaisia työsopimuksia ja aina niiden välillä juomiseni lisääntyi aina valtavasti. Lopullinen niitti oli kun sain asuntovelat maksettua ja elän yksin niin ei ole mitään estettä juomiselle.
Vuosia kestänyt yksinäisyys ja työttömyys ajaa juomaan vuosi vuodelta enemmän ja koska ei ole perhettäkään niin ei tarvitse edes yrittää olla selvinpäin. Tällä hetkellä olen 39-vuotias ja olen ollut 2 päivää tänä vuonna selvinpäin.
Tuskin on yhtä ja ainoaa ikää, on vain erilaisia olosuhteita ja tekijöitä, kuten:
1. Viihdekäyttö lähtee lapasesta (yleensä nuorehkot aikuiset, myös varttuneemmat kesäloman viettäjät)
2. Hoidetaan työstressiä (yleensä 30-60-vuotiaat)
3. Juodaan pitkittyneeseen suruun ja ahdistukseen, kuten puolison/perheen menetys tai muut traumat (mikä ikä hyvänsä)
4. Juodaan lievittääkseen yksinäisyyttä (eläkeläiset ja työttömät, miksei myös kesäloman viettäjät ja vklp tissuttelijat)
Hurjimmat jutut olen kuullut työssä käyviltä. Neljän viikon kesälomaputken jälkeen katkaisun kautta taas töihin. Sitä rataa koko elämä.
Siinä iässä, kun rutiinit loppuu, vastuu katoaa ja yksinäisyys täyttää elämän.
Omalla kohdallani siis noin 35-vuotiaana.
Mitä olen pitkän elämäni aikana AA-kokouksisa kuullut, niin joku kertoo alkoholisoituneensa jo teininä, joku vasta päästyään eläkkeelle.
Mene joskus johonkin AA-ryhmän avokokoukseen, kuulet monta tarinaa.