Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistan ajan kun ei ollut omaa mökkiä, ja piti kyhjöttää kotona tai sumplia koko ajan muiden nurkkiin menosta

Vierailija
17.07.2023 |

Kaupunkiasunnossa kyhjöttäminen kesällä on pahinta lasten kanssa.

Joka viikonloppu pakko mennä tien päälle.

Ensin vanhempien mökille. Sitten vuokramökille josta maksaa itsensä kipeäksi. Sitten viikko ulkomailla kalliissa ja huonolaatuisessa, on vain rasitus..

Sitten miehen vanhemmille ja sitten kun paikat loppuu 3 vkon ramppaamisen jälkeen, on pakko tehdä aivan turhia päiväretkiä. Porukka autoon ja kuumassa köröttely jonnekin ramppaamaan.

Nautin niin paljon meidän mökillä, kun saan juoda rauhassa aamukahvit. Lämmin suihku ja kesän aktiviteetit kutsuu. Uimista, puusauna best, puutarhanhoitoa, lasten rauhallista tekemistä, hyvä illallinen ja kirjan lukemista. Halutessa kultuuria, marjastusta, sienestystä

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun oli vielä mökki. Piti maksaa vakuutus-, sähkönsiirto-, remontti-, tienhoito-, kiinteistövero-, ym. maksuja siitä, että sai olla pari kuukautta mökillä kylmässä ja sateisessa Suomen kesän itikka-helvetissä. Nyt ei tarvitse pelätä mahdollisia putkien jäätymistä talvisin, mökkivarkaita, myrskyä, tulipaloa eikä lahoamista ja vuotavia kattoja. Uimista sinilevässä eikä mutaisessa pikkujärvessä saunan jälkeen ei ole enää, eikä pakollisia sienten ja marjojen keruuretkiä. Bensakulutkin ovat pienentyneet. Kyllä on elämä helpompaa nyt!

Höh. Allekirjoitan tuon laskulitanian, ja Suomen säät, mutta:

Itikkahelvetin olemme ratkaiseet mosquito magnetilla ja thermacelleillä.

Putkien jäätymisen varalle on lämmiteytyt putket

Varkaita, myrskyjä tms varalle on vakuutus

Vuotavia kattoja ja lahoamisen varalle on suht uusi rakennus, mutta myös rempat

Ja missään tapauksessa mökillä ei ole pakko tehdä mitään muuta kuin aika ajoin vähän kunnostaa, ettei se ala lahoamaan tai katto vuotamaan.

Ei, en ole itse mökki-ihminen, vaikka olen mökin perinytkin. Mutta ei tuo nyt noin kauheaa ole.

Hyttyskarkotteet ym. ovat epäterveellisiä.

Putket jäätyvät jos tulee sähkökatko.

Vakuutus ei korvaa kaikkea eikä varsinkaan tunnearvoa.

Katot vuotavat aina, ennemmin tai myöhemmin.

Mökillä pitää aina jotakin muuten se ei pysy kunnossa tai myyntikelpoisena. Vrt. Jätevesisäännökset, jotka muuttuvat, energiatehokkuus yms.

Kyllä on kauheaa.

Vierailija
22/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun oli vielä mökki. Piti maksaa vakuutus-, sähkönsiirto-, remontti-, tienhoito-, kiinteistövero-, ym. maksuja siitä, että sai olla pari kuukautta mökillä kylmässä ja sateisessa Suomen kesän itikka-helvetissä. Nyt ei tarvitse pelätä mahdollisia putkien jäätymistä talvisin, mökkivarkaita, myrskyä, tulipaloa eikä lahoamista ja vuotavia kattoja. Uimista sinilevässä eikä mutaisessa pikkujärvessä saunan jälkeen ei ole enää, eikä pakollisia sienten ja marjojen keruuretkiä. Bensakulutkin ovat pienentyneet. Kyllä on elämä helpompaa nyt!

Bensakulut? Onneksi meillä on sähköauto💪 Kivaa kesää sullekin😚

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin muistan ajan, jolloin ei ollut mökkiä. Olin monta kertaa vuodessa ulkomailla. Nyt ei ole enää varaa, kun mökki vie ne rahat.

Tiesitkö, että voit vuokrata sun mökkiä varakkaille, ja kattaa näin sen kulut 😘

Vierailija
24/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily on yliarvostettua. Paljon helpompaa on elämä ilman jatkuvaa rahareikää ja pakkotyöleiriä. Kuinkahan moni menee mökilleen hampaat irvessä, että taasko sinne on mentävä? P-huussin tyhjennystä, hämähäkinverkkojen pyyhkimistä, talven vaurioiden korjaamista ja kaikkea muuta turhaa ähellystä, että voi taas muutaman viikon vuodessa katsella rapistuvia rakennuksia ja ruokkoamatonta maisemaa, vuotavaa venettä ja lahoavaa laituria.

Meillä on ihana merenrantamökki Inkoossa ja sitten huvila toisaalla maaseudulla. Veneilyä, laskettelua ja ei tosiaankaan mitään huussin tyhjennystä😂

Vierailija
25/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin muistan ajan, jolloin ei ollut mökkiä. Olin monta kertaa vuodessa ulkomailla. Nyt ei ole enää varaa, kun mökki vie ne rahat.

Tiesitkö, että voit vuokrata sun mökkiä varakkaille, ja kattaa näin sen kulut 😘

Vuokralaiset tuhosivat mökin. Näitä otsikoita löytyy pilvin pimein.

Vierailija
26/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bensakulut? Onneksi meillä on sähköauto💪 Kivaa kesää sullekin😚

Sähköautot poistuvat käytöstä perinteisiä aiemmin

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkimus-paljastaa-huolestuttavan-ke…

Vierailija
27/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi mennä muiden nurkkiin? Ainakin minulle kotini on rakas ja viihdyn siellä. Siksi se mökkikin on jäänyt vähälle käytölle.

Vierailija
28/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan ole ollut mökiä ,Emme kyhötäneet toisten nurkissa tai pilossa kun ei rahaa edes loma matkoihin.Äiti vei meidät aina meren ranalle,eivät oli mukana.Päivä kului pienenä hiekka leikien ja veden kanssa.Isompana onkien ymm.Ei mitään ongelaa ulkoilla ja uida loma kaudet ihan koti nurkilla.Mikään ei sadesäälä estänyt ulkoilla.Lisäksi ahkerasti käytimme kirjastoaa.

Vierailija
29/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kyllä "riemastuu" kun saa isona perinnöksi lahoavan rötiskön, jota kukaan ei huoli edes ilmaiseksi kun on purkukuntoinen, väärän järven rannalla ja liian pitkän matkan päässä kaupungista. Rakennukset pitää purkaa tai remontoida. Laittaa vedet ja viemärit, lämmitykset, tiet kuntoon sekä maksaa perintöverot.

Me ollaan hoidettu nuo asiat ennen kuin äitini pää kallistuu. Ei niitä hoida kukaan muukaan.

Saammepa freesin mökin juuri sellaisena kuin haluamme.

Vierailija
30/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja asioita teen kaupungissa omakotitalossa kuin mitä ap tuossa luettelee. Ei ole mökille tarvetta.

Vierailija
31/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä rankkaa ollut .

Vierailija
32/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily, mikäli ei ole ns. luksus-mökkiä, jossa vedet tulee ja menee, tie vie oven eteen ja rakennukset lähes uusia, sopii vain tee-se-itse- ja suht. nuorille henkilöille. Vanhemmiten ei enää viitsi, jaksa eikä pysty tekemään niitä miljoonia mökkeilyyn liittyviä asioita. Siksi sinne meno vähenee tai loppuu kokonaan, jolloin alkaa rakennuksien rapistuminen ja maiseman rehevöityminen. Toki voi palkata mökkitalkkarin jos raha riittää mutta mitä järkeä siinä on jos siellä ei enää käy. Mökistä luopuminen on myös oma projektinsa jos sen ylipäänsä saa kaupattua jollekin. Minne esim. kaikki vuosikymmenien aikana sinne haalitut tavarat, jotka ovat yleensä jo romua jne? Henkinen luopuminen voi olla raskasta myös.

Minkä ikäinen on "vanhemmiten"? Olen 59-vuotias nainen ja minulle ei tuota mitään ongelmia pitää rakennukset ja maisema kunnossa. Ja miten huonekalu tai kirjat muuttuvat romuksi jos ne ovat mökillä?

Huonekaluihin tulee "mökin haju" eivät kelpaa enää kenellekään kuten eivät myöskään vanhat kirjat.

Vain jos tönö on homeessa. Hyvin pidetty mökki ei ole.

Vierailija
33/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tavallaan, mutta itse en oikein tajua tuota jatkuvaa menemistä lomalla jonnekin. Meillä ei ole omaa mökkiä, ja ollaan oltu ihan juhannuksia myöten kesäisin kotona. Ei meillä ole ollut mitään jatkuvaa pakkoa olla tien päällä tai koko ajan olla menossa jossakin. Eikä vaihtoehtona ole ollut kaupunkiasunnossa kyhjöttäminen. Ollaan mietitty kesälomalle muutama isompi meno, mikä mahtuu budjettiin. Ehkä lomamatka ulkomaille tai vaihtoehtoisesti muutamia eri reissuja kotimaahan. Kaikki muut ajat ollaan keksitty tekemistä sitten ihan kotioloissa. Pienemmät lapset viihtyy ihan uimarannoilla, leikkipuistoissa, retkillä jne. Teineillä taas on jo omat kaverit ja heidän kanssaan voi aina välillä keksiä kiinnostavaa tekemistä.

Tätä ihmettelin minäkin miksi ihmeessä pitää kaikki kesäviikonloput ravata jossakin. Ja ei siellä kaupungissakaan ole mikään pakko neljän seinän sisällä olla. Me käytiin paljon huvipuistoissa, kotieläintiloilla, maauimalassa/lähistön järvissä uimassa, erilaisissa kesätapahtumissa jne. jne. Lomalla tosin vähintään kaksi viikkoa aurinkovarmassa lomakohteessa - ajatuskin siitä, että olet koko perheen voimin sulloutunut mökkiin kun on se perinteinen Suomen kesäsää eli 15 astetta lämmintä ja jatkuvaa vesisadetta ei mun mielestä ole mitenkään rentouttavaa lomanviettoa.

Vierailija
34/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Några kommentarer åt person Mega Nega:

Muistan kun oli vielä mökki. Piti maksaa

vakuutus - frivilligt.

sähkönsiirto - frivilligt och behövs även på de alternativa ställena.

remontti- görs på alla fastigheter.

tienhoito- frivilligt.

kiinteistövero- gäller alla fastigheter men är den första utgiftsposten som är ett verkligt tillägg.

ym. maksuja - närmast sopavgiften.

siitä, että sai olla pari kuukautta mökillä kylmässä ja sateisessa Suomen kesän itikka-helvetissä. - du har valt fel ställe.

Nyt ei tarvitse pelätä mahdollisia putkien jäätymistä talvisin - stugor går att stänga och dränera.

mökkivarkaita - skaffa stuga på en holme.

myrskyä, tulipaloa - täcks av försäkringen.

eikä lahoamista ja vuotavia kattoja - täcks av renoveringar.

Uimista sinilevässä eikä mutaisessa pikkujärvessä saunan jälkeen - verkar vara påhitt.

eikä pakollisia sienten ja marjojen keruuretkiä. - de är inte obligatoriska nu heller.

Bensakulutkin ovat pienentyneet. - säkert om man bara är hemma

Kyllä on elämä helpompaa nyt! - slöare med, antar man.

Vierailija
35/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi mennä muiden nurkkiin? Ainakin minulle kotini on rakas ja viihdyn siellä. Siksi se mökkikin on jäänyt vähälle käytölle.

Ja nämä muiden nurkkiin aikaansa viettämään tulevat kaupunkilaiset ovat ihan kamalia ihmisiä! Pitäis tajuta, että tullaan vain kutsusta, eikä itse ehdoteta, että me voitais tulla. Kilttinä hyväksyin tämän monta vuotta, sitten onneksi tuli korona. Nyt ei korona enää kelpaa tekosyyksi. Tämä on ihan hirveän ahdistavaa aikaa kunnes lomakausi on taas ohi. Kahvittelut ok, mutta en jaksa yöksi tuppautujia enkä lapsiaan maalaislomalle meille lähettäviä. 😒

Vierailija
36/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen elämänvaihe muuttaa arvoja ja tarpeita, joten  jos mökkeily on nyt se juttu hienoa. Joku päivä voi iskeä kyllästyminen ja keksii sitten jotakin muuta.

Vuokraan mökin vuodeksi kerrallaan, koska kyllästyn niin nopeasti samoihin maisemiin ja etenkin mökkinaapureihin. Nyt on onneksi todella valtava alue ympärillä, niin olen sanan mukaisesti koko kesäkauden korvessa jemmassa. Touhuan tosi paljon ja omistaja on antanut vapaat kädet tajutessaan, että 20 vuoden kokemukseni eri mökeistä ja niiden hoitamisesta takaa hänelle hyvän vuokralaisen. 

Odotteleen raivaussahaa huollosta ja sitten pääsen siivoamaan puupellot leppäpöpeliköistä. Rakastan sitä hommaa yli kaiken ja omistajallehan se on kiva, että hoidan hänen omaisuuttaan.

Vierailija
37/47 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily on yliarvostettua. Paljon helpompaa on elämä ilman jatkuvaa rahareikää ja pakkotyöleiriä. Kuinkahan moni menee mökilleen hampaat irvessä, että taasko sinne on mentävä? P-huussin tyhjennystä, hämähäkinverkkojen pyyhkimistä, talven vaurioiden korjaamista ja kaikkea muuta turhaa ähellystä, että voi taas muutaman viikon vuodessa katsella rapistuvia rakennuksia ja ruokkoamatonta maisemaa, vuotavaa venettä ja lahoavaa laituria.

Mä tykkäisin tuollaisesta puuhastelusta kumppanin kanssa (paitsi se huussin tyhjennys). Mut eipä ole kumppania. Eikä mökkeröä. Eikä kauheasti rahaakaan 🙄

Vierailija
38/47 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkäisin tuollaisesta puuhastelusta kumppanin kanssa (paitsi se huussin tyhjennys). Mut eipä ole kumppania. Eikä mökkeröä. Eikä kauheasti rahaakaan 🙄

Isket jonkun upean vanhan talon omistajan

Vierailija
39/47 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily, mikäli ei ole ns. luksus-mökkiä, jossa vedet tulee ja menee, tie vie oven eteen ja rakennukset lähes uusia, sopii vain tee-se-itse- ja suht. nuorille henkilöille. Vanhemmiten ei enää viitsi, jaksa eikä pysty tekemään niitä miljoonia mökkeilyyn liittyviä asioita. Siksi sinne meno vähenee tai loppuu kokonaan, jolloin alkaa rakennuksien rapistuminen ja maiseman rehevöityminen. Toki voi palkata mökkitalkkarin jos raha riittää mutta mitä järkeä siinä on jos siellä ei enää käy. Mökistä luopuminen on myös oma projektinsa jos sen ylipäänsä saa kaupattua jollekin. Minne esim. kaikki vuosikymmenien aikana sinne haalitut tavarat, jotka ovat yleensä jo romua jne? Henkinen luopuminen voi olla raskasta myös.

Mikä on se vanhemmiten?

Itse olen jo 57-vuotias ja vielä en ole tullut siihen ikään. Meillä on vesijohdoton ja melko alkeellinen mökki. Aina riittää kunnostettavaa ja nikkaroitavaa. Minusta on ihana mennä mökille, unohtuu kaikki ne ihan liian monet surut ja murheet, joita elämässä tuntuu olevan, kun istuu laiturilla, soutelee ja kuuntelee vain hiljaisuutta tai luonnon ääniä. Romua meidän mökillä ei kyllä ole, ihan normaalia ja kunnollista tavaraa siellä on.

Minusta on ihana mennä mökille, unohtuu kaikki ne ihan liian monet surut ja murheet, joita elämässä tuntuu olevan, kun istuu laiturilla, soutelee ja kuuntelee vain hiljaisuutta tai luonnon ääniä.

Tässäpä se oleellinen

Vierailija
40/47 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä muiden nurkkiin aikaansa viettämään tulevat kaupunkilaiset ovat ihan kamalia ihmisiä! Pitäis tajuta, että tullaan vain kutsusta, eikä itse ehdoteta, että me voitais tulla. Kilttinä hyväksyin tämän monta vuotta, sitten onneksi tuli korona. Nyt ei korona enää kelpaa tekosyyksi. Tämä on ihan hirveän ahdistavaa aikaa kunnes lomakausi on taas ohi. Kahvittelut ok, mutta en jaksa yöksi tuppautujia enkä lapsiaan maalaislomalle meille lähettäviä. 😒

Miksi olet noin tossu? Seuraavan kerran kun joku ehdottaa kyläilyä, toteat että kahville voitte tulla, mutta yöksi sitten seuraavaan paikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi