Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistan ajan kun ei ollut omaa mökkiä, ja piti kyhjöttää kotona tai sumplia koko ajan muiden nurkkiin menosta

Vierailija
17.07.2023 |

Kaupunkiasunnossa kyhjöttäminen kesällä on pahinta lasten kanssa.

Joka viikonloppu pakko mennä tien päälle.

Ensin vanhempien mökille. Sitten vuokramökille josta maksaa itsensä kipeäksi. Sitten viikko ulkomailla kalliissa ja huonolaatuisessa, on vain rasitus..

Sitten miehen vanhemmille ja sitten kun paikat loppuu 3 vkon ramppaamisen jälkeen, on pakko tehdä aivan turhia päiväretkiä. Porukka autoon ja kuumassa köröttely jonnekin ramppaamaan.

Nautin niin paljon meidän mökillä, kun saan juoda rauhassa aamukahvit. Lämmin suihku ja kesän aktiviteetit kutsuu. Uimista, puusauna best, puutarhanhoitoa, lasten rauhallista tekemistä, hyvä illallinen ja kirjan lukemista. Halutessa kultuuria, marjastusta, sienestystä

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä mitenkään kärsi kotonani. Eikö vakituisesta asuinpaikasta kannattaisi yrittää saada sellainen että siellä viihtyy?

Vierailija
42/47 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jee ja taas vituttaa. Pakko kai vuokrata Skipperi ja rytyyttää sillä ympäri saaria kun ei ole omaa mökkiä! 🥺 ärsyttää!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily, mikäli ei ole ns. luksus-mökkiä, jossa vedet tulee ja menee, tie vie oven eteen ja rakennukset lähes uusia, sopii vain tee-se-itse- ja suht. nuorille henkilöille. Vanhemmiten ei enää viitsi, jaksa eikä pysty tekemään niitä miljoonia mökkeilyyn liittyviä asioita. Siksi sinne meno vähenee tai loppuu kokonaan, jolloin alkaa rakennuksien rapistuminen ja maiseman rehevöityminen. Toki voi palkata mökkitalkkarin jos raha riittää mutta mitä järkeä siinä on jos siellä ei enää käy. Mökistä luopuminen on myös oma projektinsa jos sen ylipäänsä saa kaupattua jollekin. Minne esim. kaikki vuosikymmenien aikana sinne haalitut tavarat, jotka ovat yleensä jo romua jne? Henkinen luopuminen voi olla raskasta myös.

Mikä on se vanhemmiten?

Itse olen jo 57-vuotias ja vielä en ole tullut siihen ikään. Meillä on vesijohdoton ja melko alkeellinen mökki. Aina riittää kunnostettavaa ja nikkaroitavaa. Minusta on ihana mennä mökille, unohtuu kaikki ne ihan liian monet surut ja murheet, joita elämässä tuntuu olevan, kun istuu laiturilla, soutelee ja kuuntelee vain hiljaisuutta tai luonnon ääniä. Romua meidän mökillä ei kyllä ole, ihan normaalia ja kunnollista tavaraa siellä on.

Sama meillä. Ihana ja upea mökki🙏💙 ja mielellään mennään. Kaikki tekeminen ihanaa ja rentoutuminen alkaa heti.

Vierailija
44/47 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily on yliarvostettua. Paljon helpompaa on elämä ilman jatkuvaa rahareikää ja pakkotyöleiriä. Kuinkahan moni menee mökilleen hampaat irvessä, että taasko sinne on mentävä? P-huussin tyhjennystä, hämähäkinverkkojen pyyhkimistä, talven vaurioiden korjaamista ja kaikkea muuta turhaa ähellystä, että voi taas muutaman viikon vuodessa katsella rapistuvia rakennuksia ja ruokkoamatonta maisemaa, vuotavaa venettä ja lahoavaa laituria.

Muutama viikkoko? Me olemme n 9 kk vuodessa mökillä puhtaan erämaajärven rannalla ja kaikki mukavuudet on. Vesijohto omasta kaivosta, kompostoiva sisävessa, tiskikone ja pyykkikone.

Talvella talossa sauna lämpiää ja kesällä rantasauna oman metsän puilla.🤗

Vierailija
45/47 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun oli vielä mökki. Piti maksaa vakuutus-, sähkönsiirto-, remontti-, tienhoito-, kiinteistövero-, ym. maksuja siitä, että sai olla pari kuukautta mökillä kylmässä ja sateisessa Suomen kesän itikka-helvetissä. Nyt ei tarvitse pelätä mahdollisia putkien jäätymistä talvisin, mökkivarkaita, myrskyä, tulipaloa eikä lahoamista ja vuotavia kattoja. Uimista sinilevässä eikä mutaisessa pikkujärvessä saunan jälkeen ei ole enää, eikä pakollisia sienten ja marjojen keruuretkiä. Bensakulutkin ovat pienentyneet. Kyllä on elämä helpompaa nyt!

Höh. Allekirjoitan tuon laskulitanian, ja Suomen säät, mutta:

Itikkahelvetin olemme ratkaiseet mosquito magnetilla ja thermacelleillä.

Putkien jäätymisen varalle on lämmiteytyt putket

Varkaita, myrskyjä tms varalle on vakuutus

Vuotavia kattoja ja lahoamisen varalle on suht uusi rakennus, mutta myös rempat

Ja missään tapauksessa mökillä ei ole pakko tehdä mitään muuta kuin aika ajoin vähän kunnostaa, ettei se ala lahoamaan tai katto vuotamaan.

Ei, en ole itse mökki-ihminen, vaikka olen mökin perinytkin. Mutta ei tuo nyt noin kauheaa ole.

Hyttyskarkotteet ym. ovat epäterveellisiä.

Putket jäätyvät jos tulee sähkökatko.

Vakuutus ei korvaa kaikkea eikä varsinkaan tunnearvoa.

Katot vuotavat aina, ennemmin tai myöhemmin.

Mökillä pitää aina jotakin muuten se ei pysy kunnossa tai myyntikelpoisena. Vrt. Jätevesisäännökset, jotka muuttuvat, energiatehokkuus yms.

Kyllä on kauheaa.

Putket voi tyhjentää hetkessä, jos tulanne vaatii ja mökin paikka ratkaisee sen, onko hyttysiä vai ei.

Meillä kalliorinne ja kanervaa ja katajia ja lepakoita, jotka syövät hämärässä mahd hyttyset.

Pari hyttystä olen täällä tänä kesänä tavannut .🙄

Vierailija
46/47 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä mitenkään kärsi kotonani. Eikö vakituisesta asuinpaikasta kannattaisi yrittää saada sellainen että siellä viihtyy?

Mä en kanssa käsitä tätä, että se kotona oleminen on aina kyhjöttämistä tai mitä surkeutta nyt keksitään sitä riutumista kuvaamaan.  Miksi? Miksi ei voi hankkia sellaista kotia jossa viihtyy, tai vastaavasti keksiä jotain tekemistä. Mistä tahansa kodista pääsee kuitenkin ulos.

Vierailija
47/47 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily, mikäli ei ole ns. luksus-mökkiä, jossa vedet tulee ja menee, tie vie oven eteen ja rakennukset lähes uusia, sopii vain tee-se-itse- ja suht. nuorille henkilöille. Vanhemmiten ei enää viitsi, jaksa eikä pysty tekemään niitä miljoonia mökkeilyyn liittyviä asioita. Siksi sinne meno vähenee tai loppuu kokonaan, jolloin alkaa rakennuksien rapistuminen ja maiseman rehevöityminen. Toki voi palkata mökkitalkkarin jos raha riittää mutta mitä järkeä siinä on jos siellä ei enää käy. Mökistä luopuminen on myös oma projektinsa jos sen ylipäänsä saa kaupattua jollekin. Minne esim. kaikki vuosikymmenien aikana sinne haalitut tavarat, jotka ovat yleensä jo romua jne? Henkinen luopuminen voi olla raskasta myös.

Mikä on se vanhemmiten?

Itse olen jo 57-vuotias ja vielä en ole tullut siihen ikään. Meillä on vesijohdoton ja melko alkeellinen mökki. Aina riittää kunnostettavaa ja nikkaroitavaa. Minusta on ihana mennä mökille, unohtuu kaikki ne ihan liian monet surut ja murheet, joita elämässä tuntuu olevan, kun istuu laiturilla, soutelee ja kuuntelee vain hiljaisuutta tai luonnon ääniä. Romua meidän mökillä ei kyllä ole, ihan normaalia ja kunnollista tavaraa siellä on.

Meillä samat, mutta olemme miehen kanssa 74 v.

Päärakennus tässä on 5 v vanha ja alkup saunamökki 30 v, eikä sielläkään mitään romuja ole eikä homeenhajua.

Outoa, että monien tutuilla on noita romuvarastoja ja omassa tuttavapiirissäni ei ole yhtään.

Ehkä vakka kantensa valitsee😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä