Muistan ajan kun ei ollut omaa mökkiä, ja piti kyhjöttää kotona tai sumplia koko ajan muiden nurkkiin menosta
Kaupunkiasunnossa kyhjöttäminen kesällä on pahinta lasten kanssa.
Joka viikonloppu pakko mennä tien päälle.
Ensin vanhempien mökille. Sitten vuokramökille josta maksaa itsensä kipeäksi. Sitten viikko ulkomailla kalliissa ja huonolaatuisessa, on vain rasitus..
Sitten miehen vanhemmille ja sitten kun paikat loppuu 3 vkon ramppaamisen jälkeen, on pakko tehdä aivan turhia päiväretkiä. Porukka autoon ja kuumassa köröttely jonnekin ramppaamaan.
Nautin niin paljon meidän mökillä, kun saan juoda rauhassa aamukahvit. Lämmin suihku ja kesän aktiviteetit kutsuu. Uimista, puusauna best, puutarhanhoitoa, lasten rauhallista tekemistä, hyvä illallinen ja kirjan lukemista. Halutessa kultuuria, marjastusta, sienestystä
Kommentit (47)
Meillä lapsi on pian 4v (aika rientää!) Mökki rakennettiin hänen vauvavuotenaan.
Mökin avulla on lapsi aivan toisenlainen lapsi, kuin muuten olisi.
On aina paikka, jossa saadaan rennosti viettää kesät, joulut, pääsiäinen, venetsialaiset, halloweenit, syyslomat ja muut pyhät. Ei tarvi koskaan stressata mitä tekisi, mihin mentäisiin. Ei tarvi nukkua sukulaisten huonoissa sängyissä, pyykätä ja kiireellä siivota muiden nurkkia..
Lapsi Rakastaa ja Nauttii mökillä luonnossa olemisesta. Uintia, patikointia, samoilua, vaellusta, ja isompi kaupunki vieressä, jossa tarvittaessa vaikka teatteria 🌸🍃 Sitä millainen leikkikenttä luonto on, ei korvaa mikään. Lapsi puhuu koko ajan mökistä, toivoo sinne menoa, rakastaa olla siellä 🙏
Meistä tuntuu, että meidän elämämme muuttui. Positiiviseen 🙏
Muistan kun oli vielä mökki. Piti maksaa vakuutus-, sähkönsiirto-, remontti-, tienhoito-, kiinteistövero-, ym. maksuja siitä, että sai olla pari kuukautta mökillä kylmässä ja sateisessa Suomen kesän itikka-helvetissä. Nyt ei tarvitse pelätä mahdollisia putkien jäätymistä talvisin, mökkivarkaita, myrskyä, tulipaloa eikä lahoamista ja vuotavia kattoja. Uimista sinilevässä eikä mutaisessa pikkujärvessä saunan jälkeen ei ole enää, eikä pakollisia sienten ja marjojen keruuretkiä. Bensakulutkin ovat pienentyneet. Kyllä on elämä helpompaa nyt!
Vierailija kirjoitti:
Etelänreissulla ollaan se 6 yötä käytännössä. 3500e maksaa viikko, on muuten hirveä, suolainen hinta. Käyttörahaa menee toiset samanmoiset. Sillä aika kovasti maksaa mökkiä, ja nauttii Suomen ihanasta kesästä🍃
Miksi olla reissulla vain kuusi yötä, ja maksaa noin tolkuttomasti. Me ollaan matkustettu meidän viisilapsisella perheellä etelän lomille yleensä kahdeksi viikoksi, eikä olla edes sellaisilla reissuilla saaneet noin järkyttäviä summia kulumaan. Viikon pakettimatkakin on aina seitsemän yötä, ja nykyään voi tehdä kaikenlaisia ihan omatoimilomia edullisemmin.
Mökkeily on yliarvostettua. Paljon helpompaa on elämä ilman jatkuvaa rahareikää ja pakkotyöleiriä. Kuinkahan moni menee mökilleen hampaat irvessä, että taasko sinne on mentävä? P-huussin tyhjennystä, hämähäkinverkkojen pyyhkimistä, talven vaurioiden korjaamista ja kaikkea muuta turhaa ähellystä, että voi taas muutaman viikon vuodessa katsella rapistuvia rakennuksia ja ruokkoamatonta maisemaa, vuotavaa venettä ja lahoavaa laituria.
Kukin tavallaan, mutta itse en oikein tajua tuota jatkuvaa menemistä lomalla jonnekin. Meillä ei ole omaa mökkiä, ja ollaan oltu ihan juhannuksia myöten kesäisin kotona. Ei meillä ole ollut mitään jatkuvaa pakkoa olla tien päällä tai koko ajan olla menossa jossakin. Eikä vaihtoehtona ole ollut kaupunkiasunnossa kyhjöttäminen. Ollaan mietitty kesälomalle muutama isompi meno, mikä mahtuu budjettiin. Ehkä lomamatka ulkomaille tai vaihtoehtoisesti muutamia eri reissuja kotimaahan. Kaikki muut ajat ollaan keksitty tekemistä sitten ihan kotioloissa. Pienemmät lapset viihtyy ihan uimarannoilla, leikkipuistoissa, retkillä jne. Teineillä taas on jo omat kaverit ja heidän kanssaan voi aina välillä keksiä kiinnostavaa tekemistä.
Lapsi kyllä "riemastuu" kun saa isona perinnöksi lahoavan rötiskön, jota kukaan ei huoli edes ilmaiseksi kun on purkukuntoinen, väärän järven rannalla ja liian pitkän matkan päässä kaupungista. Rakennukset pitää purkaa tai remontoida. Laittaa vedet ja viemärit, lämmitykset, tiet kuntoon sekä maksaa perintöverot.
Vierailija kirjoitti:
Kukin tavallaan, mutta itse en oikein tajua tuota jatkuvaa menemistä lomalla jonnekin. Meillä ei ole omaa mökkiä, ja ollaan oltu ihan juhannuksia myöten kesäisin kotona. Ei meillä ole ollut mitään jatkuvaa pakkoa olla tien päällä tai koko ajan olla menossa jossakin. Eikä vaihtoehtona ole ollut kaupunkiasunnossa kyhjöttäminen. Ollaan mietitty kesälomalle muutama isompi meno, mikä mahtuu budjettiin. Ehkä lomamatka ulkomaille tai vaihtoehtoisesti muutamia eri reissuja kotimaahan. Kaikki muut ajat ollaan keksitty tekemistä sitten ihan kotioloissa. Pienemmät lapset viihtyy ihan uimarannoilla, leikkipuistoissa, retkillä jne. Teineillä taas on jo omat kaverit ja heidän kanssaan voi aina välillä keksiä kiinnostavaa tekemistä.
Juuri näin. Kaupungeissa on nykyisin paljon tapahtumia ja tekemistä myös kesäisin. Eikä Helsinginkään keskusta ole juhannuksena täysin kuollut nykyisin.
Mökkeily, mikäli ei ole ns. luksus-mökkiä, jossa vedet tulee ja menee, tie vie oven eteen ja rakennukset lähes uusia, sopii vain tee-se-itse- ja suht. nuorille henkilöille. Vanhemmiten ei enää viitsi, jaksa eikä pysty tekemään niitä miljoonia mökkeilyyn liittyviä asioita. Siksi sinne meno vähenee tai loppuu kokonaan, jolloin alkaa rakennuksien rapistuminen ja maiseman rehevöityminen. Toki voi palkata mökkitalkkarin jos raha riittää mutta mitä järkeä siinä on jos siellä ei enää käy. Mökistä luopuminen on myös oma projektinsa jos sen ylipäänsä saa kaupattua jollekin. Minne esim. kaikki vuosikymmenien aikana sinne haalitut tavarat, jotka ovat yleensä jo romua jne? Henkinen luopuminen voi olla raskasta myös.
Minäkin muistan ajan, jolloin ei ollut mökkiä. Olin monta kertaa vuodessa ulkomailla. Nyt ei ole enää varaa, kun mökki vie ne rahat.
Varmaan vähän riippuu millainen se oma koti on. Jos asuu kaupungin keskustassa, ilman omaa pihaa tai parveketta, niin saattaisin kokea itsekin ahdistusta. Meillä on kaupungin laidalla iso koti ja iso oma piha, jaettu laituri ja pitkä rantakävelytie (40 kilsaa) luontoa ja metsät lähellä. En kaipaa tästä minnekään mökille, kun tuntuisi yhdeltä isolta velvollisuudelta ja huolelta lisää.
Myöskin lasken sitä mökin kustannusta. Riittävän hyvä maksaisi vähintään 100 000 e ja se on melko paljon, kun ajattelee hyötysuhdetta, ei siellä tulisi oltua kuin max 2 kk vuodessa. Sillä samalla rahalla pääsen matkustamaan tosi kivasti ympäri maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mökkeily, mikäli ei ole ns. luksus-mökkiä, jossa vedet tulee ja menee, tie vie oven eteen ja rakennukset lähes uusia, sopii vain tee-se-itse- ja suht. nuorille henkilöille. Vanhemmiten ei enää viitsi, jaksa eikä pysty tekemään niitä miljoonia mökkeilyyn liittyviä asioita. Siksi sinne meno vähenee tai loppuu kokonaan, jolloin alkaa rakennuksien rapistuminen ja maiseman rehevöityminen. Toki voi palkata mökkitalkkarin jos raha riittää mutta mitä järkeä siinä on jos siellä ei enää käy. Mökistä luopuminen on myös oma projektinsa jos sen ylipäänsä saa kaupattua jollekin. Minne esim. kaikki vuosikymmenien aikana sinne haalitut tavarat, jotka ovat yleensä jo romua jne? Henkinen luopuminen voi olla raskasta myös.
Mikä on se vanhemmiten?
Itse olen jo 57-vuotias ja vielä en ole tullut siihen ikään. Meillä on vesijohdoton ja melko alkeellinen mökki. Aina riittää kunnostettavaa ja nikkaroitavaa. Minusta on ihana mennä mökille, unohtuu kaikki ne ihan liian monet surut ja murheet, joita elämässä tuntuu olevan, kun istuu laiturilla, soutelee ja kuuntelee vain hiljaisuutta tai luonnon ääniä. Romua meidän mökillä ei kyllä ole, ihan normaalia ja kunnollista tavaraa siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun oli vielä mökki. Piti maksaa vakuutus-, sähkönsiirto-, remontti-, tienhoito-, kiinteistövero-, ym. maksuja siitä, että sai olla pari kuukautta mökillä kylmässä ja sateisessa Suomen kesän itikka-helvetissä. Nyt ei tarvitse pelätä mahdollisia putkien jäätymistä talvisin, mökkivarkaita, myrskyä, tulipaloa eikä lahoamista ja vuotavia kattoja. Uimista sinilevässä eikä mutaisessa pikkujärvessä saunan jälkeen ei ole enää, eikä pakollisia sienten ja marjojen keruuretkiä. Bensakulutkin ovat pienentyneet. Kyllä on elämä helpompaa nyt!
Höh. Allekirjoitan tuon laskulitanian, ja Suomen säät, mutta:
Itikkahelvetin olemme ratkaiseet mosquito magnetilla ja thermacelleillä.
Putkien jäätymisen varalle on lämmiteytyt putket
Varkaita, myrskyjä tms varalle on vakuutus
Vuotavia kattoja ja lahoamisen varalle on suht uusi rakennus, mutta myös rempat
Ja missään tapauksessa mökillä ei ole pakko tehdä mitään muuta kuin aika ajoin vähän kunnostaa, ettei se ala lahoamaan tai katto vuotamaan.
Ei, en ole itse mökki-ihminen, vaikka olen mökin perinytkin. Mutta ei tuo nyt noin kauheaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen on "vanhemmiten"? Olen 59-vuotias nainen ja minulle ei tuota mitään ongelmia pitää rakennukset ja maisema kunnossa. Ja miten huonekalu tai kirjat muuttuvat romuksi jos ne ovat mökillä?
Mökkeily on hankalaa, ellei osaa tai halua tehdä itse. Toisaalta se on suuri nautinto, jos nauttii asioiden tekemisestä. Mitään työleiriä ei meillä ole, hissukseen puuhaillaan mitä milloinkin. Ihana paikka, joka tekee onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se vanhemmiten?
Itse olen jo 57-vuotias ja vielä en ole tullut siihen ikään. Meillä on vesijohdoton ja melko alkeellinen mökki. Aina riittää kunnostettavaa ja nikkaroitavaa. Minusta on ihana mennä mökille, unohtuu kaikki ne ihan liian monet surut ja murheet, joita elämässä tuntuu olevan, kun istuu laiturilla, soutelee ja kuuntelee vain hiljaisuutta tai luonnon ääniä. Romua meidän mökillä ei kyllä ole, ihan normaalia ja kunnollista tavaraa siellä on.
Sitten sinulla ei onneksesi ole liikuntaelin- tai muita sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen on "vanhemmiten"? Olen 59-vuotias nainen ja minulle ei tuota mitään ongelmia pitää rakennukset ja maisema kunnossa. Ja miten huonekalu tai kirjat muuttuvat romuksi jos ne ovat mökillä?
Huonekaluihin tulee "mökin haju" eivät kelpaa enää kenellekään kuten eivät myöskään vanhat kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Ei mökki tosiaan ole hyvä vaihtoehto köyhille tai kädettömille. Se on ilman muuta selvää.
Mökki on kaikilla mukavuuksilla vaan eipä siellä tule käytyä paljoakaan. Joskus ollaan vietetty siellä joulu ja kerran juhannus. Ei ole minun juttuni ja joutaisi myydä.
Etelänreissulla ollaan se 6 yötä käytännössä. 3500e maksaa viikko, on muuten hirveä, suolainen hinta. Käyttörahaa menee toiset samanmoiset. Sillä aika kovasti maksaa mökkiä, ja nauttii Suomen ihanasta kesästä🍃