Voiko rippijuhlakutsusta kieltäytyä vetoamalla uskontoon?
Ensi sunnuntaina olisi puolisoni sukulaislapsen rippijuhlat. En näe mitään järkeä mennä juhlimaan asiaa, mikä on räikeässä ristiriidassa oman maailmankatsomuksemme kanssa ja ehdotin puolisolle että hän laittaisi vaan lahjan. Tämä ei hänelle käy, vaan haluaa mennä koko perheenä paikalle. Itse kieltäydyn osallistumasta juhlaan, eikä teini-ikäinen lapsemmekaan halua mennä. Edustamme siis ihan muuta elämänkatsomusta. En nyt ymmärrä, miksi asiasta pitää tehdä tämmöinen mekkala. Hän voi mennä ja lahjoa ihan niin paljon kuin haluaa, mutta minusta on kohtuutonta vaatia meitä muita osallistumaan.
En osallistuisi esimerkiksi muslimien tai juutalaistenkaan uskontoon liittyviin juhliin, miksi siis rippijuhliinkaan. Olenko siis kohtuuton, kun jättäydyn pois? Ei mieskään osallistu kirkkoon ja haluaisi että osallistumme kahveille, mutta en halua periaatteestakaan osallistua juhlaan missä juhlitaan nimenomaan kristinuskon sakramentteja.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
AP ei sitten varmaan juhli jouluakaan. Mikä vi tun epäsosiaalinen ilonpilaaja. Tuskin monet muutkaan siellä uskovat tasan kristinuskoon. Se on ihan sosiaalinen perinne. Kasvatat lapsestakin samanlaisen. Great. Nykypäivänä minäminäminäminä kaiken pitää sopia minulle ja olla juuri kuin minä haluan tai en tule paikalle. Kasva aikuiseksi. Kaikki ei riipu sinusta ja voit joskus soveltua tilanteeseen.
Olet jälleen yksi tyypillinen esimerkki kristityistä, joka kuvittelee että joulu on kristillinen juhla. Valista itseäsi hieman ja huomaat, että kyseessä on umpipakanallinen juhla, jonka te kristityt varastitte noin kuin varastitte monta muutakin juhlaa samalla kun pakotitte muut taipumaan omaan uskontoonne kuolemanrangaistuksen uhalla. Hieno uskonto teillä!
Tätä ketjua lukiessa olen entistä vakuuttuneempi siitä, että kristityt ovat lauma tekopyhiä jeesustelijoita. Osallistutte oman uskontonne juhliin vain koska kuuluu ja koska se on perinne. Kirkossa mennään naimisiin, vaikka uskoa ei olekaan mutta onhan se hienompi paikka kuin maistraatti. Rippijuhlat on vain juhlat ilman uskonnollista sisältöä. Pääasia että lahjoja saa. Säälittävää. Todella säälittävää.
Ja tuota uskontoa pitäisi tukea osallistumalla siihen näytelmään? Kiitos ei.
No miksi teet asiasta mekkalan? Onko sinulla jonkin kehityksellinen vamma, joka estää sinua tekemästä itse omat päätöksesi vai mitä tämä öyhöttäminen on?
Kaikkien kannalta parempi, että ap jää kotiin. Ties minkä saarnan aloittaisi siellä kahvitilaisuudessa, kun nyt jo noin kiihkoissaan siitä, että joku haluaa käydä rippikoulun.
no älä mene, eihän sinne pakko ole mennä. Itse, ateistina, olen jättänyt kirkon väliin ja mennyt vain itse juhlaan, jotka on ainakin omassa suvussani olleet lähinnä juhlat teinille, joka on aikuistumassa, ja minusta se on ihan kiva ajatus, minua ei häiritse se uskonnollisuus siinä taustalla, pidän sitä enemmänkin jonkinlaisena tapakulttuurina. Ja kivahan tavata sukulaisia aina silloin tällöin, vaikka sinun tapauksessa toki kyse ei ole omista sukulaisistasi. Itse pidin ex-miehenkin sukulaisia sukulaisinani ja suhtauduin heidän tapaamisiin kuten omiin sukulaisjuhliini, mutta toki nyt enää kun olemme eronneet en heitä enää tapaa (ex-anoppia lukuun ottamatta, häntä välillä käyn katsomassa, on vanha ja sairas, ei pääse pois asunnostaan enää itsenäisesti ja kaipaa seuraa)
Et siis menisi sukulaisen tai ystävän kirkkohautajaisiinkaan? Vaikken uskovainen olekaan, niin olen ollut juutalaishäissä ja erilaisissa sukulaisten kirkkotapahtumissa. Minä menen noihin tilaisuuksiin koska haluan kunnioittaa juhlakalua ihmisenä tuomitsematta hänen omia valintojaan. Jopa oma lapseni on kastettu ennen konfirmaatiota ja molemmissa tilaisuuksissa olin mukana onnellisena lapsen valinnoista.
Minä en suuremmin kirkossa viihdy katsomassa kidutus-/teloitusvälineessä roikkuvaa hahmoa. Itse en voi käsittää eri uskontoja ja kuinka pahoja asioita niiden varjolla on kirkot ja hallitsijat tehneet.
Jos palvoo vaikkapa Saatanaa, niin ikävältähän se tuntuu kirkonpenkissä persettään puuduttaa, kun samamielisillä yleensä parasta aikaa kunnon orgiat käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
no älä mene, eihän sinne pakko ole mennä. Itse, ateistina, olen jättänyt kirkon väliin ja mennyt vain itse juhlaan, jotka on ainakin omassa suvussani olleet lähinnä juhlat teinille, joka on aikuistumassa, ja minusta se on ihan kiva ajatus, minua ei häiritse se uskonnollisuus siinä taustalla, pidän sitä enemmänkin jonkinlaisena tapakulttuurina. Ja kivahan tavata sukulaisia aina silloin tällöin, vaikka sinun tapauksessa toki kyse ei ole omista sukulaisistasi. Itse pidin ex-miehenkin sukulaisia sukulaisinani ja suhtauduin heidän tapaamisiin kuten omiin sukulaisjuhliini, mutta toki nyt enää kun olemme eronneet en heitä enää tapaa (ex-anoppia lukuun ottamatta, häntä välillä käyn katsomassa, on vanha ja sairas, ei pääse pois asunnostaan enää itsenäisesti ja kaipaa seuraa)
Pakko kysyä ihan puhtaasta mielenkiinnosta: Mikä siinä kirkossa on niin pelottavaa, ettei ateisti sinne uskalla mennä? Itse en luokittele itseäni ateistiksi, mutta en myöskään kuulu kirkkoon. Silti minulle ei ole mikään ongelma istua kirkossa tunti esim. ystäväni häissä tai siskonpoikani rippijuhlissa.
Menin itse rippikouluun vain koska paras kaverikin meni. Silti tuntui paskalta, ettei minulle järjestetty juhlia tai kukaan edes ehdottanut sellaista. Konfirmaatiossa oli isäni lisäksi kummini, joka tuli paikalle vain velvollisuudesta. Muut kummit katosivat elämästäni jo varhaislapsuudessani.
Nuorelle on tärkeää kuulua joukkoon. Mieti vähän.
Voit ihan hyvin vain ilmoittaa, et olet estynyt. Noin vahvalla asenteella on parempikin, kun jättäydyt pois. Sitä vaan ihmettelen, että miten noin muuten pystyt elämään, koska todennäköisesti joku ympärilläsi (työkaveri, harrastuskaveri) edustaa toisenlaista maailmankatsomusta, kuin sinä.
Kuinka sä voit sitten käydä töissä, kun varmasti työpaikallasi on eri elämänkatsomuksen omaavia henkilöitä?
Muksusi on varmaan kotiopetuksessa, koska kouluissa on paljon eri elämänkatsomuksen omaavia henkilöitä?
Ettekä voi harrastaakaan mitään, kun kaikki ei jaa sun elämänkatsomusta?
Toi sun asenne kuvaa, vain ja ainoastaan sun ahdasmielistä elämänkatsomusta, jossa asetat itsesi muiden yläpuolelle.
Ja ilmeisesti olet opettanut tuon itsekkään, halveksuvan ja ahdasmielisen elämänkatsomuksen lapsellesi.
Toivottavasti miehesi menee, ja hänen silmät aukeavat näkemään, kuinka tuhoisaa on eläminen tuollaisen ihmisen puolisona.
Kamalaa kun en tykkää mistään juhlista ja ne ollut ihan hirveetä pakkopullaa.
Keksin ratkaisun siihen kun löysin ystävän jollekka ei tule mitään kutsuja ja haluaisi kamalasti osallistua kaikkiin juhliin, ehdottaen häntä tilalleni ja osalle on mainiosti sopinutkin tämmöinen järjestely jos on ollut vähän osallistujia ja kaikki olleet tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sä voit sitten käydä töissä, kun varmasti työpaikallasi on eri elämänkatsomuksen omaavia henkilöitä?
Muksusi on varmaan kotiopetuksessa, koska kouluissa on paljon eri elämänkatsomuksen omaavia henkilöitä?
Ettekä voi harrastaakaan mitään, kun kaikki ei jaa sun elämänkatsomusta?
Toi sun asenne kuvaa, vain ja ainoastaan sun ahdasmielistä elämänkatsomusta, jossa asetat itsesi muiden yläpuolelle.
Ja ilmeisesti olet opettanut tuon itsekkään, halveksuvan ja ahdasmielisen elämänkatsomuksen lapsellesi.
Toivottavasti miehesi menee, ja hänen silmät aukeavat näkemään, kuinka tuhoisaa on eläminen tuollaisen ihmisen puolisona.[/quote
En tiedä sinusta, mutta mä en jaa töissä henkilökohtaisia asioitani eikä me muutenkaan siellä keskustella elämänkatsomuksesta. Kukaan ei tuo omaa uskontoaan esille, eikä kukaan oleta että pitäisi millään tavalla osallistua toisen uskonnon riitteihin.
Lapsi osallistuu itse asiassa uskonnon tunneille normaalisti, koska haluaa oppia perustiedot maailman eri uskonnoista ja se on ihan fine, koska hän itse näin halusi valita. Hän ei kuitenkaan osallistu kevätkirkkoon tms. koska kokee sen olevan omia arvojaan vastaan.
Kyseessä on ainoastaan se, että koen tekopyhäksi juhlia asiaa, mikä on omaa elämänkatsomustani vastaan. Jokainen harjoittakoon mitä uskontoa tahansa, mutta ei kai voi olettaa että kaikki kokevat kyseistä tapahtumaa juhlan aiheena.
En itsekään ole pahastunut, kun suuri osa sukulaisista on jättänyt tulematta meidän perheen juhliin koska ilmeisesti ovat kokeneet ne oman elämänkatsomuksensa vastaiseksi. Mieheni menköön yksin, jos asia ei tuota hänen omalletunnolleen ongelmia mutta itse kokisin oloni hyvin epämukavaksi ja nimenomaan tekopyhäksi onnitellessani lasta asiasta, joka tekee oman oloni lähinnä ahdistuneeksi. Ymmärrän, että suurelle osalle ei tuota vaikeuksia esittää valheellisia onnitteluja mutta itse en halua valehdella edes tässä asiassa. Onnea, että osallistuit pelkästään tapojen takia leirille, jonne menit koska muutkin menivät ja osallistuit ehtoolliselle joka ei merkitse sinulle mitään. Onnea, onnea!
Eikös kaikista juhlista voi kieltäytyä vetoamatta yhtään mihinkään ja kororstamasta itseään. Sanoo vain että kiitos kutsusta, mutta ei pääse. Ei siihen mitään sen kummempaa syytä tarvita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ei sitten varmaan juhli jouluakaan. Mikä vi tun epäsosiaalinen ilonpilaaja. Tuskin monet muutkaan siellä uskovat tasan kristinuskoon. Se on ihan sosiaalinen perinne. Kasvatat lapsestakin samanlaisen. Great. Nykypäivänä minäminäminäminä kaiken pitää sopia minulle ja olla juuri kuin minä haluan tai en tule paikalle. Kasva aikuiseksi. Kaikki ei riipu sinusta ja voit joskus soveltua tilanteeseen.
Olet jälleen yksi tyypillinen esimerkki kristityistä, joka kuvittelee että joulu on kristillinen juhla. Valista itseäsi hieman ja huomaat, että kyseessä on umpipakanallinen juhla, jonka te kristityt varastitte noin kuin varastitte monta muutakin juhlaa samalla kun pakotitte muut taipumaan omaan uskontoonne kuolemanrangaistuksen uhalla. Hieno uskonto teillä!
Tätä ketjua lukiessa olen entistä vakuuttuneempi siitä, että kristityt ovat lauma tekopyhiä jeesustelijoita. Osallistutte oman uskontonne juhliin vain koska kuuluu ja koska se on perinne. Kirkossa mennään naimisiin, vaikka uskoa ei olekaan mutta onhan se hienompi paikka kuin maistraatti. Rippijuhlat on vain juhlat ilman uskonnollista sisältöä. Pääasia että lahjoja saa. Säälittävää. Todella säälittävää.
Ja tuota uskontoa pitäisi tukea osallistumalla siihen näytelmään? Kiitos ei.
Tiedoksi että 1/3 maailmaa juhlii joulua kristuksensyntymänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuota uskontoa pitäisi tukea osallistumalla siihen näytelmään? Kiitos ei.Tiedoksi että 1/3 maailmaa juhlii joulua kristuksensyntymänä.
Se ei siitä huolimatta ole alunperin kristillinen pyhä ja sitä ei muuta mikään.
Kristityt takertuu aina tuohon jouluun. Reppanat ei taida tietää sitäkään, että historiallinen henkilö Jeesus ei edes syntynyt jouluna. Teillä ei ole juuri mitään omaa. Kaikki pyhäpäivät ja todella, todella monet perinteet on omaksuttu pakanallisista tavoista. Ainut syy, miksi kristinusko on valtauskonto, on pakottaminen ja väkivalta. Ja te jatkatte lampaina niitä perinteitä, mitä teille on lapsesta asti tuputettu, ettekä osaa edes kyseenalaistaa mitään. Uskonto on teille suurimmalle osalle pelkkiä merkityksettömiä tapoja. Teidän jumalanne on pelkkä nimi, jonka te muistatte ainoastaan silloin kun tarvitsette jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuota uskontoa pitäisi tukea osallistumalla siihen näytelmään? Kiitos ei.Tiedoksi että 1/3 maailmaa juhlii joulua kristuksensyntymänä.
Se ei siitä huolimatta ole alunperin kristillinen pyhä ja sitä ei muuta mikään.
Kristityt takertuu aina tuohon jouluun. Reppanat ei taida tietää sitäkään, että historiallinen henkilö Jeesus ei edes syntynyt jouluna. Teillä ei ole juuri mitään omaa. Kaikki pyhäpäivät ja todella, todella monet perinteet on omaksuttu pakanallisista tavoista. Ainut syy, miksi kristinusko on valtauskonto, on pakottaminen ja väkivalta. Ja te jatkatte lampaina niitä perinteitä, mitä teille on lapsesta asti tuputettu, ettekä osaa edes kyseenalaistaa mitään. Uskonto on teille suurimmalle osalle pelkkiä merkityksettömiä tapoja. Teidän jumalanne on pelkkä nimi, jonka te muistatte ainoastaan silloin kun tarvitsette jotain.
Näyttää siltä että olet maailmanlaajuisesti marginaalissa, valinta on selvä.
kirkosta voit mutta miten kahveista :D parempi olla vaan rehellinen niin ei tuu kutsua ylioppilasjuhliin
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä uskovaisten taikauskoisia horinoita kukaan järkevä rupea kuuntelemaan. Jätä väliin vaan. Tuskin menet poliittisten tai seksuaalisten tai muidenkaan ideologioiden tilaisuuksiin, jos et koe niitä omiksesi tai kannatettaviksi. Miksi ihmeessä uskonnollinen ideologia olisi jotenkin erilainen.
Niin, se oma kupla on aina se oikea missä kannattaa pysyä, niin ei turhaan sivotkaan rasitu kun niillä ei tarvitse ajatella.
Ole huoleti, 99% siellä on samanlaisia ateisteja kuin sinäkin.
Esteitä tullee aina, mutta jos periaatteesta ei noin juhliin mene, niin kohteliasta ja ystävällistä on ilmaista heti kutsun saamisesta, ettei ole tulossa. Ihan peruskäytöstapoja.