Voiko rippijuhlakutsusta kieltäytyä vetoamalla uskontoon?
Ensi sunnuntaina olisi puolisoni sukulaislapsen rippijuhlat. En näe mitään järkeä mennä juhlimaan asiaa, mikä on räikeässä ristiriidassa oman maailmankatsomuksemme kanssa ja ehdotin puolisolle että hän laittaisi vaan lahjan. Tämä ei hänelle käy, vaan haluaa mennä koko perheenä paikalle. Itse kieltäydyn osallistumasta juhlaan, eikä teini-ikäinen lapsemmekaan halua mennä. Edustamme siis ihan muuta elämänkatsomusta. En nyt ymmärrä, miksi asiasta pitää tehdä tämmöinen mekkala. Hän voi mennä ja lahjoa ihan niin paljon kuin haluaa, mutta minusta on kohtuutonta vaatia meitä muita osallistumaan.
En osallistuisi esimerkiksi muslimien tai juutalaistenkaan uskontoon liittyviin juhliin, miksi siis rippijuhliinkaan. Olenko siis kohtuuton, kun jättäydyn pois? Ei mieskään osallistu kirkkoon ja haluaisi että osallistumme kahveille, mutta en halua periaatteestakaan osallistua juhlaan missä juhlitaan nimenomaan kristinuskon sakramentteja.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Juhliiko ap joulua?
MItä se sulle kuuluu? Noudatatko mielestäsi itse täydellisesti Kristuksen opetuksia ja olet heittelemättä niitä ensimmäisiä kiviä? Vai poimitko tekopyhien tapaan vain haluamasi rusinat raamattupullasta.
Joulua, by the way, juhlittiin täällä pohjolassa kauan ennen kristinuskon tuloa. Lähi-itäläisen uskonnon saapuessa täällä oli jo talvipäivänseisauksen juhla, jossa syötiin ja juotiin, leikittiin ja annettiin toisilleen lahjoja. Sen nimi oli Jule. Myöskin koti koristeltiin havuin ja oljin ja kynttilöitä poltettiin.
Voi vaan kieltäytyä, selitykset ovat turhia.
Sehän on sen nuoren juhla, ei sinun. Et sinä siellä pääosassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Koska kutsu on tullut/tieto juhlista? Miksi nyt vasta ilmoitat, ettet mene? Nykyään monissa rippijuhlissakin käytetään pitopalvelua. Erittäin huonoa käytöstä moinen, ettei ajoissa ilmoita, ettei tule.
Aina voi ilmoittaa sairastuneensa. Vattuako se sullekaan kuuluu, meneekö ap vai ei? Ilmeisesti hänellä on ollut todellinen ongelma asian kanssa, tai sitten jonkin ihan muun asian kanssa kuten näissä sukujuhlahommeleissa usein on. Riidellyt puolison kanssa tms.
Mutta siis aikuinen voi olla menemättä juhliin eikä tarvitse hankkia lääkärinlausuntoa tai notaarin todistusta poissaolon syystä. Esteitä tulee aina.
Vierailija kirjoitti:
Koska kutsu on tullut/tieto juhlista? Miksi nyt vasta ilmoitat, ettet mene? Nykyään monissa rippijuhlissakin käytetään pitopalvelua. Erittäin huonoa käytöstä moinen, ettei ajoissa ilmoita, ettei tule.
Sun bileissä on varmaan ratkiriemukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kommenttisi liittyy asiaan?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi kieltäytyä. En itse voinut osallistua isäni hautajaisiin, koska hän oli mormoni. En kestä kuunnella sen kirkon juttuja enkä musiikkia, sain lapsena jo niistä aivan tarpeekseni.
Rippijuhliin kahvitilaisuudessa ei kyllä puhuta yhtään mitään kirkon "juttuja" vaan tavataan sukua.
Rippijuhliin olen mennyt, koska siinä kahvitilaisuudessa kirkon jälkeen ei ole mitään uskonnollista. Mutta esim. ristiäisten kirkon jätän suosiolla väliin, kun siellä sitä uskonnollista höpinää on jo liikaa.
Minusta jokainen vetää itse rajansa ja muiden on siitä ihan typerää nillittää. Kunnioitan muiden uskoa. Muutkin saisi kunnioittaa minun rajojani. Meitä kristinuskosta traumoja saaneita on aika paljon ja monesti ne vahvat vastareaktiot johti vain niistä traumoista. Vähättely ja kettuilu ei muuta asiaa millään tavalla.
Olet aikuinen, teet itse omat päätöksesi. On epäkohteliasta peruuttaa viime hetkellä ilman kunnollista syytä (sairastuminen tms.), mutta itse siis teet päätöksesi.
En ole ollut rippijuhlissa joissa uskonto olisi esillä kahvitilaisuudessa. Kirkossa toki on, mutta ei kirkkoon ole pakko mennä. Toki jotkut voivat olla uskovaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Rippijuhliin olen mennyt, koska siinä kahvitilaisuudessa kirkon jälkeen ei ole mitään uskonnollista. Mutta esim. ristiäisten kirkon jätän suosiolla väliin, kun siellä sitä uskonnollista höpinää on jo liikaa.
Minusta jokainen vetää itse rajansa ja muiden on siitä ihan typerää nillittää. Kunnioitan muiden uskoa. Muutkin saisi kunnioittaa minun rajojani. Meitä kristinuskosta traumoja saaneita on aika paljon ja monesti ne vahvat vastareaktiot johti vain niistä traumoista. Vähättely ja kettuilu ei muuta asiaa millään tavalla.
Ikävää, että olet kokenut traumoja. Onko niitä tullut jostain lahkosta? Tavallinen ev lut kirkko on yleensä hyvin maltillinen uskonasioissaan. Toki ymmärrän, että jos jostain saa tarpeekseen, niin sitten saa.
Ei jestas kun tyhmä aloitus. edustamme eri maailmankatsomusta?!! Mitä sitten? Ei sielä aivopestä tai koiteta käännyttää vaan mennään juhlimaan nuorta ihmistä. Syödään ja kahvitellaan. Aika suppea toi sun maailmankatsomukses. Ei se oo sun päivä vaan tämän 15-vuotiaan nuoren.
Vierailija kirjoitti:
No siis tietenkään et mene?!?!
Miksi edes kysyt mieheltäsi mitään, ei hän ole sun huoltaja vaan kumppani?
Riittää ilmoitus että et mene.Kasvoin itse lahkossa, erosin sinä päivänä kun täytin 18v enkä ole sen koommin käynyt yhtään missään missä voisi uskontoon törmätä edes vahingossa pienissä määrin.
Kiitän kauniisti kutsusta ja ilmoitan aina suoraan etten ole tulossa, heti etteivät jää epätietoisuuteen. Ei ole ollut mitään ongelmia koskaan, ei ole kukaan loukkaantunut.
En koe että minun tarvitsee juhlistaa muiden uskontoja, vallan mainiosti juhlistavat keskenään.
Enkä tietenkään osallistuisi muslimien, juutalaisten tmv juhlaan, ei mulla ole mitään mielenkiintoa. En myöskään osallistuisi mihinkään meediohommiin, kristallibileisiin jne, nämähän ovat kaikki pohjimmiltaan samaa eli perustuvat siihen että ihminen oikeasti uskoo johonkin mikä ei ole totta. Mutta en myöskään dissaa päin naamaa kenenkään hömpötyksiä.
Korostan että kieltäytyä pitää HETI eikä miettiä asiaa vasta pari päivää ennen, ovat kuitenkin leipomassa, saattavat tilata ruokaa yms yms niin ei ihmisiä saa roikottaa epätietoisuudessa!
Uskontoja voi myös kunnioittaa siten että kiertää ne kaukaa eikä ota osaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhliiko ap joulua?
MItä se sulle kuuluu? Noudatatko mielestäsi itse täydellisesti Kristuksen opetuksia ja olet heittelemättä niitä ensimmäisiä kiviä? Vai poimitko tekopyhien tapaan vain haluamasi rusinat raamattupullasta.
Joulua, by the way, juhlittiin täällä pohjolassa kauan ennen kristinuskon tuloa. Lähi-itäläisen uskonnon saapuessa täällä oli jo talvipäivänseisauksen juhla, jossa syötiin ja juotiin, leikittiin ja annettiin toisilleen lahjoja. Sen nimi oli Jule. Myöskin koti koristeltiin havuin ja oljin ja kynttilöitä poltettiin.
nyt ei ole 1500v.
Vierailija kirjoitti:
Juhliiko ap joulua?
Tottakai. Jouluhan nimenomaan on pakanallinen juhla alunperin, vaikka kristityt kovasti sitä yrittävätkin omia.
Tarkemmin siis juhlimme yulea, keskitalven juhlaa.
Hyvä yritys kuitenkin.
AP ei sitten varmaan juhli jouluakaan. Mikä vi tun epäsosiaalinen ilonpilaaja. Tuskin monet muutkaan siellä uskovat tasan kristinuskoon. Se on ihan sosiaalinen perinne. Kasvatat lapsestakin samanlaisen. Great. Nykypäivänä minäminäminäminä kaiken pitää sopia minulle ja olla juuri kuin minä haluan tai en tule paikalle. Kasva aikuiseksi. Kaikki ei riipu sinusta ja voit joskus soveltua tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan oli, kun bileitä järjestin: oli koristelut, ruoat, hauskaa ohjelmaa. Yleensä kaikki, jotka kutsuin, tulivat yhä uudestaan ja uudestaan. Oletan, että jos olisi ollut ikävää, niin eivät olisi tulleet.
Tosiasia kuitenkin on se, että erityisesti opiskeluaikojen bilekutsulistasta jäi aikaa myöten pois ne, jotka eivät ilmoittaneet tulostaan/pääsystään tai ilmoittivat vasta samana päivänä. Kutsuihin oli tulijoita muutenkin.
Nykyään olen harvemmin bileitä järjestänyt, kun näitä muitakin juhlia: lasten synttäreitä, rippijuhlia, pyöreitä vuosia jne. Samat ihmiset niihin yhä tulee.
Miksi kieltäytymiselle pitäisi olla joku syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kommenttisi liittyy asiaan?
Eri
Mieti sitä.