Voiko rippijuhlakutsusta kieltäytyä vetoamalla uskontoon?
Ensi sunnuntaina olisi puolisoni sukulaislapsen rippijuhlat. En näe mitään järkeä mennä juhlimaan asiaa, mikä on räikeässä ristiriidassa oman maailmankatsomuksemme kanssa ja ehdotin puolisolle että hän laittaisi vaan lahjan. Tämä ei hänelle käy, vaan haluaa mennä koko perheenä paikalle. Itse kieltäydyn osallistumasta juhlaan, eikä teini-ikäinen lapsemmekaan halua mennä. Edustamme siis ihan muuta elämänkatsomusta. En nyt ymmärrä, miksi asiasta pitää tehdä tämmöinen mekkala. Hän voi mennä ja lahjoa ihan niin paljon kuin haluaa, mutta minusta on kohtuutonta vaatia meitä muita osallistumaan.
En osallistuisi esimerkiksi muslimien tai juutalaistenkaan uskontoon liittyviin juhliin, miksi siis rippijuhliinkaan. Olenko siis kohtuuton, kun jättäydyn pois? Ei mieskään osallistu kirkkoon ja haluaisi että osallistumme kahveille, mutta en halua periaatteestakaan osallistua juhlaan missä juhlitaan nimenomaan kristinuskon sakramentteja.
Kommentit (73)
Kyllä voi kieltäytyä. En itse voinut osallistua isäni hautajaisiin, koska hän oli mormoni. En kestä kuunnella sen kirkon juttuja enkä musiikkia, sain lapsena jo niistä aivan tarpeekseni.
Tottakai voit jäädä pois. Samoin lapsesi. Miehen menemistä et voi rajoittaa.
Sinänsä en ymmärrä noin rajoittunutta maailmankuvaa: Kun minä olen saanut kutsun eri uskontojen ja maailmankuvien omaavien juhliin, olen otettu kunniasta, olisin mennyt kiinnostuneena paikalle jo pelkän yleissivistyksen vuoksi puhumattakaan, että olen saanut osallistua sukulaisten, ystävien ja työkavereiden tärkeisiin juhliin. Siitä on miehelläsikin kyse: hän haluaa osallistua toisen tärkeään päivään. Samalla hän varmasti haluaa opettaa myös lapselleen, että erilaisesta maailmankuvasta huolimatta voi juhlia toiselle tärkeää juhlaa.
Uskontosi on, Olen epäsosiaalinen mulkku ja niin kasvatin lapsenikin.
Mikä teidän maailmankatsomus on? Tuleeko esim. sanktioita, jos menette tuonne? Oman lapsen rippijuhliin toivoi musliminaapuri kutsua, jotta tutustuisi tuohon juhlaan. Tulivat kirkkoonkin koko perhe.
Höpö höpö. Teet itsestäsi liian tärkeän. Menet kahveille.
Onnea valintasi kanssa, tiukkapipo. Mitä sä kuvittelet rippijuhlan olevan? Että siellä lauletaan virsiä ja rukoillaan polvillaan porukassa? Rippijuhla on suurimmalle osalle tapakulttuuria, harva ripille päässyt on himouskovainen. Yleensä rippileiri ja ripille pääsy käydään muodollisuutena, jotta tulevaisuudessa ehkä voi pitää kirkkohäät. Rippijuhlaan voi suhtautua kuin mihin tahansa kesäjuhlaan: onnitellaan juhlittavaa ja annetaan joku pieni lahja (ei tarvitse olla uskonnollinen lahja), tavataan sukulaisia, jutellaan kuulumisia, juodaan kahvit ja syödään vähän kakkua ja muita tarjottavia.
Itsekin kävin kyseisen "rituaalin" läpi nuorena, vaikka olin jo silloin ateisti. Myöhemmin erosin kirkosta.
Ei sun tarvitse syytä ilmoittaa, sanot vain että sulla on este. Helmetti nää ei ole mitään käräjäistuntoja, joihin saapumatta jättämisestä tulee sakot.
No siis tietenkään et mene?!?!
Miksi edes kysyt mieheltäsi mitään, ei hän ole sun huoltaja vaan kumppani?
Riittää ilmoitus että et mene.
Kasvoin itse lahkossa, erosin sinä päivänä kun täytin 18v enkä ole sen koommin käynyt yhtään missään missä voisi uskontoon törmätä edes vahingossa pienissä määrin.
Kiitän kauniisti kutsusta ja ilmoitan aina suoraan etten ole tulossa, heti etteivät jää epätietoisuuteen. Ei ole ollut mitään ongelmia koskaan, ei ole kukaan loukkaantunut.
En koe että minun tarvitsee juhlistaa muiden uskontoja, vallan mainiosti juhlistavat keskenään.
Oletteko satanisteja vai ääriateisteja? Minusta tuollainen nillittäminen on naurettavaa, kyse on käytännössä vaan kahvitilaisuudesta, ei siellä pakoteta ketään virsiä veisaamaan. Olen ateisti ja osallistuisin silti mielelläni niihin juutalaisten tai muslimien juhliin jos minut sellaisiin kutsuttaisiin.
Jos lapsi on halunnut mennä rippikouluun, niin kunnioitan hänen päätöstään ja osallistun juhliin. Rippijuhlat ovat usein myös tärkeä virstanpylväs lapsen vanhemmille. Olen ateisti, mutta muiden saavutuksiem juhlistaminen on mielestäni tärkeää ja osallistumatta jättäminen olisi moukkamaista.
Ei niitä uskovaisten taikauskoisia horinoita kukaan järkevä rupea kuuntelemaan. Jätä väliin vaan. Tuskin menet poliittisten tai seksuaalisten tai muidenkaan ideologioiden tilaisuuksiin, jos et koe niitä omiksesi tai kannatettaviksi. Miksi ihmeessä uskonnollinen ideologia olisi jotenkin erilainen.
Minä ja mies ollaan ateisteja enkä minä edes kuulu kirkkoon, mutta niinpä vain aateltiin mennä rippijuhliin ja pitää siellä hauskaa hänen sukunsa kanssa. Ateisteja ovat hekin, rippihommeli on pelkkä tapa ja koko suku tapakristittyjä, jotka ulkokohtaisesti noudattelevat perinteitä.
Itseasiassa mies ja minä tapasimme seurakunnan tapahtumassa. Kumpikin oli kyllästynyt etsimään seuraa baarista. Siinä ohessa kyllä kumpikin teki ja tekee vapaaehtoistyötä. Ei ole pakko uskoa mihinkään, voi vain olla ihmisten seurassa ja tehdä sitä hyvää, mitä osaa.
Mä kyllä menisin. Nuorelle ihmiselle tärkeä juhla. Omasta suvustani suuri osa ei kuulu kirkkoon mutta tulevat kuitenkin sukulaisten hautajaisiin kunnioituksesta vainajaa ja hänen sukulaisiaan kohtaan.
Ei meidän lasten rippijuhlissa puhuttu uskonnosta yhtään mitään. Syötiin hyvää ruokaa ja juteltiin nuoren suunnitelmista ja koulujutuista ym. yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onnea valintasi kanssa, tiukkapipo. Mitä sä kuvittelet rippijuhlan olevan? Että siellä lauletaan virsiä ja rukoillaan polvillaan porukassa? Rippijuhla on suurimmalle osalle tapakulttuuria, harva ripille päässyt on himouskovainen. Yleensä rippileiri ja ripille pääsy käydään muodollisuutena, jotta tulevaisuudessa ehkä voi pitää kirkkohäät. Rippijuhlaan voi suhtautua kuin mihin tahansa kesäjuhlaan: onnitellaan juhlittavaa ja annetaan joku pieni lahja (ei tarvitse olla uskonnollinen lahja), tavataan sukulaisia, jutellaan kuulumisia, juodaan kahvit ja syödään vähän kakkua ja muita tarjottavia.
Itsekin kävin kyseisen "rituaalin" läpi nuorena, vaikka olin jo silloin ateisti. Myöhemmin erosin kirkosta.
Ei tapoja tarvitse kunnoittaa tai noudattaa vain siksi, että ne ovat tapoja. Työkavereilla on tapana käydä tupakalla tupakkapaikalla tämän tästä. Minä en käy, kun en pidä sellaista tapaa järkevänä vaan hölmönä. Yhtä hölmönä pitäisin uskonnollisiin rituaaleihin osallistumista.
Mistä tahansa kutsusta voi kieltäytyä "Valitettavasti en nyt pääse tulemaan, mutta kiitos kutsusta".
Joo, parempi että jäät pois. Ei kukaan missään juhlissa kaipaa ketään paikalle naama norsun v**tulla. Ihme asenne, jos mut kutsuttaisiin vaikka islamilaiseen juhlaan, todellakin menisin. Toki ensin opettelisin niin hyvin kuin pystyn etiketin.
Mikä siinä on niin kamalaa? Juodaan kahvia ja syödään kakkua ja onnitellaan nuorta kukilla tai pienellä lahjalla. Mutta tietenkään ei ole pakko mennä. Ja ehkä on parempikin ettet mene, kun asenteesi on niin negatiivinen yhtä viatonta kesäpäivän juhlaa kohtaan.
MIKSI elämöit asiasta joka ei sulle kuulu, jätä menemättä. Ihmisellä on vapaa tahto eikä tarvii selitellä!
PS EI siellä kukaan uskontoa jauha, kahvilla siellä ollaan...