Onko 300 € kuussa " normaali" elatusmaksu?
Kommentit (99)
Esim. Harkimon elarit tästä viimeisestä pojasta on 666e, varmasti siitäkin osa laitetaan kasvamaan korkoja..
Lähivanhemman vastuulla on ajaa lapsen etuja ja myös hoitaa lapsen taloutta jollei siihen määrätä ulkopuolista (joka myös on mahdollista).
Lapsella on OIKEUS vanhempien tulotasoiseen elatukseen (hoen edelleen).
Se, että äidistä tai muusta se ei ole järkevää ei vääjää tätä faktaa!
Saisi sen summan varmasti korkeammaksikin mutta miksi pitäisi? Ei toi meidän lapsi niin paljon kuluta etteikö tuo riittäisi... Itsellä tulot n.12000¿/vuosi.
Ikänäni en oo niin paljon tienannut että olisin joutunut täyttä hoitomaksua maksamaan.
Vaatteet ostetaan lähes poikkeuksetta alennusmyynneistä.
Käräjille en ex:ää elareista haasta koska mä tykkään enemmän et meillä on hyvät välit eikä lapsen todellakaan tarvi olla kiistakapula. Arvostan sitä että hän on lapselle isä 100%:sesti. Eikä lapsen oo koskaan tarvinnut joutua vanhempien kiistojen välikappaleeksi (erottiin kun lapsi oli 1½kk, nyt lapsi 9v).
Mä en sit tajua miks joillekkin se raha on maailman tärkein asia (tai se ettei ex:lle vaan jää " liikaa" rahaa käyttöön kuussa)... Kateellisia...? Tuskin sille ex:llekkään kukaan rahaa antaa ilman että sen eteen pitää jotain tehdä...
Lastenvalvoja kysyy maksuja tarkistettaessa isältä mitä olisit valmis maksamaan. Isä ilmoittaa summan jonka on laskenut " kaavojen" mukaan. Sitten kysytään äidiltä mitä tarvitsisit, ja äiti ilmoittaa tuplasti sen summan (eli kahdesta lapsesta 500e/lapsi...). Lastenvalvoja suosittelee isälle että suostuisi koska jos mennään oikeuteen maksut ovat lähes aina nousseet vielä siitäkin.
Isä on hyvätuloinen, äiti ns. keskituloinen. Tähän mennessä elatusapu on jo ollut tuota äidin nytkin pyytämää luokkaa. Lisäksi hän on tyhjentänyt lasten säästötilit ja tuo milloin mitäkin kuittia ex-miehelle maksettavaksi. Ja jos mies ei maksa, lapsille kerrotaan että olisitte päässeet sinnekin ja saaneet sitäkin mutta kun isänne ei halua sitä teille tarjota.
Nyt varmaan sataa todella hyviä neuvoja mitä pitäisi tehdä...
Vierailija:
Saisi sen summan varmasti korkeammaksikin mutta miksi pitäisi? Ei toi meidän lapsi niin paljon kuluta etteikö tuo riittäisi... Itsellä tulot n.12000¿/vuosi.Ikänäni en oo niin paljon tienannut että olisin joutunut täyttä hoitomaksua maksamaan.
...
Minä saan yhdestä pojasta elatusmaksua 200 euroa. Tämä summa on sovittu meidän vanhempien kesken, ellei näin olisi tehty exä suurempi tuloisena maksaisi ilmeisesti vieläkin enemmän.
Kun poitsu oli päiväkoti-ikäinen rahaa häneen kului näin
päivähoitomaksu 200
ruoka + hygieniatuottet 100
asuminen 200
vaatteet 30
harrastukset 20
vakuutus (lapsella yhdessä otettu sairaskuluvakuutus)
20
Eli pääsin summaan 570 euroa, eli elarit 200 + lapsilisä 100, päästään tulokseen jossa minä pienempituloisena äitinä maksan lapsen elatuksesta enemmän kuin lapsen isä. Ja en ollut vielä huomioinut mitään lapsen kuljettamisia, leluja, sähköä tms.
(haalari 60, saappaat, talvikengät, lenkkarit yht. 90, kevätpuku 40, farkut 20, 2* collegeasu yht 60, t-paitoja yht 30 euroa, alushousut yht. 20, sukkia 20 euroa) nämä yhteensä 340, vielä puuttuu käsineet, pipot, shortsit, juhlavaatteet jne, jne. Osa meillä aina hankittu kirppikseltä, eikä vaatteet muutenkaan ole olleet kalliimpia mahdollisia eli 30 euroa kuussa.
Vaikka ei harrastaisi mitään, niin pyörä on hankittava, vähän isommalle lapselle on jo oltava luistimet ja suksetkin. Ja kun minulla itselläni on intoa harrastaa lapsen kanssa näitä, niin meille on ne hankittu.
Joku elatusvelvollinen laski tuolla, että lapsi kuluttaisi kahdessa viikonlopussa ruokaan 50 euroa, sekin on mielestäni hulppea summa.
Jos minä teen vastaavan laskelman isän osuudesta
se olisi asuminen 200 euroa ja ruuat 25 euroa, vaatteet lelut yms. kulkevat mukana. Lasketaan 570 + 225, eli lapseen kuluu kuukaudessa lähes 800 euroa. Tätä summaa ei kuitenkaan mitenkään voi puolittaa vanhempien kesken, pitää todellakin huomioida vanhempien tulojen suhde.
Meillä minä olen kyennyt pitämään lapsen elintason miltei samalla tasolla kuin ennen eroa, se on merkinnyt useista omista asioista luopumista, ja lasten vaatteiden merkin vaihtumista edullisempiin. Mutta ollaan asuttu väljästi hyvällä alueella, päiväkoti pysyi samana jne.
Nyt poitsu on jo kouluikäinen ja itse uusperheellinen, elatuksen tarve on vähän pienentynyt, vaatteet ja harrastukset ovat kallistuneet, poistuneen päivähoitomaksun tilalle on tullut iltapäiväkerho, mutta nyt minusta meidän vanhempien elatuksen jakautuminen on tasaantunut.
Asumiskulut ovat täällä pääkaupunkiseudulla suuret, perheasuntoja hyvältä paikalta ei saa edullisesti.
Minustakaan kuitenkaan sellaiset hulppeat 600 euron elatusmaksut ovat tarpeettomia, ellei kyseessä ole todella hyvätuloinen.
Ja toisaalta koskaan ei elatusmaksua saisi laskea tyyliin 10 % bruttotuloista, tämä on ihan kohtuuton. Mitä suuremmat tulot, sen isomman osan tuloista nappaa verottaja. Jos henkilön tulot ovat esim. 10000 euroa, varmaan jo oletetaan, että tämä ihminen edustaa omassa kodissaankin - elämän puitteilla on silloin ihan toiset vaatimukset, tavallinen puku ei riitä vaan oltava merkkipuku.
Onneksi käräjät ottaa huomioon muuta kuin etävanhemman edustusasunnon ja puvun merkin!
Kehtaatkin kirjoittaa tuollaista vaikka olet itse joutunut luopumaan lapsen kunnollisesta ja asianmukaisesta pukeutumisesta sen takia ettei etä maksa tarpeeksi!
Mutta jos ei niin käräjä antaa apua tähänkin.
Vierailija:
päivähoitomaksu 200
asuminen 200
vaatteet 30
harrastukset 20
20Eli pääsin summaan 570 euroa, eli elarit 200 + lapsilisä 100, päästään tulokseen jossa minä pienempituloisena äitinä maksan lapsen elatuksesta enemmän kuin lapsen isä. Ja en ollut vielä huomioinut mitään lapsen kuljettamisia, leluja, sähköä tms.
" Vastuullinen etävanhempi sijoittaa sen rahan lapsen puolesta"
Vierailija:
Vierailija:
päivähoitomaksu 200
asuminen 200
vaatteet 30
harrastukset 20
20Eli pääsin summaan 570 euroa, eli elarit 200 + lapsilisä 100, päästään tulokseen jossa minä pienempituloisena äitinä maksan lapsen elatuksesta enemmän kuin lapsen isä. Ja en ollut vielä huomioinut mitään lapsen kuljettamisia, leluja, sähköä tms.
Olin laskenut nimenomaan niin, että lapsen elatuksen tarpeesta vähennetään lapsilisä 100 euroa, jäjelle jää 470 euroa, joka pitäisi jakaa vanhempien tulojen mukaisessa suhteessa. Mutta isä maksaa 200 euroa, pienempi tuloinen äiti 270 euroa. Tiedän kyllä miten pitäisi laskea, todellisuudessä tämä toteutuu huonosti, ja sekin on fakta että yli 200 euron elatusmaksuja määrätään erittäin harvoin.
Vierailija:
Onneksi käräjät ottaa huomioon muuta kuin etävanhemman edustusasunnon ja puvun merkin!
Kehtaatkin kirjoittaa tuollaista vaikka olet itse joutunut luopumaan lapsen kunnollisesta ja asianmukaisesta pukeutumisesta sen takia ettei etä maksa tarpeeksi!
Mietippä vielä keitä ne ovat ne ihmiset, joiden tulot ovat 10000 euroa kuussa. Esim. pankin ylintä johtoa. Sellaiset henkilöt eivät voi kävellä kokoukseen Dressmannin puvussa.
Tuollaisilla palkkatuloilla todennäköisesti maksetaan yli puolet tuloista veroina. Käteen voi jäädä vaikkapa vain 4000 euroa, jos siitä maksetaan 1000 elatusmaksua, minusta se on kohtuuttoman suuri.
Esim. Hjallis maksaa huomattavasti pienempää elatusmaksua. Ja jos lapsia on enemmän kuin yksi, tuolla matikalle etävanhemmalle ei jää yhtään mitään.
Lapsi voi pukeutua kunnollisesti ja asianmukaisesti Lassien tai vaikkapa Jonathanin vaatteisiin, kirppiksiltäkin saa todella hyviä ja jopa uuden veroisia vaatteita.
Vaikka käräjät ottavat mitä huomioon, en usko, että määräävät kenellekään 1000 euron elatusmaksua. Mutta esim. 600 euroa voivat määrätä, jos kyseessä on poikkeuksellisen varakas etävanhempi.
Täytyy myös muistaa, että jos elatusmaksu on kohtuuttoman suuri, etäpuoliso voi tehdä ratkaisuja, joilla elatusmaksu määräytyykin huomattavasti pienemmäksi. Siirtyä pienempi palkkaisiin töihin tai ottaa vaikka suurimman osan tuloistaan optioina, tai saada työsuhdeasunnon huomattavan edullisesta ja samaan aikaan palkkaa lasketaan.
Ja exälläkin on oikeus uuteen elämään ja uusiin lapsiinkin.
On se kumma, että kun ero tulee niin se lapsi ei sitten enää kiinnostakaan, saati sitten maksaa niitä elatusmaksuja.
Onneksi suomessa käräjäoikeudessa pidetään lapsen puolta, ei isokenkäisen etävanhemman. Kyllä 10% bruttotulosta on hyvä ohjenuora, joka ei AUTOMAATTISESTI tietenkään toteudu aina vaan täysin tapauskohtaisesti!
(huvittaa tuo, että todella varakkaan vanhemman lapsi joutuu kulkemaan kirppisvaatteissa kun vanhemman pitää pukeutua Bossiin : )
Ei sillä, että mulla olisi mitään kirppiksiä vastaan ajatuksena vaan aika härski!
Eli jos lähivanhempi päättää, että lapsi tarvitsee uuden Reimatecin, niin etän pitää kiltisti maksaa. Mitä jos etä on sitä mieltä, että lapselle riittää 25¿:n Lassie?
Sama myös harrastuksissa.
Tiedätkö että sinulla on erittäin vanhaa tietoa. Ennen ohje oli se, että elatusmaksuksi määrättiin 10-15 prosenttia etävanhemman bruttotuloista. Tälläisellä tavalla ei pitäisi laskea enää yhtään missään.
Nyt määritetään lapsen elatuksentarve, ja siitä vähennetään lapsilisä ilman yh-korotusta. Näin saatu summa jaetaan vanhempien tulojen mukaisessa suhteessa. Äidin tulot eivät koskaan ole nolla, eli lapsen joka saa elatusmaksuna 1000 euroa kuussa, elatuksen tarve pitäisi olla yli 1100 euroa kuukaudessa.
Näytä sinä minulle se lapsi, ahneudella ei ole näköjään mitään rajaa.
Pienempi tuloisten osalta taasen 10 prosenttia bruttotuloista voi olla täysin kohtuuton esim. 1600 brutto käteen jää 1300 euroa, elatusmaksut kahdesta lapsesta 320 euroa. Jää 980 euroa. Yksinvuokra pääkaupunkiseudulla 600 euroa, sähkölasku 20 euroa, puhelinlasku 20 euroa, seutulippu 80 euroa, ruokaan 200 euroa kuussa, käyhän ne lapsetkin. Ollaan jo summassa 920 euroa, vielä puuttuu vaatteet, lapsillekin tulee välillä ostettua jotakin, tuolla 80 eurolla ei tosiaan käydä edes ulkona syömässä.
Hullua että entinen yh, joutuu etävanhempia puolustamaan. Elatusmaksun pitää olla molemmille vanhemmille kohtuullinen, ei liian pieni eikä vastaavasti liian suurikaan.
Ja sitten se kirppisajatus. Todennäköisesti se perhe, jossa etäisä tienaa sen 10000 euroa, saa ihan kohtuullista elatusmaksua, eikä lapsia tarvitse pukea kirppisvaatteisiin.
Sen sijaan oli kysymys omasta perheestäni, exästä, joka ei tasan pukeudun bossin pukuun, joka kuitenkin on hiukan keskituloista parempi, samoin kuin minusta joka tienaan keskimääräistä naista paremmin. Ja siitä mihin minulla on varaa. Elämä on valintoja. Kirpputorilta ostamalla voi tehdä sitten jotain kalliimpaa. On varaa etelän lomaan tai vaikkapa useampaan risteilyyn. Nykyiselle 5-henkiselle uusperheelle matkustelu onkin arvokasta puuhaa. Tai vaikka ihan asumiseen.
Vierailija:
On se kumma, että kun ero tulee niin se lapsi ei sitten enää kiinnostakaan, saati sitten maksaa niitä elatusmaksuja.Onneksi suomessa käräjäoikeudessa pidetään lapsen puolta, ei isokenkäisen etävanhemman. Kyllä 10% bruttotulosta on hyvä ohjenuora, joka ei AUTOMAATTISESTI tietenkään toteudu aina vaan täysin tapauskohtaisesti!
(huvittaa tuo, että todella varakkaan vanhemman lapsi joutuu kulkemaan kirppisvaatteissa kun vanhemman pitää pukeutua Bossiin : )
Ei sillä, että mulla olisi mitään kirppiksiä vastaan ajatuksena vaan aika härski!
Mutta jos vanhemmat eivät pääse yksimielisyyteen niin käräjiltä voi hakea päätöksen.
T. olen muuten yh ja olen aina saanut elatusturvaa kunnalta sen minimin.
Elatustuen pitää palvella lapsen etua, aina!
Vierailija:
Mutta jos vanhemmat eivät pääse yksimielisyyteen niin käräjiltä voi hakea päätöksen.T. olen muuten yh ja olen aina saanut elatusturvaa kunnalta sen minimin.
Elatustuen pitää palvella lapsen etua, aina!
Elatusmaksun pitää palvella lapsen etua. Mutta minusta ylisuuret elatusmaksut eivät voi olla lapsen edun mukaisia. Ja toisaalta kunnan maksama elatusmaksu on mielestäni aivan liian pieni, varsinkin jos lapsesta pitää maksaa päivähoitomaksua.
Kukapa meistä ei haluaisi kuukausittaista verotonta lisätuloa sen lisäksi että voi kiusata ex-miestään vuosikausia. Valitettavasti naiset vain ovat sellaisia.
Lapsen menoja on taatusti noin 550 euron edestä kuussa. Mies maksaa siis 300, mä 150 ja yhteiskunta 100. Ihan suhteessa tuloihin menee siis.