Oletko luovuttanut koskaan verta?
Kommentit (43)
Ei mun veri kelpaa sairauksien takia. Mulla on myös veriryhmävasta-aine, mutta en tiedä, olisiko se este. Hemoglobiini on kyllä niin korkea, että voisin sen puolesta hyvinkin luovuttaa.
Kerran kävin, mutta ehkä voisin mennä uudelleenkin. Olen arka tuollaisessa, joten oli henkinen koitos. Hyvä mieli siitä kuitenkin jäi.
En. Ennen olin alipainoinen ja nykyään alkoholisti. En usko, että alkoholistin verta kukaan kaipaa.
Kolmisenkymmentä kertaa. Lopetin SPR:n touhun vuoksi. Saavat satoja euroja/pussi.
Luovuttaisin jos saisin. DM1 ja anemia estää.
Luovuttajan tulee painaa 50-200 kg
Ei kelpaa enää kun oon sairastanut syövän.
En. Ensin olin liian kevyt, sitten alon syödä lääkkeitä enkä saanut luovuttaa.
En voi luovuttaa anemian vuoksi. Ja mitä olen seurannut niin veriryhmääni on ollut aina hyvin saatavilla. Luovuttaisin jos voisin.
En, AB+ verelle ei ole paljon tarvitsijoita. Hemoglobiinin perusteella varmaan kannattaisi.
Olen luovuttanut aijemmin n.20 kertaa. Mielelläni olisin luovuttanut useamminkin, mutta hiukan hankala matka julkisella liikenteellä liikkuessa. Nykyisin en enää voi luovuttaa ikäni vuoksi. Verta olen tarvinnut / saanut useamman kerran eri tilanteissa. Joten jo senkin vuoksi toivon että ihmiset kävisivät luovuttamassa verta riippumatta siitä, mihin veriryhmään kuuluu! Kaikilla veriryhmillä on käyttöä, hukkaan ei mene!
Haluaisin, mutta en kelpaa. Nuorempana oli aina hB liian matala. Sittemmin kroonisia sairauksia ja niiden lääkityksiä kertynyt liikaa. Joskus tein testin ja sain 14 syytä miksi en kelpaa. Onneksi mies, poika ja miniä käyvät ahkerasti, niin voin paremmalla mielellä olla se vastaanottaja.
Olen yli 20 kertaa. Siitä tulee hyvä olo fyysisesti&henkisesti.
Olen luovuttanut viimeisen kymmenen vuoden aikana 35 kertaa. Voi olla, että joudun pian luovutuskaranteeniin, koska veripalvelulla on käsittääkseni aikomus kieltää luovutukset polyamorisilta (tai sellaisilta, joilla on useampi samanaikainen seksisuhde). Tämä on harmi, koska huolehdin kyllä tarkkaan taudit, enkä ole suhteessa sellaisten kanssa, joilla olisi yhden yön juttuja.
Voisin luovuttaa ellei toiminta suomessa olisi niin moraalitonta ja rahanahnetta.
Luovutin aikanaan säännöllisesti. Nykyään en sairauksien vuoksi voi.
En voi luovuttaa. Olen saanut elinsiirron.
Luovuttaessani tulee aina hyvä mieli itsellekin. Varsinkin silloin kun tietää tarvitsijan olevan lapsi ja on vielä erikseen soitettu ja pyydetty tulemaan luovuttamaan!
Vierailija kirjoitti:
En, painan liian vähän. Veriryhmäni puolesta olisin hyvä luovuttaja. O+.
Sama vika. Hyvä veriryhmä kyl ois ab-
Sama juttu mulla!