Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinen asiakas ilmoitti vartijalle, että nuori varastaa tavaraa

Vierailija
16.07.2023 |

Vartija otti kiinni nuoreni, ikä 13v, sen jälkeen kun hän oli maksanut ostokset, käski hänen avata reppunsa vapaana olevalla kassalla. Repussa oli nuoren tavaroita, esim. kuukautisiteitä, meikkejä ym. Ja ne tavarat mitä hän osti kaupasta ja kuitti niistä. Sen jälkeen vasta soitettiin minulle ja pyydettiin paikalle. Saavuin kassalle 10min päästä, koska olin itsekin kauppakeskuksessa. Koko odotusajan vartija seisotti nuorta vapaana olevalla kassalla ja hänen tavaransa oli kaikkien nähtävilla.

Kun olin paikalla, tavarat pakattiin nuoren reppuun ja saimme mennä odottamaan kaupan kahvilaan siihen asti, kun vartija kävi tarkastamassa kameroista tytön liikkeet kaupassa. Sitten tultiin sanomaan, että kaikki kunnossa, pahoittelut asiasta.

Onkohan tässä aihetta rikosilmoitukseen? Ja kameroista kai näkisi kuka tämän turhan ilmoituksen teki ja voisinko minä hänestä tehdä jonkun ilmoituksen?

Kommentit (14)

1/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdatte koko jutun. Kukaan ei ole tuossa syyllistynyt rikokseen.

Vierailija
2/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko jäädä selvittämään mitään ilman kiinniottoa, jolloin asiasta pitää ilmoittaa viivytyksettä poliisille. Vartija tai kukaan yleistä kiinniotto-oikeutta käyttävä ei voi rajoittaa liikkumista millään tavalla ilman kiinniottoa.

Jos on itse suostunut tarkastukseen, se on silloin vapaaehtoista ja laillista.

Jos ei ole vienyt mitään, tilanteesta pääsee yleensä nopeiten jonkinlaisella yhteistyöllä, mutta ihan mihin tahansa ei kannata suostua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäis asiaa tuohon. Kyllä oli harvinaisen törkeää toimintaa.

Vierailija
4/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jekku kirjoitti:

Helppo sanoa, kun et itse ole ollut siinä tutkittavana.

Vierailija
5/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie asia eteenpäin, ei kannata jättää tuohon.

Vierailija
6/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iik, kuukautissiteitä.

Vierailija
7/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitään ei löytynyt, miksi nuorta seisotetiin jossain kassalla tai miksi sinut soitettiin paikalle?

Vierailija
8/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä nuorelle ikävä juttu. Itse muistan vieläkin vuosikymmenten jälkeen, kun kauppias sanoi että mitä pistit taskuusi, kun olin vaan tutkinut tavaroita teininä yhdessä pikkukaupassa. Kaikki taskut ja vaatteet tutkittiin. Eikä edes anteeksipyyntöä. Ikinä en mennyt siihen kauppaan enää, kun tunnolliselle ja kiltille tytölle oli niin nöyryyttävää se epäily.

Vierailija
9/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko jäädä selvittämään mitään ilman kiinniottoa, jolloin asiasta pitää ilmoittaa viivytyksettä poliisille. Vartija tai kukaan yleistä kiinniotto-oikeutta käyttävä ei voi rajoittaa liikkumista millään tavalla ilman kiinniottoa.

Jos on itse suostunut tarkastukseen, se on silloin vapaaehtoista ja laillista.

Jos ei ole vienyt mitään, tilanteesta pääsee yleensä nopeiten jonkinlaisella yhteistyöllä, mutta ihan mihin tahansa ei kannata suostua.

Jep. Ongelma on usein tuossa suostumuksessa, joka itse annetaan, mutta voiko 13 v todella "suostua" vapaasti tuollaisessa painostavassa tilanteessa? Huoltaja olisi myös pitänyt heti kutsua paikalle.

Vähintään vartiointiliikkeeseen ja myymälään olisin yhteydessä. Saattaisin käydä myös poliisilla kysymässä onko edellytyksiä rikosilmoituksen tekemiseen.

10/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jekku kirjoitti:

Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Viikon ketutti mutta kun rikosta ei ollut kukaan tehnyt niin minkäs voi

Vierailija
11/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kannattaa opettaa, miten homma menee, olla rauhallisena eikä missään nimessä vastustella tai kiukutella (joka voi antaa syyn toimenpiteille) jos tuollainen tilanne tulee ja ilmoittaa vain (jos ei ole vienyt oikeasti mitään) että ei suostu mihinkään tarkastuksiin ja kysyä, onko kiinniotettu.

Jos on, sitten mennään lain mukaan, jos ei, silloin on vapaa poistumaan. Mitään välimaastoa ei ole. Kiinniotossa prosessi sitten hoitaa homman maaliin ja siinä soitellaan läpi poliisit ja vanhemmat. Jos joku vinkuu jotakin, siihen voi sanoa että vanhemmat kehottivat toimimaan näin oman oikeusturvan takia. Mitään seuraamuksia omien oikeuksiensa turvaamisesta ei tule.

Suuri osa näistä tarkastuksista perustuu siihen, että mennään iholle kokeilemaan kepillä jäätä, koska suurin osa ei tiedä, miten homma lain mukaan menee ja suostuvat sitten vapaaehtoisesti mihin vaan, ja kun peli on kerran avattu, suostumusta ei oikein voi enää perua ja lopputulos voi olla se että pompotetaan ja odotutetaan mielin määrin.

Hyvä nyrkkisääntö on se, että jos on riittävästi näyttöä rikoksesta, siitä ei tulla kyselemään mitään vaan tullaan nappaamaan olkapäästä ja pyytämään mukaan. Jos joudutaan kyselemään kasseja, pusseja ja tissejä läpi, se on kalastelun merkki. Lain mukaan kiinniotettua ei saa voimakeinoin liikuttaa, eli jos kiinniotettu iskee perseen tonttiin, homma selvitetään sitten siinä, mutta 99% lähtee hyvin mielellään korvat luimussa sinne takahuoneeseen pois yleisön silmistä ja asiaa voi pyytää myös itse.

Vierailija
12/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jekku kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jekku kirjoitti:

Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Viikon ketutti mutta kun rikosta ei ollut kukaan tehnyt niin minkäs voi

Jos viikonkin ajan "ketutti", niin kyllä se kertoo siitä, että on syytä tehdä asialle jotain. Nuoret ovat herkkiä ja itsetunto yleensä kehittymässä. Ei tällainen ole hyvä viesti. Nuoria syyllistetään ja epäillään muutenkin hyvin usein nimenomaan ikänsä vuoksi ja kohdellaan massana

Toivottavasti vartija oli edes ystävällinen, niin kohtelu olisi helpommin selitettävissä "tekee vain työtään"

vrt. ikävään kohteluun, jossa nuorelle tulee enemmän olo, että kyse on jostain henkilökohtaisesta.

Vierailija
13/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa se ilmoittaja tahallaan jollekin random nuorelle haluaa pahaa. Varmaan vilpittömästi luullut nuoren napanneen jotain. Ja vastuu toiminnastaan on kuitenkin vartijan.

Eli et tule saamaan tätä ilmoittajaa vastuuseen.

Vierailija
14/14 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija on todennäköisesti jo polliis Koulusa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi