Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmaantuminen

Vierailija
15.07.2023 |

Minkä ikäisenä hiuksesi alkoivat harmaantumaan?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvokkaasti harmaantunut hopeakettu?

Vierailija
22/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kuinka kauan värjännyt ,nyt 60+ harmaat saanut olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppisenä alkoi parta harmaantua, hiukset hieman myöhemmin. Nyt avolava paistaa, niin on jo pitkään vedetty kaikki pois millikoneella.

Vierailija
24/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni ekat harmaat 6-kymppisenä. Isänäiti eli lähes 8-kymppiseksi, ei harmaan harmaata. Eli minulle ei tiedossa harmaita vuosikymmeniin.

Vierailija
25/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avolava. 😂😂😂

Vierailija
26/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

27-vuotiaana. Nyt 5v. myöhemmin oon käytännössä jo täysin harmaa jos en värjäisi hiuksia muutaman kuukauden välein. Toisaalta tykkään kyllä mun harmaistakin, ja annan värin kunnolla aina hävitä ennen seuraavaa värjäyskertaa.

N32

Vierailija
27/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

18- vuotiaana. Nyt vähän reilu kolmekymppisenä korvien päällä paljon harmaita. Jos hiukset on auki, ei harmaita juuri huomaa, vaikka hiusten oma väri on todella tumma

Vierailija
28/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luonnonvaalea, joten harmaat (valkeat) eivät aluksi näkyneet ilmiselvästi, mutta hiusten tekstuurista huomaa eron. Harmaat ovat itsepäisempiä ja hauraampia kuin alkuperäisen väriset. Eniten harmaita on edessä keskijakauksen tienoilla ja sivussa korvien yläpuolella, jolloin ne piiloutuu.

Otan raitoja ja sävytän juurta glossingilla myös kampaamokertojen välillä. Lisäksi käytän violettihoitoainetta, joka hieman häivyttää sävyeroja.

Olen pian 42, nainen.

Vierailija
29/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

55-vuotaana Luojan kiitos, aloin "harmaantua". Siihen asti olin vuosittain maksanut useista vaalennusraidoituskerroista.

Nyt ovat hiukseni luonnostaan lämpimän vaalean harmaat, tykkään !

Vierailija
30/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se normaalia, että tummien hiusten joukossa näkyy yksittäisiä täysin valkoisia (ei harmaita) hiuksia? Eli hius on joko täysin tumma tai täysin valkoinen. Ei mitään välimuotoja. Ja sen olen huomannut, että jos tällaisen valkoisen nyppäisee pois, se lähtee paljon helpommin irti kuin tumma, eli on tavallaan löysemmin kiinni.

Harmaantuminen on hämäävä termi, sillä hius muuttuu harmaantuessa juurikin vitivalkoiseksi. Hiukset usein varsinkin tummempihiuksisilla näyttävät harmaantuessa harmailta, koska valkoiset yksittäiset hiukset sekoittuvat tummempiin. Mieti vaikka blondeja harmaantujia, ei heille tule mitään harmaata vaihetta, vaan hiukset vaalenee huomaamattomammin valkoisiksi. Myös hiuksen laatu muuttuu, usein karkeammaksi, hauraammaksi ja saattaa irrota helpommin.

(Eri juttu on sitten miesten kaljuuntuva pää, silloinkin hiuksen laatu muuttuu karkeaksi ennen lähtemistä, mutta väri saattaa jopa tummentua.)

Vierailija
31/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä fyysinen ja psyykkinen kunto estää harmaantumista.

Vierailija
32/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se normaalia, että tummien hiusten joukossa näkyy yksittäisiä täysin valkoisia (ei harmaita) hiuksia? Eli hius on joko täysin tumma tai täysin valkoinen. Ei mitään välimuotoja. Ja sen olen huomannut, että jos tällaisen valkoisen nyppäisee pois, se lähtee paljon helpommin irti kuin tumma, eli on tavallaan löysemmin kiinni.

Just noita mullakin on. Ovat myös karheampia ja paksumpia kuin omanväriset. Muita merkkejä harmaantumisesta ei vielä ole, olen 51.

Vierailija
33/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan harmaita hiuksia olemassa? Moni haksahtaa luulemaan, että mustien ja valkoisten hiusten yhteisvaikutelma tarkoittaisi harmaita hiuksia - mutta eihän HIUS ole harmaa, vaan illuusio hiuksista.

Ei voida siis puhua monikossa "harmaita hiuksia".

Vierailija
34/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

76 mummollani ei yhtään harmaata. Ei ole koskaan värjännyt. Ei mitään kuumakäsittelyä kuten kuivaus, kihartaminen. Ei hoitoaineita. Kesällä suojaa hatulla, ja myös kylmällä hattu... Tukka on tosi hyvän näköinen. Hyväntuulinen mummokka. Olisiko edellämainutut syy, ettei harmaannu.???

Vierailija
35/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

58 v. Joitakin yksittäisiä harmaita hiuksia ohimoilla ja päälaella.

Vierailija
36/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

76 mummollani ei yhtään harmaata. Ei ole koskaan värjännyt. Ei mitään kuumakäsittelyä kuten kuivaus, kihartaminen. Ei hoitoaineita. Kesällä suojaa hatulla, ja myös kylmällä hattu... Tukka on tosi hyvän näköinen. Hyväntuulinen mummokka. Olisiko edellämainutut syy, ettei harmaannu.???

Äidilläni oli jo ennen eläkeikää täysharmaa. Ei ole koskaan värjännyt, eikä muutenkaan harrastanut hiusten käsittelyä kiharimilla tai aineilla. Rauhallinen, leppoisa luonne. Enpä usko, että harmaantumista voi hiusten hoidolla ehkäistä, vaan ikääntymiseen liittyvät hormonit vaikuttavat asiaan.

Vierailija
37/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

52, ei harmaita. Olen vaaleatukkainen.

Vierailija
38/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset harmaat hiukset kasvoivat, kun olin 30 -vuotias.

Vierailija
39/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan harmaita hiuksia olemassa? Moni haksahtaa luulemaan, että mustien ja valkoisten hiusten yhteisvaikutelma tarkoittaisi harmaita hiuksia - mutta eihän HIUS ole harmaa, vaan illuusio hiuksista.

Ei voida siis puhua monikossa "harmaita hiuksia".

Olen kyllä luullut, että joillain ihmisillä on harmaat hiukset vanhana. Tiedä sitten jos siellä on tummia ja valkoisia sekaisin.

Vierailija
40/41 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyin käyttämään karnosiinia* kapseleina muutama vuosi sitten. Akuutein syy oli rytmihäiriöt jotka tuntuivat ilkeiltä varsinkin ylämäkeen pyöräillessä. Alkusysäyksen sain Matti Tolosen blogikirjoituksesta, tahi vastaavasta. Hänen mukaansa, jos oikein muistan, jenkkilekurit määräävät karnosiinia sydänvaivoihin, jopa 5 grammaa vrk:ssa! Suositusannos Suomessa lienee max. 1800 mg.

Kun tilasin uutta satsia Ruohenjuuresta tai sensellaiseista, luin samalla muutaman käyttäjien kommentin (jotka aika usein taitavat olla feikkejä, saman puljua edustavan tyypin skeidaa?). Yksi mies väitti että kun hän pisti karnosiinin käytön tauolle, hiukset jotka olivat muuttuneet tummemmiksi käytön aikana, alkoivat taas harmaantua. Kun hän palasi käyttäjäksi, hiukset alkoivat uudelleen tummua! En tuota ottanut uskoakseni, mutta oma kokemukseni viittaa tuohon samaan! Siskoni on useamman kerran jo tuota ihmetelly, varsinkin sitä että hiukset ovat muuttuneet päältä jopa mustiksi! Suurimman osan elämääni ne ovat olleet hyvin tumman ruskeat. Ikää minulla on "vasta" 72 vuotta.

BTW, karnosiinia lienee eniten naudan lihassa ja muissa eläinkunnan tuotteissa, mihin latina lihaa tarkoittavasta sanasta johdettu nimikin viittaa.

* Wiki: Karnosiini (ß-alanyyli-L-histidiini) on beta-alaniini- ja histidiiniaminohapoista muodostunut dipeptidi. Sen kemiallinen kaava on C9H14N4O3, moolimassa 226.23 g/mol, sulamispiste 253 C ja CAS-numero 305-84-0. Ihmisessä karnosiinia esiintyy erityisesti lihas- ja aivokudoksissa.