Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkät! Miten tämä vaiva "toimii"?

Vierailija
15.07.2023 |

Tuli tässä mieleeni, että miten tämä "toimii"?

Kun moni vaivasta kärsivä kertoo, että saavat päänsä kipeäksi, huonoa oloa tmv esim. huuhteluaineiden hajusta. Niin tuleeko se vaiva siitä hajusta, vai jostakin kemiallisesta aineesta, jolla tuoksu saadaan aikaiseksi vai miten?

Ostin jokunen aika sitten hajustamatonta huuhteluainetta ja se haju on aivan KAMALA. Niin luulisi, että siitäkin hajusta saa päänsä kipeäksi, jos on siihen taipuvainen?

Tulinkin siihen lopputulokseen, etten käytä mitään huuhteluainetta, jos on niin ollakseen.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käyttää jotain huuhteluainetta?

Varmaan sellaiset jotka haluavat pehmeää pyykkiä.

Itse käytän joskus hajusteetonta huuhteluainetta puuvillaneuleisiin, ne kun usein muuttuvat pesussa korpuiksi.

Missä sinä pyykkisi peset, jos ne muuttuvat korpuksi? Itsellä on ihan pehmeät vaatteet, vaikka en ikipäivänä ole huuhteluaineita käyttänyt. 

No en tiedä mikä on ongelma, veden kovuus täälläpäin vai mikä. Puuvillaneuleissa tosiaan on se suurin ongelma, muut vaatteet eivät niinkään kovetu. Käytän ihan ohjeen mukaisia pesuohjelmia ja normaalia hajusteetonta pesuainetta.

Froteepyyhkeet muuttuvat herkästi korpuiksi myös, mutta niissä ei ole niin väliä. Minun mielestäni sellainen "kova" pyyhe kuivaa paremmin kuin pehmeä.

Kokeile etikkaa.

Vierailija
22/108 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän joskus hajusteetonta huuhteluainetta puuvillaneuleisiin, ne kun usein muuttuvat pesussa korpuiksi.

Missä sinä pyykkisi peset, jos ne muuttuvat korpuksi? Itsellä on ihan pehmeät vaatteet, vaikka en ikipäivänä ole huuhteluaineita käyttänyt. 

No en tiedä mikä on ongelma, veden kovuus täälläpäin vai mikä. Puuvillaneuleissa tosiaan on se suurin ongelma, muut vaatteet eivät niinkään kovetu. Käytän ihan ohjeen mukaisia pesuohjelmia ja normaalia hajusteetonta pesuainetta.

Froteepyyhkeet muuttuvat herkästi korpuiksi myös, mutta niissä ei ole niin väliä. Minun mielestäni sellainen "kova" pyyhe kuivaa paremmin kuin pehmeä.

Kokeile etikkaa.

Käytänkin säännöllisesti pyykkietikkaa. Poistaa hajut kivasti, mutta ei ole puuvillaneuleita pehmentänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksuista tulee pökerryttävä ole,pakko lähteä pois kaupasta,jos jollain asiakkaalla jotain vahvaa tuoksua. Päätä alkaa särkeä ja hengitys vaikeutuu. On pakko päästä istumaan ettei pyörry. Välillä alkaa migreeni,välillä raitis ulkoilma pysäyttää oireet.

Vierailija
24/108 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läsnäolijat kyllä kuulevat, jos joku haju ei sovi. Alan ensimmäiseksi yskiä tauotta. Myöhemmin tulee päänsärky. Kaupassa valitsen sen kassajonon, joka ei seiso siinä pesuainehyllyjen välissä. Lidliä en käytä juuri koskaan sen takia, että neljästä kassapisteestä on yleensä käytössä vain se yksi, jossa hajustepilveä ei voi välttää.

Mitä tulee hiukskiinteisiin ja muihin suihkutettaviin aineisiin, niin ne yskittävät myös ilman hajusteita. Silloin tosi harvoin, kun juhliin lähteissä jotain hiuksiini suihkutan, menen ulos tekemään sen ja odottelen siellä hetken, että "ylijäämät" haihtuvat. Jouduin kerran puuttumaan avokonttorissa kollegan toimintaan, kun hän suihkutteli hiuskiinnettä työpisteellään ja vetosi hajuttomuuteen. Me muut ympärillä työskentelevät kuitenkin pärjäämme paremmin ilman ylimääräisiä pienhiukkasia keuhkoissamme.

Vierailija
25/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhteluaine ei ole hajusteeton, jos se haisee. 

Kyllä muuten haisee. Ostapas kerran tällainen huuhteluaine ja avaa ihan vain se korkki, se haju mikä sieltä hulmahtaa, on ihan hirvittävä. Eiköhän hajustettuja huuhteluaineita ole tehty juuri siksi, että tuo haju on saatu peittoon.

Vierailija
26/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile etikkaa.

Käytänkin säännöllisesti pyykkietikkaa. Poistaa hajut kivasti, mutta ei ole puuvillaneuleita pehmentänyt.

Lopetin ajat sitten huuhteluaineitten käytön, koska ne on ihan turhia. Äitini taas oli vannoutunut huuhteluainefani. Ja mahdollisimman imelää tuoksua piti olla. Pesuaineissa myös

Ja sen kyllä hänellä sitten huomasi. Kymmenien vuosien käyttö hajusti koko huushollin. Toki hänellä piti olla aina kaiken maailman hajusteet muutenkin käytössä, ihmettelin kun kuitenkin oli olevinaan pölylle allerginen, alituista siivoamista ja imuroimista siis.

Kun hän kuoli, piti tyhjentää asunto.

Kaikki tavarat piti tuulettaa ulkona viikkokausia eikä kaikista lähtenyt ikinä se haju. Kaikkea kun ei voinut pesukoneeseen kauan työntää ja itse asiassa lakanoita ja tyynyliinoja pesin kahteen kertaan.

Ei minulla vaatteet mitenkään koppuroidu, tosin käytän tavallista etikkaa huuhteluaineena.

Paras juttu on se, että minä kuivatan pyykit ulkona narulla. Siellä ne pehmenee ulkoilmassa ja tuulessa, jos pehmennystä tarvii. Ja ihana raikas puhtauden tuoksu ja tunne!

Pesevätköhän ihmiset ne koppuroituvat vaatteensa liian runsaalla pesuaineella?

Käytän Hyvä Pyykki -nimistä tuoksutonta pesujauhetta ja pesupalloa. Yksi paketti kestää vuoden, ylikin.

Jos haluaa tietää, miltä se tuoksuyliherkkyys tuntuu, niin ota joku hajuvesipullo ja suihkuta itsesi sitä täyteen, lisää aina välillä, hiero käsiisi jne. Kyllä sen sitten siinä tiedät, miltä se tuntuu. Alkaa ällöttää.

Itse en siedä kanelin tuoksua, joulupiparikin inhottaa. Se vaan tunkeutuu liian voimakkaana tuonne hajuepiteeleihin. Toinen voi kestää sitä ihan hyvin, mutta toiselle pienikin määrä tuntuu ylivoimakkaalta.

Lapsena minäkin kyllä siedin mitä tuoksua vaan.

Vierailija
27/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteet koostetaan vatavasta määrästä kemikaaleja, esimerkiksi parfyymeissä voi olla kymmeniä eri aineita jotka leijailevat hajustetta käyttäneen henkilön ympärillä.

Tarvitset vain allergian yhdelle näistä aineista. Usemmiten halusteallerginen on kuitenkin allerginen useammalle kemikaalille.

28/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteellinen huuhteluaine jättää sen hajun niihin vaatteisiin myös vaatteiden kuivuttua. Se haju on hirveä.

Vierailija
29/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten haisee. Ostapas kerran tällainen huuhteluaine ja avaa ihan vain se korkki, se haju mikä sieltä hulmahtaa, on ihan hirvittävä. Eiköhän hajustettuja huuhteluaineita ole tehty juuri siksi, että tuo haju on saatu peittoon.

Kyllähän ne kaikki jollekin tuoksuu. Tuoksuttomat tuoksuu sitten sille itse kemikaaleille, ponnekaasulle yms. Täysin tuoksutonta on kai vaan vesi.

Kumma juttu että itse siedän voimakkaitakin sitrus- ja yrttisiä tuoksuja, mutta kaikki ns. kukkaistuoksut ja erityisesti marjaiset tuoksut äklöttää.

Myös shampoot ja suihkugeelit, joissa on kookoksen ja kaakaon ja karamellin tuoksut inhottaa ihan kauheasti.

En ehkä ole varsinaisesti allerginen niille tuoksuille, ne vaan inhottaa ja etoo. Ja kuka nyt kauaa viihtyisi jossain itselleen inhottavassa hajussa?

Yksi työkaveri haisi aina voimakkaasti hielle ja parfyymille. Kamala yhdistelmä.

Ja sitten väitti, että häntä kiusataan, kun kukaan ei halunnut istua hänen vieressään.

Vierailija
30/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulee kemiallisesta ainesosasta, jota on monissa pyykinpesu- ja puhdistusaineissa.

Sen sijaan luonnontuoksut on aivan ok ja pidän paljon esim joulukuusen tuoksusta, hyasinteista jne.

Olen joskus selvittänyt tuon ainesosan nimenkin, se oli kemiallinen ainesosa mutta nimi päässyt unohtumaan. Sitä ei ole onneksi kaikissa pyykkiaineissa joten osaan välttää kyllä niitä joissa se on.

Vierailija
31/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läsnäolijat kyllä kuulevat, jos joku haju ei sovi. Alan ensimmäiseksi yskiä tauotta. Myöhemmin tulee päänsärky. Kaupassa valitsen sen kassajonon, joka ei seiso siinä pesuainehyllyjen välissä. Lidliä en käytä juuri koskaan sen takia, että neljästä kassapisteestä on yleensä käytössä vain se yksi, jossa hajustepilveä ei voi välttää.

Mitä tulee hiukskiinteisiin ja muihin suihkutettaviin aineisiin, niin ne yskittävät myös ilman hajusteita. Silloin tosi harvoin, kun juhliin lähteissä jotain hiuksiini suihkutan, menen ulos tekemään sen ja odottelen siellä hetken, että "ylijäämät" haihtuvat. Jouduin kerran puuttumaan avokonttorissa kollegan toimintaan, kun hän suihkutteli hiuskiinnettä työpisteellään ja vetosi hajuttomuuteen. Me muut ympärillä työskentelevät kuitenkin pärjäämme paremmin ilman ylimääräisiä pienhiukkasia keuhkoissamme.

jep, siinä saa olla itsekin tarkkana kun joskus hajusteetonta hiuslakkaa käyttää, että poistuu sen jälkilaskeuma tieltä, se kun on hetken päästä naamassa muuten. 

kemikaalit näitä oireita tekee ja oireet vaihtelee, tuoksukynttilät tekee itselleni ihan pyörryttävän olon, en tiedä mitä myrkkyjä näissä on. Joskus kaupan pesuainehyllyt oli pahimpia paikkoja olla. Etätyön lisääntymisen myötä oma oireilu on vähän tasaantunut tai sitten keuhkoni ovat pääseet elpymään kun ei ole jatkuvasti altistusta muiden bussimatkustajien ja työkavereiden vuoksi. Aikaisemmin osa kollegoista tosiaan suihki hajuvettä ja hiuslakkaa pitkin työpäivää..ja käry oli sen mukainen. Jokaiselle pitäisi riittää aamulla se kevyt tupsaus hajuvettä, sillä tavoin että vain oikeasti lähellä oleva sen aistii..eikä niin että puoli käytävää pyörtyy.

Vierailija
32/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakanhaju on mielestäni kuvottavaa, seurauksena on päänsärky.

Osa hajuvesistä haisee kammottaville, joten niiden vuoksi joudun nousemaan bussista. Esimerkiksi itämaiset tuoksut, myskiHAJUvedet ja hirvittävin kaikista: Angel.

Pahin kokemus oli lennolla Madridiin, kun jo lentokentällä löyhkäsi myski ja viereeni koneessa istui järkyttävälle haiseva venäläinen pariskunta, jotka oli uitettu ällöttävässä myskissä. Olin menossa koulutukseen, joten en päässyt pakenemaan paikalta. Koko matkan minua kuvotti, en antanut ylen. 

Monet pionit tuoksuvat hyvälle, samoin monet ruusut, eivät kaikki. Kieloja tai hyasintteja en kotiini toisi koskaan.

Olen joutunut nostamaan nektariinikulhon parvekkeelle nektariinien voimakkaan tuoksun vuoksi, vaikka rakastan nektariineja. 

Olen antanut ylen aiemmin syömäni lounaan, kun työkaveri oli paistanut lohta henkilökunnan keittiössä. Pidän lohesta, vaikka haju etoi. 

Elämä on takuuvarmasti helpompaa niille, joilla on huono hajuaisti.

Vierailija
33/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ottaneet huuhteluaineiden käyttäjät koskaan selville mistä ainesosista sitä tehdään? Minä olen. Jo kauan sitten ja siihen loppui niiden käyttö. Haju on se pienin haitta. Yäk. 

Ihmetyttää kyllä, että aikuiset ihmiset ihan tosissaan vielä ostavat huuhteluainetta kaupasta. Kun myrkyttömiäkin vaihtoehtoja olisi. Kai se on jonkinlaista saamattomuutta ja tottumusta.

Ihmettele sinä vain. 

Minä käytän hajusteetonta huuhteluainetta tiettyyn pyykkiin, lähinnä froteekylpytakin pesuun. Ennen en käyttänyt, ja kylpytakista tuli pian korppu. Nykyinen kylpytakki on säilynyt pehmeänä. Mitään jälkituoksua ei ole, eikä mitään iho-ongelmia  (olen herkkäihoinen). Annostelen tosin ainetta noin kolmasosan suositellusta. T. Saamaton 

Vierailija
34/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten tarkan hajuaistin omaavat ovat pärjänneet entisaikoina, kun peseydyttiin harvemmin. Silloin ei ehkä ollut niin paljon keinotekoisia hajuja, mutta varmaan sitäkin enemmän hien ja eritteiden hajuja.

Vierailija
35/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten pyykistä voi tulla koppuraista. Ettekö linkoa sitä? Ainoat kerrat kun jokin pyyhe on jäänyt vähän kovaksi on, kun jostain syystä en ole lingonnut pyykkiä, vaan ripustanut sen litimärkänä (esim mukana ollut jotain mikä ei kestä linkousta). Mutta normaalipyykki ei KOSKAAN ole mitenkään kovaa, enkä käytä minkäänlaista huuhteluainetta. Ja koneita on ollut useita erilaisia, samoin olen asunut useassa eri kaupungissa joten tuskin on vedestäkään kiinni.

Vierailija
36/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hajuttomista pesu- ja huuhteluaineista mitään kamalaa hajua jää vaan ehkä haju tulee siitä, että vaate ei ole puhdistunut kunnolla. Sitä hajustettujen aineitten käyttäjät eivät huomaa.

Hajusteyliherkkyys toimii niin, että esimerkiksi ohi kulkee joku ihminen, jolla on kamalaa hajustetta. Päässä tuntuu ensin lievä "jysähdys", tai en tiedä, miten sitä parhaiten kuvailisi. Joka tapauksessa huomaa heti. Joku parfyymi on niin paha, että se etenee migreeniksi. Parhaassa tapauksessa jää vain pieni jomotus. Jos altistus jatkuu, siinä yrittää jotenkin pidetellä hengitystään, ja hapenpuute tuo omat ongelmansa.

Selittäisikö joku alapeukuttaja, miksi tällä viestillä on enemmän ala- kuin yläpeukkuja.

Vierailija
37/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten tarkan hajuaistin omaavat ovat pärjänneet entisaikoina, kun peseydyttiin harvemmin. Silloin ei ehkä ollut niin paljon keinotekoisia hajuja, mutta varmaan sitäkin enemmän hien ja eritteiden hajuja.

HajusteYLIherkkyys on yleensä nimenomaan keinotekoisia hajusteita koskevaa. En minä saa migreeniä hien enkä eritteitten hajusta, vaikka koenkin ne epämiellyttäviksi.

Vierailija
38/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestä kemiallisia epäaitoja hajuja eli hajuvesiä, hajustettua kosmetiikkaa tai just pyykinpesuaineita ja huuhteluaineita, joissa on hajut.

Sen takia en kestä, koska mun nenän turtumiskeskus ei toimi, vai sijaitseekohan se aivoissa. Eli haistan sen hajun 24/7 kokoajan, se haju jopa voimistuu. Sellaisessa hajussa on vain epämiellyttävä olla.

Aiemmin eli ollessani alle 40 v turtumiskeskus toimi ja en ikäänkuin haistanut hajuja, jos olin hetken aikaa siinä hajussa. 

Lisäksi hajuaistini on äärettömän tarkka, haistan kaiken mahdollisen ja pitkänkin matkan päästä. 

Vierailija
39/108 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajusteyliherkkyys koskee nimenomaan teollisesti tuotettuja keinotekoisia hajuja.

Ei mitään luonnon tuoksuja kuten metsän tuoksuja yms.

Vierailija
40/108 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajusteeton tarkoittaa, että hajusteita ei ole lisätty. Ne kemikaalit, joilla huuhteluaine on tehty, voivat ihan hyvin haista. Hajusteeton on eri asia kuin hajuton.

Minä ostin kerran Dermosilta hajusteettoman kosteusvoiteen ja se haisi ihan kammottavalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän