Tuntuu että miehen eksä pilaa parisuhteen
Olen niin väsynyt tähän tilanteeseen ja omiin tunteisiini jotka kohdistuvat aviopuolisoni menneisyyteen ja eksään. Olemme asuneet yhdessä pian puoli vuotta eikä tämä tilanne ole helpottunut siltä osin että mustasukkaisuuteni olisi laantunut. En voi välttyä vertailemasta meitä keskenämme ja minua kalvaa se fakta että hän "voittaa" minut valehtelematta 100-0 melkeimpä kaikin tavoin! Tiedän ettei ole järkevää, mutta silti sorrun aina ajoittain katsomaan hänen somepäivityksiään. Tilanne on mennyt jo niin pahaksi että mietin tuhoaako tämä suhteemme, sillä en tunnu pääsevän asiasta yli.
Kaikki alkoi suhteemme alussa, kun löysin mieheni eksän somesta, näin miltä hän näyttää ja kuulin häneen liittyviä asioita. Sain selville ettei hänessä tunnu olevan mitään vikaa, hän on nuori, kaunis, älykäs ja luonteeltaankin hyvä. Asiaa vaikeuttaa vielä sekin että mies ei olisi halunnut erota, vaan aloite tuli eksänsä toimesta. Tästäkin herää inhottavia ajatuksia siitä miten olen miehelle jokin lohdutuspalkinto ja tuo eksä kaikessa mahtavuudessaan "liian hyvä".
En tiedä onko virhe kirjoittaa tänne siinä toivossa että joku aidosti ymmärtää tilannettani ja ehkä kommentoikin jotain fiksua aiheeseen liittyen.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ainoa asia, jossa voit olla parempi, on olla se paras kumppani sun miehelle. Se täydellinen ex ei sitä ollut, ei edes halua olla miehen kanssa yhdessä. Jos sulla on tuollaisia alemmuudentunteita kannattaa hakeutua puhumaan niistä ammattilaisen kanssa, ei kuormittaa miestä niillä. Mieshän kuulostaa hyvältä kumppanilta, on aidosti välittänyt exästään ja arvostaa heidän yhteistä menneisyyttä. Nykyisyyden hän on valinnut jakaa sun kanssa ja varmasti kohtelee arvostavasti myös sua. Nyt sun pitää päättää, haluatko säkin arvostaa miestäsi ja uskoa, että jän on ihan kykenevä tekemään omat valintansa. Nyt hän on valinnut olla sun kanssa ja on halunnut myös muuttaa yhteen. Vai seurusteletko jonkun ääliön kanssa joka joutuu tyytymään siihen ainoaan, joka hänet huolii. Koita ajatella asia niin, että jos arvostat sun miestä arvostat myös hänen kykyään tehdä valintoja. Jos mies on kiva, kiltti, fiksu ja ihana, hän on varmaan tehnyt hyvän valinnan. Ja se valinta olet sinä!
Mun ongelma vain on etten tiedä pystynkö pääsemään asiasta yli. Koko elämäni olen ollut ns. näkymätön enkä koskaan ole saanut tuntea olevani tärkein tai paras. Lapsuudessa jäin sisareni varjoon, joka hänkin oli kaikessa parempi kuin minä...tai siltä se ainakin lapsena tuntui. En haluaisi kokea taas samoja tunteita parisuhteessa. Tiedän kyllä että mies on hyvä minulle, mutta silti asia kalvaa mieltäni kaikenaikaa. Tuntuu että jään elämässä aina toiselle sijalle.
-ap
Miehesi ei kelvannut exälleen enää. Eikös se just oo hyvä tilanne tietää, et nyt mies on tasonsa mukaisessa suhteessa ja sua vetävämmille ei kelpaa eli eivät oo uhka.
.
Vierailija kirjoitti:
Pitää miettiä tarkkaan mitä nuo kierrätyksessä olevat miehet tuovat suhteeseen. Ja jos sellaisen kanssa rupeaa seurustelemaan niin turha valittaa.
Eipä noita omassa ikäluokassa enää taida muita kelvollisia oikein ollakaan.
En ymmärrä miksi haluat rypeä tuollaisessa? Eroihin on aina syy.
En ole nähnyt yhtäkään mieheni exää enkä tiedä heistä yhtään nimeltä. En ole somessa, joten eipä paljon kiinnostele. En ole myöskään mustasukkainen. Jätä siis some ja ala elää elämääsi ettei tarvi jälkikäteen ihmetellä mihin se aika meni.
Ei mitään hätää kunhan muistat aamusuikkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kaivat exän somesta esille ja vielä seurailet hänen julkaisujaan? Itse tuhoat suhteen tuolla käytöksellä.
Eiköhän nykyisin mekein jokainen tähän sorru?
Miten muka? Ei normaalitilanteessa ihmiset edes tiedä, minkä niminen se edellinen kumppani on ollut. Päässä täytyy olla vikaa, jos tuollaisia edes miettii.
Ap:lle suosittelen jonkin sortin terapiaa. Ei tuossa tilanteessa auta, vaikka mies kuinka yrittäisi vakuutella, että ap on hänen (uusi) elämänsä nainen. Se on kuin kantaisi säkillä valoa pimeään huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Omakin jo nykyinen eksä päästi hyvän naisen menemään ennen minua. Ihan miehen oma vika ja olisin luultavasti itsekkin sinä naisena jättänyt. Tämä ongelma ratkeaa pariutumalla omantasoisen kanssa ja pysymällä samantasoisena. Jos toinen menestyy työssä tai etenee koulussa ja toinen ei edes silloin kun on annettu aikaakin kokeilla eri kouluja ja töitä, ymmärrän ettei huvita katsella moista. On raivostuttavaa tulla täyden työpäivän jälkeen kotiin ja toinen on vasta pari tuntia aijemmi herännyt.
Toivottavasti sinulla ei ole nyksää tai ainakaan tämä nyksä ei koskaan sairastu tai työpaikka mene alta henkilöstä riippumattomista syistä... Esim. aivoverenkierronhäiriötä ei voi ennustaa, siinäkin menee joskus koko elämä ja henkilö uusiksi. Sinun ratkaisusi ei ole mikään pysyvä ratkaisu "ongelmaan". Varmaan parempi olla yksin, jos kumppanin mahdolliset alamäet on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkään, tunnen vain ääretöntä huonommuutta miehen eksään verrattaessa ja tätä on todella vaikea käsitellä ja hyväksyä että minä olen meistä se "huonompi versio"...en kaipaa mitään saivartelua sittä etteikö näin todellisuudessa olisi, mielestäni olen vain realistinen todetessani asian. Minulta vain puuttuu sellaiset hyvät tai edes yksikin sellainen syy miksi juuri minä olisin jossain parempi kuin tämä eksä.
Tokihan siitä voidaan puhua miksi haluaisin olla parempi edes jossain, mutta luulen että tähän on sentään helppo samaistua ja yleensä tämä on neuvo jota aina tarjotaan mustasukkaisuuteen: "ajattele niitä hyviä puolia/vahvuuksia joita sinulla on "tmv. mutta entä jos ne mun vahvuudet ovat myöskin eksän vahvuuksia, mtta hän on niissä vain parempi?!?
-ap
Hae nyt apua itsellesi, hyvä ihminen! Ei terveet ihmiset edes vaivaa päätänsä sillä, minkälainen miehen ex oli. Nuo sinun jutut kuulostaa ihan sairailta!
Mies teki viisaasti, kun ei lähtenyt laittamaan teitä mihinkään paremmuusjärjestykseen. Ja vielä viisaammin teki, kun ei lähtenyt exää moittimaan. Ex ei ole tässä nyt ongelma, vaan ap:n heikko itsetunto, joka oireilee.
Ei parisuhdeasiat ole mitään kilpailuja, missä ihmiset kilpailee toistensa kanssa ja 'paras' saa palkinnoksi kaikkien tavoitteleman kumppanin o_O
Onko tässä nyt joku sellainen kuvio, että ap on parikymppinen ja lähtenyt nelikymppisen miehen matkaan?
Olimme mökillä, kun yksi vieraista mietti ääneen, että kahvikupit ovat miehen exän valitsemat. Ei minun itsetuntoani hetkauta, kuka kupit on valinnut, jos en pitäisi niistä, hankkisin uudet.
Kerrot Ap, että jo lapsena olit sisareesi verrattuna kakkonen. Sisareni koki samoin, vaikka me muut annoimme yleensä hänelle etusijan ja periksi - niin oli paljon helpompi. Mieti, onko kokemuksesi oikea vai koitko vain olevasi 'huonompi'.
Mies ei ole hänen kanssaan, vaan sinun. Älä katsele enää hänen kuviaan, kertaakaan. Sillä vain ruokit omaa epävarmuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikilla on se yksi joka pääsi karkuun. Oma itsetunto ensin kuntoon ja sitten vasta parisuhteeseen.
Kaverin nykyinen nainen on edelleen kiinni siinä ex miehessä. Mun kaverini on sortunut netissä stalkkailemaan sitä ex miestä. Sanoin sille, että mitä järkeä tossa on? Eiks se äijä potkinu ton sun naises veks. Sekottaa päätään ihmisestä mitä ei edes tunne ja sit ottaa naisen itelle, joka ei ole edes päässyt yli edellisestä. Kaveri on pelkkä laastari. Se ei ite vaan tajua sitä, mutta on mustasukkanen silti. Tiedän sen naisen roikkuvan exässä, kun minun avovaimo on ystävystynyt sen naisen kanssa ja on kertonut ihan suoraan, että haaveilee siitä.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt yhtäkään mieheni exää enkä tiedä heistä yhtään nimeltä. En ole somessa, joten eipä paljon kiinnostele. En ole myöskään mustasukkainen. Jätä siis some ja ala elää elämääsi ettei tarvi jälkikäteen ihmetellä mihin se aika meni.
Mies itse yllättäen näytti minulle suhteemme alussa muutaman kuvan jossa näkyi eksä, joten asiaa ei silloin minulta kysytty. Sittemmin olen toki ihan itse etsinyt tämän naisen somesta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Olimme mökillä, kun yksi vieraista mietti ääneen, että kahvikupit ovat miehen exän valitsemat. Ei minun itsetuntoani hetkauta, kuka kupit on valinnut, jos en pitäisi niistä, hankkisin uudet.
Kerrot Ap, että jo lapsena olit sisareesi verrattuna kakkonen. Sisareni koki samoin, vaikka me muut annoimme yleensä hänelle etusijan ja periksi - niin oli paljon helpompi. Mieti, onko kokemuksesi oikea vai koitko vain olevasi 'huonompi'.
Lapsi ei osaa vielä ajatella onko joku kokemus "oikea" joten jos noin hän on kokenut ja tuntenut niin se kokemus on silloin aito, eikä se vähättelemällä muuksi muutu.
Eihän ex mitään pilaa vaan sinä itse. Heikko itseluottamuksest tekee sairaalloisen mustasukkaiseksi. Se tuhoaa myös sinun ja kumppanisi suhteen kun et kykene luottamaan häneen. Vain itseään ja asenteitaan voi muuttaa, omia tunteitaan voi oppia tunnistamaan ja käsittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies itse yllättäen näytti minulle suhteemme alussa muutaman kuvan jossa näkyi eksä, joten asiaa ei silloin minulta kysytty. Sittemmin olen toki ihan itse etsinyt tämän naisen somesta.
-ap
Jos mies esittelisi minulle exänsä kuvia en jatkaisi suhdetta. Jos ihmisellä on terve itsetunto hänellä ei ole tarvetta esitellä saaliitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei osaa vielä ajatella onko joku kokemus "oikea" joten jos noin hän on kokenut ja tuntenut niin se kokemus on silloin aito, eikä se vähättelemällä muuksi muutu.
Ap on siis lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Eli sinä olet laastari. Aidosti uutta suhdetta haluava ei esittele kuvia entisestä elämästään vaan on päässyt siitä yli.
Unohda koko äijä. Hankit jonkun, joka on omalla tasollasi.
Pitää miettiä tarkkaan mitä nuo kierrätyksessä olevat miehet tuovat suhteeseen. Ja jos sellaisen kanssa rupeaa seurustelemaan niin turha valittaa.