Mitä on ollut teidän ferritiini arvot
Ja jos on ollut matalat niin onko ollut oireita? Tosi ristiriitaista tietoa tähän aiheeseen liittyen löytyy netistäkin
Kommentit (50)
Viimeksi mitattiin raskausaikana, oli 5. En jaksanut käydä edes lähikaupassa, neuvola vaan kehotti käyttämään rautavalmisteita. Eivät auttaneet mutta vauva on nyt 6kk ja jaksan juosta 10km lenkkejä eli eiköhän ferritiini ole palautunut normaaliksi.
Ferritiini 12, transferritiini 2, hemoglobiini 147.
Voiko 34 olla liian vähän? Aina väsyttää, tosin on kilpirauhasen vajaatoimintakin, johon lääkitys.
Ferritiini 13 hb 125. Aivan jäätävä väsymys ja uupumus, pitkistä yöunista huolimatta tarvin parin tunnin päikkärit. Työpäivä menee sinnitellessä aivosumussa eikä sen jälkeen jaksa enää yhtään mitään muuta. Hengästyn todella helposti joten mitään liikuntaa ei ole pystynyt juuri harrastamaan ja tämä näkyy painonnousuna. Palelee, heikottaa, nukuttaa. Iho ja hiukset kuivuu, päätä särkee usein.
Nyt aloitettu rautakuuri ja toivottavasti auttaa jossain vaiheessa.
Alimmillaan oli 10 ja oireina oli väsymys, uupumus, aloitekyvyttömyys, palautumattomuus liikunnasta, rytmihäiriöt, pyörtymisen tunne ylösnoustessa, paniikkihäiriö, kilpirauhasen vajaatoiminta (en tiedä kumpi oli ensin, mutta jotenkin liittyvät toisiinsa).
Nyt kun olen saanut kilpirauhasarvot ja raudat kuntoon (itse itseäni hoitamalla ja omaan piikkiin labroja seuraamalla, koska näitä vaivoja hoidetaan tosi huonosti), on vaihdevuodet alkaneet oireilla samoilla vaivoilla. Jee.
Vierailija kirjoitti:
Voiko 34 olla liian vähän? Aina väsyttää, tosin on kilpirauhasen vajaatoimintakin, johon lääkitys.
En tiedä. Mulle sairaanhoitaja sano että alle 30 matala ja olis hyvä olla just sen 30 tai päälle. Ei näistä tiiä kun kaikki on eri mieltä tästä
Vierailija kirjoitti:
Alle 7, väsymys, hengenahdistus, hiustenlähtö, unihäiriöt
3 vuotta rautaa 100-400 mikrogrammaa/pv ja nousi enimmillään 28. Hiustenlähtö ja hengenahdistus poissa. Menkat poistettiin niin nousi vuoden raudansyönnillä 100, oireet poissa.
Miten menkkasi poistettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 7, väsymys, hengenahdistus, hiustenlähtö, unihäiriöt
3 vuotta rautaa 100-400 mikrogrammaa/pv ja nousi enimmillään 28. Hiustenlähtö ja hengenahdistus poissa. Menkat poistettiin niin nousi vuoden raudansyönnillä 100, oireet poissa.Miten menkkasi poistettiin?
Mirena kierukka ensimmäistä kertaa 47-v. Olisinpa laittanut aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mulle sairaanhoitaja sano että alle 30 matala ja olis hyvä olla just sen 30 tai päälle. Ei näistä tiiä kun kaikki on eri mieltä tästä
Alle 30 tarkoittaa että rautavarastot on tyhjät. Naisella saisi olla lähempänä 100.
Mulla hb 165 ja ferritiini reilut 800. Kamala väsymys ja hirveät säryt vuodesta toiseen.
Geenitestit ja löytyi hemokromatoosi, raudankertymäsairaus, joka tuhoaa sisäelimet ellei liikaa rautaa poisteta. Hienoa.
Verta pois puoli litraa viikossa (oikeasti, jos joku epäilee, puhutaan venesektiosta), ruokavaliomuutokset, C-vitamiini pois, ja tilanne tasaantunut.
Mulla oli vähän päälle 6, menin työterveyteen kun luulin kärsiväni työuupumuksesta. Aivosumu oli pahin oire, väsymys, hiukset oheni myös. Rautalisällä helpotti nuo ja myös nukahtaessa ajoittain vaivanneet levottomat jalat.
Kuinkahan monen burnout diagnoosin todellinen syy onkin raudanpuute?
Oireet tosi samanlaisia molemmissa ja jostain syystä ferritiini testiä pitää monesti vaatimalla vaatia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni taas 20 arvolla sanottiin, että ihan liian alhainen. Suomessa on d-vit. ja ferritiini ihan hakusessa.
Ferritiini kuulemma pitäisi saada sataan, samoin d-vit., sen jälkeen voi kuulemma vertailla oloa.
Nyt tankkaan molempia, tammikuussa kontrolliin.
Ja olo on huono. Koko kroppa vapisee, rytmihäiriöt, väsymys, hiustenlähtö, lista on loputon. Hg 129.
Alle 3. Hemoglobiini jotain 80. Ei mitään oireita. Tai olen kyllä väsynyt ja rytmihäiriöitä, mutta niitä on ollut teini-iästä asti.
Vierailija kirjoitti:
Alle 3. Hemoglobiini jotain 80. Ei mitään oireita. Tai olen kyllä väsynyt ja rytmihäiriöitä, mutta niitä on ollut teini-iästä asti.
Luulis että noilla arvoilla on pakko olla pahoja oireita
Vierailija kirjoitti:
Noi on sairaan huonot arvot
Ferritiini 5, Hb 144. Ei ainakaan mitään kovin ilmeisiä oireita. Rautalisä kuitenkin nyt käytössä, kontrolli 6kk. kuluttua. En syö punaista lihaa, muuten normaali ruokavalio.