Hyppäisitkö vieraan lapsen vuoksi satama-altaaseen, jos hän olisi hukkua?
Vastaa rehellisesti. Sinä voisit pelastaa. Mutta pelastatko?
Kommentit (76)
Olen keskiverto uimari ja pelkään sukeltamista, mutta tuossa tilanteessa en tosiaankaan empisi. Jokainen vanhempi toivoo, että vastaavassa tilanteessa löytyisi arjen sankareita muista aikuisista. No, osa vaan tietysti kuvaisi somemateriaalia, valitettavasti.
Luultavasti astmaatikko tai ahtaumaa sairastava ei pysty pidättelemään hengitystä kauaa, eli ei pysty hyppäämään automaattisesti syvään veteen. Satamassa pitäisi olla edes pelastusrenkaita, portaat ylös vedestä kunnon käsipidikkeillä, kunnan pelastusvene ja muita välineitä. Jäiseen veteen ei myös hypitä noin vain, keski-ikäisillä voi olla jo vaivoja. Tottakai jotain pitää keksiä ja joku terve ihminen saattaa mennäkin veteen.
On vaarallista hypätä tuntemattomaan veteen kun ei koskaan tiedä mitä yllätyksiä siellä pinnan alla on. Laskeutuisin veteen turvallisesti tikkaita/portaita pisin joita pitää lain mukaan olla tasaisin välein.
En. Olettaisin että lapsella on vanhemmat jotka tarvittaessa pelastavat itse tai soittavat hätäkeskukseen. En ole uimavalvojan koulutusta käynyt, en tiedä milloin ihminen on vaarassa hukkua eikä vain iu/räpiköi huonosti. En mene toisten lapsia riuhtomaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja koiran tai kissan, tai pienemmänkin eläimen takia.
Ne osaa kyllä itekin uida, joten kutsuisin tulemaan kohti. Riippuis tietty koirastakin.
Mutta joo, mä hyppäisin, en tosin talvella jääkylmään veteen, koska sit tulis vaan kaks pelastettavaa.
No en tietenkään. Satama-altaissa ei välttämättä ole tikkaita kuin todella kaukana ja vaikka olisi, en todennäköisesti ylettäisi niihin (suunniteltu veneilijöille, voivat olla diis aika korkealla) ja vieläpä lapsen kanssa. Virtauksia voi olla ja kylmä. Soittaisin hätäkeskukseen, etsisin pelastusrengasta.
Vierailija kirjoitti:
En hyppäisi omankaan lapsen vuoksi, koska en osaa uida.
Sama.
En ole kovin lapsirakas ihminen, mutta hyppäisin kyllä jos tarpeeksi moni muu ei hyppäisi.
Vierailija kirjoitti:
Se on velvollisuus ja jopa lain edellyttämä asia. Rangaistuksen uhalla. Riittikö vastukseksi?
No eikä ole :D riittää soittaa hätänumeroon.
Ensin katselisin ympärilleni näkyykö jossain uimataitoisen ja vahvan näköistä kaveria auttamaan. Itselläni on niin paljon kremppaa, etten tiedä miten paljon minusta olisi apua. Olisi pian kaksi autettavaa.
Vierailija kirjoitti:
En. Olettaisin että lapsella on vanhemmat jotka tarvittaessa pelastavat itse tai soittavat hätäkeskukseen. En ole uimavalvojan koulutusta käynyt, en tiedä milloin ihminen on vaarassa hukkua eikä vain iu/räpiköi huonosti. En mene toisten lapsia riuhtomaan.
Hukkuva ihminen ei ui tai räpiköi eikä todennäköisesti myöskään huuda tai heiluta käsiään. Hän keskittää vaistomaisesti kaiken energiansa pinnalla pysymiseen. Eli hukkumassa olevan ihmisen tunnistaa siitä, että hän pysyy muuten paikallaan, mutta välillä menee hetkeksi pinnan alle ja sitten palaa takaisin näkyville, kunnes jossain vaiheessa ei enää palaa.
Kovin korkealta en uskaltaisi hypätä veteen, mutta varmaan pääsisi jotenkin laskeutumaan. En myöskään pysty kovin syvälle sukeltamaan, toki yrittäisin ainakin. Vaikeutena on tilanteen tulkitseminen eli onko joku pelastuksen tarpeessa ylipäätään. Muutaman kerran olen rannalla tai uimahallissa jäänyt seuraamaan, että sukeltava lapsi tulee myös pintaan. Ihan pikkulapset eivät välttämättä pelkää vettä tarpeeksi. Oma tytär konttasi toistuvasti mereen ja piti nostaa aina takaisin rantaan, kun oli kaulaa myöten ehtinyt ja olisi muuten kohta sukeltanut.
Rehellisesti, en osaa sanoa. Varmaan jos näyttäisi siltä että kukaan muu ei reagoi, mutta todennäköisesti ensin katsoisin onko joku pätevämmän näköinen kaveri jo menossa.
En hyppäisi, koska en pidä lapsista, enkä halua heidän tahmaisia käsiään vaatteisiini, hiuksiini tai iholleni. Satama-altaasta voi lisäksi saada koleran.