Hyppäisitkö vieraan lapsen vuoksi satama-altaaseen, jos hän olisi hukkua?
Vastaa rehellisesti. Sinä voisit pelastaa. Mutta pelastatko?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, pelkään vettä.
Mitä sitten tekisit?
APSoittaisin hätänumeroon.
Tietysti he vaatisivat sinua pelastamaan tuon lapsen. Numerosi heillä on jo, joten syyte olisi tulossa, jos et pelasta. Mitä teet?
APEi ole heitteillejättö kun soittaa hätäkeskukseen, itseään ei saa vaarantaa.
Kyllä tyylin tietäen velvoittaisivat jotain tuollaista ja siirtäisivät vastuta soittajan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän satama-altaassa on sen verran voimakkaat vedenalaiset virtaukset, että en uskaltaisi hypätä. Keskuspaloasema on muutaman kilometrin päässä, joten muutaman minuutin tarvisi lapsen yrittää pysyä pinnalla.
Tsemppiä! Enää muutama minuutti!
En todellakaan hyppäisi vaikka olisin nykyistä parempikin uimari, mutta etenkään tällä uimataidolla en.
Pelastusrenkaan heittäisin tietenkin jos sellainen olisi saatavilla sekä soittaisin hätäkeskukseen, mutta muuta apua on turha multa odottaa koska sitä en voi/osaa antaa.
Voisin pelastaa?
En kyllä voisi koska en pysy yksinkään pinnalla, saati että pitäisi alkaa pelastushommiin.
Sitten meitä ois kaks pelastettavaa siellä.
Saan kylmässä vedessä suonenvetoja. Hukkuisin itse sen mukana.
Uskon että hyppäisin. En ainakaan jäisi kuvaamaan. Mut tositilanteessa voi toki jäätyminen sattua, silti uskon että menisin pelastamaan.
Eikös satama-altaassa ole portaat vedestä ylös maantasalle?
Mutta riippuu kuinka iso lapsi. Mieheni on ollut uimavalvoja ja hän on kertonut että jos pelastaja on kokematon ja pelastettava on isokokoinen, on riskinä että pelastettava hukuttaa paniikissa teidät molemmat jos et osaa pelastaa. Kuulostaa karulta mutta joskus voi olla jopa tarpeen lyödä pelastettavaa (aikuista!) jos pelastettava on liian hysteerinen. Jos pelastettava ei ole vielä vajonnut syvälle niin kannattaa ottaa jotakin apuvälineitä niin pelastettava roikkuu apuvälineessä eikä sinussa kiinni. Tajuton ihminen on tietysti asia erikseen.
Kannattaa tutustua vedestä pelastusohjeisiin ja pitää yllä hyvää uimataitoa.
Outoja, sairaita vastauksia. Minä hyppäisin ja olen hypännytkin. En satama-altaaseen, vaan pitkän laiturin syvään päähän, mistä n. 3- 4v uimataidoton pikkutyttö hyppäsi. Sain hänet ylös ja yskimään vedet pois keuhkoista vähän selkää taputtelemalla.
Silloin tuli lapsen äitikin paikalle, oli makoillut kauempana rannalla puhelimensa kanssa seurustellen, eikä huomannut lapsensa kadonneen? Kiitteli kyllä, mutta vähän kiukkuisena sanoin; PIKKULAPSIA TÄYTYY VAHTIA RANNALLA!!!
Hukkuva saattaa helposti vetästä myös auttajan pinnan alle. Mutta en usko että voisin vain katsoa toimettomana.
Hyppäisin perään kyllä. Olen loistava uimari ja työni puolesta koulutettu pelastamaan veden varaan joutuneita.
No tottakai menisin hakemaan, en voisi tumput suorana olla. Menkää hommaa uimataitoa ja muutakin ea taitoja. Niitä voi tarvita milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Hukkuva saattaa helposti vetästä myös auttajan pinnan alle. Mutta en usko että voisin vain katsoa toimettomana.
Siksi täytyykin vetäistä naperoa ensin kunnolla daijjuun, sitten vasta vetää kuiville.
Vierailija kirjoitti:
No tottakai menisin hakemaan, en voisi tumput suorana olla. Menkää hommaa uimataitoa ja muutakin ea taitoja. Niitä voi tarvita milloin vain.
En kulje vesillä enkä satama-altaiden lähellä.
Ei kai nyt kukaan olisi hyppäämättä, paitsi uimataidoton.
En kyllä ole hyvä sukeltamaan, kauhea olisi sellainen tilanne kuin tuolla Varkaudessa, jossa lapsi oli vajonnut neljän metrin syvyyteen pohjaan. Onneksi oli siihen pystyvä ihminen paikalla.
Todella omituinen kysymys tämä jokatapauksessa, kun on kyse pelastamisesta, jossa ei edes ole erityistä vaaraa pelastajalle.
Olen kyllä oman henkeni asettanut vaaraan pelastaakseni toisen hengen, tosin kyseessä ei oo olleet tuntemattomat ihmiset.
Eiköhän meillä aikuisilla ihmisillä lapsen pelastaminen ja suojeleminen tule aika selkäytimestä.
Rehellisesti, en osaa sanoa. Minua puistattaa ajatuskin isoista satama-altaista, syvistä vesistä ja siitä, etten näe pohjaa. Uimarannalla tai pienellä laiturilla, ei hätää, tekisin voitavani, mutta satamassa, jossa liikkuu yhtään isompaa venettä saati laivaa, voisin lamaantua jo siitä ajatuksesta, että olisin vedessä itse niin etten saisi itseäni liikkeelle. Haluaisin toki uskoa, että pystyisin toimimaan ja auttamaan lasta, mutta en oikeasti tiedä miten kävisi.
Miten paljon uimataidottomia Suomessa muka on? Miten en oo koskaan tavannut ketään.
Vierailija kirjoitti:
Outoja, sairaita vastauksia. Minä hyppäisin ja olen hypännytkin. En satama-altaaseen, vaan pitkän laiturin syvään päähän, mistä n. 3- 4v uimataidoton pikkutyttö hyppäsi. Sain hänet ylös ja yskimään vedet pois keuhkoista vähän selkää taputtelemalla.
Silloin tuli lapsen äitikin paikalle, oli makoillut kauempana rannalla puhelimensa kanssa seurustellen, eikä huomannut lapsensa kadonneen? Kiitteli kyllä, mutta vähän kiukkuisena sanoin; PIKKULAPSIA TÄYTYY VAHTIA RANNALLA!!!
Laiturilta uskaltaisin hypätä. Siitä on helppo päästä ylös vedestä. Satama-allas on paljon vaarallisempi auttajalle, jos hän ei ole hyvä uimari.
En, mutta jos olisi koira niin auttaisin, ei ihmisiä tänne tarvita.