Uskotko että ihmiskunta pystyy kehittymään?
Itsellä alkaa usko loppumaan. Joskus nuorempana ajattelin että ihmiskunnan henkinen kehitys seuraisi jotenkin teknologista/ tieteellistä kehitystä.
Mutta. Jos mietitään historian kannalta, näyttää enemmän siltä, että ihmiskunta tekee kaikkensa ettei oppisi mitään historian virheistä ja johtajia ja päättäjiä myöten pyritään vain pitämään pää pensaassa ja estämään kehitys. Ja mielellään vielä ajamaan yhteiskuntaa taaksepäin.
Jos tarkastellaan kirjoitettua historiaa, voidaan mennä satoja ja tuhansia vuosia taaksepäin ja nähdä että jo silloin osa ihmisistä (yksilöitä) oli hyvinkin "nykyaikaisia" ajatusten ja mielipiteiden osalta. Miten tämä sitten on heijastunut yhteiskuntiin? Lopulta aika vähän.
Itse en näe että yksittäiset ihmiset tai valtiot ja niiden kehittyminen tarkoittaisi suoraan ihmiskunnan kehittymistä. Ja mitä suurempi ihmiskunta, sitä laajemmalle kehityksen pitäisi levittä jotta sillä olisi merkitystä. Aikaisemminkin on ollut kehittyneitä kulttuureja, jotka kadonneet ja jääneet historiaan. Ja tilalle tullut taantuma.
Onko se ihmiskunnan kohtalo? Kehittyä ja taantua?
Kommentit (8)
Käännä katseesi itseesi ja kysy itseltäsi tuo sama.
Jos asia kiinnostaa, tutki miten esim.länsimaista kulttuuria on ohjailtu vaikka maailmansodista asti.
Vierailija kirjoitti:
Sananvapauden supistaminen on hyvä esimerkki siitä, että älyllinen kehitys taantuu.
Kuten myös kaikki muukin perseily, tässä ollaan ihan Rooman tiellä ja tulevaisuudessa uudet nollasta aloittaneet ihmiset tutkiskelee meidän jalkapallostadioneiden raunioita ja ihmettelevät miten väelle oikein kävi.
Ei missään nimessä. Mutta minä olenkin realisti ja kristitty. Pahuutta ja tyhmyyttä putkahtaa aina jostain. Ihminenhän on lajina itse tuhoamassa itseään tekoälyn kehittämisellä. Eli joo, ei tässä taida mikään enää auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sananvapauden supistaminen on hyvä esimerkki siitä, että älyllinen kehitys taantuu.
Erinomainen kommentti. 10+
Evoluutio pätee ihmiseen aivan kuten kaikkiin eläin ja kasvilajeihin. Jos luonnonvalinnan ei anneta toimia, seuraa vääjäämättä rappeutuminen. Kiitos lääketieteen, tätä todistamme joka päivä, joka hetki.
Varmaa on, että ihmisrodulla ja yhteiskunnalla siten kuin nyt ne tunnemme ei ole tulevaisuutta. Kysymys on siitä, tuhoammeko itsemme ennen kuin "general AI" tekee sen puolestamme.
Helppohan se on negatiiviseen takertua, olen onnellinen että saan vaivoihini lääketieeteen ansiosta hoitoa, eikä päähän porailla reikiä.
Ja musiikki, voi juku miten paljon maailmassa on musiikkia kuunneltavana.
Ei sitä huomaa päivittäin, mutta kyllä pitkälle ollaan tultu. Vielä pidemmälle mennään. Oma asenne ratkaisee haluaako nähdä kehityksen vai oudoksua sitä.