Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Chevréjuustosta kysymys...

13.12.2006 |

Eilen täällä keskusteltiin noista joulupöydän antimista, ja mitä niistä saa syödä, ja kun täällä nyt yksinäni panikoin, niin arvelin että joku tietäväinen osaa vastata. Nimittäin söin eilen Fransmannissa chevrejuustoleivän, juusto tosin kulki grillatun nimellä mutta ei siltä näyttänyt. Ja nyt askarruttaa tietenkin tuo listeriavaara. Eli osaako joku kertoa onko chevrejuusto tehty pastöroimattomasta maidosta, alkuperämaata en tietenkään tiedä eikä Fransmannin sivuiltakaan selvinnyt että käyttävätkö suomalaisia tuotteita. Ja ymmärrän että riski on pieni, mutta niin paljon helpompi olisi ollut jättää syömättä kun nyt murehtia täällä. En yksinkertaisesti tullut ajatelleeksi asiaa eilen!

Kiitos etukäteen kaikille mahdollisille tietäjille!

Maimai 29+3

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siella sanottiin, etta raskaudenaikana sita ei saa syoda, kuten ei kai muutenkaan vuohenjuustoja. En tieda onko niissa jotenkin korkeampi listeriavaara, vai onko se maito aina pastoroimatonta, mutta jokatapauksessa se oli EI-EI listalla...

Mutta kuten sanoin, en tieda pateeko kaikkiin vuohenjuustoihin (vai esim. tehdaanko suomessa pastoroitua ja poistaako se automaatisesti listeria-vaaran...)

Vierailija
2/6 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen miettinyt, kun tykkään vuohenjuustosta ihan hirveesti. Mulle sanottiin neuvolassa, että se pastörointi on " se juttu" eli pitäis tuoteselosteesta käydä asia urkkimassa. Jotenkin epäilen, kun se on niin tuorejuustontyyppistä. Onneksi feta on pastöroidusta tehty, niin olen vähän saanut korviketta. Kaikkihan varmaan satunnaisesti syövät jotain kiellettyä, joten ei huolehdita liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravintoloissa ja aina ovat vannoneet, että on pastöroitu. Suurimmaksi osaksi ravintoloissa tietääkseni on juuri näin. En sinuna panikoituisi, soita ja tarkista miten oli sinun annoksesi kohdalla.

Vierailija
4/6 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisen joulupöytäkeskustelun innoittamana kävin eilen kaupassa kurkistelemassa juustotiskille, ja aika moni KOTIMAINEN juusto on tehty pastoroidusta maidosta. Esim. Valion oma Brie juusto oli valmistettu pastoroidusta maidosta, joten sitä ainakin sitten joulupöytään!!! En muista löytäneeni kotimaista Chevreä, mutta lähikauppamme on aika pieni...

Suosittelen sinua soittamaan ko. ravintolaan ja kysymään sieltä, jos aisia vielä huolettaa. Käsittääkseni keittiömestarin/kokin on pystyttävä tarkasti sanomaan mistä juusto on peräisin.

Cana 13+2

Vierailija
5/6 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kokit tietävät tuotteidensa tuonti maan jne.

Chevre juusto ei ole kypsytettyä juustoa. Mutta fransun alkuruoka annokseen (chevre juustoleipä) chevre paistetaan parilalla..elikkäs silloin juusto kypsyy. Minä vähän herkutellut chevrellä ja salmiakilla.. kunhan pysyy kohtuus.

Vierailija
6/6 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurena vuohenjuuston ystävänä olen koko raskauden surutta nauttinut ihan suuremmista kaupoista saatavaa President " La Buche Légère" -merkkistä chevrejuustoa, (sellainen pitkulainen, pyöreä tanko) alkuperämaa Ranska ja tuoteselosteessa lukee pastöroitu vuohenmaito.

Sitä saa sekä normaalirasvaisena että kevyenä (10 %) ja kummatkin oikein hyviä. Tosin nautin juuston usein pastan tms. seassa, joten kuumennan, mutta esim. grillattuna leivän päällä luulisi menevän ihan hyvin ilman listeriavaaraa koska tehty pastöroidusta vuohenmaidosta!

Hyvähän se on miettiä näitä asioita ja kannattaa aina kysyä ellei ole varma ja lukea kaupassa tuoteselosteet. Ja ravintolassa pitäisi kokin sekä myös tarjoiluhenkilökunnan kysyttäessä AINA osata vastata tuotteen alkuperästä!

Mukavaa joulunodotusta & huolettomia herkkuhetkiä

toivottaa Pupina rv 35+6