Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En koskaan ostaisi autoa velaksi

Vierailija
13.07.2023 |

Minusta se on typerintä, mitä voi tehdä. Ottaa velkaa autosta.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on kaikkein huonoin sijoitus. Kun ostat auton ja ajat sen liikkeestä ulos samantien arvo laskee. Käytä julkisia, polkupyörää ja kävele. Vain vähä älyinen ostaa auton. Rahat taivaantuuliin siinä katoaa.

Vierailija
22/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi auto velaksi on mulla. Sattui niin hassusti, että ajoakku tyhjeni ja hinattiin se sinne mistä ostettiin. Hyvää palvelua saatiin myyjältä, myyjä lättäsi mulle oman työsuhdeauton avaimet kouraan, jotta pääsin töihin koska ne ei heti ehtiny tutkimaan miksi uuden auton akku tyhjeni. Ei tarvinnu täyttää papereita tai maksaa kun hän autoaan lainasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole järkeä maksaa korkoa tuotteesta jonka arvo laskee joka päivä. Auto on huonoin "sijoitus" mihin ihmiset haaskaa rahojaan.

Olet siis niitä, jotka sitten tuttavilta vinkuu kyytiä, kun pitäisi hakea jostain uusi huonekalu tai kodinkone taikka viedä jätekuorma jätekeskukseen tai viedä sairas koira eläinlääkäriin?

En ole, mun miehelläni on auto.-eri

Vierailija
24/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Auto on kaikkein huonoin sijoitus. Kun ostat auton ja ajat sen liikkeestä ulos samantien arvo laskee. Käytä julkisia, polkupyörää ja kävele. Vain vähä älyinen ostaa auton. Rahat taivaantuuliin siinä katoaa.

Mulla on auto. Käytän myös julkisia, kävelen ja fillaroin. Kaikki asiat elämässä eivät aina oke mustavalkoisesti joko/tai.

Vierailija
25/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole järkeä maksaa korkoa tuotteesta jonka arvo laskee joka päivä. Auto on huonoin "sijoitus" mihin ihmiset haaskaa rahojaan.

Olet siis niitä, jotka sitten tuttavilta vinkuu kyytiä, kun pitäisi hakea jostain uusi huonekalu tai kodinkone taikka viedä jätekuorma jätekeskukseen tai viedä sairas koira eläinlääkäriin?

Eli siis perheessänne on kuin onkin auto? Kappas. 🤣

Vierailija
26/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekis mieli katkoo AP:n kaltaisilta kusimuttereilta ranteet.

Vierailija
27/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka auto oli pakko ostaa velalla, kun ei ollut mistä ottaa ja työt alkoivat. Hirvittää jo auton vaihto valmiiksi joskus, vaikka säästöjäkin olisi jonkun verran. Työmatkaa on, mutta julkista käytettävissä. Nythän oli juttua, että sähköautot tuhoaakin asfalttiteitä pahemmin kuin esim.nastarenkaat, kun ovat niin paljon painavampia.

Vierailija
28/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei julkista käytettävissä..

Vierailija
29/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko auto on rahareikä huoltoineen, vuotuisine hinnanlaskuineen ja polttoaineineen ja vakuutuksineen veroineen. Jos pystyy olemaan ilman vaikka muutaman kuukauden voi auton myydä ja tarvittaessa saa aina toisen käytetyn ostettua joka on aina halvempi kun hinnat autoissa laskee ajan myötä.

Vierailija
30/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekis mieli katkoo AP:n kaltaisilta kusimuttereilta ranteet.

Persaukista vituttaa :D

Vierailija
31/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis perheessänne on kuin onkin auto? Kappas. 🤣

Tämä. Vähä niin kuin exäni. Ei tarvii autoa eikä osaa ajaa. Eli ei pyytänyt edes autoa lainaan vaan vaati aina kuskaamaan milloin minnekin. Auton kustannukset toki tuli kokonaan minulle. 

Vierailija
32/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa ajaa vähänkään uudemmalla (ja turvallisemmalla) autolla, niin hintaa on melko varmasti viisinumeroinen summa. Aivan sulaa hulluutta maksaa tämä omalla rahalla. Tai ainakaan viimeiseen 10 vuoteen ei ole ollut kuin köyhien ja tyhmien hommaa se "käteisellä" maksu. Sen 20 000 euroa kun laittaa ihan mihin tahansa matalariskiseen rahastoon, niin tuotto on moninkertainen auton korkokuluihin nähden.

Nyt voi tosin olla tilanne toinen, kun autolainojen korotkin ovat nousseet sieltä pohjamudista jo useampaan prosenttiin.

Vierailija
33/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möin auton kun kävi käytettyjen autojen kauppa kuumana. Nyt tottunut olemaan ilman vaikka aioin ostaa toisen. Hyvin säästää rahaa.

Vierailija
34/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa ajaa vähänkään uudemmalla (ja turvallisemmalla) autolla, niin hintaa on melko varmasti viisinumeroinen summa. Aivan sulaa hulluutta maksaa tämä omalla rahalla. Tai ainakaan viimeiseen 10 vuoteen ei ole ollut kuin köyhien ja tyhmien hommaa se "käteisellä" maksu. Sen 20 000 euroa kun laittaa ihan mihin tahansa matalariskiseen rahastoon, niin tuotto on moninkertainen auton korkokuluihin nähden.

Nyt voi tosin olla tilanne toinen, kun autolainojen korotkin ovat nousseet sieltä pohjamudista jo useampaan prosenttiin.

5% ylöspäin on autorahoituksen korko. Laskee autojen hinnat.

Vierailija
35/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eihän se olekaan sijoitus, vaan kulkeminen työhön lasten päivähoitoon tai perheen harrastuksiin on monelle pakollinen menoerä. Auto on käyttötavaraa kuten vaikka telkkari tai tietokone. Se nyt vaan on aika hyvä olla olemassa, kaikkeen ei pääse julkisilla. Vaikka asuisi jonkunlaisessa taajamassakin. 

Turha autoa on ajatella sijoituksena.

Vierailija
36/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että Rahoituksella osto on tavallaan auton vuokraamista tai lähellä leasingia, eikä velalla ostamista.

Sitä ei ole tarkoituskaan maksaa koskaan omaksi, vaan vaihdetaan aina uuteen. Maksat koko ajan saman verran ja aina uusinta uutta alla.

Vierailija
37/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkin palstaan tulee tyypit hokemaan, että auto on huono sijoitus. Ihan kuin olisi jotenkin suurikin mysteeri, että käyttöesineen hinta laskee. Luulisi kaikille siis olevan täysin selvää, ettei auto ole sijoitus vaan tarpeeseen hankittu. 

Ihme, että samaa keskustelua ei käydä viihde-elektroniikasta tai vaikka huonekalusta. Kyllä noihinkin monta tonnia uppoaa, mutta kukaan ei länkytä, etteivät ne ole sijoitus ja arvo laskee.

Kannattaako sitten ostaa lainalla on toinen kysymys. Mutta eiköhän senkin osaa jokainen arvioida itse. 

Vierailija
38/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla joku kallis auto? En keksi tyhmempää tapaa haaskata rahojaan kuin joku peltipurkki jossa pyörät alla.

Tämä!

Ihmetellään kun joku vähävarainen ottaa lainaa 8 000 e:n autoon. Ja ei nähdä kuinka typerää on maksaa autosta 60 000 e käteisellä. :)

Auton arvo laskee aina kuin lehmän häntä. Ja erityisesti noin kalliin auton.

T. Köyhä vaan ei tyhmä

Vierailija
39/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, lainaraha oli halpaa silloin kun ostin omani. Olisin voinut laittaa sileäksi kaikki säästönikin, mutta eipä se vaihtoehto oikein houkutellut.

Tämä.

Vierailija
40/85 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten mun koroton ja kuluton laina olisi huono sijoitus?

Kun kuukausittain maksan, niin se summa menee 100% sen velan lyhennykseen. Nyt varsinkin kun inflaatio jyllää, niin kokoajan se mun auton "ostokulu" pienenee. Pienenee toki arvokin kokoajan, mutta se nyt on kaikille sama vaikka olisin heti maksanutkin pois (joka olisi ollut typerää).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän