Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako sataa euroa pitää maksaa arkkitehdille omakotitalon suunnittelusta?

Vierailija
13.07.2023 |

Hinta kiinnostelee. Vai pitääkö hommaan palkata oikea rakennusarkkitehti? Lienee kalliimpi vaihtoehto, mutta ammattitaitoisempi?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuommoisesta piirustelusta satasia tarvi maksaa. Muutama kymppi ja pullakahvit riittää.

Vierailija
22/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollihan tämä. Mutta muille...

Arkkitehti = yliopistokoulutus.

Rakennusarkkitehti = vanha alempi opistoasteen tutkinto.

Ero sama kuin vaikka hammaslääkäri ja hammashoitaja, toinen yliopistokoulutus toinen opistossa, nykyisin amk.

Omakotitalon suunnittelu ja rakennusluvat lähtee noin 4000-6000e hinnasta ylöspäin.

Ei sillä koulutusasteella ole mitään merkitystä kun puhutaan ammattitaidosta. Kumpikin on ammattitaitoinen omalla alallaan. On sitä puuseppäkin ammattilainen, vaikka on käynyt vain toisen asteen koulun, 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me piirrettiin aikoinaan kuvat itse ja suvun rakennusmestari sekä vieras rakennusinsinööri tarkistivat ne sitten vielä ennen lupien hakemista.

Vierailija
24/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa se satasilla puhelimeen vastata, muttei muuta.

Vierailija
25/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasia ei kannata käyttää, tarjoa mieluiten yksittäisiä euroja.

Vierailija
26/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perustaloon tartte kuin raksainssin. 2000-5000. Muut suunnittelijat 5-7 t yhteensä. Rakennusinssit osaa suunnitella kyllä ja paremmin kuin arkkitehdit.

Vierailija
27/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Ihan turhaa kun K-raudastakin saa jo suunnittelun ilmaiseksi kun rakentaa talon. Saa oman näköisen kun voi olla halutessaan suunnittelussa mukana :)

Vierailija
28/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse piirtää voipaperille tulevan omakotitalonsa pohjapiiroksen ja julkkarit. Ja arkkitehti piirtää ne puhtaaksi rakennuslupapiirrustuksiksi, niin voin maksaa puhtaaksi piirtämisestä pari sataa euroa.

Piirtäminen ei ole niin kallista , kuin suunnitteleminen

Vierailija
29/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse piirtää voipaperille tulevan omakotitalonsa pohjapiiroksen ja julkkarit. Ja arkkitehti piirtää ne puhtaaksi rakennuslupapiirrustuksiksi, niin voin maksaa puhtaaksi piirtämisestä pari sataa euroa.

https://yle.fi/a/3-12636575

Arkkitehdeista on Suomessa huutava pula. Käytännössä arkkitehdit voi valita työnsä, sun satasilla kannattaa kysellä jotain 16-vuotiasta sukulaisserkkua joka osaa piirtää. Tosin hän ei saa allekirjoittaa kuvia lupaa varten, ja arkkitehti ei lupakuvia sulle millään pikkurahoilla tee. Eikä myöskään ala hankkeesi pääsuunnittelijaksi millään satasen korvauksella.

Vierailija
30/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei perustaloon tartte kuin raksainssin. 2000-5000. Muut suunnittelijat 5-7 t yhteensä. Rakennusinssit osaa suunnitella kyllä ja paremmin kuin arkkitehdit.

Saako rakennusinsinööri allekirjoittaa lupakuvat ja toimia pääsuunnittelijana? Vastaus löytyy asetuksesta suunnittelijoiden pätevyydestä :)

Vierailija
31/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me piirrettiin aikoinaan kuvat itse ja suvun rakennusmestari sekä vieras rakennusinsinööri tarkistivat ne sitten vielä ennen lupien hakemista.

Olivatko niin tyhmiä että menivät omiin nimiin allekirjoittamaan jonkun muun piirtämät kuvat? Vastaavatko 5v kuluttua asuntokaupan homeoikeudenkäynnissä "omien kuviensa" virheistä?

Vierailija
32/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallukartsa, tapiopullo ja satanen.

Vierailija
33/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä ne arkkitehdit tekee , monessa "arkkitehdin suunnittelema"-talossa niin huonot pohjat että sokea apinaki tekis paremman. 

Vierailija
34/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netistä löytää varmaan ihan ilmaiseksi jonkun talon pohjapiirrustuksen siitä vaan rakentamaan.

Heh heh, kun se pelkkä talon pohjapiirros ei riitä, omakotitalon rakentamiseen

Vierailija
35/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä ne arkkitehdit tekee , monessa "arkkitehdin suunnittelema"-talossa niin huonot pohjat että sokea apinaki tekis paremman. 

No tottahan itse voi antaa toiveita, mitä haluaa.

Sehän on tilaustyö. jonka tilaaja maksaa.

Vierailija
36/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sulta siihen voipaperille myös oikean korkuiset kaiteet ja oikean jyrkkyiset portaat? Ei oisi meinaan eka "meidän itse suunnittelema talo ei tähän suunnittelijaa kaivata" johon portaat ja kaiteet vaihdetaan rakennusvalvonnan loppukatselmuksessa, tarkastuksessa joka ei mene läpi kun porras- ja kaidemääräykset ei täyty.

Mutta säästäähän siinä jos vaikka saa myytyä ne vääränlaiset portaat tori.fissä jollekin toiselle kellä on ihan samankorkuinen talo.

Vierailija
37/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oikiasti tuvan ja perunamaan rakentamiseen menisi 30000€ niin suomessa siihen menee 286000€ . On arkkitehtia, mestaria , valvojaa... Sit viel ihmetellään miks ollaan euroopan persaukisin kansa.

Vierailija
38/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oikiasti tuvan ja perunamaan rakentamiseen menisi 30000€ niin suomessa siihen menee 286000€ . On arkkitehtia, mestaria , valvojaa... Sit viel ihmetellään miks ollaan euroopan persaukisin kansa.

Toisaalta meillä myös kuolee huomattavan vähän ihmisiä tulipaloissa ja rakennusten sortumissa. Saat toki oman mökkisi tehdä miten haluat, mutta myydessä olet kyllä sitten kusessa jos et ole normeja noudattanut.

Vierailija
39/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivatko niin tyhmiä että menivät omiin nimiin allekirjoittamaan jonkun muun piirtämät kuvat? Vastaavatko 5v kuluttua asuntokaupan homeoikeudenkäynnissä "omien kuviensa" virheistä?

Luvat haettiin ihan kiinteistön omistajan omissa nimissä, ulkopuolinen piirsi itse piirretyt ja muiden tarkistamat kuvat puhtaaksi lupahakemukseen.

Vierailija
40/67 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luvat haettiin ihan kiinteistön omistajan omissa nimissä, ulkopuolinen piirsi itse piirretyt ja muiden tarkistamat kuvat puhtaaksi lupahakemukseen.

No, tänä päivänä "kiinteistön omistajan nimissä" voi hakea rakennuslupaa, jos tämä ammatiltaan on sellainen, että ammatti ja työkokemus löytyy ympäristöministeriön asetuksesta suunnittelijoiden pätevyydestä.