Riitely miehen kanssa
Mieheni on aina riitatilanteissa erittäin joustamaton ja syyttelee, nimittelee, ei näe mitään vikaa itsessään yms. Olen itse yrittänyt kehittyä ja ottaa toista lähestymistapaa ja mm. eilen riitamme yhteydessä sanoin rakastavani häntä ja että tulen todella surulliseksi hänen huonosta käytöksestään. Ei mitään vastausta. Tämä kaikki siis kirjallisesti, koska hän pakenee aina välittömästi paikalta, jos meillä on erimielisyyksiä.
Mies myös rikkoo kaikki sopimuksemme ja suunnitelmamme, jos suuttuu jostain (ja mielestäni kyse on todella pikkuasioista mistä suuttuu). Esim, tänään jäi sitten suunnitelmamme päiväreissu väliin, koska ei halua minun pilaavan lomaansa. Ja syynä siis eiliseen suuttumiseen oli se, että kommentoin yhtä asiaa, jossa hän oli aiemmin toiminut väärin (toivoen, että hän ei niin enää toimisi).
Olen lopenuupunut hänen aikuislapsimaiseen käytökseensä, olisiko kellään vinkkiä mitä voisin tehdä (erota en haluaisi)?
Kommentit (48)
Olen ollut samassa tilanteessa. Alkoi tuleen itselle niin huono olo henkisesti, että ero oli ainoa ratkaisu. Nyt ihana mies, jonka kanssa kaikki erimielisyydet hoidetaan asiallisesti keskustelemalla ja toista kunnioitten.
Aloittaja ei halua erota, mutta eroonhan tuo vääjämättä tulee päättymään. Ja silloin aloittajan ainoa ajatus on, että tämä olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten.
Onko mies terapiassa käsittelemässä vaikeaa menneisyyttään? Jos hän ei kykene näkemään omassa toiminnassaan mitään vikaa, niin taitaa ero olla ainoa mahdollisuus, varsinkin jos riitoja on usein.
Me riitelemme puolison kanssa muutaman kerran vuodessa. Jo siitä tulee niin paha mieli, että ero käy mielessä. Olemme myös huonoja riitelijöitä (mykkäkoulua, vanhojen asioiden riipimistä yms.), mutta me olemme molemmat kehittyneet ja yritämme oppia virheistä.
Kuulostaa aivan hirveältä mieheltä, jota en itse enää katselisi päivääkään.
Kuulostaa persoonallisuushäiriöiseltä. Anna kun arvaan, toinen puoli hänestä on "aivan ihana?". Tuommosen ihmisen kanssa lähtee henkinen ja fyysinen terveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että olet provo. Mutta siltä varalta jos joku tämän klikkasi auki koska kokee jotain samaa omassa parisuhteessaan.
1) Parisuhteessa kumppanien tulisi olla toistensa tukena ja turvata, ei missään nimessä toisten ahdistuksen syynä
2) Terve ihminen on onnellisempi yksin, kuin ahdistusta aiheuttavassa parisuhteessa
3) Jokainen on vastuussa omasta onnellisuudestaan
4) Yleensä onnellisuuden ja mielenrauhan löytyminen edellyttää tekoja. Kaikki ne teot eivät ole helppoja ja halpoja.
Tämä ei todellakaan ole provo. Ja täysin samaa mieltä joka kohdasta. Koen, että mieheni itse ei löydä sitä onnellisuutta jota kaipaa ja purkaa sitten pahan olonsa minuun (hänellä taustalla vaikea lapsuus sekä tiettyjä stressitekijöitä tässä elämänvaiheessa).
Ap
Et ole terapeutti. Koittakaa jo vihdoinkin tajuta ettei aikuista ihmistä voi enää kasvattaa. Joko mies hakee apua BetterHelp sivustolta tai erootte.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sianjättötoimenpiteen suorittamista.
Lähimmälle hypermarketin infopisteelle voi käydä jättämässä. Henkilökunta kuuluttaa herra x:n vanhempia kunnes nämä älyää hakea omansa pois.
Vierailija kirjoitti:
Olisit tyytyväinen, että mies pakenee paikalta erimielisyyksien tullen. Ettei tule sanottua liian pahasti tai käsirysyä.
Näin jää vaan kaikki asiat selvittämättä ja silloin usein riidellään samoista asioista uudestaan ja uudestaan.
Kiltti mies kirjoitti:
Erota et halua koska mies on komea mutta tyhmä ja haluaa riidellä koko ajan. Olet heikko etkä osaa laittaa miestä koville ja pyytämään anteeksi.
Eipä pelkkä sana anteeksi mitään tarkoita jos toinen ei näe mitään vikaa itsessään eikä korjaa käytöstään.
Kuulostaa ihan lapselliselta riippakiveltä ukolta. Helppo aina huudella tällein ulkopuolelta, mutta jätä nyt se sika ja muuta erilleen, niin huomaat välittömästi miten on helpompi hengittää ja hyvä olla.
Erosin riidankylväjä vaimosta 20vuoden avioliiton jälkeen. Nyt en riitele enää kenenkään kanssa. Jos tekee mieli riidellä, niin saa parisuhteilla jonkun muun kuin minun kanssani. En polta energiaa enää näin joutavaan asiaan.
Suosittelen ap:lle samaa.
M48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit tyytyväinen, että mies pakenee paikalta erimielisyyksien tullen. Ettei tule sanottua liian pahasti tai käsirysyä.
Näin jää vaan kaikki asiat selvittämättä ja silloin usein riidellään samoista asioista uudestaan ja uudestaan.
Että turpiin vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas myös kamalaa että ainoat vaihtoehdot ovat joko paeta tai loukata toista henkisesti ja fyysisesti!
Minäpäs olen jättänyt tuollaiset siat ja palkinnoksi olen saanut rauhallisen miehen, jonka kanssa ei tarvitse riidellä laisinkaan. Suosittelen lämpimästi. Ne sinkkuajatkin oli huomattavasti mukavampia kuin parisuhteet raivoukkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että turpiin vaan?
Aikuinen ihminen etsii rakentavampia tapoja ratkaista ristiriitatilanteet. Eikö itsellesi tule oikeasti muuta mieleen?
Kuulostaa ihan mun exältä.
Mistään ei voinut puhua asiallisesti ja pohtia ratkaisua, vaan hermostutaan heti nollasta sataan ja aletaan huutamaan ja kiroilemaan ja häivytään ovet paukkuen ja sitten pidetään mykkäkoulua 3pv-> jolloin hänestä ei kuulu mitään. Itse en mökötä enkä ole pitkävihainen joten minähän se sitten sovittelin. Hän ei edes pyytänyt anteeksi. Joskus testasin, että en sovitellut niin helposti mökötti viikonkin ennen kuin luovutin ja laitoin viestiä.
Hänen häipymisten ja mykkäkoulujen takia meiltä meni ohi ulkomaanmatka, festareita ja keikkoja, jääkiekkopelejä, konsertteja, useimpia reissuja suomessa, vierailuja mun sukulaisten luokse ym. Ja vaikka heti olisin soittanut ja viestitellyt perään ja pyytänyt anteeksi ja sovitellut että päästäisiin lähtemään näihin, vaikka hän oli se joka toimi ikävästi, niin hän ei antanut milliäkään periksi.
Mulla oli ihan samanlainen mies. Aina sai olla varpaillaan, että mistäköhän se seuraavaksi suuttuu. Kerran mulla oli jäänyt työpalaverin jälkeen puhelin äänettömälle enkä vastannut kun hän soitti. Ei sitten suostunut lähtemään ulos syömään kuten sovittu (ja lapsen vahtikin jo palkattu). Tämä kostaminen oli aivan jatkuvaa. Kauan kuvittelin voivani rakastaa hänet ehjäksi. Kunnes viimein tajusin sen olevan mahdotonta. Ero oli yksi elämäni vaikeimpia asioita ja silti parhaimpia. Nykyään voin hengittää vapaasti ja lapsilla on koti jossa on mukava ja rauhallinen tunnelma. Ymmärrän hyvin, ettet haluaisi erota. Se on aina raskasta, olipa siihen kuinka hyvät syyt tahansa. Mutta uskallan jopa luvata sun elämän laadun varmasti paranevan kun mies on viimein heivattu sun elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että turpiin vaan?
Tai jospa opettelis puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun exältä.
Mistään ei voinut puhua asiallisesti ja pohtia ratkaisua, vaan hermostutaan heti nollasta sataan ja aletaan huutamaan ja kiroilemaan ja häivytään ovet paukkuen ja sitten pidetään mykkäkoulua 3pv-> jolloin hänestä ei kuulu mitään. Itse en mökötä enkä ole pitkävihainen joten minähän se sitten sovittelin. Hän ei edes pyytänyt anteeksi. Joskus testasin, että en sovitellut niin helposti mökötti viikonkin ennen kuin luovutin ja laitoin viestiä.
Hänen häipymisten ja mykkäkoulujen takia meiltä meni ohi ulkomaanmatka, festareita ja keikkoja, jääkiekkopelejä, konsertteja, useimpia reissuja suomessa, vierailuja mun sukulaisten luokse ym. Ja vaikka heti olisin soittanut ja viestitellyt perään ja pyytänyt anteeksi ja sovitellut että päästäisiin lähtemään näihin, vaikka hän oli se joka toimi ikävästi, niin hän ei antanut milliäkään periksi.
36 jatkaa. Ja siis nämä oli jo liput hankittu ja maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän uupumuksen, ap, mutta ensin sanot, että mies "syyttelee, nimittelee," ja sitten että "hän pakenee aina välittömästi paikalta, jos meillä on erimielisyyksiä". Eli puhelimessako syyttelee ja nimittelee, vai miten tää välitön pakeneminen ja nimittely toimii yhtä aikaa? Noin muuten kuulostaa, että teillä on aika toksinen parisuhdedynamiikka. Parisuhdeterapiaa voisi kokeilla, mutta vain jos molemmat ovat sitoutuneet avoimeen kommunikaatioon, toisen kuuntelemiseen ja oman toiminnan kehittämiseen.
Kyllä, hän ensin alkaa huutamaan ja raivoamaan ja sitten poistuu paikalta ja jatkaa nimittelyä viesteillä.
Mitä tarkoitat toksisella parisuhdedynamiikalla?
Joskus erittäin harvoin olen yrittänyt näyttää miltä hänen käytöksensä tuntuu ja alkanut nimitellä takaisin yms. Ja siitäkös hän vasta onkin raivostunut, että kuinka MINÄ kehtaan. Koen sen
Oikeasti, lue tämä tekstisi huolella ja ajatuksella.
Tuollainen käytös ei kuulu normaalin, tasapainoisen ihmisen käytökseen eikä todellakaan terveeseen parisuhteeseen. Eikä tuo tule todellakaan menemään parempaan suuntaan, vaikka hetkittäin vaikuttaisi siltä. Lopulta se vain pahenee, ellei mies hae apua mt-ongelmiinsa.
Eli vaihtoehdot ovat joko mies hakee apua itselleen tai sitten sinä pelastat itsesi ennen kuin olet täysin alistunut miehen umpimyrkylliseen käytökseen.
Suosittelen sianjättötoimenpiteen suorittamista.