Äitipuoli on pakottanut 6 vuotiaan kotitöihin
Lapsi kotiutui juuri ja kertoi tuoreen äitipuolen pakottaneen lapsen tekemään kotitöitä. Lapsi oli sanonut, ettei halua ja tuntuu naurettavalta, että omat hommat teetetään lapsella. Lapsen työtä on leikkiä, ei tehdä äitipuolen puolesta kotitöitä. Kun kysyin tarkemmin, niin tämä äitipuoli on juonut kahvia sillä aikaa ja "jutellut puhelimessa " kun lapsi on työt tehnyt. Lapsen isälle asiasta on turha puhua, on niin onnensa huumassa ettei mitään vikaa äitipuolen toiminnassa näe.
Kommentit (43)
Meillä 7v poika siivoaa oman huoneensa, imuroi, moppaa, pesi olohuoneen ikkunankin ihan oma-aloitteisesti rätin ja lastan kanssa. Auttaa usein myös roskien viennissä. Ettekö oikeasti vaadi mitään kotihommia? Meillä kaikki osallistuvat. Jopa taapero auttaa laittamalla pyykkejä pyykkikoneeseen ja kaappiin.
Hyvä että äitipuoli hoitaa normaalin kasvatustyön kun sinusta ei siihen ole!
Annoithan lapselle pumpuliterapiaa ja helikopterihoitoa, että toipuu traumaattisesta kokemuksestaan pahan äitipuolen luona?
Ap varmaan pesee lapsensa hampaat, pyyhkii pyllyn ja pukeekin. Kyllä tuon ikäinen osaa tehdä vaikka mitä kun vaan opetetaan, vie roskat, laittaa tiskit koneeseen, pyykit koriin ym.
Lapsi kasvatetaan pienestä pitäen kotitöihin. 1,5 v. lapsenlapsemme on aivan innoissaan, kun pääsee tyhjentämään pesukonetta ja tiskikonetta (tietty varovaisuus paikallaan), on imurin varressa kiinni, kun imuroidaan ja kiljuu riemusta, kun kastelee papan kanssa puutarhaletkulla kasveja.
Puhuin lapsen kanssa asiasta enemmän ja on mm joutunut tyhjentämään tiskikonetta ja viemään pyykkejä kaappiin. Nämä ainakin on lapsella teetetty, vaikka ei ole halunnut ja ilmeisen iso asia on kyseessä, kun lapsi siitä mainitsi lähes heti kotiin tullessaan. Ja kyllä, mielestäni lapsen täytyy saada olla lapsi. Kotitöitä ehtii tehdä riittävästi aikuisena. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä pani tekemään? 6v ei kyllä itsenäisesti voi tehdä kotitöitä, leikinomaisesti vanhemman kanssa kyllä. Toiselle vanhemmalle viestimisen paikka..
Juuri tämä! Lapsen vanhempi ei ollut edes paikalla kun tämä tilanne on tapahtunut. Eli jos on tarvinnut apua, ei ole ollut ketään keltä apua pyytää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan pesee lapsensa hampaat, pyyhkii pyllyn ja pukeekin. Kyllä tuon ikäinen osaa tehdä vaikka mitä kun vaan opetetaan, vie roskat, laittaa tiskit koneeseen, pyykit koriin ym.
Itse aloittaa hampaidenpesun ja minä tarkistan ja viimeistelen, pyllyn puhun minä, itse pukee ja tarvittaessa autan, vaatteet valitsemme yhdessä. Kotitöitä ehtii kyllä myöhemmin tekemään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsen isä teki ja sanoi?
Ei ole ollut paikalla kun lasta on käskytetty. Ap
Ap:n kannattaa tehdä pelisäännöt selviksi isän kanssa. Äitipuolella ei ole siihen sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko laittanut puurokuppinsa tiskariin?
Kauheeta. Jos lapsi vastaisuudessa soittaisi äitinsä paikalla ja äiti laittaisi puurokupin tiskariin.
Jeps, nyt AP:n jälkeen ymmärrän, miksi niin moni teini on täysin avuton ja toivoton tapaus. Perunatkin pitäisi ilmeisesti kuoria valmiiksi.
Tietenkin pitäisi selvittää mitä kotitöitä, mutta en luottaisi 6v sanaan, lautasen pois vientikin on monelle ylivoimainen kotityö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsen isä teki ja sanoi?
Ei ole ollut paikalla kun lasta on käskytetty. Ap
Ei voi kuin ihmetellä. Puutu asiaan ja puhu lapsen isän kanssa.
Kannattaa laittaa lapset tekemään kotitöitä ettei niistä kasva samanlaista kuin minä. Eka oma kämppä oli kamalassa kunnossa kun en tiennyt mitä kaikkea pitää siivota.
Vierailija kirjoitti:
Puhuin lapsen kanssa asiasta enemmän ja on mm joutunut tyhjentämään tiskikonetta ja viemään pyykkejä kaappiin. Nämä ainakin on lapsella teetetty, vaikka ei ole halunnut ja ilmeisen iso asia on kyseessä, kun lapsi siitä mainitsi lähes heti kotiin tullessaan. Ja kyllä, mielestäni lapsen täytyy saada olla lapsi. Kotitöitä ehtii tehdä riittävästi aikuisena. Ap
Eihän tuo kuulosta pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaa tehdä pelisäännöt selviksi isän kanssa. Äitipuolella ei ole siihen sanottavaa.
Isä on jättänyt lapsen äitipuolen hoidettavaksi. Silloin kyllä äitipuoli hoitaa ja käskyttää niin kun parhaaksi näkee. Äidin valta ei sinne isän kotiin ulotu kun muutamissa asioissa, kotityöt eivät ole yksi niistä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä otin omat lapseni mukaan kotitöihin heti, kun eivät enää tunkeneet kaikkea käteensä osuvaa ensimmäisenä suuhunsa. Eli noin 1,5 -vuotiaina.
Sama. Kyllä meillä 6v osallistuu kotitöihin ikänsä ja kykynsä mukaisesti. Kyllä lelujen keräys ja pölyjen pyyhintä onnistuu aivan täysin äidin kanssa. Tottakai urputusta kuuluu välillä, että miksi pitää, mutta pidän kiinni, että siivouspäivänä siivotaan yhdessä. Myös se 2-vuotias. Jos ei muuta, niin osaavatpa ainakin pitää kotinsa kuosissa, kun muuttavat joskus omilleen.
Meillä ainakin opetettiin jo lapsena tekemään kotitöitä. Alkoi varmaan oman huoneen ja lelujen siivoamisella ja osallistumalla ruokapöydän siivoamiseen ym. Äidin kanssa tehtiin yhdessä erilaisia kotitöitä, kuten lakananvaihto, jos ei vielä itsenäisesti kyetty. Äiti esimerkiksi laittoi luuttuamista varten veden ja luutun valmiiksi, mutta itse piti luututa oma huone... jne.. Toki hommat muuttuivat, kun ikää tuli lisää.
Ekalta luokalta asti jokaisella lapsella oli oma tehtävä, jota vastaan saatiin viikkoraha. Minä hain esimerkiksi postin, yksi vei roskat, kolmas tiskasi.
Jos halusi lisää rahaa viikkorahan lisäksi, vanhemmat keksi jotain tekemistä, että raha ansaittiin, wc:n pesu, auton imurointi.
Kotona voi oppia paljon hyviä taitoja, lapset hommiin sanon minä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne välttämättömät kotityöt kannattaa opettaa lapselle vielä kun hän asuu kotona. Osaa sitten, kun muuttaa omilleen.
Teinille niitä on todella vaikea opettaa, jos hänen ei ole ikinä tarvinnut mitään kotitöitä tehdä. Eli ne kannattaa opettaa nyt, kun hän vielä suostuu tekemään asioita, joita ei halua. Teini ei suostu, jos ei ole siihen tottunut. Ja omilleen muuttamisen jälkeen ne kotityöt pitää nuoren tehdä itse, osasi tai ei (tai pyytää äiti tekemään).
Niinpä. Ihan kamalaa jos lapsi joutuu tekemään asioita, joita ei halua. Vähintään traumoja tulee ja lasulle pitää soittaa siinä tapauksessa.