Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ketään muu harkinnut vakavissaan älypuhelimesta luopumista - tai jopa toteuttanut sen?

Vierailija
13.07.2023 |

En jaksa älypuhelimen tuomaa teknologiakeskeisyyttä ja jatkuvaa saatavilla olemista eri kanavissa. Kaipaan myös taukoa netistä. Toisaalta pelkään että putoan yhteiskunnan kärryiltä jos en voi ladata sovelluksia tai tarkistaa nopeasti mailia yms. Tietenkin netin rajoittamiseen on muitakin tapoja ja ei ole pakko seurata esim. somea, mutta käytännössä nää ei mulla toimi.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on älypuhelin. Seuraan siitä mm. uutisia. Minulla ei ole televisiota eikä minkäänlaista tietokonetta. En ole somessa (no, vauvapalstaa seuraan joskus), ei ole sovellutuksia, maksan laskut pankkisiirtoina. Puheluja soitan ja saan harvakseltaan mutta tekstiviestejä päivittäin puolin ja toisin. Kirjoitan ja saan myös kortteja.

Vierailija
62/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään kävellessä nähdä ja kuulla ympäristöni. enkä pitäisi niin kiireisestä elämänrytmistä. että täytyy aina olla toimistot ja pankit saatavilla. Muutenkin tuntuu hullulta ajatukselta elää elämänsä kämmenen kokoisen ruudun kautta.

Hyvä sinä! Monien aivot eivät saa tarvitsemaansa lepoaikaa lainkaan kun jokainen tylsä hetki täytetään älypuhelimen räpeltämisellä tai jatkuvalla musiikin, äänikirjojen, podcastien jne. kuuntelulla.

Mulla on radio aina kotona päällä taustalla. Luonnossakin kuuntelen mielellään linnunlaulua ja mietin mikäs lintu se nyt olikaan. Mulle nuo on sitä lepoaikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No multa puuttuu puhelimesta äly (netti) enkä aio hankkiakkaan,

2-3 vuoden päästä gsm-verkko on poistettu käytöstä Suomesta, joten silloin vaihtoehdot ovat älypuhelin tai ei puhelinta ollenkaan.

Nythän ajetaan alas nimenomaan 3G-verkkoa, eikä GSM- eli 2G-verkkoa. Suomessa GSM on ajattu alas ainoastaan Ahvenanmaalla.

Ulkomailla GSM toimii operaattoristasi riippuen monissa maissa vielä missä 2G-verkkoa ei ole sammutettu. Mutta voi olla että puhelin toimii silti 4G-verkossa maissa joissa GSM-verkko on sammutettu. Tämä pitää tarkistaa ennen matkaa.

Kyllä se 2G-verkkokin ajetaan Suomessa kohta alas, vaikka mitään virallista ajankohtaa ei ole vielä annettu. Toimii kuitenkin enää muutamia vuosia.

Ehkä ajetaan, ehkä ei. Eikä välttämättä vuonna 2025, vaan voi olla myöhemminkin. Eli ei hätää vielä.

No voi olla marginaalisesti myöhempikin ajankohta, mutta korkeintaan 1-2 erosta puhutaan. Enää ei kannata ostaa mitään laitteita, mitkä käyttävät 2G-verkkoa, on kyse sitten puhelimista, varashälyttimistä, sähköisesti lukkiutuvista ja käynnistyvistä autoista, jne. Jos käyttävät 2G-verkkoja, ne eivät enää montaa vuotta toimi.

Ei hätää, mulla on käytössä olevan vanhan nokialaisen lisäksi tallessa kaksi lisää 😂

Toki ne vanhat puhelimet sinällänsä toimivat vielä vuosikymmienkin päästä, mutta matopelin pelaamiseen lisäksi juuri muuta et niillä pysty enää muutaman vuoden päästä tekemään.

Vierailija
64/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei voi elää ilman älypuhelinta sillä kaikki palvelut siirtyvät sovelluksiin.

Tämä on esimerkki virheellisestä ajattelusta. Palvelut eivät "siirry" passiivisesti sovelluksiin, vaan niitä siirretään jonkun tahon toimesta. Jos taho on julkinen, silloin meillä kansalaisina pitää olla oikeus vaikuttaa asiaan. Jos taho on kaupallinen, asiakkaina meillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen myös tai ns. äänestää jaloillamme.

Se, että kuvitellaan asioiden vain tapahtuvan automaattisesti, eikä meillä olisi mitään sananvaltaa, on kestämätöntä.

Valtaosa ihmisistä pitää sovelluksista kuten myös maksavat mieluummin korteilla kuin käteisellä. Elikkä jos meinaat nojata muihin ihmisiin niin olet jo hävinnyt pelin... Suomessa esim alle 5% päivittäisistä ostoksista hoidetaan käteisellä.

Vierailija
65/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin itsekin älypuhelimesta luopumista, mutta tullut siihen lopputulokseen, että tarvitsen niin kovasti juuri matkakortti-palvelua ja google mapsia, ettei siitä tulisi mitään. Juuri tuo google maps on pelastanut minut monesta eri tilanteesta. Somesovelluksia puhelimestani ei löydy eli en ole instassa, facessa, twitterissä, jne.

Mitä nykyään teen niin tasan kello 20 laitan puhelimen lentokonetilaan ja laatikkoon pois silmiltä. Avaan sen aamulla kun avaan eli jos on vapaata, niin saatan avata vasta kello 12, mutta työpäivinä jo kello 7.

Onneksi en ole sellaisessa työ- ja elämäntilanteessa, että minut olisi pakko saada kiinni jonkin erittäin tärkeän syyn takia.

Mikä on matkakortti-palvelu, joka ei toimi läppärillä?

Google Maps ei edes ole hyvä karttapalvelu. Sehän perustuu vain amerikkalaisten autoilevaan elämäntapaan. Koitapa katsella jotain Suomen syrjäseutuja, niin näet korkeintaan vaan ne tiet ja reitit, joilla voi ajaa autolla. Muu ei tyhjää.

Vierailija
66/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No multa puuttuu puhelimesta äly (netti) enkä aio hankkiakkaan,

2-3 vuoden päästä gsm-verkko on poistettu käytöstä Suomesta, joten silloin vaihtoehdot ovat älypuhelin tai ei puhelinta ollenkaan.

Nythän ajetaan alas nimenomaan 3G-verkkoa, eikä GSM- eli 2G-verkkoa. Suomessa GSM on ajattu alas ainoastaan Ahvenanmaalla.

Ulkomailla GSM toimii operaattoristasi riippuen monissa maissa vielä missä 2G-verkkoa ei ole sammutettu. Mutta voi olla että puhelin toimii silti 4G-verkossa maissa joissa GSM-verkko on sammutettu. Tämä pitää tarkistaa ennen matkaa.

Kyllä se 2G-verkkokin ajetaan Suomessa kohta alas, vaikka mitään virallista ajankohtaa ei ole vielä annettu. Toimii kuitenkin enää muutamia vuosia.

Ehkä ajetaan, ehkä ei. Eikä välttämättä vuonna 2025, vaan voi olla myöhemminkin. Eli ei hätää vielä.

No voi olla marginaalisesti myöhempikin ajankohta, mutta korkeintaan 1-2 erosta puhutaan. Enää ei kannata ostaa mitään laitteita, mitkä käyttävät 2G-verkkoa, on kyse sitten puhelimista, varashälyttimistä, sähköisesti lukkiutuvista ja käynnistyvistä autoista, jne. Jos käyttävät 2G-verkkoja, ne eivät enää montaa vuotta toimi.

Ei hätää, mulla on käytössä olevan vanhan nokialaisen lisäksi tallessa kaksi lisää 😂

Toki ne vanhat puhelimet sinällänsä toimivat vielä vuosikymmienkin päästä, mutta matopelin pelaamiseen lisäksi juuri muuta et niillä pysty enää muutaman vuoden päästä tekemään.

Tai sitten ei.

Vierailija
67/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei voi elää ilman älypuhelinta sillä kaikki palvelut siirtyvät sovelluksiin.

Tämä on esimerkki virheellisestä ajattelusta. Palvelut eivät "siirry" passiivisesti sovelluksiin, vaan niitä siirretään jonkun tahon toimesta. Jos taho on julkinen, silloin meillä kansalaisina pitää olla oikeus vaikuttaa asiaan. Jos taho on kaupallinen, asiakkaina meillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen myös tai ns. äänestää jaloillamme.

Se, että kuvitellaan asioiden vain tapahtuvan automaattisesti, eikä meillä olisi mitään sananvaltaa, on kestämätöntä.

Valtaosa ihmisistä pitää sovelluksista kuten myös maksavat mieluummin korteilla kuin käteisellä. Elikkä jos meinaat nojata muihin ihmisiin niin olet jo hävinnyt pelin... Suomessa esim alle 5% päivittäisistä ostoksista hoidetaan käteisellä.

Mitä ihmettä horiset jostain maksamisesta? Missä olen puhunut käteisestä?

Vierailija
68/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin!

Vierailija
69/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin itsekin älypuhelimesta luopumista, mutta tullut siihen lopputulokseen, että tarvitsen niin kovasti juuri matkakortti-palvelua ja google mapsia, ettei siitä tulisi mitään. Juuri tuo google maps on pelastanut minut monesta eri tilanteesta. Somesovelluksia puhelimestani ei löydy eli en ole instassa, facessa, twitterissä, jne.

Mitä nykyään teen niin tasan kello 20 laitan puhelimen lentokonetilaan ja laatikkoon pois silmiltä. Avaan sen aamulla kun avaan eli jos on vapaata, niin saatan avata vasta kello 12, mutta työpäivinä jo kello 7.

Onneksi en ole sellaisessa työ- ja elämäntilanteessa, että minut olisi pakko saada kiinni jonkin erittäin tärkeän syyn takia.

Mikä on matkakortti-palvelu, joka ei toimi läppärillä?

Google Maps ei edes ole hyvä karttapalvelu. Sehän perustuu vain amerikkalaisten autoilevaan elämäntapaan. Koitapa katsella jotain Suomen syrjäseutuja, niin näet korkeintaan vaan ne tiet ja reitit, joilla voi ajaa autolla. Muu ei tyhjää.

Korjaan , muuta ei näy, on tyhjää.

Vierailija
70/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä horiset jostain maksamisesta? Missä olen puhunut käteisestä?

Minä käytän käteistä aina kun voin. En halua että jokaista ostoon rekisteröityy.

Vierailija
71/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvittelet, että oikea ja paras tapa toimia on katsoa mallia valtaosasta, olet jo hävinnyt pelin...

Vierailija
72/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luovuin pari vuotta sitten älypuhelimesta, monta vuotta siitä haaveilin, ennen kun uskalsin tehdä liikkeen. Pelot oli täysin turhaa, siis ne mitkä sai sysäämään toteutusta. Päivääkään en ole katunut, ainoastaan ollut kiitollinen että toteutin enkä vaan jatkanut sitä pohdintaa loputtomiin.

Minulla on tietokone, jolla hoidan sen mitä tarvii, en ole ollenkaan ulkopuolella mistään, ainoastaan minun ajankäyttö netissä on terveemmällä pohjalla ja olen oppinut taas käyttämään enemmän omaa muistiani ja päättelykykyyn. Ei voi kysyä netistä kaikkeen vastausta, tai jokainen reitti vilkaista karttasovelluksesta. Reitit katsotaan kotona etukäteen, kirjataan tai luotetaan muistiin. Aluksi ei muistanut yhtään mitään, keskittymiskyky oli muutenkin paljon heikompi. Kuukausien jälkeen keskittymiskyky alkoi parantua ja muisti myös, tajusin kuinka paljon se älypuhelin sammuttaa minun omia taitoja ja kykyjä, se ei ole vain pois autolla ajaessa reittien valinnoista, vaan ihan kaikesta elämässä.

Nyt kun on jo tottunut pitkään tähän, huomaa myös surullisesti ympärillä olevista sen keskittymiskyvyn puutteen ja omien kykyjen surkastuttamisen. Itselläkin oli pitkään tosi avuton olo kun ei voinut aina turvautua älypuhelimeen, vaan joutu soveltamaan tai luottamaan vaistoon. Yllätyin kuin laaja ja voimakas vaikutus sillä älypuhelimella oli minun olemiseen ja elämiseen, sen tajusi vasta kun sen vaikutus purkautui pois. Ei kannata ikinä sanoa ei ikinä, mutta sanoisin silti, minulle ei enää ikinä tule älypuhelinta. Jos nämä peruspuhelimien käytöt tulee esteiseksi joskus, niin siirryn puhelittomuuteen. Sähköposti on käytössä edelleen.

Siksi noin jyrkkä ajattelu, kun on saanut kokea sen valtavan muutoksen mitä tuli peruspuhelimeen siirtyessä. Ei niitä älypuhelimien haittoja lämpimikseen olla raportoitu, mutta kun on itse siinä pahassa mukana, niin ei vaan halua nähdä sitä niin rajuna, ja selittelee asiat paremmiksi. Eikä siinä ole mitään väärää, kaikki tietenkin valitsee itse minkä haluaa, on täysin selvä ettei kaikilla ole sama tapa ajatella kuin vaikka minulla. Sillon heidän ei kuulukkaan luopua älypuhelimesta, mutta he ketkä näitä pohtii ja kokee haluavansa luopua, kannustan että kokeile! Ei se muutaman kympin peruspuhelin ole liian iso summa, jos kokeilu osottautuukin huonoksi ja haluaa palata älypuhelimeen. Mutta jos käykin niinkuin minulla, että päivääkään ei kadu ja harmittaa ettei aikaisemmin tajunnut, niin kokeilla kannattaa ennemmin kuin myöhemmin.

Vierailija
73/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep. meillä nakattiin älyluurit ja sometilit hittoon jo vuosia sitten. samalla katosi kauhea määrä "ystäviä" kun eivät kehtaa kysellä tekemisiä puhelimitse, eikä pääse vakoilemaan someja. on aika vapauttavaa luopua turhasta netin käytöstä. nyt pysyy puhelimessa virta noin 27 päivää, yhdellä latauksella. siis näppäin puhelimessa. niissä ei ole mitään muuta toimintoa, kun tekstarit ja puhelut. kokeile kuukausi ja et kaipaa sen jälkeen takaisin sitä saatanandraamaa, mihin kaikki someilu perustuu, ja siihen netin turhien uutisten tulvaan. hyi hitto. ollaan lopetettu tv:n katselu ja uutisista emme juuri tiedä reaaliajassa mitään. vauvapalsta on uutislähteenä :) minulla. ukko saattaa lauantaisin kuunnella radiota. mitään et menetä. onnea matkaan.

Vierailija
74/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luovuin pari vuotta sitten älypuhelimesta, monta vuotta siitä haaveilin, ennen kun uskalsin tehdä liikkeen. Pelot oli täysin turhaa, siis ne mitkä sai sysäämään toteutusta. Päivääkään en ole katunut, ainoastaan ollut kiitollinen että toteutin enkä vaan jatkanut sitä pohdintaa loputtomiin.

Minulla on tietokone, jolla hoidan sen mitä tarvii, en ole ollenkaan ulkopuolella mistään, ainoastaan minun ajankäyttö netissä on terveemmällä pohjalla ja olen oppinut taas käyttämään enemmän omaa muistiani ja päättelykykyyn. Ei voi kysyä netistä kaikkeen vastausta, tai jokainen reitti vilkaista karttasovelluksesta. Reitit katsotaan kotona etukäteen, kirjataan tai luotetaan muistiin. Aluksi ei muistanut yhtään mitään, keskittymiskyky oli muutenkin paljon heikompi. Kuukausien jälkeen keskittymiskyky alkoi parantua ja muisti myös, tajusin kuinka paljon se älypuhelin sammuttaa minun omia taitoja ja kykyjä, se ei ole vain pois autolla ajaessa reittien valinnoista, vaan ihan kaikesta elämässä.

Nyt kun on jo tottunut pitkään tähän, huomaa myös surullisesti ympärillä olevista sen keskittymiskyvyn puutteen ja omien kykyjen surkastuttamisen. Itselläkin oli pitkään tosi avuton olo kun ei voinut aina turvautua älypuhelimeen, vaan joutu soveltamaan tai luottamaan vaistoon. Yllätyin kuin laaja ja voimakas vaikutus sillä älypuhelimella oli minun olemiseen ja elämiseen, sen tajusi vasta kun sen vaikutus purkautui pois. Ei kannata ikinä sanoa ei ikinä, mutta sanoisin silti, minulle ei enää ikinä tule älypuhelinta. Jos nämä peruspuhelimien käytöt tulee esteiseksi joskus, niin siirryn puhelittomuuteen. Sähköposti on käytössä edelleen.

Siksi noin jyrkkä ajattelu, kun on saanut kokea sen valtavan muutoksen mitä tuli peruspuhelimeen siirtyessä. Ei niitä älypuhelimien haittoja lämpimikseen olla raportoitu, mutta kun on itse siinä pahassa mukana, niin ei vaan halua nähdä sitä niin rajuna, ja selittelee asiat paremmiksi. Eikä siinä ole mitään väärää, kaikki tietenkin valitsee itse minkä haluaa, on täysin selvä ettei kaikilla ole sama tapa ajatella kuin vaikka minulla. Sillon heidän ei kuulukkaan luopua älypuhelimesta, mutta he ketkä näitä pohtii ja kokee haluavansa luopua, kannustan että kokeile! Ei se muutaman kympin peruspuhelin ole liian iso summa, jos kokeilu osottautuukin huonoksi ja haluaa palata älypuhelimeen. Mutta jos käykin niinkuin minulla, että päivääkään ei kadu ja harmittaa ettei aikaisemmin tajunnut, niin kokeilla kannattaa ennemmin kuin myöhemmin.

Täysin samoja kokemuksia. Nyt reilu vuosi ilman älypuhelinta. Olen asunut Helsingissä viisi vuotta mutta tuntuu että vasta nyt hahmotan kaupungin kunnolla ja osaan kulkea siellä. Joskus tuntemattomampaan kaupunginosaan matkaaminen on vähän haastavaa kun ei voi vaan lennosta katsoa HSL:n äppiä, mutta teen sen etukäteen. Ja eipä tuo ole niin kamalaa vähän harhailla bussiasemalla ja etsiskellä laituria kuten ennen vanhaan. Joskus jopa kysyn reittiä joltakin ja siitä kyllä usein hämmennystään kovasti, varmaan luulevat minua taskuvarkaaksi joka yrittää harhauttaa tms. :D

Vierailija
75/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on älypuhelin mutta esim nettiä sillä selaan harvoin. Pankki yms. "tärkeitä" asioita en todellakaan ala tihrustamaan mistään puhelimen näytöltä. Älypuhelimet ovat puhelimeksi aivan liian isoja ja tietokoneeksi aivan liian pieniä. Suuret valmistajat eivät taida enää alle 5.5" näytöllisiä valmistaakaan kun "eivät ihmiset halua piuenempiä" No minä jumalauta haluaisin puhelimen jota pystyy näppärästi käyttämään yhdelläkin kädellä

Vierailija
76/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

valehtelet. minä käytän ainoastaan käteistä. se on 100%. jos käteisestä luovutaan jokkain taudin leviämiskusetuksella, niin silloin ollaankin kusessa. digitilit jäätyy jos et tottele. siksi panostamme kullan ostoon. se toimii kun digitekniikka pettää. 

Vierailija
77/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

valehtelet. minä käytän ainoastaan käteistä. se on 100%. jos käteisestä luovutaan jokkain taudin leviämiskusetuksella, niin silloin ollaankin kusessa. digitilit jäätyy jos et tottele. siksi panostamme kullan ostoon. se toimii kun digitekniikka pettää. 

Näinpä Tosin nyt ajetaan todella kovalla vauhdilla CBDC:tä (central bank digital currency), se huolettaa minua. Sitten kun se tulee voimaan ja käteistä ei enää ole, koittaa huonot ajat. Mitä ajattelet siitä?

Vierailija
78/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä Tosin nyt ajetaan todella kovalla vauhdilla CBDC:tä (central bank digital currency), se huolettaa minua. Sitten kun se tulee voimaan ja käteistä ei enää ole, koittaa huonot ajat. Mitä ajattelet siitä?

Olen eri henkilö, mutta huomauttaisin ensin, että kannattaa yleensä ottaa selvää asioista asiallisista lähteistä, niin että voi aiheesta puhua ihan omalla äidinkielellään ja tietää mistä oikeasti on kyse, eikä vaan uskottele tietävänsä.

Tarkoitat suomeksi sanottuna digitaalista keskuspankkirahaa eli meidän tilanteessa ns. digieuroa. Ja, kuten Suomen Pankki kertoo, "digieuro on vielä suunnitteluvaiheessa eikä päätöstä liikkeeseenlaskusta ole tehty, mutta toteutuessaan se olisi kansalaisille saatavilla oleva digitaalinen muoto yhteisvaluutastamme eurosta. Se ei korvaisi seteleitä ja kolikoita, vaan toimisi niitä täydentävänä maksuvälineenä."

Eli se siitä sun pelottelusta.

Vierailija
79/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri henkilö, mutta huomauttaisin ensin, että kannattaa yleensä ottaa selvää asioista asiallisista lähteistä, niin että voi aiheesta puhua ihan omalla äidinkielellään ja tietää mistä oikeasti on kyse, eikä vaan uskottele tietävänsä.

Tarkoitat suomeksi sanottuna digitaalista keskuspankkirahaa eli meidän tilanteessa ns. digieuroa. Ja, kuten Suomen Pankki kertoo, "digieuro on vielä suunnitteluvaiheessa eikä päätöstä liikkeeseenlaskusta ole tehty, mutta toteutuessaan se olisi kansalaisille saatavilla oleva digitaalinen muoto yhteisvaluutastamme eurosta. Se ei korvaisi seteleitä ja kolikoita, vaan toimisi niitä täydentävänä maksuvälineenä."

Eli se siitä sun pelottelusta.

No se siitä pelottelusta tosiaan. Jos Suomen Pankki kertoo, että ei korvaa käteistä niin totta kai se on totta nyt ja aina. Kiitos kun kerroit! Minä kun luulin, että ensin digivaluutta tuodaan vain yhdeksi vaihtoehdoksi ja sitten käteinen vähitellen poistetaan kokonaan. Huh, onneksi niin ei käy.

Vierailija
80/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä luopua, kun ei ole mitään addiktiota siihen. Käytän palveluita silloin, kun tarvitsen.