Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ketään muu harkinnut vakavissaan älypuhelimesta luopumista - tai jopa toteuttanut sen?

Vierailija
13.07.2023 |

En jaksa älypuhelimen tuomaa teknologiakeskeisyyttä ja jatkuvaa saatavilla olemista eri kanavissa. Kaipaan myös taukoa netistä. Toisaalta pelkään että putoan yhteiskunnan kärryiltä jos en voi ladata sovelluksia tai tarkistaa nopeasti mailia yms. Tietenkin netin rajoittamiseen on muitakin tapoja ja ei ole pakko seurata esim. somea, mutta käytännössä nää ei mulla toimi.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyl määki turuus

Vierailija
2/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole jatkuvasti saatavilla eri kanavissa. Facebookissa ja Instassa käyn kerran viikossa. Puhelin ei ole koko ajan kädessä. Olin vasta reissussa ja kyllä siitä puhelimesta oli paljon apua ihan esim. map-palvelun takia. Kyllä oli helppo tsekata aikatauluja ja yhteyksiä ja ihan vaan suunnistaa kadulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Tarkoitit varmaan kysyä onko kukaan. Minä harkitsin, mutta päädyin siihen, että vähennän puhelinaikaa. Se on toiminut hyvin.

Vierailija
4/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen hyödyt suuremmiksi omalla kohdalla: pankkipalvelut, matkaliput, kartta, sähköposti, spotify ja äänikirjat. Mitään some-sovelluksia en ole puhelimeen edes ladannut. Jos joku lisää minut johonkin whatsapp-ryhmään niin yleensä poistan itseni sieltä jos ei ole mitään tärkeää. Enkä koe että minun pitäisi vastata viesteihin heti niiden saapuessa. Useimmiten pidän puhelimen äänettömällä.

Vierailija
5/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No multa puuttuu puhelimesta äly (netti) enkä aio hankkiakkaan,

Vierailija
6/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Tarkoitit varmaan kysyä onko kukaan. Minä harkitsin, mutta päädyin siihen, että vähennän puhelinaikaa. Se on toiminut hyvin.

Miten onnistuit vähentämään?

Vierailija
7/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin, ostin näppäinpuhelimen. Vain puhelut ja tekstiviestit toimivat.

Tabletti nettailuun. Tietokoneella asiointi. Hyvin pelaa. Puhelimen akku kestää pitkään.

Vierailija
8/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole älypuhelinta koskaan ollutkaan. Hyvin on vielä pärjännyt.

Vierailija
9/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut. Minulla ei vaan toimi päätös vähentää netin käyttöä.. Toisaalta instagram tuo myös minulla paljon ideoita niin sisustukseen, ruoalaittoon, leipomiseen ja pukeutumiseen. En tiedä sitten mistä tätä inspiraatiota omaan tekemiseen saisin jos en sieltä, lehdet on niin kalliita etten raaski niitä kovin usein ostaa. Mutta kyllä ärsyttää jatkuva saatavilla olo ja liiallinen somen selaus. Reissussa maps on ihan todella kätevä, siitä en olisi valmis luopumaan. Toisaalta haluaisin että muutkin luopuisivat somesta niin sitten se olisi itsellekin helpompaa.

Vierailija
10/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ongelma, olet riippuvainen. Keksi muuta tekemistä.

Vierailija
11/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ongelma, olet riippuvainen. Keksi muuta tekemistä.

Keksin vaikka mitä, mutta aivoni liimautuvat puhelimeen.

Vierailija
12/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin kun älyluuri pääsi kastumaan pahasti. Ehkä hommaan jonkun jos saan jatkaa työkokeilupaikassa elokuun jälkeen.

Vierailija
13/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2-3 vuoden päästä gsm-verkko on poistettu käytöstä Suomesta, joten silloin vaihtoehdot ovat älypuhelin tai ei puhelinta ollenkaan.

Vierailija
14/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes hankkinut älypuhelinta. Pärjään vanhalla kännykällä ja tietokoneella.

Vierailija
15/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelin alkaa olemaan jo vähän muutakin kuin mailin ja somen tarkistus. Siitä ollaan tekemässä koko ihmisen pankki/identiteettilaitetta joten ilman sitä ei kohta todellakaan voi elää.

Vierailija
16/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovu siitä luurista, se on hyvä työkalu jos sä tarviit tietoa.. Tee ennemmin niin että luovut siitä turhasta mitä normaalisti kulutat sieltä, eli teet itsestäsi RENGEN ja käytät vaa ku on tarve. 

Mä tein tän valtamediankaa ja kaikkien sovelluksienkaa paitsi Facebookin. Mä poistin ne yksinkertasesti ja lopetin valtamedian lukemisen kokonaan... Ei sitä pelkobornoa ja valetta kukaa tarvii elämään. Ja sitä feikkitodellisuutta somesta. 

Tää palautti taas sellasen rauhan mun elämään. 

Mutta tosiaan mulla on se luuri ja Facebook missä oon. Ja mä oon siis nuori viel. 

Vierailija
17/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tabletti nettailuun. Tietokoneella asiointi.

Käytätkö näitä eri paikoissa, vai miksi jompi kumpi ei riitä? 

Vierailija
18/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-3 vuoden päästä gsm-verkko on poistettu käytöstä Suomesta, joten silloin vaihtoehdot ovat älypuhelin tai ei puhelinta ollenkaan.

En puhu tuon edellisen puolesta, mutta vaikka joutuisin hommaamaan älypuhelimen, se ei tarkoita, että käyttäisin sitä muuhun kuin puhumiseen tai tekstareiden kirjoittamiseen. 

Ongelma on vain niillä, kuten ap, jotka eivät pysty itsenäisesti rajoittamaan tekemisiään, vaan tarvitsevat siihen säätelyä ulkopuolelta. 

Vierailija
19/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen haaveillut mutta se on nyky-yhteiskunnassa liian tärkeä kapine, esim. pankkiasiat.

Vierailija
20/97 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin facesta ja instasta. Lueskelen välillä keskustelupalstoja, luen myös uutiset, katson tv-ohjelmat, maksan laskut, uusin reseptit, selailen nettikauppoja, pelaan ja kuuntelen youtubea. Liikaa siis. Instasta ja facesta lähteminen oli elämäni paras päätös! Todella helpottunut olo, enkä ole päivääkään katunut. Kyllä ihmiset soittaa, jos on asiaa.