Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lontooseen muutto?

13.12.2006 |

Mietimme muuttoa Lontooseen. Miehen työpaikka tulee

olemaan keskustassa mutta itse haluaisin rauhallisempaan

paikkaan asumaan. Mitkä alueet ovat lapsiperheelle sopivia alueita sekä keskustasssa että muualla?

Mistä EI kannata harkitakaan? Myös suburban kiinnostaa. Onko Lontoossa jotain mammakerhoja tai suomikoulutyyppistä toimintaa?

Kuinka olette siellä viihtyneet? Onko hoitopaikkaa helppo löytää n. 2v lapselle? Minkä hintaista se on?

Kauheasti päässä kysymyksiä, jos joku vastaisi olisin todella kiitollinen!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis asuin Lontoossa yhteensä 5 v, muualla Englannissa saman verran. Lontoossa oli MIELESTÄNI niin vaikea asua lapsen kanssa, että muutimme Suomeen. Tai, pieni korjaus, jos sinulla on vara olla kotiäitinä tai muuten vaan tulot huippuluokkaa, mikäs siinä ollessa, rakastan Lontoota ja äitiyslomalla ei voi parempa paikkaa olla, niin paljon on tekemistä ja katseltavaa. Mutta kun lapsi menee hoitoon, se on toinen juttu. Me asuimme viimeiset vuodet NW ihan ok alueella, noin 20 min metrolla keskustaan. Päiväkoti maksoi 800 puntaa kuussa, perhepäivähoito 700 puntaa. Kaverini laittoi just lapsensa päiväkotiin ja maksaa 240 puntaa per VIIKKO etelä Lontoossa. tämä on sad but true. Työmatkat on sitten toinen juttu, itse lähdin aamulla 7.30 ja tulin klo 19:00 takaisin. Siinä ei paljoa jäänyt lapsen kanssa oloon!

Lontoossa on paljon tekemistä lapsiperheille. Lontoosta löytyy myös Suomen merimieskirkko ja kaiken maailman Suomi juttuja, suomalaisia on joka paikka täynnä ja heihin helppo tutustua, tämä minun mielipide. Tosin mielestäni paikallisiin on myös helppo tutustua tai muihin ulkomaalaisiin, meillä oli alueella paljon lapsi mamma kerhoja joiden kansalaisuus skaala oli laaja. Lontoossa on paljon puistoja ja liikenneyhteydet on tosi hyvät joten vaikka Windsoriin tai Oxfordiin voi tehdä päiväreissuja jos Lontoo alkaa nyppiä.

Itselläni on ikävä Englannin ilmastoa ja sitä ettei tosiaan tarvi kuomissa ja Reimoissa tarpoa sohjossa. Minulla on ikävä engalntilaisia supermarketteja !!!! :-D ja sitä lasten ruoka ja juoma valikoimaa mitä niissä on.. minulla on ikävä sosiaalisuutta, sitä että lapset kulkee mukana vaikka pubeissakin ilman että joku mulkoilee.. toisaalta taas minulla ei ole ikävä ainaista tungosta, kalliita asuntoja, sähkölaskuja, kaasulaskuja, puhelinlaskuja (kaikki tuntuu olevan tuplahintaista Englannissa, paitsi ehkä ruoka)

Itse asuisin ehdottomasti Lontoon ulkopuolella jossain Twickenhamissa tms tai Surreyssa missä vaan, tai sitten Pohjois-Lontoossa Hampstead tms. Junaliput maksaa vaan sitten aika paljon kuukaudessa jos asutte Lontoon ulkopuolella.

Jos olette menossa vain joksikin vuodeksi pariksi, niin kyllä se on varmaan sen arvoista, vaikka rahaa palaakin ja elämän rytmi muuttuu. Elo Lontoossa on ihan eri svääreistä kuin elo Suomessa, molemmissa on hyvät ja huonot puolet.

Vierailija
2/35 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kannattaa laittaa nurseryyn ehdottomasti.

Lapset oppivat kielta ja saavat paljon virikkeita.

Kun olette paattaneet mille alueelle muutatte, kannattaa lahtea tutustumaan eri Nurseryihin ja tehda hieman taustatyota kauanko nursery on toiminut, kuinka suosittu, millaisia aktiviteetteja lapsille. Kuulostaa hieman oudolta nain suomen paivakoteihin verrattuna, mutta taso nurseryissa voi olla paata huimaava, samoin hinnat. Vaikkaikin Nursery voi olla kalliimpi kuin Child Minder (perhepaivahoitaja), on nurseryissa enemman virikkeita ja selkeat lukujarjestykset ja samassa ryhmassa on samanikaisia lapsia. Mika usein ratkaisevaa.

Tosin useisiin nurseryihin jonot on PITKAT ja siksi tulevat vanhemat valitsevat usein nurseryn jo ennen pienokaisen syntymaa. Toivottavasti ette joudu odottamaan kauaan.

Kannattaa kysya myos miehesi tyopaikan kautta, jos siella on muita suomalaisia mihin hoitoon he ovat lapset laittaneet. Ja pida mielessa myos AuPair mahdollisuus. Taitaa olla halvin ratkaisu...ja aupair on apuna myos kotitoissa.

Onnea hoitopaikan jarjestelyyn ja Tervetuloa englantiin.

T. Wintteri

ps. Britti-suomiperheiden yhteisossa on juuri kayty tata keskustelua..joten sielta saattaa loytaa lisaa vinkkeja, varsinkin Lontoon alueelle. Kay vilkasemassa. http://groups.msn.com/Britti-Suomiperheet/keskustelupalsta.msnw

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaankin. Tosin Lontoon ulkopuolella tata nykya. Lontoosta muutettiin pian ensimmaisen lapsen jalkeen, juuri siksi ettei Lontoo ole parhaita paikkoja lapsille ellei siis ole reippaasti rahaa ja halua asua saasteiden keskella:/ Me asutaan noin 30 minuutin junamatkan paassa south east Lontoosta ja hyvin voin kayda toissa Lontoossa, silla yhteydet ovat hyvat ja jotkut tyokaverit tulevat kauempaakin...

Lapsia meilla on kolme ja lastenhoito tyyrista, 760 maksan yli 3- vuotiaasta kuukaudessa. Pienempien hoito on kalliimpaa. Koulu on kunnan koulu ja ilmainen. Pienin on kotihoidossa ja joudun varmaan miettimaan nannyn hankkimista, silla ei varmaan rahat riita 2 tarhamaksuun kuussa. Koulusta viela... Lontoon koulut ei houkuta myoskaan ja siksikin olemme onnellisempia hieman L:n ulkopuolella

Mutta onhan Lontoossa ihan erilaista asua, kun taalla ainakin valiaikaisesti, jos tietaa muuttavansa takaisin Suomeen myohemmin. Siella on aina tekemista ja tykkasin kylla ennen lapsia ja asuisin varmaan vielakin.

Minun juttu on varmaan kauheen sekavaa, mutta kannattaa tietty tulla ja nauttia. Lontoo on kokemus.

Vierailija
4/35 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolensa, mutta kun etsii niita asuntoja niin kay kattelemassa ymparistoaan ja kannattaa kayda viela iltasella kattomassa, ettei alue muutu ihan erilaiseksi kun pimeys lankeaa...

Vierailija
5/35 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lontoon pohjoisosassa tuli oltua kotiäitinä sekä työssäkäyvänä, ja erittäin onnellinen olen ettei tartte siellä enää asua. Itsekkään en voinut sitä enää sietää, vaikka kaupunki-ihminen olenkin, oli pakko päästä pois. Vaikkakin lontoota rakastan edelleen ihan yhtä paljon kuin ennenkin, en vaan halua siellä asua.

Omien kokemusten mukaan välttäkää Harrow-on-the-Hill, Wembley, Sudbury, Alperton, ja kaikkia alueita niiden ja Heathrow välistä. Hampstead Heath, Ricmansworth, Amersham, Watford akselilla, eli ihan lontoon ulkopuolella taikka ihan lontoon councilin perukoilla. Jos miehesi on töissä keskustassa, kannattaa etsiä kämppä nopean junayhteyden varrelta. Ei metro, vaan juna yhteyden. Jollei halua viettää väh. tuntia per suunta töihin menoon.

Elämä siellä on 10x vaativampaa, nopeampaa, kovempaa ja jos pääsee lontoon rientoihin osallistumaan, niin tietty hauskempaa ja antoisampaa kuin esim Helsingissä.

yksi etu on siinä että ihmiset ja viranomaiset puhuvat englantia, ei tarvitse opetella uutta kielta. Kaksi muuta asiaa joita kaipaan ovat tosiaan ne supermarketit ja pubit. Ja kunnon chipsit :-) muuten saa englanti ja lontoo pärjätä ilman meitä, ellei tupsahda seillainen £ 70-100k/ vuosi liksa duuni eteen. Sitten voisin harkita, ehkä ...

ps. 95%lla metroasemista ei ole rullaportaita, hissejä taikka ramppeja, että lastenvaunut saa sitten kantaa ihan itse. ja 90% asemista laiturit ovat aina rappusten alapäässä. Ihan käytännön vinkki jos haaveilet metroilusta vauvan kanssa päivisin, lounaita ja taidemuseoita.... ja päivisin, öisin, iltaisin, sunnuntaisin kaupunki on aina aivan yhtä täynnä (sinä ja muut 8 miljoona ihmistä). Tai ei ehkä aikaisin sunnuntai-aamuna, 7-10 välillä on kiva olla kaupungilla

Itse en ole mikään himo suomi-intoilija, eli en käynyt kertaakaan esim suomiseuran äiti-lapsi kerhossa (matkaakin olis mennyt 2 tuntia suuntaa, pohjoislontoosta etelälontooseen...) mutta paikallisessa baby ja toddler groupissa käytiin, aika kansainvälistä porukkaa.

Jos muutatte jonnekkin esikaupunki alueelle, se on sellaista kylä asumista, joskin lontoo on lähellä, mutta sen haitat ovat lähellä (asuntojen hinnat), ja elämän muuttuessa arjeksi, sen hyödyt loittonevat pikkuhiljaa ja elämä jumiutuu sellaiseksi esikaupunkielämiseksi jota voi elää muuallakin kivemmin ja halvemmalla ... tuli vaan mieleen

1 vuotiaan tarhasta ja lapsen kotiin viemisestä (työpäivät kun eivät lopu 16.00) maksettiin yhteensä 1000 puntaa kuussa, eikä olut edes alueen kallein tarha ja tuttu haki edullisesti pojan kotiin. ja kun joka vuosi maksut nousivat, nyt varmasti menee yli tonnin. Ja jos haluaa edes puolikivan asunnon suomen mittojen mukaan 3hlö perheelle, tonni ei myöskään varmaan enää riitä, saatika sitten maisonette taikka talo puutarhalla.

Jos miehelläsi on hyvä liksa ja sulla riittää seikkailunhalua ja valmiutta hulinaan ja big city meininkiin, niin mikä ettei, tulee sekin sitten koettua, done that been there got the t-shirt - sitähän se elämä on :-) !! seikkailua

t: ent lontoomami (pakenin suomen kautta Sveitsiin :-)

Vierailija
6/35 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ap:lle, mielestäni kannattaa ehdottomasti tulla, jos mahdollisuus on. Olimme itse aikoinaa täällä töissä lapsettomina ja nyt palasimme lasten kanssa. Mun urani on erätauolla, sillä näillä päivähoitomaksuilla ei mun palkalla kannata töihin mennä. Osa-aikatöitä alan varmaan katselemaan piakkoin, mutta en tiedä löytyykö tarpeeksi joustavaa...

Asumisesta sanoisin, että kannattaa ehdottomasti katsella rauhallisempia alueita kuin Lontoon keskusta. Lastenrattaat ja Lontoo on havaittu tosi huonoksi yhdistelmäksi. Täällä " maalla" on enemmän tilaa ja asuminen on hieman edullisempaa. Lisäksi junamatka maalle ei tosiaan välttämättä kestä niin kauaa, kuin metromatka kaupunginosasta toiseen.

Lontoo on lapsettomalle pohjaton aarreaitta, mutta pienen lapsen kanssa aika rasittava paikka. Siellä on ihana käydä, mutta muka on taas tulla tänne metsään takaisin.

Tervetuloa!

Vierailija
7/35 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme siis ihan keskustassa Kensingtonissa kaksivuotiaan poikamme kanssa ja toinen lapsi meille syntyy kesakuun alussa. Katselimme pitkaan ja harkiten asuntoja kauempaakin mutta totesimme etta meille paras ratkaisu on asua mahdollisimman lahella mieheni tyota. Muutimme tanne Lontooseen New Yorkista josssa mieheni matkusti toihin 1,5 h suuntaansa joka paiva ja kaytannossa ei juuri poikaansa nahnyt vuoteen kuin viikonloppuisin! Taallakin kun paivat ovat pitkia olisi sama ollut helposti edessa...

Nyt siis tyomatka miehellani (mina olen kotona) 10 min. kavellen, meilla mahtava puisto aivan vieressa ja harrastus mahdollisuuksia ja aiti-lapsi ryhmia vaikka kuinka joka paivalle! Meilla ei ole taalla edes autoa kun kaikki on ihanasti 10 minuutin kavelymatkan sateella kodistamme. Toki valilla kaipaan rauhaa ja raitista ilmaa mika taalla on aika kortilla mutta niista nautimme sitten Suomen lomilla sitakin enemman :o)

Eli mielestani " molempi parempi" ... kun kaikkea ei voi saada niin kannattaa miettia mika on se koko perheen hyvinvoinnin kannalta kriittisin asia ja menna sen mukaan. Meille se oli yhteinen aika ja siita emme luovuta kahta tuntia paivassa metrolle.

Olen ehdottomasti sita mielta etta jos tilaisuus koittaa kannattaa maailmalle lahtea! Lontoo on mahtava kaupunki joten tervetuloa tanne vaan!

Vierailija
8/35 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme miettineet tulevaa kotia ehkä 1h matkan päästä. Toisaalta koti Eldonin lähelläkin, keskustassa, kiinnostaisi 15min työmatkan vuoksi....Emme tunne alueita tarkemmin, joten sekin selviäisi vasta kun pääsisimme katsomaan taloja ja punninneet mistä olemme valmiit tinkimään ja mistä emme. Pitkät työpäivät yhdistettynä pitkiin päiviin yksin lasten kanssa...onko teillä kellään mitään kotiapua tai babysittereitä? Onko heitä helppo löytää esim. aupaireista tai opiskelijoiden keskeltä? Paljonko maksetaan keskimäärin per tunti lastenhoitajalle?

Miten terveyden ja sairaanhoito on järjestetty siellä? Minkä suuruista on esim. lastenlääkärillä käynti entä muu erikoislääkäri? Tarviiko erikseen aina lähetteen vai pitääkö hakeutua suoraan itse?

Nuo tarhamaksut kyllä kuullostavat kovilta. Onko siellä mahdollisuus mihinkään puolipäiväkerhoon? Vai ovatko kaikki aina mommyandme ryhmiä? Jos olen itse töissä puolipäiväisesti...

Miten liikkuminen keskustassa onnistuu kahden lapsen kanssa tuplarattailla vai suosittelisitteko ns. junamallia? ilmeisesti matkustaminen on julkisilla turhaa jos ei pysty itse kantamaan maanalaiseen rattaita. Mitenkäs junat, onko niissä tilaa vaunuille?

Minkälainen talvi siellä on? Kuomia ei vissiin tarvita :) mutta

onko talvi kuitenkin kylmä ja tuulinen vai ennemminkin leudompi?

Siellä taitaa olla paljon suomalaisia, pidättekö paljon yhteyttä keskenänne? Olisi kiva jos joku haluaisi antaa vaikkapa

mailiosoitteensa, niin voisin olla vielä tarkemmin yhteyksissä.

Kiitos vielä!

Vierailija
9/35 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritan vastailla oman kokemukseni pohjalta.

Suomalaista kotiapua loytyy. Meilla oli kaksosten synnyttya ihan suomalainen nanny tayspaivaisesti, ja nyt sitten on suomalainen opiskelijatytto parina iltapaivana viikossa. Ihan halpaa se ei ole, ymmartaakseni aupaireille maksetaan £6 puntaa/ tunti (jos siis tekevat ' oman' perheen ulkopuolella), ja ihan oikea nanny on sitten lahempana £9/tunti. Muuten sitten silta valilta, kukkaron ja sopimuksen mukaan. Uskoakseni SW alueella loytyy suomalaisia enempi (Wimbledonissa tuntuu olevan paljon), joten sielta voisi apua loytya helpommin. Itse asun kyllakin pohjois-Lontoossa, ja apua on siita huolimatta loytynyt.

Terveydenhuolta on ilmaista, tanne muutettuanne ilmouttaudutte paikalliselle GP:lle, ja han sitten tarvittaessa laittaa erikoislaakareille. Tosin jos tulette tanne firman lahettamina, teilla varmaan on myos yksityinen vakuutus, ja paasette GP:n lahetteella sitten yksityiselle (ja valtatte NHS jonot). Itse olemme aina saaneet samalle paivalle ajan GP:lle, se voi tosin riippua paikasta.

Puolipaivahoitopaikkoja on, en kylla osaa sanoa miten runsaasti. Meilla lapset on puolipaivaisesti Montessori koulussa (kolme vuotiaita), ja maksaa rehellisesti san oen maltaita. Siella heilla myoskin on pitkat loma-ajat (nyt jouluna kuukausi), joten ei valttamatta sovi tyotatekevalle.

Meilla on sivuttain istuttavat tuplarattaa, ja en kayta julkisia. Johtuu kylla pitkalti siita, etta ei paljoa ole tarvetta liikkua kavelymatkaa kauemmas, ja tarvittaessa sitten mennaan autolla. Mutta tunnen kylla kaksosten aiteja, jotka kayttavat tuplarattaineen julkisia, enimmakseen busseja tosin.

Talvi on Suomeen verrattuna leuto, pimea ja sateinen. Meilla oli viime talvena kaytossa Suomesta ostetut haalarit, ja olivat todella hyvat. Taalla ei turhan paljoa tunnuta tosin ulkoilua harrastettavan talvella, useimmiten olimme ainoat puistossa.. Talvijalkineina meilla on ruotsalaiset Kavat, etta en mitenkaan hylkisi kotimaisia talvivaatteita, riippuu siita, miten paljon ulkoilee. MInusta ainakin helpottavat elamaa, ei tarvitse pukea niin paljoa kerroksia. Tuulen kanssa taalla voi olla joskus ' todella' kylma.

Suomalaisia kylla loytyy, joidenkin kanssa loytyy yhteinen savel, ja toisten ei. Pohjoisestakin loytyy Suomi-koulu St Albansista, joka on helpon automatkan paassa taalta pohjois-Lontoosta (merimieskirkolle menisi huomattavasti kauemmin). St Albans olisi muuten varmaan ihan mukavaa seutua asua, jos pohjoinen ' esikauunki' innostaa. Ja siella tuntuu olevan aika vilkas suomalaisyhteiso (joulumyyjaiset, juhannusjuhlat, pesapalloa).

Jos haluat kysella lisaa, laita mailia bkatti miukumauku hotmail.com

Vierailija
10/35 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistämpä minäkin korteni kekoon.

Ekaks tuo St Albans on kiva paikka! Tiedän muutaman Britti perheen, jotka on muuttanut varta vasten St Albanssiin koska siellä on esim. koulut hyvät ja Lontooseen voi silti kulkea töihin.

Kuomia ei Englannissa tarvi, kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, lapset eivät Briteissä sen kummemmin ulkoile, siis siellä ei ole samaa ulkoilu hiekkalaatikko kulttuuria kuin Suomessa. Lapset ovat talvisin ihan farkuissa ja tennareissa ja toppatakissa, yleensä ilman pipoa ja hanskoja. :-)

Lasten terveyden huolto on hyvä ja ilmainen- kaverillani on sydänvikainen lapsi Englannissa leikattu ja ylistää hoidon maasta taivaisiin, Suomeen verrattuna!

Puolipäivähoitopaikkoja on, minunkin lapseni oli puolipäivähoidossa. Ainakin perhepäivähoitajat ottavat puolipäiviäisiä, niin kyllä nurserytkin. Ennemmin laittaisin lapseni nurseryyn, perhepäivähoito lähes yhtä hintavaa ja itse pitää viedä lapselle ruoat kaiken lisäksi!!! Tuloista riippuen voit saada tax credittejä ja sitä kautta alennusta nursery maksuihin.

Englanti on kallis, jos rahaa löytyy niin se on hyvä paikka elää. Kouluun laitan tosin omat lapseni Suomeen...

Vierailija
11/35 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli yksi hyvistä puolista, paikallinen terveyskeskus. Sinne vaan muuton jälkeen rekisteröitymään ja valitsemaan oma lääkäri. Lapsen kanssa pääsin heti aamupäivästä jos soitin aamusta, ja kun oli lääkärille tullut potilas tutuksi, niin usein lääkäri soitti tunnin päästä takaisin, kuunteli oireet, laittoi reseptin viereiseen apteekkin ja sillä selvä. Tai suositteli vaan reseptitöntä lääkettä. Terveyskeskuksessa sai myös rekisteröityä tiettyjen lähiapteekkien terveys/sairauspalveluun, eli esim nuha, vatstatauti ym tapauksissa apteekkari neuvoi suoraan miten hoidetaan ja antoi OTC lääkkeet. Eli ihan supertyytyväinen lapsen saamaan hoitoon ja sen nopeuteen. Ja omaankin, suht nopeaan sai ajan aina jos tartti. Tämäkin varmaan on alue ja terveyskeskuskohtaista, mutta kun ilmaiseksi pääsi heti jonon ohi lapsen kanssa, niin meillä sitten ainakin oli onni matkassa jos tämä ei ole normi.

Niillä on myös NHS neuvontapuhelin mihin voi soittaa koska vaan jos lapselle tulee esim rajuja oireita viikonloppuna tai yöllä tai päivälläkin, ne kuuntelevat ja suosittelevat sitten jatkotoimenpiteet ja esim. soittavat lähetteen lähimpään sairaalaan. Sekin toimi oikein hyvin kun vesirokko puhkesi viikonloppuna, lähete odotti kun mentiin, ei tarttenut päivystyksessä odottaa 10 tuntia ... jonotettiin kylläkin jonkin aikaa, ehkä tunti tai pari, mutta eipä lapsellakaan mitään akuuttia hätää ollut.

Hammaslääkärikin on ilmainen, ja yksityinenkään ei paljoa maksa, ei ainakaan tarkistus.

Leikkauksista, synnytyksestä ym en sitten tiedä yhtään, niissä voi olla eri meininkin etenkin sen armoitetun postikoodin mukaan :-)

Vierailija
12/35 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole joutunut viiden vuoden aikana yksin lastenvaunuja kiskomaan metronrappusia ylös. aina joku on tarjoutunut auttamaan. Toisin on esim. Helsingissä, jossa pitää erikseen pyytää että saa apua. Pohjois-Lontoo on tosi kivaa aluetta (Hampstead, HIghgate, Chrouch End etc.) Paljon puistoja ja väljempää, pikkukylämäinen tunnelma.

Vierailija
13/35 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan viela lisata kommenttia tuohon lasten pukeutumiseen, totta on ettei mitaan paksuja toppapukuja tarvitse. Mukaan kannattaa pakata kurahaalarit ja sadetakki ja ne kumisaappaat. Itse en jattaisi pakkaamatta pipoa ja hanskoja silla kylla taallakin kylma on, kun oikein tuulee ja sataa taivaan taydelta. Tosin Lontoon alueella talvet on huomattavasti leudompia kuin taalla ylhaalla walesin kukkuloilla. Mutta itse pohjois lontoossa asustaessani pidin ainakin itsellani hattua talvisin, ja kasineita. Joten pidan lapsillakin. Ja meidan lapset ainakin ulkoilee ja ovat britteja, tiedan ettei brittilapset ulkoile ja sen kylla niiden ulkomuodosta huomaa. Ja " puistossa" kylla huomaa skandinaavilapset jotka ovat sadeasuissaan iloisesti leikkimassa vaikka sataa. Siis lasten kanssa kannattaa pitaa sama leikkitapa kuin suomessakin. Ellei sitten halua kasvattaa niita tv lapsiksi. Joka onnistuu taalla aivan luvattoman liian helposti, meilla meni " pieni" aika vierottaa lapset tv aarsta, nyt meilla on normaalit elainlaakarileikit ja kauppaleikit tulleet takaisin, elakoon lapsuus.

Apropoo...tuli viela pukeutumisesta mieleen, etta lapset kannattaa pukea LAPSIKSI!!! ei pieniksi aikuisiksi. Tassa maassa kun lapsille voi ostaa aivan samoja asuja kuin aikuisillekin, jo 2 vuotiailla myydaan topattuja rintaliiveja, joten jos vanhemmat sallivat lasten pukeutua " aikuisiksi" voi syyttavan sormen pistaa vain itseensa jos ja kun jotain tapahtuu. Tassa maassa on niin paljon sekopaisia ihmisia ettei lisakannustusta varmasti tarvita. Voi viela kertoa omasta tytarpuolestani joka vuosi sitten juuri 9v tayttaneena pyysi minulta rintaliiveja ja tietenkin ajattelin etta ostan sellaiset " urheilu" toppi malliset, kunnes menimme yhdessa kauppaan. Saimme keskusteltua asian, ja han hyvaksyi asian hyvin, kun selitin syyn miksi en osta hanelle oikeita rintaliiveja, hanella ei todellakaan ollut viela mitaan kehityksen merkkeja rinnoissa. Muutamaa viikkoa myohemmin hanen aiti oli ostanut ja tytto tuli kerran meille, ja ennenkuin ehdin edes huomauttaa han tuli sanomaan etta ei itse pyytanyt mutta aiti osti, sen jalkeen keskustelua asiasta ei ole kayty eika han ole rintaliiveja pitanyt kun sanoin uudelleen etta han on viela lapsi, ei aikuinen mutta paattaa itse omista asioista. Meidan tytot on viisaita ja ymmartavat kylla kun selitetaan asiat oikeilla sanoilla. Ja meidan aikuisten tehtavana on pitaa lapset turvassa! Ps. Tana jouluna vanhin tyttaremme tulee saamaan alustoppeja joulupaketissa..

Iloista ja lamminta joulua teille kaikille.

Wintteri

Vierailija
14/35 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa on kiva asustella!

Itse asumme hiukan ulkopuoölella, metron päätepysäkillä Richmondissa jota suosittelen erittäin lämpimästi!Junalla kestää 17 minuuttia Waterloon asemalle ja metrollakin pääsee (joka tosin kestää kauemmin kun junalla).

Richmond ja lähistöllä oleva Kingston tarjoavat ihan kaikkea tekemistä lapsiperheille ja muutenkin, hienosti yhdistyy suurkaupungin lheisyys ja esikaupungin vihreys.Puhumattakaan Starbuckseista ja shoppailusta jossa on totuttu lastenvaunuihin ja aina joku auttaa niiden kanssa.Helsingissä saa aina ereikseen pyytää ja vaivata ihmisiä avunpyynnöillä.

Kun lakkaa ajattelemasta kun suomalainen joka laskee asumismukavuuden neliöissä ja miettii brittiläisesti huoneiden tarpeen mukaan niin kyllä se asuntokin löytyy. Meillä on neliössä pienempi kämppä mutta ihan tarvittavat toiminnot löytyy.

Mutta kaikki on ihan omista mieltymyksistä kiinni.Asuuhan lapsiperheitä Suomessakin Helsingin keskustassa ja osa haluaa niitä neliöitä ja muuttavat siksi Keravalle.Kukin tehköön kun parhaaksi näkee, myös Lontoossa.

Työkuviosta sen verran että täällä on enemmän joustomahdollisuuksia kun kotoatyöskentely ja freeleancer hommat ovat tavallisempia mutta se on toki ihan alakohtaista.

Tervetuloa ja itse olen ainakin ollut supertyytyväinen valintaan enkä ihan hevillä suostuisi palaamaan ainakaan kun lapset ovat pieniä!

Vierailija
15/35 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Richmond on tosi kiva paikka, tosin taitaa olla koko Englannin kallein paikka joten onnelliset kun teillä on vara asua siellä! Minun ex anoppi ja miehensä asuivat Richmondissa joten paikka on hyvin tuttu. Itse olen asunut siinä vieressä Twickenhamissa, joka on hivenen halvempi paikka. Ja aaah ihana Starbucks ja mammakerhot siellä :-) ihan ikävä tuli taas...

Minullakin on sellainen kokemus Lontoosta, että joka paikassa auetaan rattaiden kanssa liikkuvia!! toista se on täällä Suomessa, ovet nenänedessä kiinni vaan...

Vierailija
16/35 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva löytää tämä keskustelu!

Olemme niinikään muuttamassaa perheeni kanssa Lontooseen tammikuun 2007 lopulla. Mieheni menee töihin ja minä olen 1 v 9kk ikäisen poikani kanssa kotona. Olemme ajatelleet asettautua asumaan suht lähelle keskustaa, jossa siis mieheni työpaikaa on ja meille on suositeltu mm. seuraavia alueita: Islington, Stoke Newington, Highbury yms. Täysin poissuljettuja eivät ole myöskään Kensigton, Bayswater ym. muut Hyde Parkia ympäröivät alueet, mutta tod. näk. päädymme johonkin vähän huokeampaan valintaan. Vuoden vaihteen jälkeen mennään mieheni kanssa katsomaan asuntoa.

Onko kellään kokemusta esim. Islingtonin alueesta?

Lisäksi olisi mukava tietää, miten olette löytäneet suomenkielistä tilapäistä lastenhoitoapua Lontoosta? Sellaista tulemme varmasti tarvitsemaan, toki vähän mietityttää jättää poikaa ihan tuntemattomalle...

Entä mistä saa tietoa paikallisista toddler groupeista ym.? Olisi kiva mennä sellaiseen mukaan varsinkin kun poika on Suomessa tottunut olemaan muiden lasten kanssa paljon. Entä onko merimieskirkon äiti-lapsi kerho kiva?

Olisi tosi kiva, jos joku jaksaisi vastailla näihin! Kaikki tieto on kullanarvoista!!!

Ja kiitos jo ylläolevista viesteistä, niistä olen minäkin jo saanut paljon apua:)

Vierailija
17/35 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asunut joskus Angel/islington alueella, tosin sinkku aikoina ilman lapsia.. :-) Ja aluehan on ihan kiva ja kallis, itse en haluais asua ihan noin vilkkaassa paikassa tosin.

Kun rekisteröidyt Englannissa paikalliseen " neuvolaan" ja saat itsellesi Heath visitorin (en tiedä onko tämä käytäntö kaikilla alueilla) heiltä saat ainakin tietoa mums' coffee mornings ja baby toddler groups:sta.

Vierailija
18/35 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme aiemmin (ennen koiraa ja lapsia) Isligtonissa, Highbury Corner' in lahella. Hyvin mielenkiinntoista aluetta, kovasti ollut nousussa (ja kallistumassa) viimeisten kymmenen vuoden aikana. Mina en aluetta suosittelisi lapsiperheelle, etenkaan jos tulee tanne tuoreeltaan. Islingtonin sisalla on hyvia seka huonoja alueita, ja pitaa olla aika varovainen siita mihin asettuu. Highbury kai on suht ok aluetta, ja siella on isohko puiston tapainenkin - mutta puisto on tasainen, teita joka puolen, eika kunnon aitoja, eli koira tai lapsi saattaisi hyvinkin akkia paasta tielle, jos silma valttaa. Stoke Newingtonista ei ole kokemusta, mutta olen ymmartanyt, etta siella voi olla muutama katu hyvaa aluetta, ja sitten heti vieressa ' epamaaraisempi' alue. Jos tama seutu kiinnostaa, Tufnell Park voisi olla yksi mahdollisuus. Tai sitten Highgate (pieni osa Highgatea kuuluu myos Islingtoniin), jossa itse asumme.

Paras tapa loytaa suomalaista lastenhoitoapua lienee finn guildin keskustelupalsta. Siella kyselemalla olen ainakin itse loytanyt apua. Ja toinen on tietenkin sitten muilta suomalaisislta, joita tapaa.

Merimieskirkko on joen toisella puolen, ja mina en ole koskaan valittanyt lahtea yrittamaan ajamaan sinne keskella viikkoa (muistaakseni aiti-lapsi piiri on siella tiistaisin) taalta pohjois-Lontoosta, koska siihen menisi niin pitka aika. Enbka kaksosten kanssa ole viitsinyt metrollakaan menna. Taalta on paljon helpompi menna St Albansin Suomi-kouluun, jossa on taapero-piiri (kokoontuu kaksi kertaa kuussa).

Jos haluat kysella lisaa taman Lontoon kulman paikoista, niin sahkoposti osoite loytyy tasta ketjusta aiemmasta viestista.

Vierailija
19/35 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla kommentteja pohjois-Lontoon asuinalueista. Meille kyseisiä alueita suositelleet ovat olleet itse brittejä, joten heillä varmaan aspekti ollut hieman erilainen kuin meillä Suomesta tulevilla. Esim. Islingtonia ovat kehuneet juuri sen vilkkauden ym. vuoksi, mikä sinänsä varmaan ihan kiva, mutta lapsen kanssa sitä tietty täytyy pitää muutkin asiat mielessä...

Onko teillä muuten muilla ollut autoa käytössä Lontoossa? Onko siinä mitään järkeä ja miten on auton säilytyksen laita, eli mitkä ovat parkkeerausmahdollisuudet? Meille tulee varmaan jossain vaiheessa auto mukaan, ja nyt jo mietitään mitä sen kanssa tehdään.

Mukavaa joulua kaikille teille!

Vierailija
20/35 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Lontooseen muuttajat!

Tassa on linkki netmums-sivustoille josta loytyy listoja alueittain aktiviteeteista ja muista kerhoista:

http://www.netmums.com/

Jos et viela tulevaa postinumeroasi voit kokeilla esim EC2 Islington/Liverpool Streetin alueelle tai hakea kartan kautta.

Olen samaa mielta monien aiemmin vastaineiden kanssa siita, etta jos on mahdollisuus niin kannattaa asua tyopaikan lahella, tyopaivat taalla ovat pidempia kuin Suomessa ja matkoihin menee aikaa. Lontoossa on paljon puistoja ja kotiaideille tekemista ja varmasti tulee helpommin tutustuttua uusiin ihmisiin jos ulosmenoa niin kovasti tarvitse suunnitella. Nyt olen itse toissa, mutta aitiyslomalla ollessani nautin suunnattomasti siita miten helppoa oli vain lahtea ulos ja kavella puistoon tai kahvilaan. Itse tapasin joukon ystavia NHS:n antenatal-ryhman kautta, kaikki asuvat kavelymatkan paassa ja yhteista puhuttavaa riittaa lasten kautta. Ennen vauvan tuloa en pitanyt itseani kovin ulospainsuuntautuneena ja olin hammastynyt miten helposti ystavystyin naiden englantilaisten (seka muiden ulkomaalaisten) aitien kanssa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi