Aikuiskoulutus ei välttämättä hyödytä julkista taloutta, professori sanoo
https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-163958
Luulin että tämä selvisi kaikille aikoja sitten.
Kommentit (12)
En ole edes tiennyt mistään tuesta.
Aina voi vaihtaa alaa oppisopimuksella.
Olen huomannut saman. Tunnen paljon henkilöitä, jotka sitä käyttävät. Kavereita ja työkavereita. Kaikki käyttävät sitä vain ylimääräisenä vapaana, eli haluavat vähän relata ja tehdä jotain kivaa. Niistä kymmenestä väitöskirjan tekijöistä yksikään ei ole merkittävästi saanut edistettyä työtään. Sori, kyllä yksi saisen valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Oppisopimuspaikka pirää usein etsiä itse ja sitä ei välttämättä edes löydy.
Kaikki työpaikat eivät edes ota oppisopimuskoululaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Oppisopimuspaikka pirää usein etsiä itse ja sitä ei välttämättä edes löydy.
Kaikki työpaikat eivät edes ota oppisopimuskoululaisia!
Oho, onpa hankalaa sitten. Onneksi koulutuspaikkaa ei koskaan pidä etsiä itse, ja sen saa aina, kunhan menee vain opiskelemaan. Lols.
No se onkin ihan kamalaa, jos voi relata opiskelemalla. Tätäkin etuutta heikennettiin pari vuotta sitten ja nyt ilmeisesti loppuu kokonaan.
Myös vuorotteluvapaan ehtoja on kiristetty ja sekin taitaa loppua kohta, ainakin lyhentynyt huomattavasti.
Sitten ihmetellään että ihmiset uupuvat töissä. Ja koko ajan halutaan heikentää työntekijöiden ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
No se onkin ihan kamalaa, jos voi relata opiskelemalla. Tätäkin etuutta heikennettiin pari vuotta sitten ja nyt ilmeisesti loppuu kokonaan.
Myös vuorotteluvapaan ehtoja on kiristetty ja sekin taitaa loppua kohta, ainakin lyhentynyt huomattavasti.
Sitten ihmetellään että ihmiset uupuvat töissä. Ja koko ajan halutaan heikentää työntekijöiden ehtoja.
Ei sen niin pitäisi mennä, että valtion pitää maksaa työntekijöiden ongelmat työelämässä. Työehdot kuuluvat yritykselle.
Ongelma on liian hektisessä työelämässä, ja se on johtamisen ongelma, ei valtion.
Varför har den offentliga ekonomin höjts upp på en piedestal i Finland så att alla oavbrutet kan dyrka den? I normala länder är det inte ens ett samtalsämne, medan den offentliga ekonomin nuförtiden verkar vara ett trostycke i Finland.
Aikuiskoulutustuki on työntekijöiden itsensä maksamaa rahaa, ei ole valtion rahoittamaa tukea.
Tutustukaa työllisyysrahaston sivuihin, hakekaa tukea ja menkää koulutuksiin! Kannattaa!
Itse opiskelin kokonaan uuden alan aikuisopintotuella ja sain koulutusta vastaavan työpaikan ennen valmistumistani.
Jos en olisi kouluttautunut, olisin todennäköisesti työtön tai kaupan kassalla ja tuloni olisivat varmaan puolet nykyisestä. Minun kohdallani ainakin oli kannattavaa.
Jos vaihtaa alaa ennen burniksen saamista, niin ei se varmaan näy tilastoissa työllisyyttä kohentavana. Vaikutus on kuitenkin merkittävä.
Noh aikuiskoulutustuen yksi hyvä puoli on ollut, että fyysisesti huonoon kuntoon (raskaan työn takia) päätyneet pystyvät kouluttautumaan uudelle alalle, eikä joudu henkilökohtaiseen konkurssiin. On edelleen olemassa hennkisesti ja fyysisesti hyvin kuluttavia töitä, joita nuorena jaksaa ja kykenee tekemään, mutta vanhana voi päätyä työkyvyttömäksi.