Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1-vuotiaan vaatteet hautajaisiin, onko ok?

Vierailija
10.07.2023 |

Lapselle tavalliset vaatteet-paita tai body ja housut. Kengiksi tavalliset ensikengät.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle sopii hautajaisiin hyvin valkoinen asu, myös tumman ja vaalean yhdistelmä on hyvä. Tuota bodya ei näin lapseton ymmärrä - eikö se vastaa alusasua tai oloasua? 1-vuotiaalla voi olla housut ja pusero tai mekko tuon bodyn päällä, kai.

Body on lapsella käytännössä trikoopaita, joka vaan jatkuu jalkojen väliin saakka eli pysyy paikoillaan esimerkiksi siellä housujen alla ilman, että välillä nousisi helmat ylös kainaloihin nostellessa yms.

1 vuotiaalla oli valkoinen body ja mustat olkaimelliset potkuhousut ensimmäisissä hautajaisissa, molemmat löytyivät valmiiksi kaapista. Vuotta myöhemmin oli tummansiniset samettihousut (en suosittele, kerää kaikki pölyt itseensä, muistotilaisuudessa pikkuväki leikki kaikissa epämääräisissä nurkissa, jonka jälkeen housut eivät olleet kovin siistin näköiset), valkoinen kauluspaita, kravatti ja harmaakuvioinen liivi.

Vierailija
82/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on takapajula hautajaiskulttuurissaan. Täällä ei uskalleta järjestää vainajan toiveen mukaisia hautajaisia, jos ne poikkeavat mustasta linjasta.

Olin hautajaisissa, jossa vierailla oli värikästä yllään. Minulla kukkamekko. Vainajan toive. Muistotilaisuus oli kaunis. Vainajan toive oli, että lähisuku menee illalla hotellin ravintolaan meren rantaan syömään. Siellä katselin kuuta ja mietin, että minäkin haluan omannäkoiset hautajaiset, joissa ei nillitetä pukeutumisesta. Punainen ja kaikki muutkin värit sallittuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin miehen serkun hautajaisissa missä vainajan lapsen äiti oli pukenut lapselle punaisen asun. Punaisen. Nauroimme koko porukka tätä tyylitajuttomuutta. Varmasti lastakin hävettää nyt aikuisena.

Punainen on vanhastaan ainut väreistä, jota ei perinteisesti pidetä kirkon tilaisuuksissa hyvänä, etenkään hautajaisissa ja jumalanpalveluksissa.

Mihin uskontokuntaan kuulut, kun teillä on tuollaisia sääntöjä? Meillä luterilaisilla punainen on liturginen väri ja paljonkin käytössä kirkon tilaisuuksissa esimerkiksi Pyhäinpäivän tilaisuuksissa. 

Olen ev.lut. ja olin nuorena aktiivinen seurakunnassa. Sitä kautta tämä tuli tietoon. Esimerkkinä:

Tekstiviesti Nokian Uutisissa 3.1.2014:

”Tottijärven kirkossa joulupäivänä kolehdin kerääjällä oli sopimaton asu siihen tilaisuuteen. Punavalkoinen t-paita ei sovi joulukirkkoon kolehdinkerääjälle. Kyllä pukeutuminen täytyisi tietää, jäi koko tilaisuudesta paha maku suuhun”.

Ja siitä seurannutta uutisointia:

https://www.kotimaa.fi/artikkeli/tutkija-paljastaa-miksi-punainen-ahdis…

Voisin lyödä melkein vetoa, että tuo kolehdin kerääjä käy ahkerammin kirkossa ja tuntee siellä tavat paremmin, kuin tuo joulukirkkoon vaivautunut nolo valittaja. Ei tainnut joulun sanoma nyt tavoittaa kaikkia.

Vierailija
84/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin lähiomaiset voivat olla niin surusta sekaisin, ettei heillä ole mitään voimia miettiä vaatteitaan, hyvä kun jotain itsensä ja lastensa päälle riipivät.

Hautajaisissa on myös iso työ. Sitä luulee, että kun läheinen kuolee "pääsee" heti suremaan. Ei pääse. En tiedä, onko rahalla mahdollista saada joku hoitamaan aivan kaikki, mutta muuten jo pelkkään hautaamiseen ilman edes mitään ns. juhlia kuuluu paljon hoidettavia asioita.

Se on oikeasti aika julmaa, miten jotain toimintakykyä on pakko vaan kaivaa jostain, vaikka lähinnä haluaisit sillä hetkellä mennä itse samaan hautaan. Siinä voi pukeutumisetiketti helposti jäädä toissijaiseksi, vaikka kunnioitusta vainajaa kohtaan olisi enemmän kuin koko muulla saattoväellä yhteensä.

Vierailija
85/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin miehen serkun hautajaisissa missä vainajan lapsen äiti oli pukenut lapselle punaisen asun. Punaisen. Nauroimme koko porukka tätä tyylitajuttomuutta. Varmasti lastakin hävettää nyt aikuisena.

Entä jos asu oli ollut vaikka kuolleen lempiasu?

Ja taas mennään. Tämä sama "punainen lempimekko hautajaisissa" -juttu käydään läpi joka ikisessä hautajaisvaatekeskustelussa.

Vierailija
86/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei punainen väri edes ole mikään iloinen tai ilon väri.

Mutta ilotytön väri on.

Vierailija
87/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mennään. Tämä sama "punainen lempimekko hautajaisissa" -juttu käydään läpi joka ikisessä hautajaisvaatekeskustelussa.

Niinpä. Näihin vanhoihin, aina vaan takaisin nostettuihin aloituksiin riittäisi pelkkä 0/5

Vierailija
88/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa yksivuotias tekee hautajaisissa?

Tuo kaikille lohtua ja rauhaa näyttämällä, että elämä jatkuu. Minusta juuri pienten lasten paikka on hautajaissa.

1- vuotias traumatisoituu hautajaisissa. Jää pysyvä elinikäinen trauma. Ei pysty aikuisena käsittelemään luopumisia. Ehdottomasti pieni lapsi ei kuulu viedä hautajaisiin.

Vierailija
89/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan, punaisia mekkoja on varmaan pikkulapsille myynnissä useampia kuin yksi.

Vierailija
90/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on takapajula hautajaiskulttuurissaan. Täällä ei uskalleta järjestää vainajan toiveen mukaisia hautajaisia, jos ne poikkeavat mustasta linjasta.

Olin hautajaisissa, jossa vierailla oli värikästä yllään. Minulla kukkamekko. Vainajan toive. Muistotilaisuus oli kaunis. Vainajan toive oli, että lähisuku menee illalla hotellin ravintolaan meren rantaan syömään. Siellä katselin kuuta ja mietin, että minäkin haluan omannäkoiset hautajaiset, joissa ei nillitetä pukeutumisesta. Punainen ja kaikki muutkin värit sallittuja.

Jep.

Erään nuorena, reilu parikymppisenä, kuolleen perhe toivoi vieraiden pukeutuvan siten kuin itse haluaa, mutta silti sieltä vierasporukasta löytyi ne muutamat, keiden mielestä oli ollut ihan kauhistus, että jollain oli ollut vaaleanvihreä mekko tai vaaleat kesähousut ja beige paita.

Vierailija
91/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuminen on läheisen hautajaisissa yksi merkityksettömimmistä asioista.

Sillä miten joku vauva on puettu, ei ole kuoseilla tai väreillä mitään merkitystä.

Vierailija
92/93 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitkä vaan vaatteet kaapista löytyy,kunhan on siistit.

Vierailija
93/93 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Laitan sitten ihan tavalliset vaatteet, todennäköisesti bodyn ja housut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän