1-vuotiaan vaatteet hautajaisiin, onko ok?
Lapselle tavalliset vaatteet-paita tai body ja housut. Kengiksi tavalliset ensikengät.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin miehen serkun hautajaisissa missä vainajan lapsen äiti oli pukenut lapselle punaisen asun. Punaisen. Nauroimme koko porukka tätä tyylitajuttomuutta. Varmasti lastakin hävettää nyt aikuisena.
Punainen on vanhastaan ainut väreistä, jota ei perinteisesti pidetä kirkon tilaisuuksissa hyvänä, etenkään hautajaisissa ja jumalanpalveluksissa.
Mihin uskontokuntaan kuulut, kun teillä on tuollaisia sääntöjä? Meillä luterilaisilla punainen on liturginen väri ja paljonkin käytössä kirkon tilaisuuksissa esimerkiksi Pyhäinpäivän tilaisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin miehen serkun hautajaisissa missä vainajan lapsen äiti oli pukenut lapselle punaisen asun. Punaisen. Nauroimme koko porukka tätä tyylitajuttomuutta. Varmasti lastakin hävettää nyt aikuisena.
Punainen on vanhastaan ainut väreistä, jota ei perinteisesti pidetä kirkon tilaisuuksissa hyvänä, etenkään hautajaisissa ja jumalanpalveluksissa.
En tiennytkään. Olen pitänyt punaisia vaatteita kirkossa. Kerran jopa itsenäisyyspäivänä, mutta se oli vahinko. Olin asunut (länsi)maassa, jonka lipussa oli paljon punaista. Suomeen tultuani en osannut ajatella, että väri olisi sopimaton juuri itsenäisyyspäivänä.
Mitä hittoa yksivuotias tekee hautajaisissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos asu oli ollut vaikka kuolleen lempiasu?
Niin, oliko mies sairastanut pitempään ja kertonut vaimolle (vai oliko ex-vaimo?) että haluaisi lapsensa päälle iloisenväriset vaatteet?
Punainen ei ole sen iloisempi väri kuin mustakaan. Kirkollisessa yhteydessä punainen on Pyhän Hengen väri.
Vierailija kirjoitti:
Osallistuu tilaisuuteen siinä missä muutkin. Ei kaikilla ole mahdollisuutta jättää lasta hoitoon tilaisuuden ajaksi. Eikä edes tarvetta. Siellä se lapsi menee mukana kuin muutkin. Käyttäytyykin paremmin kuin nämä toisten vaatteille naureskelevat i d i o o t i t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään. Olen pitänyt punaisia vaatteita kirkossa. Kerran jopa itsenäisyyspäivänä, mutta se oli vahinko. Olin asunut (länsi)maassa, jonka lipussa oli paljon punaista. Suomeen tultuani en osannut ajatella, että väri olisi sopimaton juuri itsenäisyyspäivänä.
Ei se normaalissa elämässä olekaan sopimaton väri. Ja tuon penikat teoriakin tuli jo kumottua, kun vähän tuotiin oikeaa tietoa esiin. Punainen on oikein sopiva väri kirkkoon(kin).
Vierailija kirjoitti:
Isällä oli siskoni hautajaisissa farkut ja neulepaita. Hyvä, että pääsi edes koko hautajaisiin, eikä hautajaisten sijaan psykiatriselle osastolle. Muita vaatteita ei saatu suostuteltua laittamaan, noissqkin oli työ. Ei kannata arvostella varsinkaan vainajan lähiomaisten pukeutumista, kun ei tiedä taustoista mitään.
Kai sitä olisi silti voinut asiallisesti pukeutua tai jättää menemättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isällä oli siskoni hautajaisissa farkut ja neulepaita. Hyvä, että pääsi edes koko hautajaisiin, eikä hautajaisten sijaan psykiatriselle osastolle. Muita vaatteita ei saatu suostuteltua laittamaan, noissqkin oli työ. Ei kannata arvostella varsinkaan vainajan lähiomaisten pukeutumista, kun ei tiedä taustoista mitään.
jättää menemättä lapsensa hautajaisiin kun joku nipotyyppi ei tykkää siitä että hautajaisissa kellään on farkkuja tai muuta normivaatetta?
Vierailija kirjoitti:
Tuo kaikille lohtua ja rauhaa näyttämällä, että elämä jatkuu. Minusta juuri pienten lasten paikka on hautajaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai valittajat olisi voineet jättää menemättä. Arvatenkin ne valittajat on niitä kaukaisempia sukulaisia tai edes sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ja meinaatko, että esimerkiksi jumalanpalvelukseen ei sovi pukeutua punaiseen?
Vanhemmat ihmiset voivat katsoa karsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meinaatko, että esimerkiksi jumalanpalvelukseen ei sovi pukeutua punaiseen?
Vanhemmat ihmiset voivat katsoa karsaasti.
Miksi?
Vanhemmat ihmiset voivat toki karsastaa ihan miten haluavat, mutta turha omista ongelmista on muita syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaispukeutuminen voi olla hyvin moninaista. Moni ei enää näe ainoaksi vaihtoehdoksi tummaa pukeutumista. On esimerkiksi hautajaisia mihin omaiset jopa toivoo esimerkiksi kesäistä tai muuta vuodenaikaan sopivaa pukeutumista.
Ennen kuolemaansa mieheni oli esittänyt toivomuksen, että vieraat pukeutuisivat iloisiin väreihin, eläessään hän itsekin pukeutui persoonallisiin, värikkäisiin vaatteisiin. Niinpä muistotilaisuudessa näkyi värejä.
Meillä oli vauvalla valkoinen body ja mustat trikoohousut, oli mielestäni ihan ok.
Ei punainen väri edes ole mikään iloinen tai ilon väri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin uskontokuntaan kuulut, kun teillä on tuollaisia sääntöjä? Meillä luterilaisilla punainen on liturginen väri ja paljonkin käytössä kirkon tilaisuuksissa esimerkiksi Pyhäinpäivän tilaisuuksissa.
Olen ev.lut. ja olin nuorena aktiivinen seurakunnassa. Sitä kautta tämä tuli tietoon. Esimerkkinä:
Tekstiviesti Nokian Uutisissa 3.1.2014:
”Tottijärven kirkossa joulupäivänä kolehdin kerääjällä oli sopimaton asu siihen tilaisuuteen. Punavalkoinen t-paita ei sovi joulukirkkoon kolehdinkerääjälle. Kyllä pukeutuminen täytyisi tietää, jäi koko tilaisuudesta paha maku suuhun”.
Ja siitä seurannutta uutisointia:
https://www.kotimaa.fi/artikkeli/tutkija-paljastaa-miksi-punainen-ahdis…
Vierailija kirjoitti:
Antaa toivoa sureville siitä, että elämä jatkuu.
Itse pukisin pikkulapsen valkoisiin vaatteisiin.
Noloa tuoda tietämättömyytensä noin vahvasti julki.