Onko teillä autolainaa?
Millaisia rahoitustarjouksia olette saaneet viimeaikoina vai pankkilainallako olette hankinnat tehneet?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä autolaina on tietyllä tapaa turhin kohde minkä ostaa lainalla. Ostaa mielummin sellaisen mihin on käteisellä varaa.
Nimimerkillä viimeksi ostettu uusi auto "meidän perheessä" vuonna 1980.
Tarkoitin auto ei autolaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2020 ostin, eli en ihan viimeaikana :)
Mutta silloin sain korottoman ja kuluttoman luoton. Eli ehdottomasti kannattavampaa ottaa kuin se että olisi maksanut heti pois. Näinä inflaatioaikoina varsinkin.
Harmi kun kohta maksettu.
Minä ostin käteisellä ja tingin 700€ hinnasta pois. Ehdottomasti kannattavinta.
Meillä myös autolaina, jossa korot+kulut 0%. Otettu 1,5v sitten. Rahastoissa ja sijoituksissa enemmänkin kuin auton hinnan verran rahaa. Ei niitä todellakaan kannata laittaa lihoiksi, vaan antaa kasvaa korkoa korolle. Tässä inflaatiossa ei kannata 0% korkoilla olevia lainoja maksaa yhtään sen nopeammin, kuin on pakko.
Ei ole autolainaa, miksi olisi? Ajan tällä hetkellä autolla josta maksoin 3900e ja kyseinen auto on kuljettanut minua kohta 10 vuotta. Laitan omat rahani paljon järkevämpiin asioihin kuin autoon kuten säästöön,lyhennän asuntolainaani ja osakkeisiin. En näe järkeä ottaa autolainaa koska se söisi vain minun ostovoimaa koska silloin lyhentelisin autolainaa pois joka kuukausi ja sitten kun olen auton maksanut itselleni niin sen auton arvo tippunut jo todella paljon.
Auto on maailman huonoin sijoituskohde koska auto menettää arvoaan todella nopeasti.
Jokainen tehkööt tyylillään ja en tuomitse ihmisiä jotka ovat ottaneet autoonsa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ottanut autolainaa koska en näe siinä mitään järkeä. Olen aina ostanut niitä edullisia autoja joihin minulla on varaa ja hyvin olen pärjännyt.
Auto on minulle vain liikkumisväline paikasta A paikkaan B ja itsetuntoni kestää ajaa vaikka ladalla tai fiatilla jos niin on.
Ainoa laina mitä olen elämässäni ottanut on asuntolaina.
M32
Perheellisenä ajattelen että uusi/uudehko iso auto tuo turvaa jos sattuisi kolaroimaan itsestä tai itsestä riippumattomista syistä,syyttäisin itseäni koko loppuelämäni jos sen takia joko lapseni tai puolisoni vammautuisi tai kuolisi että minä olin päättänyt säästää siinä että ajellaan 15-20 vuotta vanhalla autolla.Siksi rahoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silloin sain korottoman ja kuluttoman luoton. Eli ehdottomasti kannattavampaa ottaa kuin se että olisi maksanut heti pois. Näinä inflaatioaikoina varsinkin.
Ai luuletko ettei muuten saa tingittyä kuin setelitukkoa heiluttamalla? Hah.
Harvoin ne autoliikkeet itse niitä autoja rahoittaa. Se on ihan sama sille liikkeelle kilahtaako heille se raha Mäen Annan tililtä vai Santanderilta.
Jotkut rahoitusyhtiöt tekevät diilejä autoliikkeiden kanssa siten, että autoliikkeet hyötyvät siitä että he saavat myytyä asiakkaalle lainan.
Eli se on jopa autoliikkeelle parempi kun asiakas ottaa sen Santanderin luoton. He saavat rahat heti ja kaikki riski siirtyy rahoitusyhtiölle.
Eli kyllä, autoliikkeet tinkivät myös vaikka ottaisit lainan.
Jos viet rahat Siwan kassissa, niin se saattaa olla no-no. Käteisen rahan käsittelystä tulee kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ostan aina käteisellä, sillä on helppo tinkiä.
Autoliikkeelle on ihan se ja sama ostatko käteisellä vai rahoituksella. Itseasiassa rahoitus on heidänkin suosikkinsa koska saavat komissiot luoton myynnistä. Suomeksi Käteisellä ostaessa et saa yhtään enempää alennusta kuin muutenkaan.
Tällä palstalla kun tuloja kysellään, juuri kukaan ei kuulema tienaa alle 7 tonnia kuussa.
Eikö sellaisessa asemassa olevilla ihmisillä yleensä ole työsuhdeautot?
Mikä on siis tämä ulina muutamien tonnin autoista ja rahoituksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ottanut autolainaa koska en näe siinä mitään järkeä. Olen aina ostanut niitä edullisia autoja joihin minulla on varaa ja hyvin olen pärjännyt.
Auto on minulle vain liikkumisväline paikasta A paikkaan B ja itsetuntoni kestää ajaa vaikka ladalla tai fiatilla jos niin on.
M32
Perheellisenä ajattelen että uusi/uudehko iso auto tuo turvaa jos sattuisi kolaroimaan itsestä tai itsestä riippumattomista syistä,syyttäisin itseäni koko loppuelämäni jos sen takia joko lapseni tai puolisoni vammautuisi tai kuolisi että minä olin päättänyt säästää siinä että ajellaan 15-20 vuotta vanhalla autolla.Siksi rahoituksella.
Jos ajat nokkakolarin 100km/h vauhdissa niin se on ihan sama ajatko 1000e autolla vai 100 000e autolla sen kolarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoo mihin voi ottaa lainaa on opiskelut ja kämppä. Kaikki muu tulee pystyä maksamaan heti tai jättää sitten ostamatta.
Olen opiskellut yliopistotasolle asti, täysin ilman opintolainaa. Työnteolla rahoitin opinnot.
Autoon olen ottanut lainaa, ihan vaan siksi kun olisihan se ollut pöljää maksaa joku 30 tonnia käteisellä, kun tarjottu korko oli 0% plus 5€/kk.
T. Tarkka opiskelija
Mikä järki on laittaa noin paljon rahaa johonkin autoon?
Minä pistin 70 k€. Toiset arvostavat mukavuutta. Ajan tämänkin auton todennäköisesti paaliin asti kuten edellisenkin
Ei ole rahoitusta eikä ole harkinnassa vaihtaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32
Jos ajat nokkakolarin 100km/h vauhdissa niin se on ihan sama ajatko 1000e autolla vai 100 000e autolla sen kolarin.
Kyllä se ikäloppu romu on kaikin puolin turvattomampi.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla kun tuloja kysellään, juuri kukaan ei kuulema tienaa alle 7 tonnia kuussa.
Eikö sellaisessa asemassa olevilla ihmisillä yleensä ole työsuhdeautot?Mikä on siis tämä ulina muutamien tonnin autoista ja rahoituksista?
Hyvä pointti. Kaikillahan nyt on tietenkin firman auto :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sellaisessa asemassa olevilla ihmisillä yleensä ole työsuhdeautot?Mikä on siis tämä ulina muutamien tonnin autoista ja rahoituksista?
Ei kannata jos tulee paljon työajoa vuodessa. Dorka saa olla jos erehtyy työsuhdeauton silloin ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoo mihin voi ottaa lainaa on opiskelut ja kämppä. Kaikki muu tulee pystyä maksamaan heti tai jättää sitten ostamatta.
Olen opiskellut yliopistotasolle asti, täysin ilman opintolainaa. Työnteolla rahoitin opinnot.
Autoon olen ottanut lainaa, ihan vaan siksi kun olisihan se ollut pöljää maksaa joku 30 tonnia käteisellä, kun tarjottu korko oli 0% plus 5€/kk.
T. Tarkka opiskelija
Jotkut laittavat älyttömästi rahaa kitaroihin, tietokoneisiin, puhelimiin, matkusteluun, alkoholiin ym ym ym
Lapsien, työn ja harrastuksien takia haluan että auto on tilava, turvallinen ja uudehko. Sekä mukava. Oltava neliveto ja automaatti.
Eihän tuolla kolmella kympillä uutta saa, mutta melko tuoreen, joka täyttää kriteerit.
Nuoruudessani olen riittävästi ajellut parin tonnin prutkuilla. Ei enää, kiitos.
T. Tarkka opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin ne autoliikkeet itse niitä autoja rahoittaa. Se on ihan sama sille liikkeelle kilahtaako heille se raha Mäen Annan tililtä vai Santanderilta.
Minä ostan aina yksityiseltä myyjältä, koska se on aina halvempaa. Se nyt vaan on tyhmää maksaa autoliikkeen korkeita katteita. Mutta se on hyvä asia, että sinä maksat ja pidät yllä korkeaa hintatasoa.
HAH !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32
Ihanko oikeasti kuvittelet että on sama ajaako kolarin 1990-luvun Nissan Primeralla kuin 2020 luvun autolla? Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tarkka opiskelija
Jotkut laittavat älyttömästi rahaa kitaroihin, tietokoneisiin, puhelimiin, matkusteluun, alkoholiin ym ym ym
Lapsien, työn ja harrastuksien takia haluan että auto on tilava, turvallinen ja uudehko. Sekä mukava. Oltava neliveto ja automaatti.
Eihän tuolla kolmella kympillä uutta saa, mutta melko tuoreen, joka täyttää kriteerit.
Nuoruudessani olen riittävästi ajellut parin tonnin prutkuilla. Ei enää, kiitos.
T. Tarkka opiskelija
Amen. Mennäänkö naimisiin? :)
- Tarkka mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jos tulee paljon työajoa vuodessa. Dorka saa olla jos erehtyy työsuhdeauton silloin ottamaan.
Aika dorka työnantaja saa olla, jos ei "pakota" työntekijää ottamaan työsuhdeautoa, jos kilsoja tulee niin paljon että verottomalla kilsakorvauksella työntekijä makselee omaa autoa omaksi vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan aina yksityiseltä myyjältä, koska se on aina halvempaa. Se nyt vaan on tyhmää maksaa autoliikkeen korkeita katteita. Mutta se on hyvä asia, että sinä maksat ja pidät yllä korkeaa hintatasoa.
HAH !
Hyvät takuut yksityiseltä ostaessa :D Onnea vaan pommillesi.
Meille ei ole vielä kertaakaan tullut "uusi" auto ajamalla pihaan. Viimeinenkin tuli lavetilla. Sitä edellinen hinaamalla.
Jollain ihmeen ilveellä mies saan ne liikkumaan.