Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte ruokakulut taloudessa, jos mies syö huomattavasti enemmän kuin muu perhe?

Vierailija
10.07.2023 |

Ostin kanaa, jonka pakkauksessa 4 kpl kanan reisipaloja, (mies söi kolme, joten itselle jäi just ja just yksi), uusia perunoita (mies söi puolet), salaatti meni puoliksi ja jälkkäriksi pieni rasia mansikoita, joista mies söi taas enemmistön. Tämä oli vain yksi päivän yhteinen ateria ja alan väsyä siihen, kun mies syö jatkuvasti enemmän. Jos mies syö vähemmän jää nälkäiseksi ja on kinuamassa lisää ruokaa parin tunnin kuluttua.

Kommentit (185)

Vierailija
141/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää näissä keskusteluissa aina tämä:

"No mut kun nainen tuhlaa vessapaperia/käyttää enemmän shampoota" tai mitä ikinä.

Jos nainen käyttää vaikka vessapaperirullan päivässä enemmän, se tekee 0,5 euroa. Tai vaikka nainen käyttäisi enemmän shampoota, niin harva sitä shampoota käyttää pullollista päivässä. On ihan eri asia, jos mies syö vaikka joka päivä 10 eurolla enemmän kuin nainen. Kuukaudessa tuo tekee jo 300 euroa! Harva tuolla summalla ostaa itselleen kuukaudeksi vessapaperia tai shampoota. Jos syö paljon, niin siihen ruokaan menee oikeasti ihan järkyttävät määrät rahaa. En tiedä yhtäkään todella paljon syövää miestä, joka täyttäisi vatsansa joillakin halvoilla kausijuureksilla, vaan kyllä sinne napaan ahdetaan niitä kalliimpia ruoka-aineita.

Vierailija
142/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erilliset rahat ja erilliset ruuat. Eli kumpikin ostaa ja kokkaa omansa.

T. N53, naimisissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei jaeta kuluja. Kaikki rahat lyödään yhteen ja niistä maksetaan kulut ja velat.

Koska ollaan perhe eikä kämppikset.

Näin se on helpointa pysyväksi tarkoitetussa parisuhteessa. Etenkin kun on lapsia, olisi melkoista säätämistä miettiä, että olenkohan nyt maksanut Mirja-Liisan kurahousuista varmasti yhtä paljon kuin mies ja meniköhän ne Jesse-Joonaksen lätkäkamat varmasti sentilleen tasan isän ja äidin välillä jne. jne. Eihän sitä muuta ehtisi tehdä kuin kuitteja kytätä ja euroja laskea

No ei tarvitse miettiä, kun hommaa yhteisen taloustilin, mutta pitää myös ne yksityistilit muihin menoihin. 

Voi sen toki vaikeammankin kautta tehdä. Helpoiten onnistuu kun on vain yksi yhteinen tili ja siihen kummallakin käyttöoikeus. Rehellisessä terveessä parisuhteessa ei ole mikään ongelma, jos miehen palkkaeuroja menee vaikkapa kuukautissuojiin tai naisen palkkaeuroja partateriin. Ei ole niin justiinsa, kun yhteinen perhe joka tapauksessa. 

Tuo sopii vaan, jos on samanlaiset kulutustottumukset. Meillä toinen käyttää paljon rahaa yksityismenoihin ja toinen säästää paljon rahaa. Pidetään huolta, että yhteisiin menoihin laitetaan tietty summa kuukausittain, muuten käyttää sitten rahansa miten haluaa. 

Ihan hyvin on sopinut vuosien varrella kaikenlaisiin kulutustottumuksiin. Meillä ei ole sellaisia kuin yksityismenot, vaan kaikki perheen kulut ovat yhteisiä kuluja. Ihan samalla tavoin kuin kaikki perheen tulot ovat yhteisiä tuloja. Vapautuu kummasti aikaa yhteiseen tekemiseen kun ei mietitä mikä on kenenkin rahaa ja mikä kenenkin tuloa. Tulot ja menot vaihtelevat, mutta kassa on aina yhteinen kun päätettiin yhteen mennä. 

Meillä on yksityismenoja vielä. Puolisolla on kallis harrastus enkä ole ajatellut sen kustannuksia maksaa puoliksi. 

Yhteisessä taloudessa asioita ei maksetakaan puoliksi, vaan kaikki maksetaan yhteisestä kassasta. Yllättävän vaikea konsepti näinkin yksinkertainen sopimus monille. 

Toisille riittää yhteinen taloustili yhteisiin menoihin ja lisäksi omat tilit omiin menoihin. 

Yhteisessä taloudessa ei ole omia menoja. On vain yhteisiä menoja. Siksi ei tarvita monia eri tilejäkään, vaan sekä tulot ja menot kulkevat yhden yhteisen tilin kautta. Ei ole vaikeaa. 

Ihan varmasti jokainen mies alkaa valittaa, kun joka kuukausi tiliotteesta näkyy kampaaja-, hieroja-, kosmetologi- ja kuntosaliveloituksia ja parinsadan euron kosmetiikkaostokset puhumattakaan vaatemenoista. Johan yhdet laadukkaat rintaliivit maksaa pitkälle toistasataa euroa eikä saman sarjan alushousutkaan irtoa kolmellakympillä.

Sulla ei selkeästi ole naista koskaan ollut. Jokainen järkevä mies on valmis panostamaan siihen, että nainen näyttää hyvältä. Maksaa itsenä takaisin luontoisetuina. 

Ei ole naista, koska olen hetero. Ei minulla ole ollut miestäkään, joka maksaisi minulle monen sadan euron kauneudenhoitokulut.

Eihän mies mitään maksa, jos teillä on yhteiset rahat. Ei ne silloin mitään miehen rahoja ole. Jos sinulla on varaa omilla rahoillasi monen sadan euron kauneudenhoitoon, sinulla on myös yhteisissä rahoissa. Yhteiset rahat toimivat vain parisuhteessa, missä on kaksi järkevää rahankäyttäjää, jotka kunnioittavat toisiaan. Silloin kumpikaan ei tuhlaa enemmän kuin on tulotasoon nähden järkevää, eikä kumpikaan myöskään valita toisen kulutuksesta. Ja usein kymmenien vuosien aikana käy niin, että välillä toinen tienaa enemmän kuin toinen, joten molemmat kuitenkin hyötyvät. Eli toinen saattaa välillä olla työtön, tai opiskella, tai jäädä eläkkeelle, olla perhevapailla, vuorotteluvapailla jne, eli vaikka toisella olisi suurempi palkka, yhteisissä rahoissa molemmilla on taloudellinen turva.

Vierailija
144/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin se mies-lapsi vertaus oli osuva. Kyllä aikuinen mies osaa ottaa muutkin huomioon ja ei itse ahmi kaikkea. Ja on myös huomaavainen muutenkin esim kulujen tasauksessa ja jos tienaa enemmän, niin oma-aloitteisesti maksaa enempi. Monta muutakin juttu aikuisesta miehestä olisi, mutta ei nyt jaksa....

Halusiko ap ylipäätään enempää sitä kanaa vai riittääkö hänelle se yksi? Eikö ap silloin ole se joka ei osaa ottaa toista huomioon jos hän ei ymmärrä että isompi mies myös tarvitsee enemmän ravintoa kuin hän.

En halua maksaa tyhjästä, en saanut enempää kun mies oli ehtinyt jo lappaamaan suurimman osan lihasta omalle lautaselleen. En myöskään halua jäädä nälkäiseksi.

Vierailija
145/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa mielellään enemmän ruokakuluista. 

Vierailija
146/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmä pitää olla jos olettaa, että raavas mies pärjää samalla ruokamäärällä kuin heiveröinen nainen? 

Miten tyhmä pitää olla tajutakseen, että neljän lihan pakkaus pitäisi jakaa kahden ihmisen kesken eikä niin että jatkuvasti toinen syö enemmän, nainen yleensä saa aina vähemmän ja jää nälkäiseksi.

Vierailija
147/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko vetoa, että tuokin mies, joka lokkeilee härskisti naisen rahoilla, kuvittelee itse elättävänsä naista.

Vierailija
148/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin se mies-lapsi vertaus oli osuva. Kyllä aikuinen mies osaa ottaa muutkin huomioon ja ei itse ahmi kaikkea. Ja on myös huomaavainen muutenkin esim kulujen tasauksessa ja jos tienaa enemmän, niin oma-aloitteisesti maksaa enempi. Monta muutakin juttu aikuisesta miehestä olisi, mutta ei nyt jaksa....

Halusiko ap ylipäätään enempää sitä kanaa vai riittääkö hänelle se yksi? Eikö ap silloin ole se joka ei osaa ottaa toista huomioon jos hän ei ymmärrä että isompi mies myös tarvitsee enemmän ravintoa kuin hän.

En halua maksaa tyhjästä, en saanut enempää kun mies oli ehtinyt jo lappaamaan suurimman osan lihasta omalle lautaselleen. En myöskään halua jäädä nälkäiseksi.

Miksi olet valinnut puolisoksesi käytöstavattoman juntin. Jatkossa laita ruuat tasan. Tai osta ja tee ruoka vain itsellesi.

Vierailija
149/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiko naissa liitoissa ole koskaan kysymys rakkaudesta tai edes valittamisesta?

Kanankoivista riidellaan, ***kele.

Vierailija
150/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko vetoa, että tuokin mies, joka lokkeilee härskisti naisen rahoilla, kuvittelee itse elättävänsä naista.

Ja kun eron tullessa nainen vie oman omaisuutensa, mies mielestään joutuu antamaan puolet omistaan. Näitähän tälläkin palstalla roikkuu, joiden mielestä erossa menee aina puolet miehen rahoista.

Vierailija
151/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiko naissa liitoissa ole koskaan kysymys rakkaudesta tai edes valittamisesta?

Kanankoivista riidellaan, ***kele.

No miltä sinusta tuntuisi, jos systemaattisesti vaimosi jättäisi sinulle vain yhden kolmasosan siitä ruokamäärästä, minkä itse syö, ja minkä sinä olet ostanut ja laittanut? Ehkä sinuakin ärsyttäisi jossain vaiheessa.

Vierailija
152/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on hyväksikäyttäjä.

Vierailija
153/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet valinnut puolisoksesi käytöstavattoman juntin. Jatkossa laita ruuat tasan. Tai osta ja tee ruoka vain itsellesi.

No ei tuossa mitään ongelmaa ole, kun maksaa ne syömisensä. 

Vierailija
154/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään noita reisikoipia on vain 3 per paketti.. et ole ehkä aikoihin ostanut, ap.

Vierailija
155/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan menevät kulut ovat aivan eri asia kuin esim. vaatteet, meikit tai muut vastaavat menot. Suurin osa syö ruokaa joka päivä useampaan kertaan, osa ei osta uusia vaatteita/meikkejä kuin muutaman kerran vuodessa tai jopa harvemmin.

Vierailija
156/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on jotain kilo kanaa kerralla!

Eikö mies voisi syödä 1-2 koipea ja sitten vastaavasti enemmän perunoita tai muita lisäkkeitä?

Vierailija
157/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yleensä mies maksaa kauppaostokset. Minä maksan ulkona syömiset ja Wolt tilaukset. Tämä sopii meille. Jokainen saa syödä sen verran kuin haluaa eikä tarvitse miettiä maksaako oma ruoka enemmän tai vähemmän kuin miehen ruoka.

Vierailija
158/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tätä asiaa voi täysin ymmärtää, jos sitä ei ole itse kokenut. Ensimmäinen aviomieheni oli ns. normaaliruokainen. Ei koskaan käynyt mielessäkään, että ruokalaskuista voisi tulla joku ongelma. Nykyinen aviomieheni taas syö aivan valtavasti. Päivällisellä saattaa ahmia kaksi-kolme isoa lautasellista ruokaa. Haluaa usein ostaa herkkuja, kalliimpia raaka-aineita jne. Jos minä syön kahvin kanssa rivin 200 g suklaalevystä, syö mies lopun suklaalevyn illalla tv-sarjoja katsellessaan. Tai jos ostetaan vaikka Kokkikartanon n. 650 g pasta, niin minä syön siitä 1/4 ja mies ahnehtii loput. Eli herkkuja ja ruokaa kuluu miehellä myös määrällisesti paljon. Aterioiden lisäksi mies napostelee ja pahimmillaan tekee vielä yömyöhään yöpalaa. ”Pikkunälkään” mies saattaa tehdä voileipägrillissä 4 paahtoleipää (väliin paljon täytettä kinkuista juustoihin), syö ison kourallisen pähkinöitä ja juo 0,5 litraa sokeritonta jääteetä. Vastaavassa tilanteessa minulle riittäisi 2 paahtoleipää levitteellä ja juustosiivulla sekä kuppi teetä. Arvata saattaa, että mieheni on reippaasti ylipainoinen.

Ei tämä tilanne kivalta tunnu, vaikka puoliso rakas onkin. Miehen pohjaton ruokahalu tuntuu minun lompakossani, vaikka tienaan meistä vähemmän. Ja en valittaisi, jos kyse olisi jostakin pienestä erosta, mutta mies syö moninkertaisesti enemmän kuin minä (ja en edes ole mitenkään pieniruokainen). Olen yrittänyt jutella tästä asiasta miehen kanssa useammankin kerran, mutta keskustelut päättyvät miehen suuttumiseen, kun kokee minun kritisoivan ruokatottumuksiaan. Tulevana syksynä palaan hoitovapaalta töihin ja olen jo sanonut miehelle, että syksystä eteenpäin hän maksaa perheemme menoista isomman osuuden, koska tienaa enemmän kuin minä. Tähänkin mies on suhtautunut penseästi, mutta aion pitää pääni. 

Vierailija
159/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmä pitää olla jos olettaa, että raavas mies pärjää samalla ruokamäärällä kuin heiveröinen nainen? 

Miten tyhmä pitää olla, jos olettaa että, piensyömärinainen haluaa ilosta kiljuen maksaa raavaan miehen ruoat? Syököön leipää lisäkkeenä sitten enemmän tai puuroa tmv.

Vierailija
160/185 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmä pitää olla tajutakseen, että neljän lihan pakkaus pitäisi jakaa kahden ihmisen kesken eikä niin että jatkuvasti toinen syö enemmän, nainen yleensä saa aina vähemmän ja jää nälkäiseksi.

Tämä nainen tietää, että miehellä on tapana rohmuta. Miksei hän siis ota ensin itselleen tarpeeksi ruokaa? Varmaan valmistikin sen ruuan itse, joten tilaisuus olisi ottaa.

Ei tämä tietenkään korjaa koko ongelmaa, mutta nainen ei jäisi nälkäiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä