Miten voi keski-ikäinentyössäkäyvä pariskunta olla niin persaukinen?
Ei mitään säästöjä, kaikki hankinnat osamaksulla ja nyt kun tuli parin tonnin veromätkyt niin ulistaan ettei voi maksaa.
Miksi joku pistää rahat haisemaan ettei edes itse osaa sanoa mihin ne ovat menneet?
Eivät siis matkustele, eivät harrasta sisustus ei mitenkään laadukasta. Eivät edes tupakoi. Sukulaispariskunta siis kyseessä. Ja ihan nuorista asti olleet sellaisia että kaikki raha mikä tulee niin menee.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Palkat on pieniä ja eläminen maksaa
Mutta ettei siis osaa yhtään säästää? Kun aina kaikki rahat kulutetaan johonkin.
Ehkä sijoittavat kaikki rahansa. Mulla on yksi hyväpalkkainen kaveri, joka ei koskaan ostele mitään, hakee ruokansa leipäjonosta, kulkee julkisilla yms. ja laittaa kaikki rahat sijoituksiin.
No meillä on juuri sellainen tilanne. Kävin juuri apteekissa, kun lapsi tarvitsi lääkettä, ja jännitin, saanko sen ostettua, kun tilillä oli kaksikymppiä.
Ai mihin meidän rahat menee? No asuntolainaan, yhtiövastikkeeseen, muihin normaaleihin laskuihin, lasten kuluihin, ruokaan jne. Ravintoloissa ei riekuta, vaatteita ei juurikaan osteskella, kampaajalla ei käydä, ja ruokakaupassa olen tosi tarkka, mitä ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ettei siis osaa yhtään säästää? Kun aina kaikki rahat kulutetaan johonkin.
Ilmeisesti on vaikea ymmärtää, että kaikilla ei ole, mistä säästää. Se, että laittaisi rahaa säästöön, tarkoittaisi sitä, että on pakko jättää joku lasku maksamatta tai jonakin päivänä ei syödä mitään. Eli ei ole sitä ylimääräistä.
Niinpä, samaa ihmetellään täälläkin.
Edes jonkinlaisia taloustaitoja luulisi ihmisillä olevan, jos ikää on yli 25v.
Ei vaan voi käsittää.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on juuri sellainen tilanne. Kävin juuri apteekissa, kun lapsi tarvitsi lääkettä, ja jännitin, saanko sen ostettua, kun tilillä oli kaksikymppiä.
Ai mihin meidän rahat menee? No asuntolainaan, yhtiövastikkeeseen, muihin normaaleihin laskuihin, lasten kuluihin, ruokaan jne. Ravintoloissa ei riekuta, vaatteita ei juurikaan osteskella, kampaajalla ei käydä, ja ruokakaupassa olen tosi tarkka, mitä ostetaan.
Ei se silti selitä sitä, että miten ei ole rahaa käytössä.
Oletan että teitä on kaksi aikuista työssäkäyvää, niin kyllä siitä muutkin pystyvät jopa sijoittamaan.
Toki valintoja nämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti on vaikea ymmärtää, että kaikilla ei ole, mistä säästää. Se, että laittaisi rahaa säästöön, tarkoittaisi sitä, että on pakko jättää joku lasku maksamatta tai jonakin päivänä ei syödä mitään. Eli ei ole sitä ylimääräistä.
Työssäkäyvällä on kyllä varaa säästää, työttömillä ehkä ei.
Toki kyllä niitäkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sijoittavat kaikki rahansa. Mulla on yksi hyväpalkkainen kaveri, joka ei koskaan ostele mitään, hakee ruokansa leipäjonosta, kulkee julkisilla yms. ja laittaa kaikki rahat sijoituksiin.
No se on vain saituri, pystyy ainakin maksamaan veromätkyjään.
Samaa mietin yhden koko ikänsä (kymmeniä vuosia) töissä käyneen osalta. Ikinä ei käy edes kesälomillaan missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että teitä on kaksi aikuista työssäkäyvää, niin kyllä siitä muutkin pystyvät jopa sijoittamaan.
Toki valintoja nämäkin.
No jos selitystä kaipaa, niin kun laskee yhteen tulot ja vähentää pakolliset menot, niin yleensä jää aina nollille. Ja sitten kun tulee jokin ylimääräinen kulu, niin se jo sekoittaa pakan mukavasti. Siis vaikka sellainen, että teinin kengät hajoavat tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki valintoja nämäkin.
No jos selitystä kaipaa, niin kun laskee yhteen tulot ja vähentää pakolliset menot, niin yleensä jää aina nollille. Ja sitten kun tulee jokin ylimääräinen kulu, niin se jo sekoittaa pakan mukavasti. Siis vaikka sellainen, että teinin kengät hajoavat tms.
No joo, isot on menot, sieltä karsimaan vaan.
Oletetaan että toinen tienaa vaikka 2500€ ja toinen 3500€ eli todella tyypillinen tilanne suomalaisten perheissä. Tällöin nettotulot luokkaa n. 4300€, kyllä siitä yhdet kengät vaikka puolen vuoden ostaa.
Asuntolaina/vuokra vaikka olisi 1300€ kk, niin silti jää 3000€ kuukaudessa muihin menoihin.
Omassa suvussa tämänlaista, johtuu sitä, että kun tulee mieleen, että tarvii uudet kengät, ne ostetaan vaikka ei olisikaan hirmu hyvät ja sitten ostetaan toiset kuukauden päästä kun ekat ei sovi. Ja tietysti ne kalliit ja laadukkaat. Kotiin tilataan monta eri lehteä. Käydään kahvilla kahvilassa, ostetaan kaupasta niitä merkkituotteita, ihan ruoassakin. Eli käsitys siitä, mikä on normaalia arkista kuluttamista on aika erilainen kun säästäväisemmällä ihmisellä. Toki on sanottava, että mun tuntemat "tuhlaajat" on sitten kyllä aika avokätisiä myös hyväntekeväisyyskohteiden suhteen.
Mutta sitten he ihmettelee ihan hyvällä ja ystävällisesti, miten meillä on varaa siihen tai tähän tai säästöjä, kun on pienemmät tulot kuin heillä. Siksi on, kun me ostetaan vähän ajettu käytetty auto jonka hinta on tonneja, he ostaa uuden halvahkon auton, jonka hinta on kymmeniä tuhansia ja tuo sama näkyy muussakin ostamisessa niin pienissä kuin isoissa ostoksissa.
Tunnen yhden, jolla on aina rahasta pulaa. Laittaa veikkauksen peleihin usein rahaa. En tiedä millaisia summia tai kuinka usein, mutta viikottain hänellä on eurojackpot, Pitkäveto tai lotto vetämässä. Joskus kaikki nuo yhtä aikaa. Vaikka laittaisi kerralla vaan 10€ niin jos sen tekee useamman kerran viikossa on se sama kuin heittäisi rahaa roskiin. Hirveää tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki valintoja nämäkin.
Miten paljon sitä asuntolainaa oikein on?
Rahankäyttö voi olla täysin pielessä, talousosaaminen kehnoa ja voi olla myös elämänhallinnan ongelmia. Mihin ne rahat oikein kuluvat?
Ei osata suunnitella menoja etukäteen. Eletään yli varojen. Tehdään heräteostoksia. Maksetaan osamaksulla, otetaan kulutusluottoja ja pikavippejä. Velkaannutaan. Voi olla jopa ulosottovelkaa. Kuluuko rahaa päihteisiin, alkoholiin ja tupakkaan?
Asuvatko vuokralla tai asumisoikeus- tai osaomistusasunnossa? Omistusasunnossa asuva lyhentää pankkilainalla omaa asuntoaan. Vuokralla asuvan rahat kuluvat vuokranmaksuun ja hän lihottaa vuokranantajansa pankkitiliä.
Taloustaitoja ja säästämistä pitää opettaa kotona jo pienille lapsille. On äidin ja isän tehtävä opettaa lapsilleen järkevää rahankäyttöä ja säästämistä!
Kertokaas nyt joku sellainen pihistely- ja pulatarina että kaikki lentää persiilleen pelkästä järkytyksestä. Kuka uhriutuu makeimmin? Ketä säälimme yhdessä eniten ja muut saavat stooreineen hävetä ja häipyä takavasemmalle?
Itse olen keski-ikäinen ja työssäkäyvä eikä minulla ole mitään säästöjä, syy on että osa säästöistä meni leikkaukseen jossa kävin yksityisellä ja sen jälkeen säästöjä ei ole kertynyt kun olen koukussa netistä tilaamiseen, tilaan valtavat määrät vaatteita ja laukkuja ja tavaraa netistä mitä en läheskään kaikkea käytä.
No meidän tulot on yhteensä nettona 3600 e. Yhtiövastike, asuntolaina ja yhtiölaina vievät kuukaudessa 1700e. Puhelinlasku on 150e, sähkölasku noin 100e, ruokaan n. 900e, vakuutukset, auton kulut ja bensa vie ehkä 300e, matkakortit pari sataa. Meillä jää vielä tässä kohtaa muutama satanen, mutta kyllähän sitä muitakin kuluja perheissä on. Joskus pitää ostaakin jotain, auto pitää huoltaa, ostaa talvirenkaat, lääkkeitä, kotiinkin joskus jotain ja mitä nyt ihan normaaleja asioita elämässä yleensä.