Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko termi "mokkapala" mielestäsi rasistinen?

Vierailija
09.07.2023 |

Yliopistopiireissä kuulin tästä kritiikkiä, siis tuon "mokka"-sanan vuoksi.

Kommentit (1044)

Vierailija
321/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasistit lähtee vetämään kohta kahvia turpaan!

Vierailija
322/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, allekirjoitan täysin nuo aiemmat kommentit.

Ainakin meidän yliopistolla tapahtumalippuja myydään usein ihan paikan päällä kampuksella ja samalla soi yleensä jotain musiikkia. En tiedä oliko parodiaa vai ei, mutta jotkut valitti ettei Pelimies-biisiä saisi laittaa enää soimaan. On kuulemma niin seksistinen ja seksualisoitunut kappale. :D Katsos kun joillain on seksuaalisia traumoja, niin biisit voi toimia "triggerinä"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, allekirjoitan täysin nuo aiemmat kommentit.

Ainakin meidän yliopistolla tapahtumalippuja myydään usein ihan paikan päällä kampuksella ja samalla soi yleensä jotain musiikkia. En tiedä oliko parodiaa vai ei, mutta jotkut valitti ettei Pelimies-biisiä saisi laittaa enää soimaan. On kuulemma niin seksistinen ja seksualisoitunut kappale. :D Katsos kun joillain on seksuaalisia traumoja, niin biisit voi toimia "triggerinä"...

No tää ja mitähän se vihjaisi noista tapahtumista: että siellä kannustettaisiin tällaiseen "pokailuun" ja naisten esineellistämiseen & seksualisointiin?!

Vierailija
324/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa vaihtaa sieltä Porvoon yliopistosta vähän fiksumpiin piireihin. Alakoululaiset jo tietävät, että mokka=kahvi. 

Ihan Oulun yliopistossa tällaista kuulin. Enkä ole itse tätä mieltä. ap

Miksi teit noin idioottimaisen typerän aloituksen? Ihan pelkkää provoilua. Ei yliopistoissa sentään noin tyhmää porukkaa ole. Mene takaisin ala-asteelle!

Et oo selvästikään käynyt yliopistoa viime vuosina, ainakaan humanistisessa tiedekunnassa :D Opiskelin vähän aikaa ja ei ollenkaan kaukaa haettua, että joku olisi siellä vetänyt tästäkin sanasta palkokasvin nenään.

Kyllä. Ihan luonnollinen jatkumo sille, että tapahtumissa on häirintäyhdyshenkilöt joihin voi ottaa yhteyttä jos tuntee "olonsa yhtään epämukavaksi" (ihan oikeasti...), tapahtumien saunoissa on uimapukupakko, ainejärjestöt sitoutuvat antirasismiin, sitsilauluja kielletään/sensuroidaan jne.

Ei saatana :D ei kai tämä voi pitää paikkaansa?

Tuollaiseksi se touhu on mennyt.

Sitten, kun mokkapalan nimi vaihdetaan, niin rasistiset ihmiset alkavat kutsua tummaihoisia kahvinaamoiksi. Se taas johtaa siihen, että kahvin nimi halutaan kieltää ja vaihtaa, joka taas johtaa siihen, että... Tämä on loputon suo.

No, kaiketi sellaiselle jolla on pakonomainen tarve kiusata ja häiriköidä. Sulle ilmeisesti. Joten haistapa fittu. 

Hei lopeta! 👏👏

Vierailija
325/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mokkatakki - mistäköhän se on tehty...

Vierailija
326/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän argumenttinsa oli siis se, että sanaa "mokka" käytetään monesti osana rasistisia slurreja. ap

Heidän argumenteillaan ei ole mitään pohjaa, koska sanaa mokka on käytetty jo kauan ennen LDBGSSPS sekoiluja. Ihan vain kahvia se tarkoittaa. 

Samaa mieltä. Ehdottivat korvaavaksi termiksi kahvisuklaaneliötä, mutta minusta kuulostaa aika kömpelöltä. ap

Tämänkin voi vääntää kahvisuklaaneliönaamaksi. Sehän pitää sitten tänäkin nimi vaihtaa.

Vierailija
327/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mokkatakki - mistäköhän se on tehty...

Niin minullakin. Se on tehty mokkanahasta. Takkini ei ole rasisti.

Vierailija
328/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän argumenttinsa oli siis se, että sanaa "mokka" käytetään monesti osana rasistisia slurreja. ap

Heidän argumenteillaan ei ole mitään pohjaa, koska sanaa mokka on käytetty jo kauan ennen LDBGSSPS sekoiluja. Ihan vain kahvia se tarkoittaa. 

Samaa mieltä. Ehdottivat korvaavaksi termiksi kahvisuklaaneliötä, mutta minusta kuulostaa aika kömpelöltä. ap

Kuulostaa joltain Pirkka-tuotteen nimeltä.

Vierailija
329/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain päin Suomea mokkapalojen nimi on masaliisa. Siitä ei voi päätellä sukupuolta eikä väriä. Käyttäkäämme sitä!

Vierailija
330/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mokkapala on mokkapala. Suvaitsematon tässä on se, joka ei suvaitse asioiden

kutsumista niiden omilla nimillä. Samovaarin nimikin varmaan pitää kieltää. Sehän loukkaa samalla logiikalla siis...

Millä logiikalla ?

(Samovaari tarkoittaa suomeksi ' itsensä kuumana pitävää' (laitetta) .)

Vierailija
331/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän tätä keskustelua ei sitten käydä juustokakusta, tai mansikkaleivoksista?

Vierailija
332/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi yliopistossa opiskelevilla riittävä älyä ymmärtää sanan Mokka synonyymi, eli kahvi. Miksi korkeakoulussa opiskelevilla tuntuu kaikki olevan rasistista? Itse olen ulkomaalainen suomessa ja en kyllä koe sanaa mokkapala sen rasistisempana kuin aiemmin mainittu valkosuklaakaan.

Vierailija
333/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut joidenkin nimittelevän ihmisiä kakkunaamoiksi. Pitääkö meidän kieltää kakku-nimikin ja varmaan pitää valistaa ihmisiä siitä, etteivät syö kakkua, ettei kukaan loukkaannu? Itseäni haukuttiin aikoinaan koulussa ties millä nimillä ja olen vaaleaihoinen kantasuomalainen. Kaikki pitäisi lopulta kieltää jos tälle linjalle lähdetään. Minä vastustan tätä ja niin tekee suomalaisten suuri enemmistö.

Vierailija
334/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut joidenkin nimittelevän ihmisiä kakkunaamoiksi. Pitääkö meidän kieltää kakku-nimikin ja varmaan pitää valistaa ihmisiä siitä, etteivät syö kakkua, ettei kukaan loukkaannu? Itseäni haukuttiin aikoinaan koulussa ties millä nimillä ja olen vaaleaihoinen kantasuomalainen. Kaikki pitäisi lopulta kieltää jos tälle linjalle lähdetään. Minä vastustan tätä ja niin tekee suomalaisten suuri enemmistö.

No kun tuo ei oo rasismia niin ei se haittaa!!!

Vierailija
335/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi yliopistossa opiskelevilla riittävä älyä ymmärtää sanan Mokka synonyymi, eli kahvi. Miksi korkeakoulussa opiskelevilla tuntuu kaikki olevan rasistista? Itse olen ulkomaalainen suomessa ja en kyllä koe sanaa mokkapala sen rasistisempana kuin aiemmin mainittu valkosuklaakaan.

Mokka ei oikeastaan ole synonyymi kahville, vaan tietylle kahvilaadulle. Kaikki kahvit eivät ole mokkaa. Samalla kierrolla logiikalla myös punaviinin nimi pitäisi kieltää, koska se kuvaa viinityyppiä. Mokkapalat sisältävät mokkakahvia ja siksi mokkapala on varsin sopiva nimi tuotteelle.

Vierailija
336/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs se laulu jossa lauletaan, puna niska perus juntti?? Pitäisikö sekin kieltää?

Vierailija
337/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se laulu jossa lauletaan, puna niska perus juntti?? Pitäisikö sekin kieltää?

Irwin Goodmanin: Härmäläinen perusjuntti

Vierailija
338/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on. Hengittäminenkin on rasistista jos suomalainen sen tekee.

Vierailija
339/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa vaihtaa sieltä Porvoon yliopistosta vähän fiksumpiin piireihin. Alakoululaiset jo tietävät, että mokka=kahvi. 

Ihan Oulun yliopistossa tällaista kuulin. Enkä ole itse tätä mieltä. ap

Miksi teit noin idioottimaisen typerän aloituksen? Ihan pelkkää provoilua. Ei yliopistoissa sentään noin tyhmää porukkaa ole. Mene takaisin ala-asteelle!

Et oo selvästikään käynyt yliopistoa viime vuosina, ainakaan humanistisessa tiedekunnassa :D Opiskelin vähän aikaa ja ei ollenkaan kaukaa haettua, että joku olisi siellä vetänyt tästäkin sanasta palkokasvin nenään.

Kyllä. Ihan luonnollinen jatkumo sille, että tapahtumissa on häirintäyhdyshenkilöt joihin voi ottaa yhteyttä jos tuntee "olonsa yhtään epämukavaksi" (ihan oikeasti...), tapahtumien saunoissa on uimapukupakko, ainejärjestöt sitoutuvat antirasismiin, sitsilauluja kielletään/sensuroidaan jne.

Ei saatana :D ei kai tämä voi pitää paikkaansa?

Tuollaiseksi se touhu on mennyt.

Sitten, kun mokkapalan nimi vaihdetaan, niin rasistiset ihmiset alkavat kutsua tummaihoisia kahvinaamoiksi. Se taas johtaa siihen, että kahvin nimi halutaan kieltää ja vaihtaa, joka taas johtaa siihen, että... Tämä on loputon suo.

No, kaiketi sellaiselle jolla on pakonomainen tarve kiusata ja häiriköidä. Sulle ilmeisesti. Joten haistapa fittu. 

Kyllä se olin minä, joka olen joutunut pitkäaikaisen nimittelyn ja väkivallan uhriksi ja sinä, joka tässä häiriköit.

Vierailija
340/1044 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki mokka ja musta on rasistista, mutta valkoinen ei koskaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä