Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen asunut nyt neljä vuotta ulkomailla. Kuinka kauan kestää sopeutua ulkomailla asumiseen?

Vierailija
09.07.2023 |

En tiedä vielä, koska palaamme Suomeen sillä ostimme täältä kodin. Molemmat täällä työelämässä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sopeutumisella? 4 vuodessa pitäisi jo tuntea että paikka in koti.

Vierailija
2/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut toiselle puolen suomea. Noin vuoden päästä seutu tuntuu omalta. Ulkomailla ei pitäisi mennä yli 2v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eli palaatte Suomeen ja ostitte Suomesta kodin. Molemmat Suomessa töissä.

Mitä höpötät ulkomaista?

Vierailija
4/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Suomessa eri kaupungissa kuin mistä olen kotoisin nyt 7 vuotta ja yhä odotan kotiinpaluuta. Aikoinaan en myöskään koskaan kotiutunut ulkomaille vaikka sielläkin tuli asuttua moneen otteeseen.

Ensi jouluksi ehkä kotiin.

Vierailija
5/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sopeutuu parissa vuodessa tai sitten alkaa vieraantua. Tutkittu juttu. Kulttuurishokki. Voi tulla myös suomeen palatessa.

Vierailija
6/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä miten seniili on.

Teininä 3kk on pitkä aika ja siinä ajassa oppii jo kielen.

Vierailija
7/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi maa tuntui heti kodilta. 

Vierailija
8/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntui kodilta ennen kuin edes muutin. Tein päätöksen muutosta, kun kävin maata katsomassa. 

Vierailija
9/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä että olette muuttaneet väärään paikkaan. Paikkaan joka ei tule koskaan tuntumaan kodilta. En sano että väärä maa, mutta väärä kaupunki nyt ainakin. Kaupungeissakin on niin paljon eroa, tunnelma jne.

Vierailija
10/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku maa tuntuu heti kodilta, joku maa ei koskaan. Missä maassa asutte?

Vierailija
11/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö sitä kotia voi vaan myydä?

Vierailija
12/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa asutte? Onko kulttuuri kovin erilainen? Kotiutumista voi hidastaa myös suomalainen puoliso koska kahden kesken puhutte suomea ja pidätte yhdessä yllä suomalaisia tapoja.

Mä muutin ysärillä Lontooseen ja solahdin sinne heti. Kolmen kuukauden jälkeen puhekin sujui niin, että pystyin itsekin aloittamaan keskusteluja. Siihen asti lähinnä osallistuin jos joku muu aloitti.

Vierailija
13/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta? Jos ei vieläkään tunnu omalta tossa kohtaa, niin oot väärässä paikassa. 

Vierailija
14/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni noin viikko. Eka oli tottulemista etten olekaan vain lomalla ja viikossa sai tavarat purettua ja arjen alkamaan. Tuntui, että juu, täällä on mun koti. Toki vielä nyt parin vuoden jälkeen joskus tulee hassuja kaipauksia. Esim. haluaisi lanttua mutta sitä täältä nyt vaan ei saa. Enemmän tämä silti on tuntunut kodilta kuin yksikään paikkakunta Suomessa ja tunne tuli nopeasti.

Vierailija
15/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä että miksi muutit? Olitko aiemmin käynyt ko. maassa?

Vierailija
16/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen kysymys. Jotkut sopeutuu nopeasti, jotkut ei koskaan.

Vierailija
17/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä paikan kuin paikan pitäisi muutamassa kuukaudessa kodilta tuntua. Jos ei, niin paikka tai oma asenne on väärä, mutta sopeutumista tuskin tulee enää tapahtumaankaan. 

Vierailija
18/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on myös persoonakysymys. Olen itse sellainen, että uuteen kotiin kotiutuminen kestää kauan, vaikka muuttaisin vain kilometrin päähän. Lapsuudenkodista omilleni muuttaessa kesti monta vuotta, että opin ajatella omaa asuntoani kotina sen lapsuudenkodin sijaan. Tietysti kannattaa miettiä, että voisiko kaupungissa/maassa/kodissa olla jotain, minkä takia ei pysty sopeutua kunnolla. Mutta kyllä meitä hyvin hitaasti sopeutuvia vain on.

Vierailija
19/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt kolmisen kuukautta joka kerta (kolmas ulkomaa menossa kolmessakymmenessä vuodessa). Paikallisten kavereiden löytämiseen on mennyt 3kk-2 vuotta. Helpompaa nuorena opiskelijana/sinkkuna kuin perheellisenä.

Olen nyt asunut 20 vuotta Lontoossa ja tämä on mun koti. Ehkä eläkkeellä muutan Italiaan mutta siihen saakka pysyn täällä.

Vierailija
20/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on myös persoonakysymys. Olen itse sellainen, että uuteen kotiin kotiutuminen kestää kauan, vaikka muuttaisin vain kilometrin päähän. Lapsuudenkodista omilleni muuttaessa kesti monta vuotta, että opin ajatella omaa asuntoani kotina sen lapsuudenkodin sijaan. Tietysti kannattaa miettiä, että voisiko kaupungissa/maassa/kodissa olla jotain, minkä takia ei pysty sopeutua kunnolla. Mutta kyllä meitä hyvin hitaasti sopeutuvia vain on.

Ehkä hitaasti sopeutuvien ei kannata muuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme