Syyskuussa Leville vai Saariselälle?
Mitä mieltä te olette:
Olen suunnittelemassa viikon ruskamatkaa Lappiin syyskuun toiselle viikolle ja mietin joko Saariselkää tai Leviä. Kumpaan te menisitte?
Haluaisin ulkoilla paljon ja kokea nähtävyyksiä .
Kommentit (20)
Jos biletät ja etsit seuraa ja maisemia, suuntaa Leville, mutta jos etsit rauhaa ja maisemia, sitten Saariselälle.
Jos haluat retkeillä tunturimaisemissa, niin ehdottomasti Saariselkä. Maisemat ovat täysin toista luokkaa kuin Levillä.
Ja kyllä Saariselälle voi hyvin mennä syyskuun alussa, jos ei haittaa se, että poluilla tulee vastaan muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
ei kumpaankaan, pahin vuodenaika.
Päinvastoin. Syyskuun toinen viikko on retkeilyn kannalta loistoaikaa, kun Lapissa ruska on parhaimmillaan eikä hyttysiä enää ole. Toki paikalla on silloin muitakin.
Menit kumpaan vaan niin kortsut mukaan. On nimittäin semmonen meininki tohon aikaan vuodesta.
Sakset auki -reissulle Levin Ihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä paskaa puhut?
Paras aika käydä ja ulkoilla Lapissa.
Koko Lappi elää ruska-aikaa.
Väriloisto on mahtava, kaikki eri punaisen, keltaisen, oranssin ja kullansävyt metsissä ja puissa
Lisäksi siihen maaruska, myös maassa kasvavat kasvit saavat uuden värin.
Ei ole itikoita eikä hyttysiä eikä sääskiä.
Raikas, kuulas sää.
Saariselkä on monta kertaa rauhallsempi ja luonnon läheisempi paikka, kuin Levi. Siellä ei tietenkään ole myöskään niin paljon palveluja eikä huvituksia, kuin Levillä.
Itse menisin Saariselälle, kun olen luontoihminen.
Mutta iltaelämää jms. kaipaavan syysmatkan jalka saattaa enmmän vipattaa Leviä kohti.
Vierailija kirjoitti:
Pösilö!
Vierailija kirjoitti:
Mutta iltaelämää jms. kaipaavan syysmatkan jalka saattaa enmmän vipattaa Leviä kohti.
Mua ei kiinnosta yöelämä. Levillä olen käynyt kerran ruskamatkalka ja oli tosi kivaa, joten pitäisikö minun nyt testata Saariselkä?
Ap
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta yöelämä. Levillä olen käynyt kerran ruskamatkalka ja oli tosi kivaa, joten pitäisikö minun nyt testata Saariselkä?
Ap
Jos kysymys on retkeilystä, niin Saariselkä voittaa Levin 10-1.
Levillä on kävelyetäisyydellä yksi tunturi ja sen ympärillä muutama polku. Saariselällä on päiväkävelymatkan sisällä kymmeniä tuntureita ja laaja reittiverkosto.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi pahin vuodenaika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi pahin vuodenaika?
Väitteen esittäjä varmaan tarkoittaa, että tuohon aikaan on suurin ruuhka (koska tuo on paras aika olla Lapissa hiihtokauden ulkopuolella), mutta kyllä tunturiin ihmisiä mahtuu. Majoitus kannattaa kuitenkin varata mahdollisimman pian.
Olen itse matkaillut lapissa yli 20 vuotta syksyisin, ja jos vain nuo kaksi ovat vaihtoehtoina, niin Saariselkä sitten.
Jos taas olet valmis menemään vähän kauemmas niin UKK- puisto on kaunis ja helppo kulkuinen.
Sitten on lemmenjoki, kaldoaivi, käsivarren alue sekä kilpisjärveltä pääset vaikka helikopterilla tunturiin Norjan tai Ruotsin puolelle.
Toki myös kuusamosta löytyy upeita paikkoja (vaikka ei ihan lapissa olekkaan) Kitkajoki reitti ja Kuusinkijoki reitti. Siellä vain syksyisin aikapaljon porukkaa.
En osaa sanoa oikein muta kuin Hienoa sinulla mahdolisuus matkustaa.Itselläni ei.Tallaan vaan läpi vuoden aikojen Helsingin lähiön katuja,metsä teitä.
Mielummin tappaisin itseni kuin noista kahdesta valitsisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse matkaillut lapissa yli 20 vuotta syksyisin, ja jos vain nuo kaksi ovat vaihtoehtoina, niin Saariselkä sitten.
Jos taas olet valmis menemään vähän kauemmas niin UKK- puisto on kaunis ja helppo kulkuinen.
...
???
Saariselkä on nimenomaan UKK-puiston vieressä, ja tyypillisesti Saariselällä majoituttaessa tehdään retkiä UKK-puistossa.
Kommentteja?