TYP-laki. Onko tästä tietäviä viranomaisia paikalla? Kyse terveystietojen urkinnasta. Onko laillista?
Minulla on sukset menossa pahasti ristiin te-virkailijan kanssa. ( Työskentelee TYP, Työllistämistä edistävä monialainen palvelu). En halua että minun terveystietojani jatkuvasti urkitaan selän takana kertomatta minulle.
Saa lukea Omakannasta, että taas urkinta on tapahtunut. Urkinta tapahtuu toisen henkilön kautta, joka työskentelee terveydenhuollossa. Minä asiakkaana olisin voinut omasta terveydentilasta suoraan tälle te-virkailijalle, jos minuun olisi otettu yhteyttä. Mutta ei soittele. Tämä aiheuttaa epäluottamusta tähän virkailijaan.
Tämä terveydenhuollon henkilö, johon TYP-virkailija ottaa yhteyttä, ei ole minua koskaan nähnyt eikä hoitanut, antaa tietoja omaan tulkintaansa perustuen minusta ja ne ei ole yhteneväiset miten minä oman terveyteni koen.
Koen tämän TYP-palvelun asiakasta todella nöyryyttävänä ja mitään apua ja tukea en ole tältä TYP-virkailijalta saanut. Päinvastoin , on lisätty minun paineita kovasti. Olen jättänyt käyttämättä terveydenhuollon palveluja urkinnan takia, koska haluan että terveystietoni ovat luottamuksellisia. Nyt joku ylimääräinen taho urkkii niitä kokoajan. Vääristellään tietoja.
Voisiko joku kertoa lainkohdan tälle tietojen keräämiselle? Toiminnan pitäisi olla asiakkaalle näkyvää ja tälläisestä tietojen keruusta pitäisi kertoa asiakkaalle. Minä en ole lupaa antanut terveystietojeni luovuttamiseen.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, onko urkintaa tapahtunut, mutta yleisesti ottaen viranomaisilla on laaja tiedonsaantioikeus toiselta viranomaiselta. Perustuu ihan lakiin.
Juu, mutta siinä tiedonsaantioikeudessa on se, että PITÄÄ OLLA LAKIIN PERUSTUVA SYY, siis se ETTÄ ON VIRANOMAINEN, EI TARKOITA SITÄ; ETTÄ HETI VAAN SILLÄ VIRANOMAISSTATUKSELLA SAA KAIKKI TIEDOT KÄTEENSÄ!
Ja mikään puhelinsoitto ei ole oikea tapa hakea tietoja. KIRJALLINEN PYYNTÖ, YLEENSÄ SE ON SITTEN LAUSUNTOPYYNTÖ, NÄISTÄ PYYNNÖISTÄ JA LUOVUTUKSISTA KUN PITÄÄ JÄÄDÄ SELKEÄT DOKUMENTIT! JA SYY PITÄÄ OLLA JOKIN MUU KUIN VAIN SE; ETTÄ OLEN VIRANOMAINEN JA PYYDÄN SILLÄ PERUSTEELLA TIEDON!
Oliko vaikea löytää lainkohta?
11 Työtöntä koskevat tiedot ja niiden käyttötarkoitus
Työvoimaviranomainen, hyvinvointialue ja Kansaneläkelaitos voivat käsitellä työtöntä henkilöä koskevia tietoja niille tässä laissa säädettyjen, monialaisen tuen yhteistoimintamalliin liittyvien tehtävien hoitamiseksi ja näitä tehtäviä koskevaan valvontaan, kehittämiseen, seurantaan, arviointiin, tilastointiin, ennakointiin ja ohjaukseen.
Työttömästä henkilöstä voidaan käsitellä seuraavia tietoja:
1) nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot;
2) monialaisen tuen yhteistoimintamallin asiakkuuteen ja asiointiin sekä asioinnin mahdollisesti edellyttämiin erityisjärjestelyihin liittyvät tiedot;
3) koulutusta, työhistoriaa ja ammatillista osaamista koskevat tiedot;
4) sellaiset sosiaalista tilannetta koskevat tiedot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi;
5) sellaiset terveydentilaa ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot ja arviot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi hänelle;
6) palvelutarvetta koskevat tiedot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä;
7) monialaista työllistymissuunnitelmaa ja sen toteutumista, seurantaa ja tarkistamista koskevat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Ihan nopealla googletuksella löytyi laki kyseisestä palvelusta ja siellä selkeästi lukee että työkkäri, kela ja hyvinvointialue saa käsitellä työttömän työasioihin liityviä tietoja.
Pitäiskö sun itse olla sinne yhteydessä ja kävisitte läpi ne muka väärät tiedot ja korjaat ne.
ei ei ei mitä vaan oikeutta päästä henkilön terveystietoin, vain niitä tietoja kuten sairauslomatodistus,osoitus työkyvyttömyydestä,olennaine tieto,ei muihin edes tiedonsaantioikeuuta,teknistä pääsyä. eli oikeus tarkastella sitä terveystietoa johon mielellään et anna lupaa jotta pysyy rajattuna ja hankit itse tarvittavat lausunnot ,jos potilastieto,rajaa pois muu tieto. esim. kierukat, umpisuoli, abortti jne. älkää kiusatko näitä,,että muka te akat lueskelee terv keskusten ja suomen sairaaloiden potilaskertomuksia, niihin ei pääsyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi luovuttaa tietoja ilman sinun lupaasi.
Työvomaviranomainen voi pyytää lääkärinlausunnolla terveystiedot. Siis pyytää sinua menemään lääkärin pakeille hakemaan selvitystä terveydentilastasi.
Mutta tuollainen että kysytään vaan puhelimitse ei ole laillista.
Ei saa antaa, ellei ole sun lupaa.
Olkoot vaikka mikä työvoimaviranomainen.
Ja mihinkähän asiaan hän niitä sun terveystietoja tarvitsee noin niin kuin ihan virallisena asiana?
Esim. poliisi voi pyytää terveystietoja tilanteessa, jossa olet ollut väkivallan uhri, silloin poliisi pyytää kirjallisesti lääkärinlausuntoa sieltä missä olet käynyt vammat hoidattamassa. Missään muussa yhteydessä poliisi ei voi pyytää niitä kuin juurikin tuollaisessa tilanteessa.... ei voi vain soitella, että hei, meil on aina
Eikö siellä typpiä koskevissa te-toimiston kirjauksissa ole jotain sellaista, että "lääkärintodistuksella todennettua työkykyyn vaikuttavaa sairautta tai vammaa ei ole" tai sitten vastaavasti "on".
Eli lääkärintodistus.
Lääkärintodistus on se, millä sairaudet työkkäriin kerrotaan! Ei mikään sossutantan puhelinsoitto terkkariin. Ja sossutanttahan on työllistymistä edistävien palveluiden sosiaaliohjaaja tai jotain sellasita. Työllistymsitä edistävä, ei mikään sairaustietoja keräävä....
Voit itse toimittaa lääkärintodistuksen tai sitten työkkäri voi pyytää sellaisen hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimaviranomainen, hyvinvointialue ja Kansaneläkelaitos voivat käsitellä työtöntä henkilöä koskevia tietoja niille tässä laissa säädettyjen, monialaisen tuen yhteistoimintamalliin liittyvien tehtävien hoitamiseksi ja näitä tehtäviä koskevaan valvontaan, kehittämiseen, seurantaan, arviointiin, tilastointiin, ennakointiin ja ohjaukseen.
2) monialaisen tuen yhteistoimintamallin asiakkuuteen ja asiointiin sekä asioinnin mahdollisesti edellyttämiin erityisjärjestelyihin liittyvät tiedot;
4) sellaiset sosiaalista tilannetta koskevat tiedot, joilla on
HYVINVOINTIALUEEN EDUSTAJA ON SOSIAALITOIMEN PUOLELTA, EI TERKKARISTA!
SOSIAALITOIMI EI VOI EIKÄ SAA MENNÄ URKKIMAAN TERVEYSTIETOJA!
HYVINVOINTIALUEESEEN SIIS KUULUU MYÖS SOSSU!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, onko urkintaa tapahtunut, mutta yleisesti ottaen viranomaisilla on laaja tiedonsaantioikeus toiselta viranomaiselta. Perustuu ihan lakiin.
Juu, mutta siinä tiedonsaantioikeudessa on se, että PITÄÄ OLLA LAKIIN PERUSTUVA SYY, siis se ETTÄ ON VIRANOMAINEN, EI TARKOITA SITÄ; ETTÄ HETI VAAN SILLÄ VIRANOMAISSTATUKSELLA SAA KAIKKI TIEDOT KÄTEENSÄ!
Ja mikään puhelinsoitto ei ole oikea tapa hakea tietoja. KIRJALLINEN PYYNTÖ, YLEENSÄ SE ON SITTEN LAUSUNTOPYYNTÖ, NÄISTÄ PYYNNÖISTÄ JA LUOVUTUKSISTA KUN PITÄÄ JÄÄDÄ SELKEÄT DOKUMENTIT! JA SYY PITÄÄ OLLA JOKIN MUU KUIN VAIN SE; ETTÄ OLEN VIRANOMAINEN JA PYYDÄN SILLÄ PERUSTEELLA TIEDON!
aina onko potilas asiakas antanut luvan tietojenluovutukseen,ilman sitä ei anneta mitään. hanki itse olennainen terveystieto mikä ajaa asiaasi.älä allekirjoita mitä vain, tietojenluovutus on voitu naamioida sinne muuhun tekstiin ovelasti. siinä hät hätään hökäisetkin nimesi. tee aina omakantaan tietojenluovutuskielto myös yksiköiden välisesti. ja ulkopuoleel muutenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan nopealla googletuksella löytyi laki kyseisestä palvelusta ja siellä selkeästi lukee että työkkäri, kela ja hyvinvointialue saa käsitellä työttömän työasioihin liityviä tietoja.
Pitäiskö sun itse olla sinne yhteydessä ja kävisitte läpi ne muka väärät tiedot ja korjaat ne.
ei ei ei mitä vaan oikeutta päästä henkilön terveystietoin, vain niitä tietoja kuten sairauslomatodistus,osoitus työkyvyttömyydestä,olennaine tieto,ei muihin edes tiedonsaantioikeuuta,teknistä pääsyä. eli oikeus tarkastella sitä terveystietoa johon mielellään et anna lupaa jotta pysyy rajattuna ja hankit itse tarvittavat lausunnot ,jos potilastieto,rajaa pois muu tieto. esim. kierukat, umpisuoli, abortti jne. älkää kiusatko näitä,,että muka te akat lueskelee terv keskusten ja suomen sairaaloiden potilaskertomuksia, niihin ei pääsyä
Miksi kuvittelet, että hyvinvointialue on mukana TYPIssä, jos he eivät saisi käyttää omia tietorekisterejään asiakkaan työllistymistä mietittäessä? Eli ei tarvitan mitään erillisiä tietopyyntöjä jne., riittää, että työtön on TYP-asiakas.
Eli siis mitä tietoja sinne työkkäriin on luovutettu?
Eihän työkkärin tädit saa sinun esim flunssajuttuja tk.sta. Sulla on oikeus pyytää sairaskertomusarkistosta lokitiedot, sekä kuka niitä on pyytänyt ja millä perusteella.
On eri asia, jos sinun papereista on pyydetty vaikka kopiota työkykyä alentavasta tekijästä, silloin heille täytyy toimittaa lausunto. Mutta ei ne saa niitä asioita nähtäväksi mitä on Omakannassa.
Selkeimmän varmuuden tähän asiaan saat, kun pyydät lokitiedot sieltä sun terveysasemalta tai mistä sitten niitä tietoja ajattelet laittomasti annetun. KAIKKIIN TERVEYSKERTOMUKSEN AVAAMISIIN PITÄÄ OLLA PERUSTEENA HOITOSUHDE!
TAI JOS ON JOKIN KIRJALLINEN LAUSUNTOPYYNTÖ TEHTY, NIIN ENSINNÄKIN SE PYYNTÖ MERKITÄÄN SUN KERTOMUKSIIN JA TOISEKSEEN SE LAUSUNTOKIN KIRJOITETAAN SINNE KERTOMUKSIIN.
MENE SINNE TERKKARIIN VAIKKA PAIKAN PÄÄLLE JA PYYDÄ TAPAAMINEN SUN HOITAJAN KANSSA JA SELVITTÄKÄÄ TÄÄ ASIA KESKENÄNNE.
JA PYYDÄ NE LOKITIEDOT.
TÄTÄ SAMAA ASIAA TULEE VÄHÄN VÄLIÄ TÄLLÄ PALSTALLA JOKU KYSELEMÄÄN!
HYVINVOINTIALUEELLA TOIMII SEKÄ TERVEYDENHOITO ETTÄ SOSIAALITOIMI, MUTTA NÄMÄ OVAT TOISISTANSA ERILLÄÄN! JA TERVEYDENHOIDON ASIAKIRJAT OVAT SALASSAPIDETTÄVIÄ, NIITÄ EI PUHELINSOITTOJEN PERUSTEELLA RUVETA ULKOPUOLISILLE AVAILEMAAN JA JUORUILEMAAN TIETOJA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4) sellaiset
Hyvinvointialueella on töissä sairaan. ja terveydenhoitajia ja heitä on myös TYP-tehtävissä sosiaalipuolen henkilöstön lisäksi!
Vierailija kirjoitti:
ja joo ei tarkoita vapaata pääsyä potilaskertomuksiin mm. niitä terveystietoja joo voivat käsitellä keskenäänjos olet toimittanut lääkärintodistuksen miksi et voi nyt työllistyä,tai aiemmista potilaskertomuksista sen olennaisen kohdan ei mitä vaan historiaa, vaan mikä tukee sitä miksi on muodostunut nykytila,esim, onnettomuus jolla seurannaisvaikutuksia nykykiputilaan. tätä aineistoa saa sitten käsitellä,ei vapaa pääsyä ole potilastietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkkärin tädit saa sinun esim flunssajuttuja tk.sta. Sulla on oikeus pyytää sairaskertomusarkistosta lokitiedot, sekä kuka niitä on pyytänyt ja millä perusteella.
On eri asia, jos sinun papereista on pyydetty vaikka kopiota työkykyä alentavasta tekijästä, silloin heille täytyy toimittaa lausunto. Mutta ei ne saa niitä asioita nähtäväksi mitä on Omakannassa.
TYP on eri asia kuin työkkäri, TYPin puolella on paljon laajemmat pääsyt asiakastietoihin, koska siellä on käytössä hyvinvointialueen rekisterit. Ei nyt pidä mennä sotkemaan tavallista työtöntä monialaisten palveluiden tarpeessa olevaan.
Vierailija kirjoitti:
Selkeimmän varmuuden tähän asiaan saat, kun pyydät lokitiedot sieltä sun terveysasemalta tai mistä sitten niitä tietoja ajattelet laittomasti annetun. KAIKKIIN TERVEYSKERTOMUKSEN AVAAMISIIN PITÄÄ OLLA PERUSTEENA HOITOSUHDE!
TAI JOS ON JOKIN KIRJALLINEN LAUSUNTOPYYNTÖ TEHTY, NIIN ENSINNÄKIN SE PYYNTÖ MERKITÄÄN SUN KERTOMUKSIIN JA TOISEKSEEN SE LAUSUNTOKIN KIRJOITETAAN SINNE KERTOMUKSIIN.
MENE SINNE TERKKARIIN VAIKKA PAIKAN PÄÄLLE JA PYYDÄ TAPAAMINEN SUN HOITAJAN KANSSA JA SELVITTÄKÄÄ TÄÄ ASIA KESKENÄNNE.
JA PYYDÄ NE LOKITIEDOT.
TÄTÄ SAMAA ASIAA TULEE VÄHÄN VÄLIÄ TÄLLÄ PALSTALLA JOKU KYSELEMÄÄN!
HYVINVOINTIALUEELLA TOIMII SEKÄ TERVEYDENHOITO ETTÄ SOSIAALITOIMI, MUTTA NÄMÄ OVAT TOISISTANSA ERILLÄÄN! JA TERVEYDENHOIDON ASIAKIRJAT OVAT SALASSAPIDETTÄVIÄ, NIITÄ EI PUHELINSOITTOJEN PERUSTEELLA RUVETA ULKOPUOLISILLE AVAILEMAAN JA JUORUILEMAAN
Monessa asiassa olen samaa mieltä, mutta turha sinne tk.hon on mennä huutamaan. Oikea polku on pyytää potilaskertomusarkistosta lokitiedot, tietojen luovutukset ja perusteet niille. Jos ap ei ole kirjoittanut tietojen luovutuslomaketta, niin ihmettelen syvästi miten työkkäri tai sosiaalitoimisto saa lukea ap.n sairaskertomusta. Lausunnot on eri asia ja viranomainen voi niitä pyytää. Erityisesti psyk paperit on erityissuojattuja. En siis tarkoita et ap.lla olisi psyk taustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYP on eri asia kuin työkkäri, TYPin puolella on paljon laajemmat pääsyt asiakastietoihin, koska siellä on käytössä hyvinvointialueen rekisterit. Ei nyt pidä mennä sotkemaan tavallista työtöntä monialaisten palveluiden tarpeessa olevaan.
Ahaa, joo anteeksi, en ilmeisesti nyt tiiä mistä puhutaan :D Mikä TYP on?
Vierailija kirjoitti:
Näin ohiksena kuitenkin huomauttaisin, ettei sinne ihmisten terveystietoihin voi mennä noin vain urkkimaan, koska tuossa laissakin sanotaan että _niiltä osin_ millä terveystiedoilla on vaikutusta työllistymiseen ja palveluihin ohjaamiseen. Eli ei niin että työvoimavirkailija menee ihmisen terveystietoihin ja pähkäilee mikä näistä tiedoista vaikuttaa työllistymiseen. Tai että terveydenhuollon ammattilainen antaa kaikki henkilön terveystiedot eteenpäin. Ei. Vaan terveydenhuollon ammattilainen antaa asiasta kirjallisen lausunnon ja työvoimavirkailija voi käsitellä tässä lausunnossa olevaa tietoa. Mikä siis on terveystieto.
Missään tapauksessa ei mitään puhelimessa annettuja suullisia tietoja voida käyttää. Kaikki täytyy olla kirjallisena. Onhan se sen työvoimavirkailijan omakin etu, että päätöksensä perustuu kirjalliseen materiaaliin, jolla voi päätöksiään perustella. Vähän turha selittää jos esim tutkitaan onko tehnyt virheen, että joo, se terkkari mulle puhelimessa kerto. Ei Suomessa voida noin toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ei ei mitä vaan oikeutta päästä henkilön terveystietoin, vain niitä tietoja kuten sairauslomatodistus,osoitus työkyvyttömyydestä,olennaine tieto,ei muihin edes tiedonsaantioikeuuta,teknistä pääsyä. eli oikeus tarkastella sitä terveystietoa johon mielellään et anna lupaa jotta pysyy rajattuna ja hankit itse tarvittavat lausunnot ,jos potilastieto,rajaa pois muu tieto. esim. kierukat, umpisuoli, abortti jne. älkää kiusatko näitä,,että muka te akat lueskelee terv keskusten ja suomen sairaaloiden potilaskertomuksia, niih
Sinä joka kyselet hyvinvointialueen mukana olosta...MILLOIN SINÄ YMMÄRRÄT ETTÄ HYVINVOINTIALUEELLA TOIMII SOSIAALITOIMI OMANA YKSIKKÖNÄÄN, SOSIAALITOIMI EI PÄÄSE TERVEYSPUOLEN TIETOIHIN IHAN TUOSTA VAAN! EI PÄÄSE! JOS JOTAIN TIETOA TARVITSEVAT SE PITÄÄ KIRJALLISESTI PYYTÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne urkinnat näkyy?
Olen ymmärtänyt, että pitää erikseen pyytää tietoja siitä, milloin on katseltu yksityishenkilön terveystietoja kannasta.
Nykyään ilmoitetaan vain kyseinen toimi/työpaikka, ei sen henkilön nimeä, jonka tunnuksilla tietoja on katsottu.
No, sinä pyydät sieltä hoitopaikasta missä olet itseäsi käynyt hoidattamassa lokitiedot. Ja jos siellä on joku perusteeton katsominen listattu, niin teet siitä sitten rikosilmoituksen tai otat yhteyttä hoitopaikkaan ilmoittaen että tällainen urkinta on tapahtunut.
Siis voiko tämän tehdä netissä, OmaKannassa? Mitä tarkoitat hoitopaikalla? Voiko kerralla pyytää kaikki lokitiedot kaupungin N terveystoimesta?
Vai erikseen kaupungin N sairaala x, terveysasema x, terveysasema y, hammashoitola z jne.
Minusta tämäkin asia on tehty turhan hankalaksi tavalliselle asiakkaalle. Sen sijaan kun alat käyttämään sähköisiä palveluja, sieltä pukkaa heti suostumuspyynnöt tietojen jakamiseen. Ja ne esitetään tyyliin, että olet huono potilas, jos et salli jakamista.
Olen myös ymmärtänyt, että vaikka et sallisi esim. yksityisen lääkärikäynnin jakamista, se kirjautuu kuitenkin Kantaan, samoin kirjoitetut reseptit. Eihän tämä ole yksityisyyttä!
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin olen käsittänyt ja siksi en tule koskaan enää allekirjoittamaan paperia jossa minut siirretään mopaan/typiin mikä se nyt sitten nykyisin onkaan. Yhden kerran olen siellä käynyt kääntymässä ja siirsivät takaisin te-toimistoon. Silti se oli virhe josta seurasi sitä sun tätä mitä en ala yksilöimään. Ei koskaan enää, mieluummin vaikka alennetut tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4) sellaiset
Kyllä heillä on pääsy potilastietoihin ja he saavat ko. tietoja palvelussa käyttää. Se sanotaan hallituksen esityksessä hyvin selkeästi! Miksi ihmeessä intät selvässä asiassa vastaan?
Pidä pintasi ja voimia sulle. Äläkä anna mitään perustetta typ alistamiseen, keksivät perusteita typ asiakkuuteen ja tarpeen vaatiessa väristelee kaikkea sanomaasi tai tietojasi. Mitään mitä et ymmärrä niin älä allekirjoita, rangaistus sekä alennetut tuet on parempi vaihtoehto. Ehkä joku oikeus avustaja tai laki avustaja vois olla paikallaan, tää palsta on ehkä huono avuntarpeessa olevalle ja varsinkin jos kyse on yhteiskunnan tuki asioista.