TYP-laki. Onko tästä tietäviä viranomaisia paikalla? Kyse terveystietojen urkinnasta. Onko laillista?
Minulla on sukset menossa pahasti ristiin te-virkailijan kanssa. ( Työskentelee TYP, Työllistämistä edistävä monialainen palvelu). En halua että minun terveystietojani jatkuvasti urkitaan selän takana kertomatta minulle.
Saa lukea Omakannasta, että taas urkinta on tapahtunut. Urkinta tapahtuu toisen henkilön kautta, joka työskentelee terveydenhuollossa. Minä asiakkaana olisin voinut omasta terveydentilasta suoraan tälle te-virkailijalle, jos minuun olisi otettu yhteyttä. Mutta ei soittele. Tämä aiheuttaa epäluottamusta tähän virkailijaan.
Tämä terveydenhuollon henkilö, johon TYP-virkailija ottaa yhteyttä, ei ole minua koskaan nähnyt eikä hoitanut, antaa tietoja omaan tulkintaansa perustuen minusta ja ne ei ole yhteneväiset miten minä oman terveyteni koen.
Koen tämän TYP-palvelun asiakasta todella nöyryyttävänä ja mitään apua ja tukea en ole tältä TYP-virkailijalta saanut. Päinvastoin , on lisätty minun paineita kovasti. Olen jättänyt käyttämättä terveydenhuollon palveluja urkinnan takia, koska haluan että terveystietoni ovat luottamuksellisia. Nyt joku ylimääräinen taho urkkii niitä kokoajan. Vääristellään tietoja.
Voisiko joku kertoa lainkohdan tälle tietojen keräämiselle? Toiminnan pitäisi olla asiakkaalle näkyvää ja tälläisestä tietojen keruusta pitäisi kertoa asiakkaalle. Minä en ole lupaa antanut terveystietojeni luovuttamiseen.
Kommentit (85)
Ihan nopealla googletuksella löytyi laki kyseisestä palvelusta ja siellä selkeästi lukee että työkkäri, kela ja hyvinvointialue saa käsitellä työttömän työasioihin liityviä tietoja.
Pitäiskö sun itse olla sinne yhteydessä ja kävisitte läpi ne muka väärät tiedot ja korjaat ne.
Nelisen vuotta sitten minun tietoja urkittiin ja sen teki typin virkailija ja typin oma terveydenhoitaja mikä lie. Siitä nostin ison metakan ja haastoin typin virkaiijan oikeuteen. Siellä ne typissä väitti että olen sairas ja työkyvytön joten ne katkaisi minun työmarkkinatuen. Se vaan ettei minun olisi koskaan pitänyt olla typin asiakas koska olin täysin terve ja työkykyinen ja nostin kanteen ja asia meni oikeuteen ja sain 2500 euroa korvauksia. Työkkärissä ne rikkooo lakia varmana ja urkkii tietoja. Ne haluaa tietää oletko sairas jotta ne voi pakottaa sinut johonkin palveluun kuten kuntouttavaan työhön
Ekaksi sinun pitää ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon ja mennä sinne käymään ja kertoa se tilanteesi siellä että tietojasi on urkittu. Niin minä tein ja sain apua.
Jos olet TYP-palveluiden asiakas, niin mitään laitonta ei ole tapahtunut. Siellä ei ole kukaan urkkinut mitään, ainoastaan kertomasi terveystiedot on varmistettu asiaankuuluvalta taholta.
Lainkohta löytyy helposti googlella ja oikeusaputoimistossakin se toki kertovat, jos et osaa etsiä.
Hyvinvointialueen hoitaja ei tarvitse Omakantaa, joten en ymmärrä, miksi ovat sieltä tietojasi katsoneet eivätkä suoraa omista tiedoistaan. Vai käytätkö yksityisiä palveluja sairautesi hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Nelisen vuotta sitten minun tietoja urkittiin ja sen teki typin virkailija ja typin oma terveydenhoitaja mikä lie. Siitä nostin ison metakan ja haastoin typin virkaiijan oikeuteen. Siellä ne typissä väitti että olen sairas ja työkyvytön joten ne katkaisi minun työmarkkinatuen. Se vaan ettei minun olisi koskaan pitänyt olla typin asiakas koska olin täysin terve ja työkykyinen ja nostin kanteen ja asia meni oikeuteen ja sain 2500 euroa korvauksia. Työkkärissä ne rikkooo lakia varmana ja urkkii tietoja. Ne haluaa tietää oletko sairas jotta ne voi pakottaa sinut johonkin palveluun kuten kuntouttavaan työhön
Keksit kivan jutun, joka ei tosin ole totta. TYPin asiakkaiden terveystietoja voidaan katsoa siltä osin kuin se vaikuttaa työllistymiseen. Jos et voi tehdä jotain ja selität, että olet sairas, niin kyllä sinun työkykyäsi on syytäkin epäillä.
Vaikea sanoa, onko urkintaa tapahtunut, mutta yleisesti ottaen viranomaisilla on laaja tiedonsaantioikeus toiselta viranomaiselta. Perustuu ihan lakiin.
Ei voi luovuttaa tietoja ilman sinun lupaasi.
Työvomaviranomainen voi pyytää lääkärinlausunnolla terveystiedot. Siis pyytää sinua menemään lääkärin pakeille hakemaan selvitystä terveydentilastasi.
Mutta tuollainen että kysytään vaan puhelimitse ei ole laillista.
Ei saa antaa, ellei ole sun lupaa.
Olkoot vaikka mikä työvoimaviranomainen.
Ja mihinkähän asiaan hän niitä sun terveystietoja tarvitsee noin niin kuin ihan virallisena asiana?
Esim. poliisi voi pyytää terveystietoja tilanteessa, jossa olet ollut väkivallan uhri, silloin poliisi pyytää kirjallisesti lääkärinlausuntoa sieltä missä olet käynyt vammat hoidattamassa. Missään muussa yhteydessä poliisi ei voi pyytää niitä kuin juurikin tuollaisessa tilanteessa.... ei voi vain soitella, että hei, meil on aina tän yhden kanssa jotain tehtävää, viittiks kertoo onko sillä joku mt vai mikä sitä vaivaa!
Eikä sun tarvitse poliisillekaan terveystietojas kertoa jos se niitä sulta ihan vaan jostain ajattelee kysellä...
Eikä se joka sille työvoimatyypille on kertomasi mukaan sieltä terkkarista vastannut ja jakanut sun tietoja, niin se ei saa mennä sun tietoihin, ellei sillä ole jotain hoitosuhdetta sinuun. Hoitokäynti pitää olla taustalla.
Ihan Neuvostoliitto toimintaa.Stasi kohta oven takana.
Mistä ne urkinnat näkyy?
Olen ymmärtänyt, että pitää erikseen pyytää tietoja siitä, milloin on katseltu yksityishenkilön terveystietoja kannasta.
Nykyään ilmoitetaan vain kyseinen toimi/työpaikka, ei sen henkilön nimeä, jonka tunnuksilla tietoja on katsottu.
No jos tämä kolmas osapuoli käy katsomassa tietojasi, niin siihenkin on pakko olla aina perusteltu syy. Tee ilmoitus tästä tietojen katselusta yleisellä tasolla eli et mainitse tätä TYP-henkilöä, vaan vaadit saada selvityksen miksi tietojasi katsellaan.
Vierailija kirjoitti:
Työvomaviranomainen voi pyytää lääkärinlausunnolla terveystiedot. Siis pyytää sinua menemään lääkärin pakeille hakemaan selvitystä terveydentilastasi.
Ja mihinkähän asiaan hän niitä sun terveystietoja tarvitsee noin niin kuin ihan virallisena asiana?
Esim. poliisi voi pyytää terveystietoja tilanteessa, jossa olet ollut väkivallan uhri, silloin poliisi pyytää kirjallisesti lääkärinlausuntoa sieltä missä olet käynyt vammat hoidattamassa. Missään muussa yhteydessä poliisi ei voi pyytää niitä kuin juurikin tuollaisessa tilanteessa.... ei voi vain soitella, että hei, meil on aina tän yhden kanssa jotain tehtävää, viittiks kertoo onko sillä joku mt vai mikä sitä vaivaa!
Kyseessä on TYP-asiakas, joten hyvinvointialue, Kela ja työkkäri tarjoaa palvelut yhdessä. Hyvinvointialueella on oikeus katsoa ko. tiedot ja kertoa muille palvelutarjoajille yhteispalvelussa. Ihan menee lakien mukaan!
sinne omakantaan voi tehdä tietojenluovutuskiellon. ole tarkka. ja yksiköstä toiseen ei voi luovuttaa. ja joo et ole antanut suostumusta. jos hankit itse papermuotoisia potilastietoja lääkärille muista paikoista, ja kiellät että niitä ei anneta esim työvoimatmistoon,,ottaa vain olennaisen,esim selkökipu,ja olet peittänyt esim, kohtu,suonikohjut, sukuelin jne, pois ja pyydät niiden rajaamista, niin tiedän tapauksen, lääkäri saanut 900e sakon kun hökäisi käsistään potilasasiakirjat käsistään te virkailijalle kun ei tiennyt miten saisi asiakkaalle. polissi kieltäytyi tutkimasta, sitten itseajavana asiakas vei oikeuteen ja voitti.poliisikin oli lässytellyt,ei muka rikkomusta tai rikosta. hyvä että piti päänsä. tietojenluovutukseen oletko voinut vahingossakaan antaa lupaa,,se pyyntö olisi puettu ovelasti johonkin tekstiin. ota luovuttajaan yhteys, potilasasiamihenn, oikeusaputoimistoon, ,,kysele neuvoja. et jätä asiaa näin, et jätä. ymmärrän sua,tsemppiä.kerro miten meni
No, sinä voit pyytää lokitiedot omista terveystiedoistasi. Ja kun ja jos siellä on joku niitä sua koskevia kirjauksia tutkinut ilman sellaista syytä, että hänellä olisi ollut jokin hoitosuhde sinuun, niin siitä sinä voit tehdä rikosilmoituksen, laittomasta urkinnasta!
Terveystietoja saa mennä katselemaan vain hoitosuhteen perusteella.
Tai sitten niin, että esim. poliisi pyytää lääkärinlausuntoa väkivaltarikostapauksiin liittyen oikeudenkäyntiä varten, ja silloinkin se pyyntö tehdään kirjallisesti ja lääkäri antaa sen lausunnon niillä tiedoin, joita siitä väkivaltavamman hoidosta on tehty. Poliisi pyytää sillä nämä väkivaltarikokset ovat virallisen syytteen alaisia, eli se juttu on sitten menossa käräjille ja syyttäjä haluaa sen lääkärintodistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne urkinnat näkyy?
Olen ymmärtänyt, että pitää erikseen pyytää tietoja siitä, milloin on katseltu yksityishenkilön terveystietoja kannasta.
Nykyään ilmoitetaan vain kyseinen toimi/työpaikka, ei sen henkilön nimeä, jonka tunnuksilla tietoja on katsottu.
No, sinä pyydät sieltä hoitopaikasta missä olet itseäsi käynyt hoidattamassa lokitiedot. Ja jos siellä on joku perusteeton katsominen listattu, niin teet siitä sitten rikosilmoituksen tai otat yhteyttä hoitopaikkaan ilmoittaen että tällainen urkinta on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Höpsön pöpsoä koko tarina. Ei sulla ole varaa lakimieheen. Ja itse et osaa kannetta laatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. poliisi voi pyytää terveystietoja tilanteessa, jossa olet ollut väkivallan uhri, silloin poliisi pyytää kirjallisesti lääkärinlausuntoa sieltä missä olet käynyt vammat hoidattamassa. Missään muussa yhteydessä poliisi ei voi pyytää niitä kuin juurikin tuollaisessa tilanteessa.... ei voi vain soitella, että hei, meil on aina tän yhden kanssa jotain tehtävää, viittiks kert
Sinä joka kerroit että menee lakien mukaan, laitapa se lakipykälä tähän. Sillä terveystiedot ovat yksityiselämän tietoja, ja niitä suojellaan hyvin tarkasti, ne ovat salassapidettäviä.
Sosiaalitoimistolla ei ole asiaa mennä tutkimaan sun terveyskertomuksia tai sairauskertomuksia. Sosiaalitoimisto siellä TYP:issä on mukana, ei terkkari. Sosiaalitoimi ja terveyspuoli ovat kaksi eri asiaa. Kela taas ei pääse sinun terveystietojasi katsomaan sen paremmin kuin kukaan muukaan terveydenhoidon ulkopuolella oleva henkilö. Kela pyytää lausuntoja lääkäreiltä, Kelan omat lääkärit tai sairaanhoitajat eivät pääse sinne terveyskertomuksiin menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, onko urkintaa tapahtunut, mutta yleisesti ottaen viranomaisilla on laaja tiedonsaantioikeus toiselta viranomaiselta. Perustuu ihan lakiin.
te työntekijällä ei ole mahdollisuutta potilastietoihin jotka voimakkaasti suojattuja. tietojenluovutuskielto joka paikkaan. katso lokitiedot kuka ja onko ollut käyttöoikeus ,käyttötarkoitus tarkastella tietojasi. hanki itse se olennainen terv tieto millä merkitys työllistymiselle ko työhän. sun abortti tai umpisuolileikkaus,kierukan ongelmat eivät kuulu te keskukseen t,s. tietojen luovutuskielto aina yksiköstä toiseen.
Moni muukin on luullut että työttömälläkin on jotain ihmisoikeuksia. Virastojen kanssa työkkäri ja kela voit unohtaa sellaiset hienoudet. Itse olen käynyt typin. Kolme henkilöä painosti siihen. Kun myöhemmin olin jo palkkatuella töissä työkkärin täti sanoi etten kuulu typpiin. Mun ainoa ongelmani oli pitkään jatkunut työttömyys.