Miksi Suomessa vallitsee lapsivihamielisyys?
Haluaisin tähän vastauksen. Matkustellessa sen huomaa kaikista parhaiten.
Kommentit (129)
Mitä vittua :D pitäisikö niitä teidän huutavia äpäröitä jotenkin palvoa vai? Jumbo on aivan hirvittävä paikka juuri niiden huutavien kakaroiden takia, piti siirtyä Kaaren asiakkaaksi, siellä ei tuota joudu kuuntelemaan.
Onko jokin erityinen syy miksi niistä pitäisi erityisesti pitää?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua :D pitäisikö niitä teidän huutavia äpäröitä jotenkin palvoa vai? Jumbo on aivan hirvittävä paikka juuri niiden huutavien kakaroiden takia, piti siirtyä Kaaren asiakkaaksi, siellä ei tuota joudu kuuntelemaan.
Ei tosiaankaan palvoa. Pitää vain ymmärtää, että lapset iloitsevat, itkevät, kiukuttelevat. Tämä on täysin normaalia ja niin olet itsekin tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Sinun on ehkä parempi olla lisääntymästä. Mutta lapsissa on tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä enää lisäännykään. Omat lapseni oli hyvin käyttäytyviä. Siitä usein kiiteltiin ja ihmiset ihmetteli. Teidän muiden mukulat ne hirveitä on.
Ei pidä paikkaansa, kokemusta on, jäät aivan yksin ongelmien kanssa. Kädet ristiin, ettei lapselle tapahdu mitään vakavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä enää lisäännykään. Omat lapseni oli hyvin käyttäytyviä. Siitä usein kiiteltiin ja ihmiset ihmetteli. Teidän muiden mukulat ne hirveitä on.
Niin varmaan. Jos omena ei ole kauaksi puusta pudonnut, niin samanlaisia on jälkikasvusikin. Ilkritä ja suvaitsemattomia.
Olin launataina prismassa, jossa oli äiti, isä ja hyvin pieni lapsi, joka leikki lasten ruokakärryillä. Ihan koko ajan lapsi huusi ja oli muiden tiellä kärryjen kanssa ja törmäili kärryillä hyllyihin. Oli todella ärsyttävää, kun vaihdoin vihanneshyllyiltä lihahyllyille ja sieltä leipähyllyille, niin se perhe oli koko ajan siellä missä minäkin. Ja jos lapsi ei ollut tiellä riekumassa niin sitten oli äiti. Äiti vain huusi lapselle, että kohta lähtee kärryt pois jos et käyttäydy. Ei ihmekkään, että lapsi ei tottele, kun uhkaillaan koko ajan, mutta ei kuitenkaan tehdä mitään. Samalla mietin, että ei ihmekkään kun Suomi on lapsivihanen maa, kun lapsia ei kuriteta ja lapset voivat tehdä mitä niitä huvittaa.
T: nainen, 21 ja lapsiavihaava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
On kadonnut ymmärrys, minkälaisia lapset ovat. Lapset eivät ole huonosti kasvatettuja, jos ajoittain itkevät erilaisissa tilanteissa tai pitävät melua.
Sain junassa paljon vihamielisiä katseita, kun 1- vuotiaani ajoittain kitisi, kun en päästänyt häntä vapaasti liikkumaan junassa. Neljän tunnin matka paikoillaan ei vain ole tuon ikäiselle lapselle ominaisen tapa viettää aikaa.
Voi olla, että teit parhaasi rauhoittaaksesi lasta ja että tämän vuoksi tuntui kohtuuttomalta joutua mulkoilun kohteeksi. Aika paljon näkee kuitenkin sitä, että lasta ei edes yritetä rauhoittaa tai viedä pois tilanteesta. Klassinen esimerkki on hääseremonian aikana kirkossa huutava lapsi. Junasta lasta ei tokikaan voi viedä pois mutta kirkosta kyllä. Viimeksi kun matkustin junalla, kanssamatkustajia terrorisoivat erään perheen 6-9-vuotiaat lapset. Lapsia oli kolme. Tuon ikäiset kyllä osaavat jo käyttäytyä, jos heidät on siihen opetettu.
Minulle sattui Prisman parkkipaikalla, kun olin 5 vuotiaan kanssa ostoksilla. Juuri olin opastanut vilkasta lastani, että autolle mennessä, ei saa lähteä juoksemaan. Kävelimme autoa kohti, lapseni hieman edellä. Noin kuuttakymppiä ajoi vaihdevuosissa elävä rouva. Alkoi rääkymään, etten kasvata lapsiani, kun annan lapseni kulkea edellä. Sanoin, että "rouva ottaa ihan rauhallisesti, vai tarvitaanko täällä poliisia". Melkein ajoi päälleni, kun akka lähti kuin telkkä pöntöstä. Se näistä lapsivihamielisistä. Mt-osastolle pitäisi kärrätä.
Kokeilepa Italiassa, että annat lapsesi juoksennella tarjoilijoiden jaloissa jossain tavernassa. Aika nopeasti lapsi palautetaan vanhemmilleen eikä suinkaan paijata.
Vierailija kirjoitti:
Olin launataina prismassa, jossa oli äiti, isä ja hyvin pieni lapsi, joka leikki lasten ruokakärryillä. Ihan koko ajan lapsi huusi ja oli muiden tiellä kärryjen kanssa ja törmäili kärryillä hyllyihin. Oli todella ärsyttävää, kun vaihdoin vihanneshyllyiltä lihahyllyille ja sieltä leipähyllyille, niin se perhe oli koko ajan siellä missä minäkin. Ja jos lapsi ei ollut tiellä riekumassa niin sitten oli äiti. Äiti vain huusi lapselle, että kohta lähtee kärryt pois jos et käyttäydy. Ei ihmekkään, että lapsi ei tottele, kun uhkaillaan koko ajan, mutta ei kuitenkaan tehdä mitään. Samalla mietin, että ei ihmekkään kun Suomi on lapsivihanen maa, kun lapsia ei kuriteta ja lapset voivat tehdä mitä niitä huvittaa.
T: nainen, 21 ja lapsiavihaava ihminen.
Pari viikkoa sitten Prismassa rasavillipoju alkoi tökkimään ostoskärryillä. Äitinsä ei saanut tätä kuriin mitenkään. "Hei pliis lopeta", ja taisin kännykän pariin kun Isäntä varmisteli että muistihan muija ostaa saunakaljat (eli 12-packin).
Kumarruin sitten poikaan päin, varoittamatta naama viiden sentin päähän rasavillin klyyvarista ja "BUU!!!". Hyvä kun ei alkanut vollottamaan saman tien.
Siihen loppui kiusanteko.
Tuollaisia perheitä riittää. Kaljaveikko isänä, alistuva siiderimimmi äitinä. Mitään kuria ei ole kun äidin sana ei paina ja isä on itse entinen jäteperheen lapsi jonka mielestä pojat ovat poikia ja viritetty mopo kuuluu nuoruuteen.
Tuo ilmiö pahenee aina vain. Pojat ovat suurin riesa.
Omassa nuoruudessakin häiriökäyttäytymistä oli, mutta tiedettiin että sillä olisi seuraukset. Jos oltaisiin jääty kiinni naapurin häiriköinnistä niin useissa tapauksissa olisi tullut selkäsauna siinä paikan päällä. Muutaman vanhemman erakkomiehen tapauksessa olsi ihan oikeasti voinut tulla haulikosta, yksi ampuikin kohti rasavillipoikia joskus. Minulle täysin fine. Sen pitäisi olla selvää ettei mennä kivittämään talon ikkunoita.
Pojat ikävä kyllä tarvitsevat vähän kovempaa kuria.
Tytöt ovat seuraamassa samoilla jalanjäljillä. Omassa nuoruudessa tytöt eivät olleet väkivaltaisia, nyt ovat. Huomaan myös että seksikkyydellä pelataan jo sanotaanko että hyvin nuorina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: nainen, 21 ja lapsiavihaava ihminen.Pari viikkoa sitten Prismassa rasavillipoju alkoi tökkimään ostoskärryillä. Äitinsä ei saanut tätä kuriin mitenkään. "Hei pliis lopeta", ja taisin kännykän pariin kun Isäntä varmisteli että muistihan muija ostaa saunakaljat (eli 12-packin).
Kumarruin sitten poikaan päin, varoittamatta naama viiden sentin päähän rasavillin klyyvarista ja "BUU!!!". Hyvä kun ei alkanut vollottamaan saman tien.
Siihen loppui kiusanteko.
Tuollaisia perheitä riittää. Kaljaveikko isänä, alistuva siiderimimmi äitinä. Mitään kuria ei ole kun äidin sana ei paina ja isä on itse entinen jäteperheen lapsi jonka mielestä pojat ovat poikia ja viritetty mopo kuuluu nuoruuteen.
En puolustele kaljaveikkoisää tai lapsen huonoa käytöstä. Mutta sinun empatiakyvystä olisin todella huolissani. Ehkä elät sen kauniin ja sivistyneen elämäsi paremmin kuin keskivertojamppa. Jonkinlaista sydämen sivistystä toivoisin elämän sinulle tuovan.
Suurimmaksi osaksi lapset ei osaa käyttäytyä Suomessa.Ei ulkomailla lasten anneta juosta pitkin kauppojen lattiaa huutaen.Jos joku juoksee niin vanhempi tulee perään ja pyytää anteeksi.
Yksi ulkomailla pidempään ollut ihmetteli sitä, että Suomessa kun ollaan pikkulapsen kanssa ruuhkassa esim. metroasemalla, aikuiset säntäävät helposti lapsen ja hänen vanhempansa väliin. Joissain muissa maissa heidän välilleen jätetään helpommin tilaa, jotta he eivät "kadota" toisiaan.
Tuollaisia pikkuasioita tässä ehkä tarkoitetaan.
Tietysti voi aina sanoa, että on vanhemman omalla vastuulla huolehtia lapsestaan ruuhkassakin.
Suomi ei ole lapsivihamielinen maa. Minulla on 3 hyvin kasvatettua lasta enkä huomaa lapsivihamielisyyttä. Siitä kitinää kyllä. Lapsia halutaan suojella ja heihin suhtaudutaan huolehtivasti, esim poikani hiljattain kaatui pyörällä niin kaksi eri ihmistä tuli varmistelemaan pärjääkö hän varmasti (on jo 10 eli ei edes ihan pieni ja kulki itsekseen)
Mutta kyllähän sitä vihamielisyyttä löytää kun oikein haluaa, esim välittämättä että aikuisten spa tai hotelli k 18 on lapsivihamielisyyttä 😀😀😀 rakastan lapsia mutta on ihanaa joskus viettää aikuisten aikaa.
Kyllähän minua koirien vihaajaksikin on somessa haukuttu kun olen kertonut etten halua silittää koiria tai en pidä siitä että tulevat haistelemaan. Kun joillakin on tunnekasvatus mennyt pieleen ja luullaan että olemassa vain viha tai rakkaus.
On hyvin käyttäytyviä lapsia ja huonosti käyttäytyviä lapsia. Itsekin äitinä näen punaista, kun joku antaa lastensa juosta ja mellastaa vaikka kaupassa. Kannetaan ravintoloihin saamaan järkyttäviä raivokohtauksia, että viskotaan astiat pöydiltä alas. Minun 2 lastani eivät ole koskaan käyttäytyneet näin. Normaali lapsen ilakointi ja kiukuttelu ei haittaa ketään.
Saisiko konkreettisia esimerkkejä lapsivihasta, esimerkiksi vaikka juuri matkustellessa kun ap sen mainitsi?
On kadonnut ymmärrys, minkälaisia lapset ovat. Lapset eivät ole huonosti kasvatettuja, jos ajoittain itkevät erilaisissa tilanteissa tai pitävät melua.
Sain junassa paljon vihamielisiä katseita, kun 1- vuotiaani ajoittain kitisi, kun en päästänyt häntä vapaasti liikkumaan junassa. Neljän tunnin matka paikoillaan ei vain ole tuon ikäiselle lapselle ominaisen tapa viettää aikaa.