Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö jolla adhd?

Vierailija
09.07.2023 |

Onko täällä kellään tytärtä, jolla olisi adhd?

Meidän perheellä on kokemusta kahdesta pojasta, joilla on diagnosoitu adhd, näilläkin on tosin hieman erilaista, toinen on hyvin vilkas ja toinen impulsiivinen, mutta lääkitys auttaa kumpaakin.

Olemme uusioperhe, ja pojilla on eri isät. Itselläni neljä lasta, pojalla ja hänen isosiskollaan oli isä, jolla oli adhd. Sitten on myös kaksi tyttöä, viimeisestä liitosta, ennen tätä nykyistä. Toisella on dysfasia todettu, mutta hänen puheensa parani kouluun mentäessä, hyvin rauhallinen tyttö, mutta oppiaineissa tarvitsee apua, ei hän kuitenkaan mikään tyhmä ole. Todella lahjakas taiteellisesti ja kaikessa käsityössä.
Hänen pikkusiskonsa taas on aivan kuin adhd lapsi, temperamenttinen ollut ihan pienestä, nyt toiselle luokalle menevä.

Olemme mieheni kanssa pitkään pohtineet, voiko myös tällä lapsella olla adhd, ja toki opettajaltakin kyselleet, kuinka koulussa sujuu.

Mutta koska meillä on kokemusta nyt kahdesta adhd pojasta, niin tämä tyttö vaikuttaa vähintäänkin yhtä vilkkaalta kuin pojat. Tyttö puhuu ja paljon, kerrankin totesimme kun saunaan menimme, että tämä tyttö puhui yli tunnin putkeen, ennen saunaa, saunassa ja kun sieltä lähdimme.. Joudumme siis usein rauhoittelemaan häntä, koska sellaista yhtäjaksoista puhumista ei kukaan jaksa kuunnella. Hän pyörii tuoleissa, välillä pää roikkuu alas ja jalat pystyssä. Jatkuvasti tekee asioita, joista huomautamme, esim röyhtäilyt, puheet, jotka pyörivät kakkajutuissa, ja ei vaikuta välillä edes reagoivan kieltoihin.
Yksin leikkiessään puhuu koko ajan.
Yleinen käytös on levotonta.

Myös anoppini, kun oli vain muutaman ekan kerran ollut tytön kanssa tekemisissä, oli todennut hänet levottomaksi.
Koulussa hän käyttää kuulosuojaimia tunneilla, jotta saa keskityttyä.
Kuitenkaan opettaja ei ole huomannut mitään ihmeellistä, paitsi myös todennut tytön puhuvan paljon.
Tytöllä on paljon poikapuolisia kavereita, välitunnit ovat olleetkin juoksemista ja villejä leikkejä.

Mieheni sanoo, että tytön käytös on hyvin pitkälti samanlaista kuin hänen poikansa käytös ennen adhd diagnoosia.

Olen lukenut että tytöillä adhd on hieman erilaisempaa, kuin pojilla, ja he peittelevät poikia paremmin ylivilkkauden. Siksi mietin, pystyykö tyttö esim koulussa jotenkin hieman paremmin kontrolloimaan käytöstään, koska normaalisti ainakaan adhd poika ei pysty muuttumaan rauhallisemmaksi, käytös on samaa koulussa kuin kotonakin.
Mietin myös, mistä ihmeestä tällä nuorimmalla lapsella adhd tulisi, koska veljellänsä se periytyi, mutta itsellä ei suvussa tietääkseni ole adhd:ta. Ehkä isänsä puolelta tässäkin tapauksessa sitten.

Tämäkin tyttö on aivan ihana, vaikka ei niin rauhallinen olekkaan kuin siskonsa, ja koska olemme jo tottuneet tähän, niin en koe turhautumista tms, mutta tyttöä itseään voi auttaa, jos hänen käytökseen löytyy syy.

Jos jollakin on tytöstä kokemusta, niin kerro ihmeessä, miten adhd hänellä näyttäytyy?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöillä adhd ilmenee usein eri tavalla kuin pojilla. Mulla se ilmeni lapsena eniten siinä, että tunteidensäätely oli haastavaa. Impulsiivisuus ja tempperamenttisuus oli kovasti läsnä. Olin ja olen todella vaativa itseäni kohtaan eli tietynlaista epävarmuuttakin paljon esiintyi. Vanhemmat kokivat tuon impulsiivisuuden kaikkein haastavimpana. Toki olin myös rohkea ja sosiaalinen lapsi. Harrastin paljon ja mitä enemmän sitä ohjattua toimintaa ja tekemistä oli, sitä tyytyväisempi olin. Eli vaadin paljon myös sitä aktiviteettia. Toisin kun moni luulee, niin adhd ei myöskään kaikilla vaikuta koulunkäyntiin. Koulussa mulla ei oo koskaan ollut haasteita pärjätä, koska koulunkäynti on pienestä saakka ollut itselleni mielekästä puuhaa. Nämä vain mun kokemuksia. Kuten sanoin, niin voi oireilla hyvinkin eri tavalla.

N30

Vierailija
2/2 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöillä adhd ilmenee usein eri tavalla kuin pojilla. Mulla se ilmeni lapsena eniten siinä, että tunteidensäätely oli haastavaa. Impulsiivisuus ja tempperamenttisuus oli kovasti läsnä. Olin ja olen todella vaativa itseäni kohtaan eli tietynlaista epävarmuuttakin paljon esiintyi. Vanhemmat kokivat tuon impulsiivisuuden kaikkein haastavimpana. Toki olin myös rohkea ja sosiaalinen lapsi. Harrastin paljon ja mitä enemmän sitä ohjattua toimintaa ja tekemistä oli, sitä tyytyväisempi olin. Eli vaadin paljon myös sitä aktiviteettia. Toisin kun moni luulee, niin adhd ei myöskään kaikilla vaikuta koulunkäyntiin. Koulussa mulla ei oo koskaan ollut haasteita pärjätä, koska koulunkäynti on pienestä saakka ollut itselleni mielekästä puuhaa. Nämä vain mun kokemuksia. Kuten sanoin, niin voi oireilla hyvinkin eri tavalla.

N30

Kiitos vastauksesta! Todella mielenkiintoista lukea myös naispuolisten adhd:sta. Ja sehän ei todella ole mikään negatiivinen asia, jos on saanut adhd:n. Päinvastoin, olen huomannut, että meidän perheen adhd lapset plus tämä tyttö, jolla epäilemme olevan adhd, saavat meidät nauramaan paljon ja usein. En halua siis antaa negatiivista kuvaa, koska emme koe sitä huonona asiana, että perheessä on useampi kuin yksi vilkas lapsi. Ihailen samalla kuinka rauhallisia kaksi muuta tyttöä pystyvät olemaan, mutta hekin hyvin huumorintajuisia,kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä