Endometrioosi + raskautuminen
Hei,
Keskustellaan endometrioosista ja hedelmällisyydestä. Itselläni on yrittäminen alkamassa, ikää minulla on 28-vuotta ja endometrioosi todettiin vuosi sitten. Kuukautiskipuja ollut 13-vuotiaasta asti, pahimmillaan meni 7-8 Buranaa päivässä, että pääsin kouluun yläasteella, lukiossa ja yliopistossa. Nyt käytössä hermokipulääkkeet.
Kivut ovat päivittäisiä. Pelottaa kauheasti, että ne suorastaan räjähtävät, kun lopetan lääkitykset. Muutenkin pelottaa, että endo leviää sitten yrittämisen aikana. Minut on leikattu kerran. Leikkauksessa todettiin varmaksi munasarjan (toinen on kuulemma terve), kohdun, kohdun takana sijaitseva, virtsarakon, pallean ja vatsakalvon endo. Millaiset edellytykset minulla on teistä raskautumiseen? Voiko yhdellä munasarjalla pärjätä? Leikkauksessa poistettiin "suurin osa" endosta, mutta kaikkea "kylvöä" ei lääkärin mukaan voida oikein poistaa.
Kiitos, kertokaa tekin kokemuksianne!
Kommentit (26)
Mikä on raskautuminen? Ei suomen kielessä ole tuollaista sanaa. Jos raskaaksi tulemista meinaat, niin eihän se selviä kuin kokeilemalla.
Raskautumiseen riittää vain yksi munasarja. Tsemppiä :)
Miksi haluat siirtää sen seuraavalle?
Kaikki muut apinalajit ovat uhanalaisia paitsi ihminen.
Mitä oon endometrioosi keskusteluja lukenut niin moni on pystynyt raskautua esim niistä endometrioosikystista huolimatta. Itse en halua lapsia ja sairastan endometrioosia(munasarjan) niin olen kai väärä henkilö keskustelemaan tästä. Mutta sanoinpa nyt kuitenkin, kun olen aika paljon lukenut endosta kaikenlaista. stemppiä,.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut apinalajit ovat uhanalaisia paitsi ihminen.
Vielä on olemassa biomassaa jota ei ole muutettu ihmisiksi.
Ap tässä. Toivon kommentteja vain endometrioosia sairastavilta, terveyden asiantuntijoilta ja niiltä, joilla on sairautta lähipiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Toivon kommentteja vain endometrioosia sairastavilta, terveyden asiantuntijoilta ja niiltä, joilla on sairautta lähipiirissä.
Miksi levität sairautta?
Raskautuminen on epäsana. Tiineytyminen on oikein.
Minulla todettiin 17-vuotiaana endometrioosi. Lääkäri sanoi, etten todennäköisesti saisi koskaan lapsia. Tämän ei kyllä minua haitannut. Mutta kuinkas kävikään? Tulin 28-vuotiaana ensi yrittämällä raskaaksi. Endometrioosi leikattiin synnytyksen jälkeen pariinkin kertaan. Myös toinen munasarja poistettiin endometrioosin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin 17-vuotiaana endometrioosi. Lääkäri sanoi, etten todennäköisesti saisi koskaan lapsia. Tämän ei kyllä minua haitannut. Mutta kuinkas kävikään? Tulin 28-vuotiaana ensi yrittämällä raskaaksi. Endometrioosi leikattiin synnytyksen jälkeen pariinkin kertaan. Myös toinen munasarja poistettiin endometrioosin vuoksi.
Voi, onpa tarina. Oliko sinulla hankala kiputilanne, kun tulit raskaaksi?
Ap
Kokeile käyttää jonkun aikaa e-pillereitä. Rauhoittavat tilanteen ja sit lopeta ne ja tadaa olet raskaana. Näin kävi yhdelle mun tutulle. Hänellä endo.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile käyttää jonkun aikaa e-pillereitä. Rauhoittavat tilanteen ja sit lopeta ne ja tadaa olet raskaana. Näin kävi yhdelle mun tutulle. Hänellä endo.
Minulla on tällä hetkellä lääkkeelliset vaihdevuodet. Onko jollakin kokemusta raskautumisesta keinotekoisten vaihdevuosien jälkeen?
Ap
Raskautumiseen riittää se, että jatkat syömistä samaan malliin. Siihen ei endo vaikuta. Jos haluat keskustella raskaaksi tulemisesta, tee siitä oma ketju.
Mun äiti sai minut ja veljeni, vaikka toinen munasarja oli poistettu kokonaan ja toista jätettiin jäljelle lyhyt pätkä. Toki mun saamisessa kesti 5 vuotta. Miisa Nuorgam sai lapsen, vaikka endon takia tsäänssit oli todella pienet. Sitten on niitä, jotka eivät endon takia saa koskaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti sai minut ja veljeni, vaikka toinen munasarja oli poistettu kokonaan ja toista jätettiin jäljelle lyhyt pätkä. Toki mun saamisessa kesti 5 vuotta. Miisa Nuorgam sai lapsen, vaikka endon takia tsäänssit oli todella pienet. Sitten on niitä, jotka eivät endon takia saa koskaan lasta.
Mukava kuulla. Oliko äitisi raskaus hoidoilla aikaansaatu?
Ap
Maisa Torppa on ainakin raskautunut "omien sanojensa mukaan" kymmeniä kertoja, niin että kumppanien on täytynyt maksaa "abortti-rahoja".