Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Endometrioosi + raskautuminen

Vierailija
08.07.2023 |

Hei,

Keskustellaan endometrioosista ja hedelmällisyydestä. Itselläni on yrittäminen alkamassa, ikää minulla on 28-vuotta ja endometrioosi todettiin vuosi sitten. Kuukautiskipuja ollut 13-vuotiaasta asti, pahimmillaan meni 7-8 Buranaa päivässä, että pääsin kouluun yläasteella, lukiossa ja yliopistossa. Nyt käytössä hermokipulääkkeet.

Kivut ovat päivittäisiä. Pelottaa kauheasti, että ne suorastaan räjähtävät, kun lopetan lääkitykset. Muutenkin pelottaa, että endo leviää sitten yrittämisen aikana. Minut on leikattu kerran. Leikkauksessa todettiin varmaksi munasarjan (toinen on kuulemma terve), kohdun, kohdun takana sijaitseva, virtsarakon, pallean ja vatsakalvon endo. Millaiset edellytykset minulla on teistä raskautumiseen? Voiko yhdellä munasarjalla pärjätä? Leikkauksessa poistettiin "suurin osa" endosta, mutta kaikkea "kylvöä" ei lääkärin mukaan voida oikein poistaa.

Kiitos, kertokaa tekin kokemuksianne!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisa Torppa on ainakin raskautunut "omien sanojensa mukaan" kymmeniä kertoja, niin että kumppanien on täytynyt maksaa "abortti-rahoja".

Vierailija
2/26 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on raskautuminen? Ei suomen kielessä ole tuollaista sanaa. Jos raskaaksi tulemista meinaat, niin eihän se selviä kuin kokeilemalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautumiseen riittää vain yksi munasarja. Tsemppiä :)

Vierailija
4/26 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat siirtää sen seuraavalle?

Vierailija
5/26 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut apinalajit ovat uhanalaisia paitsi ihminen.

Vierailija
6/26 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oon endometrioosi keskusteluja lukenut niin moni on pystynyt raskautua esim niistä endometrioosikystista huolimatta. Itse en halua lapsia ja sairastan endometrioosia(munasarjan) niin olen kai väärä henkilö keskustelemaan tästä. Mutta sanoinpa nyt kuitenkin, kun olen aika paljon lukenut endosta kaikenlaista. stemppiä,.

Vierailija
7/26 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muut apinalajit ovat uhanalaisia paitsi ihminen.

Vielä on olemassa biomassaa jota ei ole muutettu ihmisiksi.

Vierailija
8/26 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Toivon kommentteja vain endometrioosia sairastavilta, terveyden asiantuntijoilta ja niiltä, joilla on sairautta lähipiirissä. 

Vierailija
9/26 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Toivon kommentteja vain endometrioosia sairastavilta, terveyden asiantuntijoilta ja niiltä, joilla on sairautta lähipiirissä. 

Miksi levität sairautta?

Vierailija
10/26 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautuminen on epäsana. Tiineytyminen on oikein.

Vierailija
11/26 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/26 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/26 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin 17-vuotiaana endometrioosi. Lääkäri sanoi, etten todennäköisesti saisi koskaan lapsia. Tämän ei kyllä minua haitannut. Mutta kuinkas kävikään? Tulin 28-vuotiaana ensi yrittämällä raskaaksi. Endometrioosi leikattiin synnytyksen jälkeen pariinkin kertaan. Myös toinen munasarja poistettiin endometrioosin vuoksi.

Vierailija
14/26 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla todettiin 17-vuotiaana endometrioosi. Lääkäri sanoi, etten todennäköisesti saisi koskaan lapsia. Tämän ei kyllä minua haitannut. Mutta kuinkas kävikään? Tulin 28-vuotiaana ensi yrittämällä raskaaksi. Endometrioosi leikattiin synnytyksen jälkeen pariinkin kertaan. Myös toinen munasarja poistettiin endometrioosin vuoksi.

Voi, onpa tarina. Oliko sinulla hankala kiputilanne, kun tulit raskaaksi? 

Ap

Vierailija
15/26 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile käyttää jonkun aikaa e-pillereitä. Rauhoittavat tilanteen ja sit lopeta ne ja tadaa olet raskaana. Näin kävi yhdelle mun tutulle. Hänellä endo.

Vierailija
16/26 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile käyttää jonkun aikaa e-pillereitä. Rauhoittavat tilanteen ja sit lopeta ne ja tadaa olet raskaana. Näin kävi yhdelle mun tutulle. Hänellä endo.

Minulla on tällä hetkellä lääkkeelliset vaihdevuodet. Onko jollakin kokemusta raskautumisesta keinotekoisten vaihdevuosien jälkeen?

Ap

Vierailija
17/26 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/26 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautumiseen riittää se, että jatkat syömistä samaan malliin. Siihen ei endo vaikuta. Jos haluat keskustella raskaaksi tulemisesta, tee siitä oma ketju.

Vierailija
19/26 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti sai minut ja veljeni, vaikka toinen munasarja oli poistettu kokonaan ja toista jätettiin jäljelle lyhyt pätkä. Toki mun saamisessa kesti 5 vuotta. Miisa Nuorgam sai lapsen, vaikka endon takia tsäänssit oli todella pienet. Sitten on niitä, jotka eivät endon takia saa koskaan lasta.

Vierailija
20/26 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti sai minut ja veljeni, vaikka toinen munasarja oli poistettu kokonaan ja toista jätettiin jäljelle lyhyt pätkä. Toki mun saamisessa kesti 5 vuotta. Miisa Nuorgam sai lapsen, vaikka endon takia tsäänssit oli todella pienet. Sitten on niitä, jotka eivät endon takia saa koskaan lasta.

Mukava kuulla. Oliko äitisi raskaus hoidoilla aikaansaatu?

Ap