Endometrioosi + raskautuminen
Hei,
Keskustellaan endometrioosista ja hedelmällisyydestä. Itselläni on yrittäminen alkamassa, ikää minulla on 28-vuotta ja endometrioosi todettiin vuosi sitten. Kuukautiskipuja ollut 13-vuotiaasta asti, pahimmillaan meni 7-8 Buranaa päivässä, että pääsin kouluun yläasteella, lukiossa ja yliopistossa. Nyt käytössä hermokipulääkkeet.
Kivut ovat päivittäisiä. Pelottaa kauheasti, että ne suorastaan räjähtävät, kun lopetan lääkitykset. Muutenkin pelottaa, että endo leviää sitten yrittämisen aikana. Minut on leikattu kerran. Leikkauksessa todettiin varmaksi munasarjan (toinen on kuulemma terve), kohdun, kohdun takana sijaitseva, virtsarakon, pallean ja vatsakalvon endo. Millaiset edellytykset minulla on teistä raskautumiseen? Voiko yhdellä munasarjalla pärjätä? Leikkauksessa poistettiin "suurin osa" endosta, mutta kaikkea "kylvöä" ei lääkärin mukaan voida oikein poistaa.
Kiitos, kertokaa tekin kokemuksianne!
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti sai minut ja veljeni, vaikka toinen munasarja oli poistettu kokonaan ja toista jätettiin jäljelle lyhyt pätkä. Toki mun saamisessa kesti 5 vuotta. Miisa Nuorgam sai lapsen, vaikka endon takia tsäänssit oli todella pienet. Sitten on niitä, jotka eivät endon takia saa koskaan lasta.
Mukava kuulla. Oliko äitisi raskaus hoidoilla aikaansaatu?
Ap
Ihan luomusti tultiin molemmat. Mun tulo oli aikamoinen ylläri kun piti olla mahdotonta saada enää toista lasta, mutta kappas miten kävikään.
Saanko kysyä vielä, minkä ikäinen äiti oli teidät saadessaan?
Ap
Minulla ei ole kokemusta endosta mutta ystävälläni on endo. Haluan kuitenkin toivottaa sinulle paljon onnea ja tsemppiä yrittämiseen. Toivottavasti tärppäisi ja kivut pysyisivät aisoissa. Lääkärisi varmasti osaa parhaiten arvioida tilanteesi mutta heiltäkin se on vain paras arvio.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kokemusta endosta mutta ystävälläni on endo. Haluan kuitenkin toivottaa sinulle paljon onnea ja tsemppiä yrittämiseen. Toivottavasti tärppäisi ja kivut pysyisivät aisoissa. Lääkärisi varmasti osaa parhaiten arvioida tilanteesi mutta heiltäkin se on vain paras arvio.
Kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti sai minut ja veljeni, vaikka toinen munasarja oli poistettu kokonaan ja toista jätettiin jäljelle lyhyt pätkä. Toki mun saamisessa kesti 5 vuotta. Miisa Nuorgam sai lapsen, vaikka endon takia tsäänssit oli todella pienet. Sitten on niitä, jotka eivät endon takia saa koskaan lasta.
Ap
Ihan luomusti tultiin molemmat. Mun tulo oli aikamoinen ylläri kun piti olla mahdotonta saada enää toista lasta, mutta kappas miten kävikään.
Ap
26 ja 31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
26 ja 31
Kiitos! Mulla alkaa olemaan jo kiire (28-v.)
Ap