Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kaksosten painoarvioita

12.12.2006 |

Kiinnostaisi kuulla kaksoten painoarvioita.

Meillä viime lääkärikäynnilla RV 30+2 arviot oli 1837 ja 1627.

Esikoinen oli samoilla viikoilla painoarvio 1640, joten hiukan hirvittää kuinka isoja näistä kahdesta meinaa tulla. (esikoisen lopullinen painoarvio heitti n. 100gr) ja nyt sama lääkäri/ultra joten pitänee ehken paikkansa näiden kahdenkin kohdalla?)

Olisi myös kiva kuulla miten kaksosäidit ovat selvinneet isojen masujen kanssa jos raskaus mennyt " loppuun" asti, ja annetaanko kaksoten olla kuinka pitkälle masussa (viikot?) jos siellä viihtyvät.

itsellä alkaa olla mittari aika täynnä ahdistavaa, kipeää, pahaa oloa, ja toivoisin vauvojen kohta syntyvän, vaikka viikkoja vasta 31+5.

-Kiitos!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kävin tänään 18+2 rakenneultrassa ja vauvat olivat niin eri kokoisia. Toinen vastasi vkoja 18+3 ja painoarvio 241g ja toinen vkot 17+1 ja painoarvio 180g. lääkäri sanoi että että voi johtua joko siitä että toinen on tyttö ja toinen poika tai sitten istukoiden välillä on verisuoniyhteyksiäö ja toinen vie toisen ravintoa. Kolmen vkon päästä uusi arvio ja jos ero kasvanut, otetaan näytteitä. mitähän näytteitä tarkoitti?? lapsivesi vai? olin niin hädissäni etten saanut sanaa suusta kysyäkseni mitään. Ja yksi kaverini sanoi että kyse voi olla kehityshäiriöstä pienemmällä. lohduttavaa eikö?? rakenteet näytti olevan kuitenkin kunnossa.

olisin erittäin kiitollinen jos joku viitsisi vastata ja kertoa omia kokemuksia jos vastaava ollut.

Vierailija
2/10 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla painoarviot oli rv31+3 1770g ja 1570g. Kaksoset syntyivät spontaanisti rv37+2, koot 50cm/3130g ja 48cm/2590g. Isomman painoarvio oli myöhäisemmillä viikoilla ihan sama kuin esikoisesta, ja varmasti hänestä olisi tullut aivan saman kokoinen, jos olisi mennyt laskettuun aikaan (53cm/3810g). Lääkärit sanoivat, että kaksosten painokehitys hidastuisi enemmän kuin yhdellä, mutta meillä ei ainakaan niin käynyt, molemmat kasvoivat ilman hidastumia omilla käyrillään.

Raskaus oli minulle kyllä erittäin rankkaa, vaikka maha ei mikään aivan hillitön ollut (vain noin 3cm enemmän leveyttä kuin ekan lopussa). Toki kohtu oli niin ylhäällä, että se ahdisti todella. Monet kerrat tuli itkua väännettyä sen olotilan kanssa. Vielä päälle aivan järkyttävä turvotus ym. vaivat. Muistan, että ratkesin rääkymään jo rv20, kun jouduin kiipeämään ylös metsäpolkua, liian rankkaa... Mulle sanottiin, että jos kaikki on mahassa hyvin (kuten mulla olikin), niin mennään ainakin laskettuun aikaan, jos vain äiti jaksaa. Jos äiti ei jaksa, voidaan käynnistää rv38 alkaen sen kummempia kyselemättä.

Alia ja pojat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sinulla oli painoarviot ihan alkuraskaudessa? olivatko missään vaiheessa samankokoisia? mulla seuraava kerta ultrassa 2.1 äitipolilla ja jos painoero vain kasvanut, ottavat kuulemma näytteitä. mitä lie näytteitä sit?! mut toiv kasvais nyt tasaisesti, silloinhan ei haittaa vaikka onkin pienempi.

Vierailija
4/10 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka et minulta kysynytkään, meillä painoarviot olleet 20+5 = 403 ja 393 ja 27+2= 981 ja 1221

Vierailija
5/10 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Minulla kokemusta kaksosten painoerosta. Rv 15+4 olivat vielä samankokoisia ja rv 19+5 oli rakenneultra, jolloin toinen 328g ja toinen 221 eli noin kolmannes painoeroa. Pienemmällä oli myös vähän lapsivettä. Pojilla oli omat istukat. Raskauden ennuste oli huono, pienen ennustettiin kuolevan kohtuun tai olevan vaikeasti vammainen. Rv 24+5 kokoero oli jo 800g ja 450g. Istukka ei toiminut kunnolla, oli virtausvastusta ja blokkia. Tässä vaiheessa ei paljoa toivoa ollut. Rakenneultrasta asti makasin (koska myös supisteli, oli kramppeja) kotona 5vk ja sitten vielä noin 2kk sairaalassa. Pääsin lopulta molempien kanssa viikolle 33+0, jolloin kokoero oli jo yli puolet, 1950g ja 945g. Molemmat lapset selvisivät ja ovat pian 3,5v. Pienempi on edelleen hento, ollut melko kovilla, mutta varsinaisia pahoja diagnooseja meillä ei ole vaan tämä pienemp mies on melkoinen johtaja. Halusin kertoa tämän siksi, että älä vaan menetä toivoasti missään vaiheessa. Joskus käy niinkin, että asiat menevät paremmin kuin piti.

Kiinnostaisi tietää, oliko sinulla siis myös erilliset istukat? Vai voiko olla fetofetaali eli juuri tuo varastaminen? Tietysti voi olla myös syynä eri sukupuoli yms.

Minut lähetettiin nopeasti Taysiin tutkittavaksi ultragurun vastaanotolle. Keskusäitiysneuvolan lääkäri olisi pistänyt testeihin yms. ja puhui jopa harmillisuudesta, ettei voi tehdä selektiivistä aborttia, joudun lapsivesipunktioon yms. Itseäni raivostutti, en halunnut niitä kumpaakaan. Ajattelin, että otetaan vastaan mitä tulee ja kaksosten kanssa aika vaikeaa, jos toisella sitten todettaisiinkin jotain lapsivesipunktion perusteella. Itse en sitä halunnut ja tämä spesialisti oli samaa mieltä, että se ei palvele mitään, koska toisella vauvalla ei ollut mitään hätää sillä hetkellä. Itse siis olin Taysissa seurannassa ja lopulta osastolla. Ultralla seurasivat tiiviisti, kuuntelivat päivittäin 1-2 krt sydänäänet vauvoilta yms. Kannattaa itse miettiä tarkkaan, mitä haluaa ja vaatiakin sitä mitä haluaa.

Kovasti voimia ja toivotaan, että kaikki kääntyy lopulta hyvin sinunkin kohdallasi! Lisäpäiviä vauvoille ja kaikkea hyvää.

Vierailija
6/10 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoeroa on ollut ihan alusta asti, mutta tasaisesti kasvoivat käyrillään (toinen nollakäyrällä, toinen sen alla), joten mitään varastamista ei ollut. Tässä jotain arvoja matkan varrelta:

16+?: 158/170

20+2: 357/393

25+2: 880/1000

33+4: 2000/2300

35+4: 2850/2620 (huom. iso mittavirhe(!), koska pienempi oli syntyessään 2590g rv37+2, eli virhettäkin näköjään voi tulla tosi paljon, varsinkin, kun näitä isompia on jo vaikea mitata)

Vierailija
7/10 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oikeasti aika pihalla tästä mun raskaudesta, ovatko vauvat identtisiä vai eivät ja montako istukkaa loppujen lopuksi on. 12 vkolla lääkäri erotti selkeesti kalvorajan ja sanoi heti että ovat erimunaiset. Istukasta ei kertonut mitään muuta kuin että etuseinämässä. Jäin siihen käsitykseen että niitä yksi olisi, mutta eihän niitä voi olla jos ovat kerran erimunaiset. Täytyy olla kaksi istukkaa siis? Nyt eilen rakenneultrassa toinen (mielestäni hyvä ja luotettava sekä kokenut lääkäri) lääkäri sanoi että kalvoraja näkyi mutta istukkajuttua ei oikein enää voinut katsoa. Ja kun kysyin mistä lääkäri ed kerralla osasi kertoa vauvojen olevan identtiset, tämä lääkäri sanoi etteihän sitä voikaan tietää. että jos munasolu on jakaantunut varhaisessa vaiheessa, se kalvoraja näkyy ja ovat omissa pusseissaan.. joo-o, eli jäin yhä selkeää vastausta.. mutta siis se 12vkolla ultrannut lääkäri oli merkannut papereihin että omat istukat on. Eli jos on omat, varastamistako ei voi tulla?Entäs jos ne ovat yhteensulautuneet niin onko se silloin mahdollista? Lääkäri mainitsi myös sen että voi johtua eri sukupuolesta. Tyhmä minä kun en kysynyt että kumpia ne olivat. Ei auta kun jännittää kolme vkoa, tuntuu ihan kamalalle. Ei joulumielikään meinaa saapua.. koko ajan tuo asia mielessä.

Kiitos teille kun jaksoitte kertoa kokemuksianne ja kannustaa eteenpäin.

Vierailija
8/10 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en osaa oikein vastata kysymyksiisi, mutta varastamista ei mielestäni voi olla, jos istukat ovat erilliset. Voisikohan sinulla olla myös kyse toisen istukan heikommasta toiminnasta? Pystyisitkö soittamaan asiasta vielä lääkärille ja kysymään tarkemmin? Vai voisitko oman mielenrauhasi takia käydä vaikka yksityisellä ultrassa varmistamassa asiaa ja saada kenties toisen mielipiteen? Ymmärrän täysin, että olet mennyt lukkoon etkä ole pystynyt mitään puhumaan tai kysymään asiasta. Itse en muista, kysyinkö oikein mitään muuta kuin itkin ja juoksin jossain vaiheessa itkien ulos vastaanotolta. Minulla IVF-raskaus kahden alkion siirrolla. Heti sanottiin, että eri istukat, kunnes jäädessäni osastolle rv 25 yksi lääkäri sanoi, ettei se nyt ihan varmaa olekaan, että olisivatko sittenkin identtiset. Mutta se oli yksi ja ainoa kerta, tosin kokenut lääkäri. Minulla siis kuitenkin oli eri istukkaiset.

En osaa muuta sanoa sinulle kuin kovasti voimia ja toivottavasti asia kääntyisi vielä hyväksi. Jos vaan sinulla on energiaa niin yritä selvittää asiaa vielä lääkäriltä. Tieto voi helpottaa kuitenkin oloa. A:lle ja B:lle voimahali, kuten myös sinulle!

Helmi-Maria

avamarie:

Mä olen oikeasti aika pihalla tästä mun raskaudesta, ovatko vauvat identtisiä vai eivät ja montako istukkaa loppujen lopuksi on. 12 vkolla lääkäri erotti selkeesti kalvorajan ja sanoi heti että ovat erimunaiset. Istukasta ei kertonut mitään muuta kuin että etuseinämässä. Jäin siihen käsitykseen että niitä yksi olisi, mutta eihän niitä voi olla jos ovat kerran erimunaiset. Täytyy olla kaksi istukkaa siis? Nyt eilen rakenneultrassa toinen (mielestäni hyvä ja luotettava sekä kokenut lääkäri) lääkäri sanoi että kalvoraja näkyi mutta istukkajuttua ei oikein enää voinut katsoa. Ja kun kysyin mistä lääkäri ed kerralla osasi kertoa vauvojen olevan identtiset, tämä lääkäri sanoi etteihän sitä voikaan tietää. että jos munasolu on jakaantunut varhaisessa vaiheessa, se kalvoraja näkyy ja ovat omissa pusseissaan.. joo-o, eli jäin yhä selkeää vastausta.. mutta siis se 12vkolla ultrannut lääkäri oli merkannut papereihin että omat istukat on. Eli jos on omat, varastamistako ei voi tulla?Entäs jos ne ovat yhteensulautuneet niin onko se silloin mahdollista? Lääkäri mainitsi myös sen että voi johtua eri sukupuolesta. Tyhmä minä kun en kysynyt että kumpia ne olivat. Ei auta kun jännittää kolme vkoa, tuntuu ihan kamalalle. Ei joulumielikään meinaa saapua.. koko ajan tuo asia mielessä.

Kiitos teille kun jaksoitte kertoa kokemuksianne ja kannustaa eteenpäin.

Vierailija
9/10 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan elävästi, kun joka paikkaan sattui tosi paljon, maha oli jättikokoa eikä enää mikään tuntunut hyvältä tai kivalta. Päivät oli yhtä kestämistä. Tiedän, ettei nyt juuri lohduta, mutta toi olotila ei onneksi ole ikuinen..

Painoarvioista. Mulla pojat arvioitiin rv 31+2 1650g ja 1530g.

Syntyivät sectiolla mun raskausmyrkytyksen vuoksi rv 36+6 ja pianoivat 2800 ja 2200g.

Maqika ja pojat, 8kk

Vierailija
10/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin tänä iltana yksityisellä. asia selvisi, vesikalvot on omat, mutta suonikalvo ja istukka yhteinen. epäily yhteisistä verisuoniyhteyksistä, jonka takia parin vkon välein äitipoliaika. rakenteet olivat kaikki kohdallaan, mitään poikkeavaa ei löytynyt. mutta lääkäri mittasi vartalon ympärykset, toinen vastasi vkoja mutta toinen oli kolmisen vkoa perässä. ei vielä kuulemma kauhean vakavaa, mutta seurataan kuitenkin ettei tule mitään varastamisen tapaistakaan.

jos jollakin kokemuksia identtisten painoeroista ja ultraseurannasta, olisi kiva jos kirjoittelisitte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän