Miten teet samettisen kaurapuuron?
Kommentit (19)
Pistä kaurahiutaleet kauramaitoon illalla ja jääkaappiin yöksi. Aamulla valmistuu samettinen puuro muutamassa minuutissa lidellä kuumentamalla ja hetken keittämisellä.
Mä teen niin että laitan puolet vettä ja puolet maitoa. Käytän pikahiutaleita, ja aloitan niin, että keitän pelkässä vedessä hetken ja lisään maitoa vähitellen. Lopuksi annan hautua kannen alla hetken, ja sitten lisään vielä ylimääräistä maitoa kunnes koostumus on sellainen kun haluan. Pelkästään maitoon tehtynä olisi varmasti vielä parempi, mutta palaa pohjaan niin helposti, että siksi teen osittain veteen. Mun mielestä tulee hyvää näinkin. Suolaa sopivasti.
Syökö joku kaurapuuroa, täyttä höttöä joka nostaa verensokerin pilviin?
Sauvasekoittimella ajan samettiseksi.
Tekoälypuuro:
Voit tehdä samettisen kaurapuuron seuraavasti:
Ainekset:
1 dl kaurahiutaleita
2,5 dl maitoa (tai halutessasi vettä)
Ripaus suolaa
Makeutusta oman maun mukaan (esim. hunajaa, vaahterasiirappia tai sokeria)
Haluamiasi lisämausteita tai -aineita (esim. kanelia, kardemummaa, marjoja tai pähkinöitä)
Ohjeet:
Mittaa kaurahiutaleet ja maito kattilaan. Jos haluat käyttää vettä, korvaa maito vedellä.
Lisää ripaus suolaa seokseen ja sekoita hyvin.
Kuumenna seos kattilassa keskilämmöllä, kunnes se alkaa kiehua. Sekoita puuroa välillä varmistaaksesi tasaisen kypsymisen.
Kun puuro alkaa kiehua, laske lämpöä ja anna sen hautua miedolla lämmöllä noin 5-10 minuuttia. Sekoita välillä välttääksesi puuron palamisen pohjaan.
Mausta puuro makeutuksella oman maun mukaan. Voit lisätä hunajaa, vaahterasiirappia, sokeria tai muita makeutusaineita. Sekoita hyvin.
Halutessasi voit lisätä puuroon myös lisämausteita tai -aineita, kuten kanelia, kardemummaa, marjoja tai pähkinöitä. Sekoita hyvin.
Jatka puuron hautumista miedolla lämmöllä vielä muutaman minuutin ajan, jotta maut sekoittuvat ja puuro on täysin kypsää.
Kun puuro on saavuttanut haluamasi samettisen koostumuksen ja kaurahiutaleet ovat pehmenneet, se on valmista tarjoiltavaksi.
Annostele puuro kulhoihin ja voit halutessasi lisätä päälle esimerkiksi marjoja, pähkinöitä tai lisää makeutusta.
Nauti herkullisesta ja samettisesta kaurapuurosta!
Teen kaurapuuron veteen, pidän Nalle kuntokaurasta. Puurohiutaleet veteen vispilällä sekoittaen ja saa olla aika löysää, hiljaa "hymyillen" kiehuu n.5-6 min. ja vielä hautuu saman verran. Suolaa maun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen niin että laitan puolet vettä ja puolet maitoa. Käytän pikahiutaleita, ja aloitan niin, että keitän pelkässä vedessä hetken ja lisään maitoa vähitellen. Lopuksi annan hautua kannen alla hetken, ja sitten lisään vielä ylimääräistä maitoa kunnes koostumus on sellainen kun haluan. Pelkästään maitoon tehtynä olisi varmasti vielä parempi, mutta palaa pohjaan niin helposti, että siksi teen osittain veteen. Mun mielestä tulee hyvää näinkin. Suolaa sopivasti.
Unohdin mainita, että hämmennän koko ajan. Muuten kyllä palaa pohjaan, vaikka nesteestä vain osa on maitoa.
*Käytän pikahiutaleita* Tässä jo mennään metsään! Ostakaa OIKEITA kaurahiutaleita, ei mitään pikasotkuja!
Sitten hiljaa haudutellen, saa olla liki puolikin tuntia hellalla, sitten lopuksi maitoa ja hetki vielä! Suolaa jos haluaa ja marjoja.
Olin kerran sairaalassa ja vinkkasivat että kauan ja hartaasti hauduttaen tulee parasta puuroa, oikeista hiutaleista.
Ite olen joskus ostanut esihöyrytettyjä.
Lirautan veden ja maidon joukkoon kermaa. haudutan pitkään ja on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ja tunnin päästä romauttaa verensokerit pikavauhtia alas = armoton nälkä uudelleen. Vihje sulle: tuorepuuro ei tee tuota ilmiötä, vaan pitää sokerit tasaisempina. Ilmeisesti syyllinen on tuo hiutaleiden kypsymisprosessi. Et todellakaan ole yksin tuon ilmiön kanssa.
Puolet kahviin tarkoitettua kauramaitoa (Eloveena kahviin, Oatlyn ikaffe tms) ja puolet vettä nesteenä, haudutellaan hiljalleen liedellä, antaa jäähtyä viileämmäksi ennen syömistä.
Isoja kaurahiutaleita ja koko ajan sekoitetaan keittämisen aikana. Parasta tulee maitoon ja pienellä lämmöllä. Itse laitan ohjetta reilummin maitoa, niin ei tule tönkköä.
Vierailija kirjoitti:
Luit varmaan sen Hesarin jutun kaurasta ja sen terveyshyödyistä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten syöt? Ei se ole kaurapuuro, joka veren sokeria nostaa vaan puuron päälle ripoteltu sokeri, jos sinulle on niin käynyt.
Luin sen hotellijutun siitä samettisesta puurosta ja siinä neuvottiin ostamaan höyryttämättömiä kaurahiutaleita, mutta kun ne haisee aivan hirveelle ja maistuukin lähes samalle. En ole pystynyt tekemään niistä kuin kerran puuron, ostin tavallista Eloveenaa tilalle.
Onko muut käyttäneet niitä, haiseeko ja maistuuko pahalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten syöt? Ei se ole kaurapuuro, joka veren sokeria nostaa vaan puuron päälle ripoteltu sokeri, jos sinulle on niin käynyt.
Minulla tuo tapahtuu, laitoin sokeria tai en. Annostelen pikainskankin juuri oikein, silti käy noin, jos en syö kaveriksi överiksi asti proteiinia.
T dm1
Vierailija kirjoitti:
*Käytän pikahiutaleita* Tässä jo mennään metsään! Ostakaa OIKEITA kaurahiutaleita, ei mitään pikasotkuja!
Sitten hiljaa haudutellen, saa olla liki puolikin tuntia hellalla, sitten lopuksi maitoa ja hetki vielä! Suolaa jos haluaa ja marjoja.
Olin kerran sairaalassa ja vinkkasivat että kauan ja hartaasti hauduttaen tulee parasta puuroa, oikeista hiutaleista.
Ite olen joskus ostanut esihöyrytettyjä.
Ootko koskaan edes kokeillut pikahiutaleita? Mullakin oli ennakkoluuloja niistä, mutta oikeasti tulee ihan hyvää niilläkin, ja paljon nopeammin. Tosin ei niin nopeasti kuin ohjeessa sanotaan. Itse ainakin kyllä haudutan pidempään, mutta ei valittamista. Ja kyllä, olen tehnyt myös oikeista hiutaleista.
Mäkin haluun tietää. Teen ite veteen ja siitä tulee aina paskaa!