Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti, onko lastesi ammatilla sinulle merkitystä?

Vierailija
07.07.2023 |

Olisitko halunnut lapsesi omalle alallesi tai opiskelevan pidemmälle? Onko merkitystä siivoaako lapsesi lentokoneita vai suunnitteleeko niitä?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niillä lasten ammateilla tietenkin merkitystä. Onhan ammatti yleensä ihmiselle itselleen iso asia. Toivon, että lapset pääsevät ammatteihin, joissa viihtyvät. Toivon, että unelma-alaa valitessaan ottavat siitä selvää ja pohtivat asiaa huolella. Ymmärrän, että alaa voi myös vaihtaa, jos eka valinta ei kiinnosta tai työllistä eläkeikään asti.

Mutta halusitko lapsesi tietylle alalle tai opiskelevan enemmän? Se on eri asia kuin haluaa vaan löytävän hyvän ammatin. 

Myönnän kyllä, että kun esikoinen mietti mitä opiskelisi, olin helpottunut, kun hän valitsi alan, jolla on tällä hetkellä hyvä työllisyystilanne ja palkka. Jos hän olisi valinnut sen toisen mietinnössä olleen (taide)alan, niin olisin siitäkin ollut kovin ylpeä, huolestunut tosin.

Ihan vapaasti on saanut valita amiksen ja lukion, ammattikorkean ja yliopiston kanssa. Ei väliä.

Vierailija
22/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti ei ole merkitystä muulla kuin sillä, että koulutuksella saa töitä. Oma koulutus on kuolevalla alalla ja siksi olenkin nyt työtön. Rehellisesti kieltäydyin avustamasta käsienheilutteluhumanistikoulutuksia, jotka johtaa suoraan kortistoon valmistumisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kunhan tulevat toimeen, ovat onnellisia ja löytävät paikkansa yhteiskunnassa.

Vierailija
24/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niillä lasten ammateilla tietenkin merkitystä. Onhan ammatti yleensä ihmiselle itselleen iso asia. Toivon, että lapset pääsevät ammatteihin, joissa viihtyvät. Toivon, että unelma-alaa valitessaan ottavat siitä selvää ja pohtivat asiaa huolella. Ymmärrän, että alaa voi myös vaihtaa, jos eka valinta ei kiinnosta tai työllistä eläkeikään asti.

Mikä tää viihtyminen oikein on? Mulla nyt takana 34 vuotta työuraa useissa eri ammateissa. Jos olis viihtymisestä kyse niin en olis tehny päivääkään. Kuin moni voi oikeasti sanoa viihtyvänsä työssään? Ehkä pari ekaa vuotta, mutta sen jälkeen?

Vierailija
25/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on koska vain maallisella materialla on merkitystä tässä elämässä ja sitä saa hyvällä koulutuksella. Olen tarkka että muutkin pitävät samoja arvoja kunniassa kuin itsekin.

Vierailija
26/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko merkitystä siivoaako lapsesi lentokoneita vai suunnitteleeko niitä?

.

Miksi kukaan ei vastaa tähän?

Kumpi noista!!!!

Ei nuo ole mitään vaihtoehtoja joten niihin ei tarvitse vastata.

Jokainen tekee sitä mihin pystyy. Minun tavoite on saada vanhin lapsista työkyvyttömyyseläkkeelle, toinen toivottavasti saa ammattinsa opiskeltua että on kortistossa edes jollain nimikkeellä jos ei töitä saa. Nuorin menee nyt amikseen. Avustan sen minkä pystyn, että pääsee läpi. Ei meillä kaikilla ole valintoja. On vain jotain ja se tehdään mitä saadaan ja koitetaan kyetä siihen.

Vierailija
27/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kyllä tärkeänä että suorittavat yo-tutkinnon. Alaikäiset voivat muuten sulkea jo teineinä tietyt alat, jos eivät käy lukiota. Sitten saivat vapaasti valita opiskelupaikkansa.

Vierailija
28/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väliä kunhan ammatti on mieluinen. Ei siis mikään statusammatti joka ei oikeasti kiinnosta tai mikään "no hain nyt vaan johonkin".

Vierailija
29/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummaa jankkaamista lentokoneista.

Vierailija
30/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdon lapseni olevan onnellinen.

Lapseni on ihminen, yksilö, yksi henkilö.

Ammatti taas ei ikinä ole lähtöisin yhdestä ihmisestä, vaan ammatti on käsite joka on lähtöisin aina pelkästään yhteisöstä.

Ja minun käsitykseni onnellisuudesta: mikään onnellisuus ei ikinä voi olla lähtöisin yhteisöstä.

Toisin sanoen: lapseni ammatilla ei ole minulle mitään merkitystä.

Toki on paljonkin ihmisiä joilla on eri onnellisuuskäsitys kuin minulla. Paljonkin ihmisiä jotka kykenevät olemaan onnellisia ainoastaan yhteisön kautta. Ihmisiä joilla ei ole omaa sisäistä onnellisuutta, ihmisiä jotka ovat jo ajat sitten kadottaneet oman sisäisen itsensä. Heille ammatilla on merkitystä. Minun käy niitä ihmisiä sääliksi.

Vierailija
31/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt ihan tarpeeksi haahuilijalapsia, joiden vanhempien mielestä ihan kaikki on oikein ja hyvää, kunhan lapsi on onnellinen. Omani ovat todennäköisesti onnettomia, koska heillä on hyvät akateemiset ammatit, he pitävät työstään ja sen vastapainona pyörittävät yhteistä yritystä. Joten kyllä, minulle on tärkeää, että lapseni eivät hukkaa kykyjään vedoten siihen, että Goalla on kivampaa.

Vierailija
32/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pienintäkään väliä. Paljon tärkeämpää on että lapseni ovat onnellisia.. Seurustelin koko ikänsä suorittaneen naisen kanssa. Joka on erään suuryrityksen johto tehtävissä. Tuona aikana tuli tajuttua paljon elämästä, kuinka arvokasta se on ja kuinka helposti sen tuhlaa, merkityksettömiin asioihin. Ei auta Porschet tallissa, ylelliset lomamatkat ja parempi Seppälä jos elämä menee ohi.

Vierailija
33/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nffkf kirjoitti:

Ei pienintäkään väliä. Paljon tärkeämpää on että lapseni ovat onnellisia.. Seurustelin koko ikänsä suorittaneen naisen kanssa. Joka on erään suuryrityksen johto tehtävissä. Tuona aikana tuli tajuttua paljon elämästä, kuinka arvokasta se on ja kuinka helposti sen tuhlaa, merkityksettömiin asioihin. Ei auta Porschet tallissa, ylelliset lomamatkat ja parempi Seppälä jos elämä menee ohi.

Sen sijaan onni on siinä, kun ei ole rahaa, ei tavoitteita, ei hallinnantunnetta omasta elämästä. Kunhan ymmärtää, että elämä on sitä, että muut maksavat!

Vierailija
34/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on, miksi edes kysyt?

Millä tavalla? Kerro vähän tarkemmin.

Olen iloinen. kun hankkivat ammatin, kaikista ei edes ole siihen. Ja olen myös iloinen että joku valitsee "suvun" ammatin.

Se että valitsevat muun ammatin kuin olisin alunperin arvellut, ei ole merkitystä.

Kukaan ei vo olla täysin tunteeton lapsensa valinnoista tai ei ole normaalia,

Vierailija
35/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä vähän pettynyt olisin, jos tyttö haluaisi lähihoitajaksi tai kampaajaksi tms. eikä kävisi mitään korkeakoulua. Mutta alalla muuten Einolle mitään väliä.

Vierailija
36/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummaa jankkaamista lentokoneista.

Etenkin kun esim lentäjä ilmojen bussikuski parin vuoden koulutuksella tai itse maksettuna.

Vierailija
37/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairaanhoitaja ja onnellinen että lapseni valitsivat korkeamman koulutuksen, paremman palkan ja mahdollisuuden valita työnsä.

Mielestäni on järkevää ajatella myös sitä mitä työstä maksetaan. Elämä nyt vaan on helpompaa, jos sitä rahaa on hiukka enemmän🤔

Vierailija
38/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät varmaan usein toivovat että edes joku lapsista kiinnostuisi yrityksestä ja ryhtyisi jatkajaksi.

Vierailija
39/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Pääasia että tekevät työtä josta pitävät.

Vierailija
40/72 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahdon lapseni olevan onnellinen.

Lapseni on ihminen, yksilö, yksi henkilö.

Ammatti taas ei ikinä ole lähtöisin yhdestä ihmisestä, vaan ammatti on käsite joka on lähtöisin aina pelkästään yhteisöstä.

Ja minun käsitykseni onnellisuudesta: mikään onnellisuus ei ikinä voi olla lähtöisin yhteisöstä.

Toisin sanoen: lapseni ammatilla ei ole minulle mitään merkitystä.

Toki on paljonkin ihmisiä joilla on eri onnellisuuskäsitys kuin minulla. Paljonkin ihmisiä jotka kykenevät olemaan onnellisia ainoastaan yhteisön kautta. Ihmisiä joilla ei ole omaa sisäistä onnellisuutta, ihmisiä jotka ovat jo ajat sitten kadottaneet oman sisäisen itsensä. Heille ammatilla on merkitystä. Minun käy niitä ihmisiä sääliksi.

Enemmän minua säälittäisi huonolla palkalla kituutteleva, joka ei voi toteuttaa hyvällä palkalla todellista sisäistä itseänsä.